Ремонт частини вулиці Івана Франка триває біля Золотих воріт – оновлюють ділянку між перехрестями з вулицями Хмельницького та Липинського. На вулиці асфальтують проїжджу частину, на тротуарах замінюють старий асфальт на ФЕМ-плитку, а на дорозі облаштовують велосмугу, розповідає мер Києва Віталій Кличко.

Утім, через ремонт локальні ресторани були вимушені обмежити роботу, а замість тераси необістро «Асамблея» комунальники вирішили облаштувати газон.

Розповідаємо, чи комунікувала міська влада зі стейкхолдерами заздалегідь та як ремонт вплинув на локальні бізнеси.

Ресторан і тапас-бар «Бабене» почав роботу в тестовому режимі на вулиці Івана Франка. Власники почали готувати проєкт до відкриття на колишній локації закладів Cookietone і Butter Green ще до початку карантину, але після дозволу на відновлення роботи кафе і ресторанів у залах «Бабене» не змогли повноцінно почати роботу через ремонт вулиці. «Цей ремонт − просто жах для малого бізнесу», – каже директорка ресторану Анастасія Пащенко. 


Анастасія Пащенко

директорка ресторану «Бабене»


За кілька днів до початку карантину ми взяли в оренду приміщення на вулиці Франка. Тоді ще не було відомо, що буде настільки тривалий карантин. Разом із цим, десь 15 травня, почали ремонтувати вулицю. Розкопали величезну траншею вздовж усього будинку шириною десь три метри прямо перед нашим входом. Тому працювати у форматі самовиносу було дуже складно, гостей було мало. Ніхто не хотів обходити так далеко цю траншею, щоб підійти й подивитися наше меню. Цей період проходив для нас важко, адже ми розраховували, що продаватимемо страви із собою. Обіцяли, що траншею закопають за тиждень, але вся ця історія затягнулася на три.

Ми оплатили літній майданчик, у нас були готові документи й ми частково його поставили. Потім виявилося, що будуть розривати всю вулицю, забрали його назад. Ми не могли користуватися правом на літній майданчик через ремонт, бо все було перекопане. Ходили чутки, що за новим проєктом не передбачені літні майданчики, ми всіляко намагалися звернути на себе увагу, щоб нам все-таки залишили місце для тераси.

Далі тут були комісії, зустрічі. Пощастило, що це були адекватні люди, і що ми вчасно встигли отримати дозвіл, ще до початку ремонту. Тому вони подивилися наші документи й не стали робити клумбу на місці літнього майданчика. Але «Асамблеї» [сусідньому закладу] не пощастило, їм місця майже не залишається, тому що клумби збільшили. Комунальники розширювали вулицю через велодоріжку, тому все одно місця стало менше, але принаймні можливість для існування нам залишили.


Якщо «Бабене» змогли зберегти літній майданчик, то розташований поряд заклад «Асамблея» терасу фактично втратив. Павло Гук каже, що вирішив не подавати документи на літній майданчик на цей сезон після консультацій із юристом: «Сказали, що за перекопаної вулиці нам усе одно не дадуть дозвіл». Водночас мешканці будинку, що протягом тривалого часу конфліктують із закладом, попросили в процесі ремонту розширити газон на колишню зону літнього майданчика «Асамблеї». Співзасновник закладу Гук, який також мешкає на вулиці Франка, висловлює подив, чому міська влада не комунікує про свої рішення громадськості та стейкхолдерам, а комунальна корпорація «Київавтодор» не відповідає на звернення від бізнесу.

Павло Гук

співвласник необістро «Асамблея»


На початку карантину почався ремонт і заміна труб, каналізації. Одного дня – раптово приїхала техніка й перекопала всю вулицю. Після цього почався капітальний ремонт вулиці: заміна тротуарів, асфальту тощо. Перекопали всі зелені зони. В обох випадках нас не попередили, в процесі спілкуватися не хотіли. Ні з нами, ні з McDonald’s, ні з іншими сусідами. Ми направляли в «Київавтодор» офіційну заяву, але відповіді не отримали. На місці ремонту у певних працівників можна дізнатися, що проєкту в них немає. Не знаю, наскільки це правда, проте, враховуючи те, що з бізнесом і з місцевими мешканцями нічого не узгоджували заздалегідь, то проєкт справді не потрібен.

Раніше біля «Асамблеї» була радянська клумба з молодими деревами й кущами, тепер її продовжили впритул до під’їзду будинку. Дерева зрізали, тут буде просто 12-метровий газон. Ці зміни розміру газону внесли на основі скарг сусідів щодо столиків, коли половина роботи вже була зроблена. Сусідів загалом небагато, буквально кілька квартир літніх людей. Їм просто не подобається бізнес: нам не раз погрожували й казали, що бізнесу тут не буде взагалі.

Ще два роки тому ми зробили архітектурний проєкт-ескіз тераси: продумали умови вулиці, сценарії використання та проведення часу на ній, зробили прорахунок ландшафту (дерев і кущів), запитували ціни в поставників з Європи. Це дуже недешево й складно в плані узгодження з містом. Утім, інвестицію в це можна було б розглянути, якби на нас звертали увагу й вели діалог, а не тихо ускладнювали роботу.

Візуалізації «Асамблеї»

Щодо літнього майданчика: є можливість виставити столики вздовж тротуару, бо його ширина це дозволяє за законом. Але ж ми розуміємо, що недостатньо просто кинути столики навколо газону − там ніхто просто так не буде сидіти, тераса має бути комфортною та красивою. Уявіть картину: газон розміром 12 на 4,5 метри, абсолютно порожній, і столики будуть розташовані навколо цього дива. Це просто недолуго. Якщо там буде неконтрольована система поливу, то це взагалі унеможливить хоч якусь роботу.

Особисто мені незрозумілі ціль і завдання ремонту вулиці. Центральні вулиці мають враховувати те, що люди не просто проходять повз, а приїжджають туди проводити час і відпочивати. Велику роль у цьому проведенні часу відіграють кафе й ресторани. Нова бруківка й новий асфальт − це дуже добре для міста, але все не закінчується тільки на цьому й порожніх газонах. Мене щоразу дивує, коли під формулюванням «врахувати потреби жителів» беруть до уваги лише бажання літніх людей, які теж можуть відрізнятися від людини до людини. Це не виглядає як плановий та архітектурний підхід до оновлення вулиць.


The Village Україна звернувся за коментарем до представників комунальної корпорації «Київавтодор». Зокрема, запитали про рішення розширити зелену зону та комунікацію зі стейкхолдерами вулиці.

Позиція КП «Київавтодор»

Чому не було проєкту ремонту: Тому що це поточний ремонт, там виконується лише частина вулиці, ремонтується квартал між вулицями Хмельницького й Липинського. Це один із трьох кварталів вулиці, на 2020 рік було запланований ремонт лише цього кварталу. Його затвердили орієнтовно в лютому, коли планували перелік ремонтів вулиць. 

Це не капітальний ремонт, бо капітальний − це коли ми хочемо ремонтувати всю довжину вулиці, коли замінюємо додаткові комунікації або сильно змінюємо параметри вулиці − розширюємо дорогу чи додаємо смугу. А якщо виконується ремонт якоїсь ділянки, як на Франка, це входить у межі поточного ремонту. Ремонт дещо дешевше, але ми отримуємо те саме.

На Франка буде велосипедна двостороння доріжка, велосипедисти зможуть виїжджати з вулиці Хмельницького в бік Липинського й виїхати на велотрек. Це поєднання велосипедної інфраструктури. Для цього розширили тротуари, також там мають оновити озеленення. Частину ремонту Франка виконають за типом Золотоворітської.

На тротуарах, замість старого асфальту, зроблять покриття з ФЕМу, як і на сусідніх вулицях, зокрема як на Ярославовому Валу, щоб зробити квартал в одному стилі. Це буде спільна пішохідно-велосипедна зона, бо в центрі, на жаль, не такі широкі вулиці, щоб можна було відокремити велодоріжку від тротуару. Велодоріжка з асфальту, щоб велосипедистам було зручно їздити. На тротуарах будуть оновлені газони, такі як на Золотоворітській, також додатково мають виростити кущі.

Чому вирішили відновити зелену зону: З приводу перетину Хмельницького і Франка до керівників «Київавтодору» було звернення мешканців з приводу відновлення зеленої зони біля будівлі. Вона була там кілька років, а потім її прибрали і зробили майданчики для кафе. Це невелика зелена зона, але мешканці попросили [її зробити]. За документами перевірили, що на тій частині вулиці немає дозволів на розміщення літніх майданчиків, ні в McDonald's, ні в інших закладів. Тому вирішили відновити зелену зону, як це було раніше. Заклади могли робити документи на літній майданчик раніше і облаштували б його, а так документів немає.

Чому змінили зелені насадження: Там не сильно змінюється геометрія, а просто поновлюється клумба, яка вже була. Столики [закладів] можна вмістити – можливо, не всі, але вони можуть поміститися. Можливо, будуть насадження на газоні, але цим займається «Київзеленбуд». Наприклад, на вулиці Золотоворітській видалили два дерева, але посадили більше, ніж було. Тут можуть бути передбачені дерева, зараз в Києві починають висаджувати дорослі платани. Але це вже частина «Київзеленбуду», вони відповідають за дерева і газони вздовж доріг.

Чому важливі такі клумби: Тому що в нас [бувають] залпові зливи, просто в момент вулиця наповнюється водою, і зливостічна система в тією кількістю води не може впоратися. І що більше є газонів, то більше через них буде просочуватися вода і менше йти на дорогу. Там, де роблять капітальний ремонт, розширюють або додають зелені зони, щоб вони приймали дощову воду і не було підтоплення.

Чому не комунікували зі стейкхолдерами? З жителями й місцевим бізнесом спілкувалися, і навіть коли ця частина повністю перекрита – ми забезпечили проїзд усім, хто там працює й мешкає. Там стоять чергові, які пускають людей, що там мешкають. Стосовно мешканців: було побажання розширити тротуар, і вдалося це зробити. Ще – додати сміттєві контейнери, тому облаштувати два підземні контейнери. 


Співзасновник «Асамблеї» і мешканець вулиці Франка Павло Гук ставить під сумнів аргументацію «Київавтодору» щодо газону як засобу проти затоплення вулиці. Каже, що для правильного функціонування зливостічної системи потрібні принаймні ринви або канави, як на вулиці Пушкінській. «Коли роблять ремонт вулиці, то потрібна каналізація, а не так щоб воно просто на тротуар виплескувалося. Зараз стікання води з будинку відбувається прямо на нову плитку», – каже Гук. 

Закінчити ремонт «Київавтодор» планує 14-15 липня, додають в коментарі The Village Україна. «Наскільки я знаю, це все приурочене до роковин Павла Шеремета. І я бачу, що всі прораби дуже хвилюються, що не встигають, бо тут буде і влада, і телебачення», – каже директорка «Бабене» Анастасія Пащенко, маючи на увазі роковини вбивства журналіста Павла Шеремета, машину якого підірвали 20 липня 2016 року біля перетину вулиць Хмельницького та Франка. [Чотири роки потому справа про вбивство журналіста залишається не розкритою.]

Директорка нового ресторану визнає, що ремонт може піти на краще вулиці: «Насправді там, де стоятиме наш майданчик, раніше був асфальт з ямами, в які збиралася вода в калюжі. Через це ми мали б робити якийсь подіум [для літнього майданчика], а зараз ця бруківка акуратна й красива». Додає: «Ця реконструкція мала відбутися. Єдине, чого я не розумію – чому це не зробили під час карантину, коли не було такого руху автомобілів і людей, а заклади не працювали в залах». 

Авторка: Ірина Лесишин
Редактор: Ярослав Друзюк