Київ – недоступне місто. Це факт. Транспорт Києва переважно недоступний. І це факт. Для того, щоб це змінити, потрібні мільярди гривень, роки часу й політична воля керівництва. Але деякі автобуси, тролейбуси, трамваї, станції метро й служби таксі адаптовані для маломобільних груп пасажирів. Часто не до кінця й із багатьма «але». Однак користуватися ними реально вже зараз. 

Ми зібрали поради, як організувати поїздку пасажирам, які відчувають труднощі з пересуванням в барʼєрному просторі – на громадському транспорті, таксі й залізницею. Цей текст не про те, яким має бути транспорт (бо не таким). А про те, як користуватися тим, що ми маємо зараз. 

Ми фокусуємося на людях, які переміщуються на кріслах колісних, бо для них барʼєри в міському просторі найбільш відчутні. Проте інформація може бути корисною й для інших маломобільних категорій пасажирів – людей з ампутованими кінцівками, людей на милицях, людей із порушенням зору, літніх людей, людей із дитячими візочками тощо.

Як побудувати маршрут

Уже на етапі побудови маршруту можуть виникнути проблеми. «У нас повна інформаційна бар'єрність, тому що немає єдиної екосистеми, щоби зрозуміти, на чому я можу поїхати, а на чому – ні. Було би добре, щоб у нас був сервіс (застосунок чи мапа), який би показував доступність транспорту. І щоб це був офіційний сервіс від КМДА, а не чергова мапа від активістів, що не працює», – каже в коментарі «Віледжу» лідерка «Групи активної реабілітації» Уляна Пчолкіна.

Поки такого сервісу немає, можна скористатися такими варіантами:

— Побудувати маршрут у Google Maps, вибравши в «Параметрах» пункт «Доступ до колісних крісел». Але це ризиковано, зауважують активісти. Бо міжнародний символ доступності (біла фігура людини на кріслі колісному на синьому тлі) можуть використати й там, де повної доступності справді немає.

– Скористатися застосунком CityBus. Він дає змогу відстежувати низькопідлогові автобуси, тролейбуси, трамваї на маршруті. Недолік: він доступний лише для Android.

– Скористатися «сарафанним радіо»: запитати в друзів, подивитися відеоогляди від активістів чи організацій, попросити знайомих зняти фото чи відео.

– Самому перевірити доступність того чи іншого маршруту.«Дякую, кеп», – скажете ви на цю пораду. Але в Києві зазвичай не йдеться про повну доступність об'єкта, лише про ступінь доступності. А люди на кріслах колісних мають різні порушення, навички, досвід і самі крісла. Від цих чинників залежить, чи зможе пасажир безпечно скористатися тим або іншим транспортом. Якщо говорити про інші маломобільні групи людей, то їх може задовольнити різний ступінь доступності. Й іноді єдиний спосіб дізнатися – самому перевірити.

Якому транспорту надати перевагу

Якщо дістатися пункту призначення можна кількома маршрутами, то краще надавати перевагу:

Автобусам чи тролейбусам. Вони здебільшого пристосовані для маломобільних груп пасажирів. Але однаково треба бути готовим, що іноді може знадобитися допомога сторонніх, щоби вийти чи зайти. І ще важливо: під час повітряної тривоги вас висадять на найближчій зупинці.

Метрополітену. Хоч більшість станцій неадаптовані, але в метро є послуга супроводу, яку можна замовити заздалегідь. 

Трамваї поки переважно недоступні через те, що в місті недостатньо високих платформ і низькопідлогових вагонів. 

Маршрутки майже всі неінклюзивні, хоча трапляються автобуси з низькою підлогою.

Кільцева електричка залишається найменш доступною через стару неінклюзивну інфраструктуру.

Як користуватися метро

У метрополітені кажуть, що адаптовані для маломобільних груп пасажирів 12 із 52 станцій київського метро, а саме: «Червоний хутір», «Бориспільська», «Вирлиця», «Теремки», «Іподром», «Виставковий центр», «Васильківська», «Голосіївська», «Деміївська», «Лівобережна», «Святошин», «Сирець» і другі вестибюлі станцій «Дарниця» й «Лісова». На цих станціях є пандуси, спеціальні ліфти чи підіймачі, звукові орієнтири, попереджувальні тактильні смуги. 

Повнішу інформацію щодо доступності станцій можна знайти тут. У метрополітені кажуть, що вона постійно оновлюється.

Але на цю інформацію не варто покладатися як на абсолютно коректну. Підіймачі можуть не працювати, ліфти бувають відключені, а деякі входи й виходи лишилися барʼєрними, кажуть фахівці.

Найдоступнішими фахівці з безбарʼєрного простору називають станцію «Святошин» й нові станції синьої гілки («Теремки», «Іподром», «Виставковий центр», «Васильківська», «Голосіївська», «Деміївська»), які обладнані ліфтами.

«Станції зеленої гілки «Червоний хутір», «Бориспільська» й «Вирлиця» також мають ліфти. Але я особисто їх не досліджував, – розповідає консультант із безбарʼєрного середовища Євгеній Свєт. – Станції «Лівобережна», «Лісова» й «Дарниця» обладнали сходовими похилими підіймачами. Чи вони завжди працюють, це запитання. Хоча на «Лісовій» я натискав на кнопку виклику й приходила чергова. Але відмінність підіймачів від ліфтів у тому, що ліфтами можна скористатися самостійно, без сторонньої допомоги».

«Лукʼянівська» й «Сирець», за словами фахівця, після реконструкції мають доступні входи, але для спуску на платформу необхідно скористатися ескалатором. «Для цих станцій придбали обладнання, яке дає змогу людині на кріслі колісному безпечно переміщуватися ескалатором за допомогою супроводу», – каже Свєт.

Станція метро "Лівобережна" після ремонту. Фото: КМДА

Станція метро «Святошин» після ремонту. Фото: КМДА

Інша проблема: пересадки на інші лінії є недоступними для маломобільних груп пасажирів.

Проте скористатися й усіма станціями, і пересадками все ж можливо – для цього потрібно замовити супровід. Ця послуга передбачає, що працівники метро допомагають пасажиру на всьому маршруті – потрапити на платформу, сісти в потяг, вийти з нього, пересісти на іншу лінію та вийти на вулицю.

На послугу супроводу можуть розраховувати:

— люди з інвалідністю із зору І та ІІ групи;

— люди з інвалідністю й із тимчасовим порушенням здоров’я, які переміщуються в кріслах колісних;

— люди з тимчасовим порушенням здоров’я, які пересуваються за допомогою милиць, ходунків;

— пасажири з дитячими візочками.

Як замовити супровід

— За годину до запланованої поїздки зателефонувати черговому та вказати дату, час і маршрут.

Телефон для замовлення супроводу в метро: +38 044 238 55 11

— Уже на самій станції звернутися до персоналу (касира, контролера або чергового по станції) й повідомити свій маршрут.

У метрополітені радять передбачити додатковий час на організацію допомоги (орієнтовно 15 хвилин) для підйому/спуску ескалатором чи сходами на кожну зі станцій.

Послуга супроводу в київському метро дійсно працює, каже Уляна Пчолкіна: «Я поїздила трошки світом і можу сказати, що в нашому метро класно вирішені ці питання. Метро майже ніде не є на 100% доступним. Окрім, мабуть, Стокгольма, де ліфт для спуску на платформу зроблений уздовж ескалатора ніби фунікулер. Але в нас принаймні є служба супроводу, таке є далеко не всюди. Так, тобі, можливо, доведеться зачекати, це дещо утискає твою свободу й права, але принаймні я можу безпечно переміщуватися метрополітеном. Зрозуміло, що є людський фактор, я не можу розписатися, що це буде працювати як годинник, але з досвіду, все наче окей. Є люди, які постійно їздять на роботу на певну годину метрополітеном, у них усе працює».

Як користуватися наземним транспортом

Станом на зараз у Києві використовують 121 трамвай, 298 тролейбусів і 563 автобуси з низькою підлогою, повідомили нам у «Київпастрансі». Це 85% від загальної кількості рухомого складу. Але самої низької підлоги ще недостатньо, щоб транспорт був доступний усім категоріям пасажирів.

Тролейбуси й автобуси

Найбільш доступним транспортом Києва є автобуси й тролейбуси, вважають «Пасажири Києва». За даними організації, усі тролейбуси й майже всі комунальні автобуси мають низьку підлогу.

Як це має працювати

Водій автобуса чи тролейбусу, відповідно до правил, зобов'язаний надавати допомогу людям з інвалідністю й іншим маломобільним групам населення під час посадки й висадки з транспорту. Водій має встати зі свого місця й особисто опустити механічні пандуси, щоб людина на кріслі колісному могла зайти в салон.

Щоб пандус розклався й ним можна було би безпечно скористатися, водій має підʼїхати ближче до тротуару. Щоб він вас помітив на зупинці, варто йому просигналізувати – приміром, виставити руку.

Як це справді працює

На практиці скористатися автобусом чи тролейбусом може бути важче. Що може піти не так:

1. Проблеми з інфраструктурою чи рухомим складом

— Пандус в автобусах і тролейбусах не завжди працює.

— Тротуар на деяких зупинках – занизький, через це кут нахилу пандуса завеликий, користуватись ним самостійно неможливо чи небезпечно.

— Неправильно побудовані «кишені» можуть не давати автобусу чи тролейбусу підʼїхати впритул до тротуару. А тоді пандус не спрацює.

— Іноді пасажири на кріслі колісному навіть не зможуть потрапити на зупинку через барʼєри на шляху до неї.

2. Людський фактор

— Неправильно припарковані автівки також можуть завадити транспорту підʼїхати впритул до зупинки.

— Самі водії автобусів чи тролейбусів не підʼїжджають впритул до зупинки чи навіть відмовляються опускати пандус (це також проблема неузгодженостей в посадовій інструкції, адже, згідно з нею, водій не має покидати місця за кермом, коли в салоні перебувають пасажири).

Що робити, якщо водій не виконує правила

Якщо водій відмовився опустити пандус, то треба зафіксувати, о котрій це сталося, на якій зупинці, й записати номер автобуса чи тролейбуса. В ідеалі – також зняти це на фото чи відео. Після цього можна подати скаргу на сервіс 1551 онлайн чи за номером телефона.

«Зі мною сталася така історія на похоронах Іри Чеки, – розповідає Уляна Пчолкіна. – Центр міста, водій тролейбуса категорично відмовився відкидати пандус, зачинив двері й поїхав. Я написала скаргу, йому оголосили догану й позбавили премії. Я би вимагала його звільнення, але, розуміючи брак кадрів через війну, може, і не буду добиватися цього».

Маршрутки

Автобуси приватних перевізників є одним із найменш доступних видів транспорту в Києві. Хоча на деяких маршрутах усе ж можна зустріти автобуси з низькою підлогою. 

Щоб перевірити, який рухомий склад працює на потрібному вам маршруті, можна скористатися фотогалереєю на Alltransua: треба ввести номер маршруту й відфільтрувати зображення за датою зйомки (вгорі нові). Так ви побачите свіжі фото маршруток на вулицях Києва. Приміром, можна зрозуміти, що на маршруті 150, де раніше курсували великі автобуси з низькою підлогою, тепер їздять недоступні «Богдани».

Трамваї

У Києві курсує 121 низькопідлоговий трамвай. Але щоб людина на кріслі колісному могла до нього самостійно й безпечно зайти, платформа зупинки має бути підвищена до рівня дверей трамвая. У такому разі трамвай підходить впритул до платформи – і людина на кріслі колісному безперешкодно заходить у салон. 

Такі підвищення на зупинках, згідно з ДБН, мають зʼявлятися після капітальних ремонтів чи реконструкцій вулиць. Але досі в Києві немає єдиного стандарту, якою має бути висота платформи. Приміром, під час реконструкції Дегтярівського шляхопроводу трамвайну зупинку підняли не до кінця. І тільки після публічної критики пообіцяли скоригувати проєкт.

Платформа трамвая на Дегтярівському шляхопроводі. Фото: "Пасажири Києва"

Підвищені платформи є на більшості станцій Борщагівської лінії швидкісного трамвая. У «Київпастрансі» стверджують, що для маломобільних людей пристосовані девʼять станцій лінії: «Старовокзальна», «Площа Галицька», «Індустріальна», «Гната Юри», «Вулиця Доманицького», «Бульвар Руденка», «Вулиця Зодчих», «Вулиця Махова», «Вулиця Кікабідзе».

Пандус в трамваї. Фото: КМДА

Але «Пасажири Києва» зазначають, що цей перелік «потребує перевірки на реальність». Адже доступними мають бути входи на станції, а вони мають сходи. «Підіймачі ж на них або взагалі відсутні, або не працюють», – каже «Віледжу» інженер, співзасновник «Пасажирів Києва» Вʼячеслав Скриль. 

За словами фахівців, насправді доступні станції «Площа Галицька» та «Старовокзальна». Платформи на станції «ГНАТА ЮРИ» є доступними, але немає інклюзивного переходу з одного боку на інший. «Люди, що живуть зі сторони південної платформи, не зможуть перейти на північну і навпаки», – пояснює Євген Свєт. «Індустріальна», за його словами, має доступний вхід, але шлях до неї залишається барʼєрним.

На ділянці, що веде на Михайліську Борщагівку (і, по суті, вже не є швидкісною лінією), лише станція «Вулиця Доманицького» має платформу врівень із підлогою трамвая. Ще на чотирьох станціях маршруту підвищення є, але нижче за рівень підлоги: це «Вулиця Кікабідзе», «Вулиця Махова», «Вулиця Зодчих» і «Бульвар Руденка»

На лівобережній лінії швидкісного трамвая, за словами фахівця, доступна лише одна станція – «Милославська». «Неважко зрозуміти, якщо доступна одна станція, то це не має практичного сенсу – поїхати з неї немає куди», – каже він.

Що стосується звичайного трамвая, то платформи в рівень із підлогою є лише на зупинках «Вулиця Кибальчича» (Т27, 28, 33, 35), «Станція метро «Лісова» (Т8, 28, 29, 32, 35), «Проспект Любомира Гузара» (Т14, 15). На «Вулиці Олени Теліги» (Т14, 15) і на «Ринку «Привоз» (Т27, 28, 33, 35) платформи є, але занизькі.

Ще на одній зупинці (на вулиці Кирилівській) зараз будують першу в Києві віденську платформу. «Але віденські платформи не забезпечують повну доступність, бо зазвичай їх роблять трошки нижчими за підлогу, адже вони є частиною проїзної частини, а підіймати їх занадто не можна задля безпеки автомобілів», – пояснює Скриль.

Віденська платформа. Фото: "Пасажири Києва"

Проблема ще в тому, що трамваї в Києві переважно мають усе ж високу підлогу, каже фахівець: «На правобережному ШТ працюють низькопідлогові, за винятком маршруту №2 (хоча він, по суті, не є швидкісним), на ньому є частково низькопідлогові й дуже рідко високопідлогові. На лівобережному працюють переважно високопідлогові й частково низькопідлогові. Велика кількість нових низькопідлогових вагонів працює на лівому березі, але не на всіх напрямках, через поганий стан колій. Але навіть там, де такі вагони є, вони працюють не щодня й не мають постійного розкладу, тому під них неможливо підлаштуватися».

Фото: КМДА

Що з електричкою

Усі потяги кільцевої електрички й більшість приміських потягів Kyiv City Express пройшли модернізацію й адаптовані для пасажирів із маломобільних груп. Вони мають пандуси й спеціальні місця для людей з інвалідністю. 

Однак абсолютно не пристосованими залишаються станції електрички. Свого часу Київ реконструював станцію «Пріорка» (тоді «Вишгородська»), нібито з врахуванням вимог доступності. «Але навіть її зробили, як завжди, наполовину, бо підіймач лише до однієї платформи, а перехід через колії до другої платформи не зробили. Але в результаті це не мало значення, бо той підіймач, здається, жодного дня не пропрацював», – згадує Скриль.

Станцію «Святошин», яку реконструювала Укрзалізниця для проєкту приміського руху Kyiv City Express, не зробили інклюзивною. «Вийти на середню платформу, де проходять електропотяги, ніяк не можна», – каже Уляна Пчолкіна.

Потрапити на платформу електрички може бути складно навіть зі сторонньою допомогою: для цього часто треба здолати не один десяток сходів угору й униз. Але якщо вам це вдасться, ще одним квестом буде сісти в сам потяг

«У міської електрички зараз усі платформи високі, врівень із підлогою вагонів. Але в самих електричках у дверях сходи, як у вагонах далекого прямування. Тому між платформою та високою підлогою вагона однаково залишається яма», – каже Скриль.

Щоби пасажир на кріслі колісному міг потрапити у вагон, треба розкласти пандус. У реальності цього не роблять.

В УЗ кажуть: для цього треба попросити допомоги в будь-якого співробітника Укрзалізниці (черговий по станції, машиніст, помічник машиніста). Якщо вони відмовлять, то треба залишити скаргу через додаток або гарячу лінію. 

Що стосується станцій приміського руху, то вони, навпаки, в основному є низькими, кажуть в УЗ.

Таксі

Альтернативою громадському транспорту є соціальне таксі. У Києві три служби мають спеціальні буси з пандусами, до яких можна заїхати на кріслі колісному.

Інклюзивне таксі від Uklon

Сервіс Uklon пропонує клас автівок «Інклюзивний» для людей з інвалідністю, які користуються колісними кріслами. 

Замовити таксі можна через застосунок Uklon для смартфона, вибравши тип авто «Інклюзивний». Детальніше тут. Недолік: додаток недоступний для людей із порушеннями зору.

Але інклюзивних машин недостатньо, тому час очікування може бути й пів години, а іноді й більше, попереджають користувачі.

Соціальне таксі від КМДА

Це безплатний транспорт, яким можуть скористатися кияни з інвалідністю й інші маломобільні групи людей. Замовити його можна для поїздок до шкіл, лікарень, вокзалу, занять спортом тощо. 

Щоб викликати такий транспорт, треба спочатку стати на облік та укласти договір. Для цього потрібно звернутися до районного управління соціального захисту населення за місцем реєстрації (контакти можна знайти на сайтах РДА). Якщо людина не може самостійно прийти до центру соцобслуговування, то соцпрацівники прийдуть до неї додому. Недолік: ця послуга доступна лише людям із київською пропискою.

Коли договір укладено, замовити транспорт можна за номером телефону або через месенджер (Telegram або Viber). Машин у КМДА не так багато, тому варто замовляти таксі за два дні – так більше ймовірності, що авто не буде зайнято.

Соціальне таксі. Фото: КМДА

Таксі для ветеранів від фонду «Голуби миру»

Благодійний фонд «Голуби миру» пропонує безплатний інклюзивний транспорт для захисників, які мають труднощі з пересуванням. Послугою можна скористатися з 8:00 до 16:00 для поїздок до центрів реабілітації, лікарень, освітніх установ, органів влади, вокзалів. Детальніше про умови тут.

Подати заявку на виклик транспорту можна через Telegram-бот або за номером телефону +38 099 397 6282

Як користуватися залізницею

Укрзалізниця працює над доступністю потягів і вокзалів, навчає працівників та адаптує інфраструктуру. Активісти відзначають прогрес, але попереду ще довгий шлях. Це визнають і в УЗ.

На вокзалі

Не всі про це знають, але станція «Київ-Пасажирський» уже адаптована для маломобільних груп пасажирів. На вокзалі є понижені квиткові каси, інклюзивні вбиральні, безбарʼєрна дитяча зона й лаунж, там працюють автоматичні камери схову – біля кас на Центральному вокзалі, біля дитячої зони й у конкорсі (переході) між Південним і Центральним вокзалами.

У цьому випуску шоу «Відвал ніг» показані доступні послуги київського вокзалу:

(340) Відвал ніг | Терен та Андраде в Барселоні - YouTube

Пасажири з-поміж маломобільних груп можуть потрапити на свій перон як із Центрального, так і з Південного залізничного вокзалу.

Недолік: на вокзалі відсутня адекватна система тактильної навігації, а також візуальної навігації, каже Євген Свєт. Крім того, барʼєрними залишаються Вокзальна площа перед Центральним й територія перед Південним вокзалом. 

Як пройти до перонів із Центрального вокзалу

На першу колію можна пройти через будівлю вокзалу: там уже поставили автоматичні розсувні двері. Якщо вам потрібна інша колія, то треба скористатися західним підземним переходом – це пішохідний тунель під коліями, вхід на який розташований праворуч від будівлі вокзалу (якщо стояти до неї обличчям), тобто ближче до станції метро «Вокзальна». Спуститися до підземного переходу можна пандусним спуском. В Укрзалізниці підкреслюються, що цей шлях доступний саме для маломобільних категорій пасажирів (людей з інвалідністю, ветеранів із пораненнями, батьків із дитячими візочками тощо), їх охорона оглядає окремо. З підземного переходу до потрібної платформи можна піднятися ліфтом – вони є на кожному пероні, розповідають в Укрзалізниці.

Недолік: пандусний заїзд у західній підземний перехід є ненормативним і навіть травмонебезпечним, попереджає Євген Свєт.

Як пройти на перон із Південного вокзалу

Сам Південний вокзал обладнаний пандусними підйомами/спусками. «Ви доступно потрапляєте на вокзал, а звідти – на конкорс [надземний перехід до перонів – ред.]. У кінці конкорса встановлені ліфти, які ведуть на перший перон. Якщо вам потрібні інші перони, ви вже можете скористатися обхідними шляхами», – розповідає нам Ярема Дуль, керівник проєкту «Безбарʼєрна залізниця». Обхідні шляхи – це наземні переходи через колії з обох сторін вокзалу, уточнюють в УЗ.

Укрзалізниця - Ukrzaliznytsia | Ви приїхали до Києва на першу колію з важкою валізою, а таксі чекає на Південному вокзалі. Дивіться, як зручно потрапити до переходу між… | Instagram

Як знайти інклюзивні вбиральні

На Центральному вокзалі інклюзивні вбиральні розташовані на 2-му поверсі з обох боків від ескалатора. Одна вбиральня вже відремонтована з урахуванням потреб людей з інвалідністю, друга – ще в процесі реконструкції, кажуть в УЗ. На першому поверсі доступна вбиральня є на території дитячої зони.

На Південному вокзалі інклюзивні вбиральні (зокрема, душові кімнати та вбиральні для дітей) розташовані на -1 поверсі. Спуститися туди можна ліфтами – вони працюють по обидва боки вокзалу в скляних колонах, розповідають в УЗ.

Вокзальні помічники

Якщо ви не впевнені, куди йти, чи вам потрібна допомога, ви можете підійти до інформаційної стійки – вона розташована ліворуч від входу на Центральному вокзалі. Інфостійка є доступною, частина її понижена. Там також можна скористатися послугою жестового перекладу (загалом ця послуга працює вже на пʼятьох вокзалах). 

«Ви звертаєтеся до консультанта біля інфозони. Він натискає кнопку на планшеті, відбувається відеодзвінок із перекладачем жестової мови, який забезпечує переклад», – пояснює Ярема Дуль. 

Вокзальні помічники можуть не тільки надати інформацію, але й супроводити пасажира на всьому шляху до потяга – допомогти сісти у вагон чи вийти з нього.

Як замовити вокзального помічника

— Онлайн на цій сторінці. Треба вказати персональні дані, тип допомоги та деталі маршруту.

— Підійти до інформаційної стійки на вокзалі.

— Натиснути кнопку виклику помічників. Вони розташовані біля кас та одразу біля входу на Центральному та Південному вокзалах (загалом усі вокзали далекого сполучення обладнані такими кнопками, кажуть в УЗ).

«Якщо комусь щось незрозуміло, бракує інформації, ми заохочуємо користуватися гарячою лінією, звертатися до інформаційного бюро на вокзалі або до наших до янголів вокзалу», – підкреслюють в Укрзалізниці.

Потяги далекого сполучення

Укрзалізниця має 50 спеціальних вагонів далекого сполучення, пристосованих для подорожей маломобільних груп пасажирів. У кожному такому вагоні є одне купе, у якому можуть їхати люди з інвалідністю І групи, діти з інвалідністю, люди на кріслах колісних і їхні супровідники, а також люди з порушенням рухово-опорного апарату. У купе два місця – їх можуть зайняти або два пасажири з маломобільної категорії, або один такий пасажир і його провожатий. 

«Ці вагони можна відчіпляти й причіпляти до інших потягів. Треба завчасно замовити такий вагон, тоді ми можемо з потягу, де він не використаний, перечепити його до іншого потяга», – пояснює Ярема Дуль. 

Причепити цей вагон можуть на будь-який потяг далекого сполучення й на більшість міжнародних потягів УЗ – окрім тих, що їдуть до Відня чи Варшави (це технічно неможливо, адже туди курсують вузькоколійні вагони).

Як замовити спеціальний вагон

Щоби замовити собі місце в спеціальному вагоні, треба залишити заявку онлайн або в касі вокзалу. Це необхідно зробити щонайменше за пʼять діб до дати подорожі. 

Утім, якщо ви не встигли це зробити заздалегідь, однаково можна спробувати залишити заявку (або зателефонувати на гарячу лінію). Спеціальні вагони курсують у складі ключових потягів далекого сполучення (приміром, Київ – Львів, Київ – Одеса, Київ – Харків). Якщо в складі потягу вашого напрямку передбачений такий вагон і місце в спеціальному купе ніхто не викупив, то це можете зробити ви. 

Недолік послуги в тому, що спеціальне купе лише одне. Якщо його вже хтось викупив, то ви не зможете на нього розраховувати. В Укрзалізниці кажуть, що можуть додати декілька інклюзивних вагонів у потяг, якщо запитів поступило більше. Але, приміром, Юрій Степанець розповідав, що йому відмовили в цьому. 

«Причин відмови можуть бути дві: максимальна кількість вагонів у складі поїзда або всі вагони викуплені іншими пасажирами. Щоб цього не трапилось, УЗ просить подавати заявки на вагон якомога раніше. До того ж, якщо ми заздалегідь із заявки знаємо, що буде їхати людина з інвалідністю, ми змінюємо платформу прибуття поїзда на високу, щоб людині було зручно», – кажуть у компанії.

(1) Facebook «Укрзалізниця» запустила онлайн-замовлення вагонів для людей з інвалідністю – The Village Україна

Якщо вагон не вдалося замовити

Укрзалізниця може запропонувати пасажирам сісти в неадаптований вагон, для переміщення коридором поїзда їм дадуть спеціальні вужчі крісла колісні. «Людина може пересісти на це крісло, щоб переміщатись вагоном. У разі потреби провідник завжди допоможе», – кажуть в УЗ.

«Ми ж насправді – сервісна компанія. Ми розуміємо, що негнучка інфраструктура може просто внеможливлювати пасажиру переміщуватися самостійно. Тому ми забезпечуємо послуги вокзальних помічників, які допоможуть потрапити на правильний перон і сісти у вагон. У вагоні вже команда потягу буде надавати допомогу будь-якому пасажиру, якому це потрібно», – каже Ярема Дуль.

Інтерсіті

Потяги «Інтерсіті» обладнані спеціальними місцями для людей з інвалідністю, а також відкидними пандусами-заїздами. «Якщо цей потяг прибуває на першу колію київського вокзалу, яка є однаковою з висотою потяга, то ви безперешкодно потрапляєте до вагона. Ширина дверей дає змогу пересуватися в міжвагонному просторі й пройти до свого місця, де людина може зафіксувати крісло колісне. Але все впирається в рівень комфорту й безпеки. Ми говоримо про потяги, які були створені роками тому. Вони, звичайно, краще, ніж ті, які нам дісталися в спадок від радянського союзу, але ми будемо рухатися до їхнього вдосконалення теж», – кажуть в УЗ.