Отримати водійське посвідчення без хабаря неможливо, годі й намагатися – досі вірять майбутні водії. Редакторка The Village Україна Олена Панченко на власному досвіді впевнилася, що це не так. Разом із блогеркою-автоінструкторкою Юлією Комісаренко (Automanka) і модератором групи «Права без хабарів» Святославом Літинським підготували гайд, як це зробити. Із поясненням нових правил складання іспитів, порадами й лайфхаками. 

Як змінилися правила навчання 

Протягом останніх двох років в Україні провели реформу отримання водійського посвідчення: процес спростили й мінімізували деякі корупційні ризики.

   

Розділили теорію й практику

Тепер навчання складається з двох окремих модулів – теоретичного й практичного. Тільки після вивчення Правил дорожнього руху й успішного складання іспиту в сервісному центрі МВС учень може почати навчатися керуванню автомобілем. Раніше ці процеси були паралельні, через це учень міг сісти за кермо, ще не до кінця оволодівши теорією. Це нововведення не про боротьбу з корупцією, а про безпеку на дорозі.

   

Іспит можна складати необмежену кількість разів 

Раніше кандидатам у водії давали лише три спроби на складання іспиту. Якщо й третя була невдала, їм треба було проходити перепідготовку в автошколі. Це підштовхувало майбутніх водіїв давати хабарі, щоби не витрачати час і великі кошти на перенавчання, яке не завжди було потрібно. Тепер кількість спроб не обмежена як для теоретичного, так і для практичного іспиту. Той, хто не склав практику з першої спроби, за потреби може взяти лише кілька додаткових занять в інструктора перед наступним разом.

   

Теорію можна вивчити без автошколи

Для того, щоби вивчити теорію, тепер не обовʼязково записуватися до автошколи, це можна зробити самостійно. Якщо ви все ж вибрали піти до автошколи, то внутрішній іспит із теорії більше не доведеться складати. На практику можна записатися в інший навчальний заклад, не обовʼязково йти туди ж, де ви вивчали теорію.

Але головна зміна – це курс на боротьбу з корупцією в цій сфері, який взяли в МВС.

«Основною проблемою корупції під час навчання на посвідчення водія є адміністративна залежність автошкіл від сервісного центру МВС. Сервісний центр акредитує школи і, відповідно, може зробити їм великі проблеми. Тому, якщо з сервісного центру МВС є посил «приносьте нам хабарі», автошколи будуть це робити. Якщо ж є повідомлення «від сьогодні хабарів не приносьте, не надсилайте до нас осіб, які за документами пройшли 40 годин навчання, а реально лише 12», автошколи припинять носити хабарі й перестануть давати учнів, які є недовчені. Саме так сталося навесні-улітку 2023 року. Лише одна усна вказівка – і повністю змінився весь ландшафт», – зазначає активіст, адміністратор групи «Права без хабарів» Святослав Літинський.

Алгоритм отримання посвідчення водія 

 

Вивчити теорію

Скласти теоретичний іспит у сервісному центрі МВС

Навчитися керувати автомобілем в автошколі

Скласти внутрішній іспит в автошколі

Скласти зовнішній іспит у сервісному центрі й отримати права 

 

А тепер про все по черзі.

Крок 0. Шукаємо однодумців

На процес навчання й отримання прав можуть вплинути ваші здібності, вік, емоційний стан, бекграунд, сімейні обставини, а також місто, де ви живете, і ситуація з автошколами й сервісними центрами в ньому. Тому універсальних порад немає, шлях для отримання водійського посвідчення в різних людей може бути дуже різний: у когось – коротший, а в когось – довший. 

У будь-якій ситуації допоможе підтримка однодумців. Таких ви можете знайти в групі «Права без хабарів» у Facebook. Її створили у 2020 році львівʼянки Марія Паньків і Юлія Джала, щоб обговорювати правила отримання водійських посвідчень і проблеми, із якими стикаються майбутні водії. Тепер у цій групі ледь не щодня зʼявляються історії нових водіїв, які змогли навчитися керувати машиною і скласти іспит без хабара. Група вже стала брендом: про неї знають автошколи й інструктори. Зі вступу в неї можна почати свій шлях до водійського посвідчення.

Крок 1. Вчимо теорію 

Майбутній водій має вибір – учити теорію самостійно чи в автошколі. Що ж вибрати?

Одразу виникає спокуса не переплачувати автошколі й вивчити правила самому. Але такий варіант дасть результат, якщо ви дуже самоорганізовані або вже маєте знання з ПДР і лише маєте їх закріпити, освіжити.

Якщо ви хочете спробувати вивчити теорію самостійно, то майте на увазі: запамʼятати правила буде важко, якщо ви їх не розумієте. Щоб їх зрозуміти, може бути замало їх просто прочитати. Правила дорожнього руху написані канцелярною мовою й не завжди послідовно. Допомогти розібратися з ними можуть:

  • Ілюстрований посібник з ПДР (продаються в будь-яких книгарнях). 
  • Онлайн-матеріали на YouTube з відеорозбором правил (наприклад, «Час», «Світлофор», Green Way; можете знайти більше, скориставшись пошуком за темою).

Недолік безкоштовних онлайн-ресурсів у тому, що вони можуть бути неповними. А за повні версії доведеться додатково заплатити. 

Після того, як ви вдумливо прочитали всі правила й передивилися відео з поясненнями, Святослав Літинський також радить обговорити питання зі знайомими або в цільових групахХочу знати ПДР», «ПДР_онлайн. Вивчаємо, повторюємо» й інших). 

Якщо питання грошей для вас не принципове або ви впевнені, що самостійно не змусите себе вчити теорію, то вам краще підійдуть курси в автошколах. 

«Власне, розклад автошколи змушує тебе вивчити теорію», – вважає Літинський. Регулярні уроки й наявність інших учнів допомагають організовуватися.

Зараз більшість шкіл пропонують два формати навчання: очно в класах або онлайн. Що спрацює для вас?

Якщо ви знаєте, що краще засвоюєте інформацію, коли присутні в класі й можете поставити лектору запитання, ідіть у клас. Якщо ви не хочете витрачати час на дорогу, навчайтеся дистанційно. Дистанційно не завжди означає, що у вас не буде можливості перепитати щось, що ви не зрозуміли. Автошколи можуть запропонувати лекції в прямому ефірі чи в записі. Заняття в прямому ефірі, якщо вони добре організовані, теж передбачають взаємодію з викладачем й іншими студентами. Записи зручні, якщо графік школи вам не підходить і ви не впевнені, що завжди будете встигати. Навіть якщо ви слухаєте лекції в записі, вам можуть дати контакт викладача для запитань й уточнень

Не варто відкидати й варіант платних онлайн-ресурсів. Їхня перевага в тому, що ви можете прослухати безоплатні пробні версії й зрозуміти, чи доступно лектор пояснює матеріал. Бо у випадку автошкіл ви можете натрапити на викладача, який просто зачитує ПДР. Користь від такого викладання близька до нуля.

Крок 2. Складаємо теоретичний іспит 

Теоретичний іспит проходить у форматі тестів на комп’ютерах у сервісному центрі МВС. Кожному кандидату пропонують відповісти на 20 рандомних запитань із варіантами відповідей. Запитання не тільки про правила дорожнього руху, але й про безпеку на дорозі, будову автомобіля й правила надання першої медичної допомоги. Якщо ви припустилися не більше двох помилок, то ви склали.

   

Як підготуватися до теоретичного іспиту 

Запитання до іспитів не є таємницею. На сайті сервісного центру є безкоштовний тренажер із тестами. Подібні тренажери пропонують й інші ресурси з додатковою оплатою (Green Way, Vodiy.ua). 

Під час підготовки до іспиту варто спочатку пройти всі запитання за темами. Так ви зрозумієте, якщо якусь тему недовчили. Тоді її варто повторити: прочитати розділ ПДР, переслухати лекції, знайти додаткові матеріали. Коли ви впевнені в знаннях з усіх тем, можна відповідати на запитання за білетами (вам випадає 20 випадкових запитань, як на іспиті). Якщо кілька разів таким чином пройтися по всіх запитаннях, то будете памʼятати відповіді й почуватися впевнено на теоретичному іспиті.

Порада 

Запамʼятовувати правильні відповіді на запитання як спосіб вивчення ПДР – погана ідея. Проходження тестів – лише підготовка до іспиту.

   

Як записатися на іспит

Ви можете складати теорію в будь-якому сервісному центрі МВС на ваш вибір. Записатися на теоретичний іспит можна в терміналі СЦ (талони там зʼявляються зранку) або онлайн (тут відеоінструкція, як це зробити).

Пошук талона на запис у деяких містах може бути окремим квестом. Для цього доведеться оновлювати сторінку багато разів (хтось радить вибрати на мапі свій СЦ й гортати дати вперед-назад, поки не з’явиться вільний талон) чи підключити на допомогу бот

Очікування своєї черги безпосередньо в СЦ теж може забрати певний час. Враховуйте, що сервісні центри не працюють під час повітряних тривог. Тому в день іспиту краще звільніть собі від справ принаймні декілька годин.

Лайфхак

Щоби пришвидшити процес в СЦ, можна заздалегідь оплатити послугу складання тесту. Ось як це зробити:

  • в онлайн-банкінгу вибрати опцію «Платіж за реквізитами»;
  • знайти рахунки вашого сервісного центру за цим посиланням;
  • знайти код послуги ось тут (якщо практику складаєте вперше, то треба оплатити також за видачу посвідчення);
  • роздрукувати квитанції й узяти з собою на іспит. 

Порада

Якщо ви вивчали теорію в автошколі, перед іспитом попросіть адміністратора перевірити, чи внесли ваші дані в систему й чи не зробили якоїсь помилки. Ситуації, коли учня не допускають до іспиту через факап із боку автошколи, не поодинокі.

   

Що треба взяти на іспит

На іспит треба взяти паспорт, індивідуальний податковий номер (ІПН), довідку ВПО (якщо маєте такий статус), медичну довідку про придатність до керування й квитанцію про оплату за іспит, якщо ви робили це онлайн. Перевірте, чи ваша медична довідка ще дійсна. У деяких випадках можуть знадобитися інші документи (детальніше тут).

Про всяк випадок візьміть з собою воду й перекус, якщо доведеться довго чекати.

   

Як відповідати на запитання  

Під час самого іспиту Святослав Літинський радить відповідати не на всі запитання поспіль, а в декілька проходів:

«Перший прохід: відповісти лише на ті запитання, [відповіді на] які ви точно знаєте й [над якими] не потрібно задумуватися. Таких запитань буде мінімум 13–15. Маючи 15 з 20 правильних відповідей, ви вже не будете сильно в стресі. Другий прохід: відповідати на ті запитання, які вимагають менше думати. Багато людей уже тут наберуть 18 правильних відповідей, і ці складніші декілька запитань не будуть мати впливу на результат іспиту. Якщо ж відповідати на всі запитання поспіль, то вже на 10-му може бути дві помилки, що може вас дуже демотивувати».

Коли ви успішно складете теоретичний іспит, не дивуйтеся, що вам не видали папірця, який мав це підтвердити. Так і має бути: результат просто внесуть в електронну систему.

   

А якщо з першої спроби не вийшло

Не переймайтеся, ви маєте безлімітну кількість спроб на складання теоретичного іспиту. Наступний талон зможете взяти не раніше як за 10 днів від невдалої спроби. 

Одна мешканка Хмельниччини, наприклад, склала тест із девʼятої спроби. МВС показало відео, як вона буквально стрибала від радості й обіймала працівника сервісного центру. Але якщо ви не склали з другої, третьої чи пʼятої спроби, можливо, ви все-таки недовчили правила?

Крок 3. Навчитися керувати автівкою

Коли ви склали теорію, можете починати практичне навчання водінню. Результат теоретичного іспиту буде дійсним протягом одного року. Якщо ви не встигнете завершити навчання й успішно скласти практику, то доведеться перескладати теорію. 

Хоча теорію в Україні дозволити вчити самостійно, навчатися водінню досі треба в ліцензованій автошколі. Для практики можете вибрати будь-який заклад, ви не зобовʼязані йти в ту саму автошколу, де вивчали теорію (якщо робили це не самі). Після проходження курсу з керування авто ви маєте успішно скласти внутрішній іспит в автошколі, після чого отримаєте сертифікат. 

Перед пошуками автошколи ви маєте собі відповісти на ще одне запитання:

   

Автомат чи механіка?

З 2021 року у водійських правах ставлять позначку «автомат», якщо іспит складали на машині з автоматичною коробкою передач. Водій із таким документом не має права сідати за кермо автомобіля з механічною коробкою. 

Автоінструкторка, авторка блогу Automanka Юлія Комісаренко радить вчитися на автоматі лише в тому разі, якщо ви абсолютно точно впевнені, що механіка вам ніколи в життя не знадобиться. 

«Механіка ще є й буде. А ми живемо в складні часи, ніхто не знає, що буде завтра. Може таке статися, що тобі в одну мить треба буде сісти за кермо й кудись поїхати – і невідомо, що це буде за машина. Тож краще вчитися на механіці. Якщо ти склав на механіці, то можеш їздити на будь-якій «коробці», а собі для життя – вибирати зручнішу. Автомат краще підходить для мегаполісів, де часто затори, тягнучки. Тоді на механіці важко: треба постійно перемикати передачі й ногою тримати зчеплення», – каже вона. 

   

Як вибрати автошколу (інструктора) 

Від інструктора багато в чому залежить, чи навчитеся ви їздити й чи зможете самостійно скласти практичний іспит. Тому підійдіть до вибору з усією відповідальністю. Краще витратити час і зусилля на пошук хорошого фахівця, ніж потім витратити більше часу, а також нерви й гроші на його заміну чи перенавчання.

Як знайти свого інструктора:

  • Шукайте передусім інструктора, а не автошколу. Але почитайте відгуки й на автошколу: якщо раптом вам не сподобається інструктор, чи буде у вас можливість поміняти його? Чи повернуть вам гроші, якщо іншого інструктора немає?
  • Шукайте інструктора з допомогою друзів, знайомих, сусідів, які нещодавно отримали права. Поцікавтеся, де вони їздили, як проходило навчання й головне, чи людина після автошколи сіла й поїхала сама, радить Automanka. Почитайте відгуки на інструкторів в групі «Права без хабарів». Складіть перелік із декількох кандидатур.
  • Подумайте, чи готові ви будете їздити через усе місто до інструктора, якого вам порекомендують, якщо він дає уроки в іншому районі. Якщо ні, то шукайте когось ближче до вас. Якщо ви в Києві, будете певні: хороший інструктор тут не один, а витратити на дорогу можна багато часу.
  • Запитайте в інструктора, чи подає він свою машину для іспиту в сервісному центрі. Скласти практику на автомобілі, до якого ви звикли, буде набагато простіше.
  • Якщо у вашому місті більше одного сервісного центру, поцікавтеся, до якого з них готує інструктор. Є стереотип, що деякі центри мають складніші екзаменаційні маршрути. Майте на увазі, що принаймні кілька разів вам треба буде проїхатися цими маршрутами. Якщо СЦ далеко від вас, на це треба буде більше часу. Чи зможете ви його виділити?
  • Запитайте, чи багато учнів в обраного інструктора. Ви можете вибрати класного фахівця, але записатися до нього на заняття буде майже неможливо через великий ажіотаж.

Лайфхак

Візьміть пробні заняття з кількома інструкторами. Таку опцію пропонують самі автошколи. Якщо ні, домовтеся прямо з інструктором.

Як правило, після пробного заняття ви зрозумієте, чи підходить вам людина за темпераментом. Професійні якості вам може бути важко оцінити. Але автоінструктори радять звернути увагу на те, чи буде перше заняття проходити на автодромі або відразу з виїздом у місто. 

«Перше заняття навіть за програмою має бути без виїзду в місто, вам розповідають будову автомобіля, а потім ви вчитеся працювати з педалями на автодромі, – каже Юлія Комісаренко. – Я точно не йшла б до інструктора, який скаже відразу їхати в місто. Треба спочатку на майданчику попрацювати із зчепленням, кермом, поворотами, рушанням. Виїжджати в місто на першому занятті тотально неправильно. Хоча деякі на цьому спекулюють. Ви повертаєтеся додому з першого заняття на емоціях: «Та я в місто відразу поїхала, так страшно, але ж я доїхала, усі живі». А якщо подумати, чого ви навчилися, то нічого, ви просто в шоковому стані».

На думку інструкторки, залежно від наповнення автодрому, на ньому можна провести й більше пʼяти занять, якщо там можна тренувати рушання під гірку, повороти, перемикання передач.

 

Порада

Відразу дайте зрозуміти вашому інструкторові, що ви хочете скласти іспит самостійно. Не завжди корупція виходить від автошкіл або СЦ, іноді її ініціюють самі учні.

   

Чи треба ученицям шукати автоінструкторку

Якщо коротко, то ні. Краще зверніть увагу на професійні якості й на поважне ставлення до учнів.

«Буває таке, що інструктор-чоловік з ученицею дозволяє собі зайвого: десь пожартувати, десь позалицятися. Я багато історій чула: можуть і кричати, можуть і вдарити по нозі. Після такого дійсно деякі можуть захотіти йти навчатися до жінок. Зараз зʼявляється більше жінок-інструкторок, і це добре, – каже Юлія Комісаренко. – Але я чула різні відгуки про інструкторок. Що жінка жінку краще зрозуміє, це точно ні. Якщо інструктор – професіонал, він буде навчати професійно незалежно від своєї статі. Жінка із жінкою може не зійтися. У мене таке було».

Порада

Читайте уважно договір з автошколою, який вам пропонують підписати. Там мають бути вказані випадки, у яких ви зможете його достроково розірвати. Якщо якісь пункти викликають у вас сумніви, просіть внести виправлення в документ.

   

Скільки годин треба взяти

За законом, навчання водінню має тривати не менше 40 астрономічних годин (60 хвилин). Якщо автошколи пропонують пакети на 15, 20 чи 30 годин чи розповідають про академічні години (45 хвилин), вони порушують закон.

Ви, звісно, можете взяти й менше годин: якщо впевнені у своїх силах, збираєтеся вчитися на автоматі або якщо вже мали досвід керування. Чи, наприклад, ви не дуже впевнені в цій автошколі й хочете мати можливість потім довчитися в іншому місці. Але інструктори вважають, що 40 годин навчання оптимально, щоби пройти всі теми й підготуватися до іспиту. 

«На мою думку, 40 годин навчання – це мінімум, який слід пройти. Зовсім не соромно, якщо вам знадобиться 80 годин. Думка, що навчання на посвідчення водія має бути швидким і дешевим, є хибною. Ви будете керувати багатотонним механізмом, який несе підвищену небезпеку. Ви повинні навчитися це робити правильно й безпечно», – зазначає Літинський.

Якщо хтось розповідатиме, що навчився й склав іспит після 10 занять, ставте такі заяви під сумнів. У будь-якому разі всі люди різні. Не орієнтуйтеся на інших.

«Із мого досвіду: для того, щоби навчити людину, мені ледь вистачало 20 інтенсивних занять по 1,5 години [це 30 годин]. Якщо це 10 або 12 занять по годині, я не вірю, що за цей час можна на механіці навчитися їздити. Або ти до цього вже вчився, або ти дуже прямо обдарований», – зазначає автоінструкторка Юлія Комісаренко.

   

 Як поміняти інструктора

Навіть якщо ви сумлінно підійшли до вибору інструктора, може статися так, що він вам не підійшов. Що може стати причиною поміняти інструктора (чи принаймні про це задуматися):

  • Інструктор кричить, тисне на вас, ігнорує ваші запитання. Непристойно поводиться чи жартує, від чого вам не комфортно.
  • Ваші заняття починаються пізніше чи завершуються раніше, ніж треба. Під час заняття інструктор багато часу проводить у телефоні або взагалі виходить із машини у власних справах. 
  • На заняттях ви весь час їздите одними й тими самими маршрутами, не відпрацьовуєте маневри, плану навчання немає. Інструктор постійно втручається в керування й не пояснює вам ваших помилок.
  • Інструктор натякає чи прямим текстом каже, що за іспит потрібно платити хабар.

Якщо вас не влаштовує щось у роботі інструктора, то спершу ви можете спробувати з ним про це поговорити. 

«Якщо, наприклад, інструктор дозволяє собі зайвого, ти ставиш його на місце, якщо ти можеш; далі він припиняє це, нормально вчить і цього більше не повторюється. Якщо ти не можеш, то ти міняєш цього інструктора», – каже блогерка-інструкторка Automanka.

У будь-якому разі не треба терпіти, бо вам не зручно поміняти інструктора. Буває й так, що ви просто не зійшлися характерами й інструктор не менше за вас хотів би припинити ці взаємні страждання. У будь-якому разі ви клієнт, ви платите за це чималі гроші. Це нормально звернутися до адміністрації школи й попросити про іншого фахівця. І краще робити це прямо, не вигадувати якихось форсмажорів, яких не існує.

«Слід виходити з того, що автошкола зацікавлена в позитивних відгуках про своїх інструкторів. Відповідно, якщо вам не підходить інструктор, то слід звернутися до автошколи й попросити його замінити. Більшість автошкіл радо на це погодиться, адже йдеться про їхній імідж, а відповідно – залучення нових студентів», – каже активіст Святослав Літинський.

Лайфхак

Поки вчитеся керуванню, читайте цільові групи й дивіться блоги (Олександр Зєрщиков, Сергій Нагорний, Automanka). Це допоможе систематизувати знання, які ви отримали під час практичного заняття. Коли ви ще не впевнено почуваєтеся на дорозі, може бути складно сприймати те, що вам каже інструктор. Ви вчепилися в кермо, намагаєтеся згадати, з якого боку гальма й кого ви маєте пропустити на перехресті. А ваш інструктор пояснює, що було не так із вашою траєкторією повороту дві хвилини тому. Якщо ви подивитеся блог на цю тему, уже спокійно сидячи вдома на дивані, то можете краще її засвоїти.

Крок 4. Складаємо внутрішній іспит в автошколі

Перед іспитом у сервісному центрі вам ще треба скласти внутрішній іспит в автошколі. Як правило, його проводять на останньому занятті. 

Для автошколи він потрібен, щоб, умовно кажучи, не псувати статистику, відправляючи на екзамен водіїв, які обʼєктивно не готові. Для учня це репетиція перед зовнішнім іспитом в СЦ.

«Нормальні автошколи стараються провести внутрішній іспит максимально близько до іспиту в сервісному центрі МВС. Ставлять навіть камеру, яка записує. Це, зокрема, й емоційне тренування до такого іспиту, – розповідає Літинський. – Деякі недобрі автошколи використовують іспит для штучного продовження навчання й отримання оплати. Тут достатньо тонка межа, тому слід беземоційно підійти до негативної оцінки на іспиті в автошколі. Можливо, справді я ще не готовий? Якщо не готовий, то чому? Може, мені ще треба поїздити? А може, мій інструктор погано впорався? Тоді слід попросити про іншого інструктора в автошколі». 

Якщо ж в автошколі вам пропонують дати хабар за успішне складання іспиту, то ви можете написати заяву до поліції, каже активіст.

Крок 5. Складаємо практичний іспит у сервісному центрі

Коли склали внутрішній іспит в автошколі, ви отримуєте свідоцтво. Воно є електронним, тобто ваші дані вносять в електронну систему МВС. Свідоцтво про завершення навчання в автошколі чинне два роки. Якщо за два роки ви не складете іспит в СЦ, то вам треба буде наново навчатися.

   

 Як підготуватися до іспиту

Під час воєнного стану практичний іспит складається лише з одного етапу – виїзду в місто (без вправ на автодромі). Іспит вважається складеним, якщо ви припустилися не більше трьох помилок. Чекліст типових помилок можна глянути тут. Однак якщо ви під час іспиту створили аварійну ситуацію (змусили інструктора втрутитися в керування) або не виконали вказівку інспектора, то іспит також буде вважатися не складеним.

Маршрути практичних іспитів у сервісних центрах є у відкритому доступі. Зазвичай інструктори приділяють увагу проїздам маршрутів під час навчання. Утім, важливо, щоби все ваше навчання не перетворилося на безкінечне катання маршрутів. Після отримання посвідчення ви маєте вміти «розрулити» на будь-якій дорозі.

«Безумовно, вам слід навчитися їздити в будь-якій ситуації, а не лише за маршрутами екзамену сервісного центру, – каже Літинський. – Але проїхатися за маршрутами сервісного центру хоча б два заняття теж варто. Це як екзамен з якогось предмету в університеті: ви вивчили предмет, але відповідати будете за конкретними білетами, тому запитання з тих білетів теж слід вивчити».

Лайфхак:

Автоблогери й автошколи знімають відео проїзду екзаменаційних маршрутів у різних містах і викладають на YouTube. Готуючись до іспиту, можете їх подивитися. Це допоможе запамʼятати, на якому перехресті кого треба пропустити, де можна припаркуватися, а де треба знизити швидкість.

   

Складати на машині автошколи чи СЦ

Легше буде скласти іспит на машині, на якій ви навчалися. «Для водія-початківця кожен інший рух педалі, її жорсткість, глибина спрацювання має велике значення», – зауважує Літинський. Автоінструктори можуть розповісти безліч історій, коли учні на механіці навіть не могли виїхати за межі території Сервісного центру, бо машина для них була незвична й двигун постійно глохнув. 

Подача машини на іспит коштує додаткових коштів (приблизно як одне заняття чи більше). Але кількаразове перескладання практичного іспиту може бути дорожче (зараз це 420 грн).

   

Як записатися на іспит і що взяти з собою

Записатися на практичний іспит можна так само, як на теоретичний, за цим посиланням. «Зловити» талон на практику може бути ще важче. 

Складати практичний іспит можна в будь-якому сервісному центрі. Якщо ви плануєте це зробити не в тому центрі, де складали теорію, то майте на увазі: переведення документів з одного СЦ в інший може забрати певний час. Але це зроблять прямо при вас, коли ви прийдете на екзамен.

За складання практичного іспиту також можна заплатити онлайн (дивіться вище, як це зробити). 

Із собою треба взяти ті самі документи, що й на теоретичний іспит (паспорт, ІПН, медичну довідку й квитанцію про оплату, якщо ви робили це дистанційно). Літинський також радить взяти із собою посібник з Правил дорожнього руху в разі, якщо вам треба буде доводити свій погляд інспекторові.

Перед практичним іспитом варто так само уточнити в автошколі, чи все окей з вашими даними. Це допоможе уникнути неприємної несподіванки в сервісному центрі, коли виявиться, що ваші дані забули внести до бази чи зробили якусь помилку.

Очікування на практичний іспит в СЦ може бути ще довшим, ніж на теоретичний. Тому зарядіть телефон, візьміть воду й перекус. 

Також врахуйте, що під час першої спроби складання іспиту вам зроблять фото для водійського посвідчення.

   

Як налаштуватися й не нервувати

Ви можете гарно навчитися керувати автівкою й добре знати всі екзаменаційні маршрути, але через нервування на іспиті робити купу дурних помилок. Тому правильне налаштування на іспит – запорука успіху. 

Ставтеся до іспиту як до чергового заняття. І це справді так: це досвід, з якого ви точно вийдете з новими знаннями. Інспектор – це лише ще один викладач, який може вказати вам на ті слабкі сторони, на які ви не звертали уваги. Навіть якщо вам з інспектором не пощастило, найімовірніше, ви самі зрозумієте, над чим вам варто ще попрацювати.  

«Не зосереджуйтеся на тому, що це іспит, не підвищуйте планку очікування. Коли ви дуже хочете скласти, то дуже боїтеся помилитися й через це ще більше хвилюєтеся. А потім дуже засмучуєтеся, коли не вийшло. Треба просто до цього поставитися як до заняття. Я прийшла на чергове заняття, показати все, чого мене навчили. Це просто машина, це просто люди, чому я маю боятися цих людей? Вони такі самі, як я. Я знаю ПДР, я добре навчилася. Так, я можу помилитися й не скласти. Але з якогось разу я точно складу. Просто треба дати собі час, встановити дедлайн подалі. Заплануйте собі шість спроб що десять днів – це два місяці на те, щоб скласти іспит», – каже Юлія Комісаренко.  

За її спостереженнями, хвилювання заважає під час першої чи другої спроби: «А коли ти приходиш утретє, ти вже був у тій ситуації, твоє хвилювання набагато менше».

   

Як поводитися на дорозі

Під час практичного іспиту учням радять коментувати вголос свої дії. Наприклад: «Я не пропустив цього пішохода, бо він ще не вийшов на дорогу» або «Я виїжджаю на нерегульоване перехрестя, тут я маю дати дорогу…»

«Це й заспокоює, і показує інспектору, що ви знаєте, що робите», – каже Святослав Літинський. 

«Таке може дуже сильно роздратувати екзаменатора, але тільки якщо він поганий і не прагне, щоб ви склали, – додає Комісаренко. – Бо що більше ви говорите на камеру, то більше буде зафіксовано моментів, які інструктор не зможе зарахувати як помилки». 

Якщо ви не згодні з помилкою, яку озвучив інспектор, про це слід одразу повідомити й спокійно аргументувати це Правилами дорожнього руху, додає адмін групи «Права без хабарів». 

Він дає кілька порад, як це зробити:

  • пам'ятайте, що ви маєте право на свою думку;
  • ввічливо й чітко поясніть інспектору, чому ви не згодні з його оцінкою ситуації;
  • наведіть відповідні пункти Правил дорожнього руху на підтримку своєї позиції;
  • говоріть спокійно й упевнено, не підвищуючи голосу;
  • якщо інспектор не згоден з вами, попросіть його пояснити свою позицію, навівши пункти Правил дорожнього руху, якими він керується. Для цього добре мати з собою надруковані ПДР.

Літинський також радить прочитати екзаменаційний листок, у якому інспектор буде відзначати ваші помилки.

   

Що робити, якщо в сервісному центрі вимагають хабар

Якщо за позитивний результат іспиту в сервісному центрі МВС у вас просять хабар, про це не варто мовчати. Є кілька варіантів, як вчинити:

  • поскаржитися керівництву сервісного центру; на сайті є контакти для повідомлень про корупцію;
  • повідомити департаменту внутрішньої безпеки Нацполіції. МВС декларує боротьбу з хабарництвом в сервісних центрах, тому просить повідомляти про такі випадки в чатбот і на гарячу лінію внутрішньої безпеки Нацполіції за номером +38 050 352 72 77. «Оперативники внутрішньої безпеки Національної поліції реагуватимуть невідкладно», – пообіцяв міністр внутрішніх справ України Ігор Клименко;

  • подати заяву до Державного бюро розслідувань. Це можете зробити особисто, телефоном чи онлайн, заповнивши форму на сайті.

   

Чи варто оскаржувати результат, якщо ви не згодні

Результати практичного іспиту ви можете оскаржити протягом 10 робочих днів. Для цього треба написати заяву до регіонального сервісного центру МВС у вашій області. 

Після цього створюють комісію, яка перегляне відеозапис іспиту й може скасувати результат: тоді ця спроба не зарахується. Це не означає, що вам після цього видадуть посвідчення водія. Вам доведеться ще раз складати іспит. 

Оскарження було важливим, коли кандидатам у водії давали лише три спроби на практичний іспит. Тепер, коли кількість спроб не обмежена, успішне оскарження допоможе вам зекономити кошти: за наступну спробу не треба буде платити, пояснює модератор групи «Права без хабарів» Святослав Літинський. 

Але гроші – не єдина причина оскаржувати результат, із яким ви не згодні. Якщо ви вважаєте, що вас завалили, це спосіб притягнути інспектора до відповідальності. 

Передусім варто впевнитися, що інспектор дійсно був не правий. Для цього треба запросити відео з екзамену. Ви можете зробити це протягом 30 днів після іспиту, написавши заяву на ім’я начальника вашого сервісного центру МВС. Передивіться відео разом із вашим інструктором, порадьтеся з ним або обговоріть ситуацію в цільових групах. А тоді вирішуйте, чи варто витрачати час і зусилля на оскарження.

   

Якщо не вийшло з першого (третього, пʼятого) разу

Скласти практичний іспит складніше, ніж теоретичний. Після кількох невдалих спроб легко зневіритися: «Я ніколи не складу». «Легше заплатити – і все». Варто памʼятати, що кожен іспит – це низка випадкових подій. Який був трафік на дорозі? Яка була погода? У якому настрої був інспектор і якими були його наміри? Як довго ви чекали на іспит? Де в чому успіх іспиту залежить від випадку, а не від ваших здібностей. І якщо ви його (учергове) не склали, це не значить, що ви гірше за інших. 

Можливо, ви дійсно ще недовчилися. Тоді варто взяти додаткові заняття. Декому треба більше годин навчання. І це нормально. А можливо, вам трішки не пощастило. Тоді хутчіш ловіть талон на наступний раз.

«Не треба приймати не складання іспиту як показник того, що ви не вмієте їздити, – радить Юлія Комісаренко. – У нас, на жаль, іспит не показник твого вміння керувати (не в усіх сервісних центрах і не з усіма екзаменаторами, але таке є). Є моменти, які вважаються помилками на іспиті, але в житті ти будеш так їздити й за це не будуть штрафувати [як приклад вона наводить обʼїзд перешкоди з поворотниками, навіть якщо ти фізично не зміщувався зі своєї траєкторії, – ред.]. Якщо ти не склав іспит, це не означає, що ти не вмієш їздити, це просто специфіка іспиту. Плюс часто є зацікавленість у тому, щоби ти не склав» 

«Участь у нашій групі дуже допомагає, – додає адмін групи «Права без хабарів», – людина, яка не склала іспит з третьої чи пʼятої спроби, бачить, що вона не є унікальною. Це нормально й звично».

Якщо ж скласти не вдається дуже довго й є враження, що до вас прискіпуються, щоби змусити заплатити за іспит, можна спробувати змінити сервісний центр (чи навіть пробувати складати в іншому місті). Тоді вам доведеться взяти додаткові заняття, щоб поїздити саме на маршрутах нового СЦ.

Лайфхак

Ви можете попросити в сервісному центрі відео вашого іспиту. Його можна запитувати не лише для оскарження результатів, але й для аналізу своїх помилок. Хоча в сервісному центрі можуть подумати, що ви плануєте подавати скаргу.

Крок 6. Почати їздити без допомоги 

Шлях до самостійного водіння може не завершитися отриманням посвідчення. Ось вже є права, а сісти за кермо страшно. Через це проходить чи не кожен водій.

«Тут я радив би робити, як і всюди у світі, –якийсь час їздити з досвідченішим водієм, перепитуючи його, отримуючи відгук у реальній життєвій ситуації, – радить Літинський. – У вас знання правил дорожнього руху будуть ще свіжі, і, можливо, ви навчите цього водія теорії, а він вас – практики».

Юлія Комісаренко каже, що можна взяти додаткові уроки в інструктора на власній машині, але не варто затягувати з першим самостійним виїздом у місто. 

«Буває, що беруть багато уроків або когось постійно садять із собою: маму, брата, чоловіка. Якщо посадити поряд досвідченого водія, то манера в нього буде дуже відрізнятися й він буде під руку казати, як треба їхати. Щоб вам ніхто під руку не казав, краще сідати самому. Не треба їхати відразу в пікові години в центр міста. Почніть із легких маршрутів і поступово ускладнюйте. Але перший виїзд зробіть самостійно. Та хоч навколо дому обʼїдьте, але самі. Потім наважтеся поїхати в магазин. Не робіть поворотів ліворуч, якщо ще не впевнені. Виберіть такий маршрут, щоби можна було тільки праворуч повертати. Зате ви зрозумієте, що не так це й страшно, як здавалося». 

Якщо страх однаково є, то треба з ним розібратися, радить Комісаренко: «Сісти й написати, чого я боюся. Наприклад, я боюся на перехресті повертати ліворуч. А чому я цього боюся? Бо не впевнений, кого треба пропускати. А чого я не впевнений? Значить, правила підучити. А якщо ти добре знаєш ПДР і добре навчився їздити на дорозі, а тобі просто страшно, то ти просто береш і їдеш». 

Окрім страху перед самостійним виїздом, новий водій може зіткнутися із ще однією проблемою. Ви добре вивчили Правила дорожнього руху, склали теоретичний і практичний іспити самостійно, сумлінно дотримуєтеся того, що написано в законі. Ви виїжджаєте на дорогу, і тут сюрприз: майже ніхто так більше не робить. Як поводитися вам? 

«На мою думку, слід їздити за правилами дорожнього руху, оскільки за будь-якої ДТП чи конфліктної ситуації міркування «а всі так роблять» не буде враховуватися. Відповідальність є індивідуальною, і дії будуть вимірюватися правилами дорожнього руху, – каже Святослав Літинський. – Наприклад, великою проблемою в нас є те, що багато водіїв не мають уявлення, як проїхати перехрестя з круговим рухом, не порушуючи правил дорожнього руху. Не знають, який поворот слід вмикати на такому перехресті, кого пропускати при виїзді. Щоразу, проїжджаючи таке перехрестя, я з великою осторогою дивлюся на інших водіїв, але сам дотримуюся ПДР».

Ще одним масовим порушенням в Україні є перевищення дозволеної швидкості руху в місті. Замість 50 км/год водії можуть розганятися до 70 км/год (бо за це не штрафують), а якщо поблизу немає камер автофіксації, то й до 100 км/год. Досвідчені водії й інструктори часто радять майбутнім водіям дотримуватися швидкості потоку. Бо інакше ви створюєте на дорозі небезпеку.

«Чесно, я згодна зі швидкістю потоку, – каже Юлія Комісаренко. – Якщо ви хочете рухатися 45–50 км/год, то ваша смуга права, точно не ліва. Ви ж не переробите інших водіїв, вони їдуть 70 км/год. Рухаючись у лівій смузі набагато повільніше швидкості потоку, ви провокуєте водіїв вас обганяти через зустрічку, через подвійну суцільну. Ви праві, ви молодець. Але ви наражаєте себе й інших на небезпеку. Якщо ви не готові їхати 68 км/год у лівій смузі, а готові їхати 45 км/год, то їдьте в правій, бо інакше це небезпечно. Якщо правішої смуги немає, тоді вже ви маєте їхати з такою швидкістю, із якою ви встигнете зреагувати на будь-яку ситуацію. Якщо це перший у житті виїзд, то їдьте 45 чи 50 км/год, а той, хто позаду, нехай робить, що хоче, – сигналить, обʼїжджає. Так, він буде створювати небезпеку, але й винен буде він».