Чому в сусіда є світло й коли можна заряджати екофлоу. 10 (не)дурних запитань до ДТЕК
З постійними відключеннями світла назву й номери кол-центрів ДТЕК вивчили вже багато українців. ДТЕК – група енергокомпаній, до якої входять і оператори системи розподілу (ОСР), тобто посередник між Укренерго та споживачами. Вони доставляють електроенергію від підстанцій до домівок і підприємств.
Наприклад, ДТЕК Київські електромережі відповідає за розподіл електроенергії у Києві, а ось ДТЕК Київські регіональні електромережі – у Київській області. Також ОСР ДТЕК працюють у Дніпропетровській, Одеській і Донецькій областях. ДТЕК Мережі – це холдинг, який їх усіх об’єднує.
Іронічно, що коли в наш офіс на Подолі приходить директор по взаємодії із клієнтами ДТЕК Мережі Руслан Волинець, там немає світла та працює генератор. Запитали все, що звикли гуглити про графіки й групи відключень, екофлоу та продаж електроенергії за кордон.
Про графіки, черги відключень і кол-центр
Що таке черга й група відключень світла?
Черга – це група споживачів, яка може відключитися під час стабілізаційних відключень. Цей термін диспетчери Укренерго й ОСР вживають між собою, а в комунікації з клієнтами ми звикли вживати «група». Укренерго дає нам кількість черг, яку треба відключити, а ми формуємо графік, «перекладаємо» мовою клієнтів і поширюємо по всіх каналах.
Чергу формують із юридичних і фізичних осіб за обсягом споживання. Узагалі кожна область і Київ має по шість черг, кожна черга має рівний обсяг споживання. Якщо споживання різко зростає, і генерації недостатньо, щоб його покрити, то завдання Укренерго – зменшити споживання, щоб збалансувати енергосистему. І тоді Укренерго дає вказівку операторам системи розподілу всієї країни (зокрема ОСР ДТЕК) обмежити певну кількість на певний період.
Диспетчер ОСР має спеціальний програмний продукт, який допомагає чергувати групи, тобто робити так, щоби відключати світло різним групам клієнтів у різні години. Потрібно розподілити наявну електроенергію між клієнтами так, щоби була соціальна справедливість.
Якщо по-простому, коли Укренерго дає нам команду відключити одну чергу – це вісім годин без світла на добу. Час відключення є орієнтовним, бо ситуація динамічно змінюється впродовж доби, і, відповідно, змінюються команди Укренерго. Тобто ОСР зобов'язані почергово і рівномірно відключати групи згідно з графіками й водночас дотримуватися розпоряджень Укренерго.
Що більше потрібно знизити споживання в енергосистемі, то більше треба застосовувати черг, то більше потрібно знизити споживання в енергосистемі й то більше споживачів не матимуть світла довший період.
Зазвичай Укренерго дає нам звечора інформацію про те, скільки черг потрібно буде вимикати на наступний день. Але протягом дня ситуація може змінюватись, тому ми можемо застосовувати додаткові черги або, навпаки, скасовувати відключення.
Чому оновлені графіки не мають «світло-сірих зон»? [якщо години в «світло-сірій зоні», то світло можуть потенційно вимкнути, але це не обов’язково станеться]
Для споживачів дуже важливо розуміти, коли буде світло, а коли його не буде. Вони завжди ставили запитання – а чи буде в мене світло під час «світло-сірої зони»? І нам завжди було важко на нього відповісти, бо ми не знаємо, куди може вдарити ворог і чи вистачатиме зараз електроенергії відповідно до потреби.
Зображення: ДТЕК
Ми довго над цим працювали, але зараз зробили графіки, більш зрозумілі для клієнтів. Якщо раніше ми вивішували графіки лише на тиждень, то зараз вивішуємо щовечора на наступну добу. Це дало нам змогу показувати чітко години зі світлом і години без. Як тільки отримуємо команду від Укренерго, то актуалізуємо графіки й публікуємо на сайті. Щойно з’являються нові команди – оновлюємо.
Насправді це дуже велике навантаження для фахівців клієнтського сервісу. В Одесі, наприклад, було по 30–40 тисяч звернень на день, у нас немає такого ресурсу операторів кол-центрів. Іноді ми навіть подовжуємо робочі години й просимо їх лишитися та доопрацювати звернення. У нас навіть були психологічні тренінги для співробітників – як працювати з людьми, які починають давити негативом. Ми розуміємо, як складно може бути без світла. Але якщо кричиш у слухавку, то світло від цього не з’явиться. Узагалі в нас є зручні онлайн-сервіси, де можна дізнатися всю ту саму інформацію, яку розкаже оператор, – тільки без очікування й негативних емоцій. Це сайт і чат-бот.
«А чому тоді в сусіда є світло?» Хіба черги й групи не формують за територіальним принципом?
Зараз уже менше такого, але раніше могли справді дзвонити в кол-центр із запитанням «Чому в сусіда є світло?» Тобто просили не ввімкнути їм світло, а вимкнути сусіду.
Групи можуть формувати за територіальним принципом, але в Києві, наприклад, є багато будинків, де два вводи – живлення від двох різних об’єктів. Тобто могла бути така ситуація, що частина будинку буде відключатися, а інша – ні. Ми маємо зробити так, щоби відключити весь будинок, а не його частину.
Основна ж причина, чому вас можуть відключати, а будинок навпроти – ні, це підключення до ліній із критичною інфраструктурою. У великих містах дуже складна система розподілу електроенергії. Коли домівка розташована біля об'єкта критичної інфраструктури, вона живиться від спільної мережі. А відключати критичну заборонено, бо завдяки їй місто може функціонувати – це лікарні, водоканали. Перелік об’єктів критичної інфраструктури формує місцева влада.
Ми намагаємося переключити будинки на інші лінії, але не завжди є технічна можливість. Наприклад, зараз лише 5% житлових будинків Києва підключені до об’єктів критичної інфраструктури. Ще позаминулої зими, коли були великі відключення, ми контактували з ОСББ будівель, які неможливо підключити, і просили їх відключатися самостійно, за графіком.
До того ж світло може з’являтися не за графіком через специфіку енергообладнання. Не всі мережі мають дистанційне управління. Іноді, щоб увімкнути чи вимкнути електроенергію, до підстанції треба дістатися фізично. Тому світло не завжди може повернутися, наприклад, рівно о 14:00: треба враховувати, що ще до пів години може знадобитися на переключення. Водночас вимикачі іноді просто згорають, бо вони не пристосовані до того, щоб їх перемикали по 20 разів на день.
Фото: Maksym Pozniak-Haraburda, Unsplash
Про погоду й енергосистему, екофлоу та відключення світла під час обстрілів
Навіщо потрібні превентивні відключення світла під час обстрілів? Інакше кажучи: чому, коли обстріли, світло можуть вимикати не за графіками?
Це роблять для того, щоб уникнути більш масштабних відключень світла по всій країні, блекауту. Якщо ракета влучить у трансформатор, який працює, то це може призвести до каскадних аварій у системі, тобто може відключитися й інший трансформатор, а потім ще якийсь енергооб’єкт.
Оператор системи передачі НЕК «Укренерго» отримує від військових інформацію про те, що можливі атаки на енергосистему. Далі він передає команду операторам системи розподілу, що потрібно запровадити екстрені відключення. Під час них графіки не діють, адже завчасно невідомо термін, на який треба обмежити споживання, і місце, яке може бути вражене.
Коли атака згасає, то енергетики перевіряють, чи немає пошкоджень у мережу. Якщо вони є, то їх локалізують, щоби далі відновлювати електропостачання. Якщо пошкоджень немає, то світло повертають після відповідної команди Укренерго.
Наскільки відключення світла залежать від погоди? Чому вони можуть бути й тоді, коли холодно, і тоді, коли жарко?
Загалом відключення світла залежать від двох вагомих чинників – генерації та енергоспоживання. Генерації електроенергії має бути достатньо для того, щоб покрити попит, тобто споживання. Увесь обсяг виробленої електроенергії має бути використаний, щоб енергосистема була збалансована. Якщо попит зростає через екстремальний температурний режим (використання кондиціонера опалення) й водночас згенерованого обсягу електроенергії недостатньо – то, відповідно, попит потрібно знизити. Тому застосовують графіки відключень.
Це сезонні піки, які навантажують енергосистему. Відключення також залежать від того, чи є пошкодження, які заважають передати електроенергію від генерації до споживача. Наприклад, у негоду може відбуватися обрив проводів.
Чи правда, що взимку ТЕС виробляють більше електроенергії, щоб стабільно пройти опалювальний сезон?
Так, правда. Але лише якщо є така можливість, це залежить від самих ТЕС. Ворог руйнує блоки ТЕС, щоби ми не могли генерувати стільки електроенергії, скільки потрібно для того, щоб задовольнити попит. Наприклад, такі атаки були в травні цього року.
Фото: Олександр Грінченко
Дали світло й ми одразу йдемо «заряджати екофлоу». Чи це виснажує енергосистему подвійно й чи не забираємо ми так електроенергію в інших людей?
Екофлоу – це просто електропристрій, який має здатність накопичувати електроенергію. Тож вони впливають на мережу так само як і потужні побутові прилади. Головне правило – не вмикати все й одразу після того, як з’явилося світло. Особливо не варто поспішати вмикати електроприлади потужністю більше одного кіловата – кондиціонер, електроплиту, бойлер, електроопалення. Інакше це може призвести до різкого стрибка напруги мережі й, відповідно, до аварії.
Накопичувачі електроенергії – це загальноєвропейський тренд, у нас це лише зароджується. Наприклад, там з’являються великі промислові накопичувачі для електроенергії з вітрових і сонячних станцій генерації. Бо може бути так, що погода була сонячна, вироблено електрики багато, але попит був значно нижчий. Тоді надлишок залишають на потім. Це допомагає балансувати споживання.
Про імпорт, експорт електроенергії та прогноз відключень на зиму
Як ми можемо продавати електроенергію за кордон, якщо в нас дефіцит?
Коли в нас є дефіцит, то нам не вистачає електроенергії для своїх потреб, нам фізично нема чого експортувати. Так було в травні після активних обстрілів, тому й експорту не було.
Ми можемо експортувати електроенергію, тільки якщо є її надлишок. Це нормальна практика для будь-якої країни: якщо генерація перевищує попит, то залишок потрібно кудись дівати. Ми ж уже витратили ресурс на генерацію. Тому те, що залишилося, можна експортувати. Зараз це додатковий прибуток для енергетичних компаній і можливість вкласти його у відновлення енергоінфраструктури, яку ворог продовжує руйнувати.
А чому ми не можемо імпортувати більше електроенергії з інших країн, якщо в нас дефіцит?
Обсяг імпорту залежить не лише від бажання країн, але й від технічних можливостей мереж. Раніше ми могли імпортувати 1700 мегаватів із європейських країн, а зараз імпорт збільшили до 2100 мегаватів, щоби ми могли пройти цю зиму. І для того, щоби збільшити імпорт, треба було переробити деякі технічні моменти.
Крім того, усі дані щодо експорту й імпорту між країнами можна подивитися на сайті європейського оператора ринку ENSO-E. У розділі Transmission є Scheduled Commercial Exchanges – дані про комерційні обміни електроенергією між країнами. Це відкрита й прозора інформація, тому спекуляцій на цю тему бути не може.
Ваше улюблене: чи будуть відключення світла взимку, якщо не буде нових обстрілів? Уявімо такий утопічний сценарій.
Не буду давати прогнози, але скажу, що ми робимо все можливе, щоби світло було. Енергетики працюють навіть під обстрілами в Донецькій області. Також ми робимо все можливе, щоби клієнти отримували в онлайні інформацію щодо статусу та часу відключень, зокрема й аварійних.
Фото: Viktoria Kalashnikova, Unsplash
На міжнародних конференціях мене часто запитують про стійкість, і насправді для цього багато зроблено, наприклад, фізичний захист підстанцій.Багато роботи й з інформування: чи не вся країна знає, як працює енергосистема.
У нас є чат-боти наших ОСР у Viber і Telegram, їх можна знайти за назвою. Наприклад, Київські електромережі. Туди можна додати кілька адрес і перевіряти інформацію про наявність світла, зокрема графіки відключень. Уже рік, як ми запартнерились із застосунком «Київ Цифровий» – у них є технічна можливість надсилати сповіщення-попередження про відключення світла.
Звертаю вашу увагу, що варто використовувати лише офіційні канали ДТЕК. Будьте обережні, бо зараз з’явилося дуже багато каналів, які «вкидують» фейки про відключення, намагаючись набрати аудиторію.