Як це працюєЯк я міняю свій квартал за допомогою лопати, болгарки та сервісу 1551
Історія мешканця Голосіївського району
Великі зміни можуть починатися з чогось малого. А для маленьких, але помітних змін у місті іноді достатньо смартфона. Або болгарки, лопати, драбини та, головне, бажання. Про це знає киянин Сергій Половинко, активний користувач міського сервісу 1551 та ініціатор змін у своєму кварталі. Як і навіщо це робить, він розповів для The Village Україна.
Сергій Половинко
програміст
Як я до цього прийшов
Раніше я дуже захоплювався подорожами. Мені подобалося, як влаштоване життя в європейських країнах, що там приємна атмосфера. Коли почалася пандемія, я зрозумів, що вже не можу їхати до Європи. Тоді подумав, що можу докласти зусиль і зробити більш комфортним середовище навколо себе.
Став думати, як це можна зробити. Знайшов у фейсбуці спільноту «Києве, мий». Прочитав, як вони наводять лад у місті у вільний час. Подумав, що теж можу це робити. І от я цим і зайнявся.
Я захопився благоустроєм району навколо мене десь з осені-зими минулого року. Використовую всі доступні способи, але здебільшого працюю своїми руками. У мене уже накопилося достатньо інструментів, уже різні роботи навчився робити.
Я за спеціальністю програміст, зараз працюю як фрилансер. Це дає мені можливість самому планувати свій робочий день і знаходити час для мого захоплення.
Звернення до 1551
Служба 1551 – це найбільш простий спосіб, щоб почати зміни. Це ніби «убер» у сфері комуналки. Встановлюєш застосунок у телефоні, натискаєш декілька кнопок, додаєш фото – і робота відбувається.
Спершу десь 20% моїх заявок до служби виконували без питань. Але в мене велика статистика: я заводив їх дуже багато. Якщо людина заводить одну-дві заявки і їх не виконують, то вона може засмутитися та подумати, що це взагалі не працює. А в мене завжди щось виконується, тому я бачу результат.
Я подаю звернення за необхідності: приблизно штук п’ять за тиждень. І зараз уже більше 30% моїх заявок виконуються без питань, здебільшого швидко й іноді навіть у більшому обсязі, ніж я просив. Думаю, що запрацював досвід. Імовірно, я звернув на себе увагу та служби помічають моє прізвище в заявках.
Комунальники полагодили плитку після звернення на 1551
Я пропоную виходити з того, що заявки мають виконуватися. Комунальні служби мають працювати, а ми як платники податків маємо право на отримання цих послуг. Моя позиція в тому, що міські служби мають працювати добре. Я на своїй основній роботі намагаюся працювати добре. Чим би не займався, я намагаюся робити так, щоб це було на користь моїм клієнтам. А клієнти київських служб – це ми, кияни. Тому, коли ми звертаємося до якоїсь служби, маємо очікувати, що роботу виконають правильно, у визначений термін і без негативних емоцій.
Звісно, це не завжди вдається. Але я пропоную ставитися до цього як до неприємного виключення. Багато людей вважають, що однаково нічого не вийде, тому часто навіть не намагаються. А я пропоную намагатися. Й уже якщо нічого не вийде, тоді вживати додаткових заходів.
У мене такий підхід: якщо заявка не виконується або мені надсилають відписку, я просто ще раз заводжу заявку з цієї ж проблеми. Закривають одну – заводжу дві. Закривають дві – заводжу чотири. Така наполегливість допомагає.
Після звернення на 1551 полагодили водостічну трубу в школі
Я помітив, що заявки, пов’язані з прибиранням сміття, виконуються швидко. Гірше реагують на ті, де, на мій погляд, можуть бути якісь корупційні інтереси, де хтось може на цьому заробити. Не дуже добре виконує заявки ШЕУ (Шляхово-експлуатаційне управління з ремонту та утримання автомобільних шляхів та споруд на них – ред.), але завжди можна знайти якийсь підхід.
1551 – це лише один із інструментів змін. Він найпростіший, бо для цього не треба бруднити руки. Подати заявку можна просто, ідучи зранку на роботу.
Як користуватися сервісом 1551. Інструкція
Звернутися до центру можна як телефоном, так й онлайн. Повідомляти можна про неприбране сміття, відсутність світла або води, поганий стан дорожнього покриття, ліфт, який не працює, й інші міські проблеми. Звернення всіх користувачів можна подивитися на інтерактивній мапі.
Як подати звернення на сайті або в додатку
1. Зайти на сайт або завантажити застосунок для Android або iOS
2. Зареєструватися на сайті або в додатку (вказати ім’я, телефон та e-mail). Це можна зробити й за допомогою Bank ID, ID card, Mobile ID або електронно-цифрового підпису, але не обов’язково.
3. Заповнити заявку:
- обрати тему;
- описати проблему на 3000 символів;
- зробити та прикріпити фото (не більше 6 зображень до 10 Мб кожне);
- вказати адресу проблеми.
4. Після цього звернення потрапляє на перевірку до модератора сайту/додатка. Якщо форму заповнили коректно, модератор відправить звернення до відповідального органу. Якщо вам відмовлять у розгляді, то на ваш e-mail надійде лист із поясненням причини.
5. Відслідковувати статус розгляду звернення в особистому кабінеті: там вкажуть, кого призначили виконавцем, у який орган направили або перенаправили звернення, коли можна очікувати на відповідь, а потім – і саму відповідь. Також повідомлення про зміну статусу заявки прийде на e-mail.
6. Після отримання відповіді протягом 10 днів підтвердити або спростувати його виконання. На e-mail надішлють лист із посиланням, за яким можна присвоїти зверненню статус «виконано» чи «не виконано».
Як звернутися за телефоном
1. Зателефонувати за номером 1551 (зі стаціонарного) або 044 205 73 37 (з мобільного).
2. Розповісти про проблему оператору контактного центру, повідомити свій e-mail, прізвище, ім’я, місце проживання.
3. Записати або запам’ятати номер звернення (реєстраційної картки), аби дізнаватися про хід виконання.
4. Повідомити, чи було звернення вирішено, фахівцю відділу зворотного зв’язку, який зв’яжеться з вами. Якщо не зв’яжеться, зателефонувати ще раз та назвати номер звернення для перевірки статусу.
Болгарка, лопата, лом і драбина
Головний мій інструмент – це мої руки. У мене є болгарка, лом, лопата, граблі, драбина і шпатель – усі ці предмети я використовую. Почав з того, що почистив рекламу після осінніх виборів. Я знайшов стіночку поряд зі своїм домом, яка повністю була заліплена передвиборчою агітацією. Я написав усім кандидатам, які там розмістили рекламу, дав їм тиждень, щоб вони прибрали за собою. Лише один кандидат прибрав. Решту я сам очистив за допомогою шпателя.
Так поступово я втягнувся. За допомогою болгарки прибираю рекламу і вивіски. Тоді приємніше ходити містом. Часто буває, що якийсь магазин або інший заклад (хімчистка, наприклад) уже давно зачинилися, але величезні щити з надписами досі стоять. Є база «Київреклами», де можна подивитися законність реклами. Там можна побачити, наприклад, що наказ на демонтаж вивіски датується ще 2015 роком. Просто в міських служб не вистачає ресурсів на це. Я продивляюся базу «Київреклами» і, якщо бачу, що реклама не законна, то беру болгарочку, ставлю драбину та знімаю її. Потім роблю пости у Facebook – і «Київреклама» ставить мені лайки, іноді залишає коментарі.
Сергій власноруч знімає вивіски, які підлягають демонтажу
Зазвичай я розрізаю рекламну конструкцію на маленькі шматки, щоб комунальним службам було зручніше їх забрати, і залишаю біля контейнерів зі сміттям. І комунальники забирають. Іноді залишаю заявку на 1551 – і на це швидко реагують. Але якщо конструкція з металу, припустимо, листовий метал або труби, то зазвичай такі конструкції самі зникають. Думаю, є люди, які його здають у пункти прийому.
За допомогою граблів і лопати я зазвичай прибираю сміття, яке просто накидають на землю люди або яке розлітається з контейнерів. Буває, що саджаю якісь дерева, відновлюю газон, копаю грядки. Нещодавно в сусідньому кварталі ми відстояли сквер від забудови. І мені вдалося знайти декілька саджанців кленів, які ми там посадили. Я сподіваюся, у майбутньому зможу дозволити собі купувати «крупноміри», тобто дорослі дерева. Адже, на відміну від саджанців, вони починають приносити користь уже на наступний рік.
Сергій зрізав шини з дерев
Я намагаюся щодня робити щось таке. Годину-дві я витрачаю на таку фізичну роботу, іноді більше. Якщо захоплюся, то можу витратити цілий день. Але частіше не більше декількох годин на добу.
Іноді мені допомагають сусіди. Голова ОСББ мого дому допомагав декілька разів. Наприклад, ми з ним виловлювали напівсфери, які комунальники кинули в річку Либідь. Також я беру участь в акціях «Києве, мий». Там доволі багато людей, які збираються на вихідних попрацювати на користь міста. Це для мене велика підтримка, бо бачу там багато однодумців.
Навіщо це
Коли я почав цим займатися, моя головна мета була не в тому, щоб стати ще одним комунальником, який буде слідкувати за порядком. Мені хотілося б показати приклад для своїх сусідів, друзів або просто людей, які б хотіли жити в більш комфортному оточенні. Продемонструвати, як можна жити більш приємно у чистому, доглянутому середовищі.
Будь-яка робота, яку виконує людина, несе певний меседж. Якщо ти йдеш містом, де висаджені дерева, де є класні кафе, де зручно пройти з візочком, де все прибрано та з’являються парки, музеї, то ти зчитуєш повідомлення, що ти важливий цьому суспільству, що ти вартий гідного життя. Що варто залишатися в цьому місці, бо в ньому є перспективи. Що необов’язково їхати в Європу чи Америку, щоб жити добре. Якщо ми докладемо зусиль, то можемо й тут жити так.
Я б хотів жити в комфортному середовищі. І хотів би, щоб люди відчули ентузіазм від того, що навколо щось міняється. Кажуть, що люди не хочуть брати участь у безнадійних справах, приречених на невдачу. Майже всі справи, які роблю, завершуються успіхом. Принаймні я розповідаю про ті справи, які вдалися. Так люди можуть зрозуміти, що це не безнадійно, цим варто займатися.
Сергій купив і встановив урну й домовився із місцевою організацією, щоб звідти забирали сміття
Майбутні проєкти
У мене багато проєктів. Зараз я приводжу до ладу спортивний майданчик у моєму кварталі, де збиралися маргінали та залишали після себе багато шприців. Я подумав, що люди туди не ходять, бо там не дуже приємна атмосфера. Тому я прибрав звідси два гаражі, які акумулювали навколо себе сміття. Мені хотілося б до осені зробити на цьому майданчику літній кінотеатр. Це не бізнес-ідея, це безкоштовний кінотеатр. Це для того, щоб вселити в людей ентузіазм. Мій квартал не якийсь особливий, але якщо в ньому буде відбуватися щось нове й цікаве, мені здається, люди будуть з більшим бажанням робити щось для нього.
Сергій прибрав сміття зі спортивного майданчика та власноруч демонтував гаражі
І у мене є мрія, можливо, не на цей рік, але на майбутнє взяти якусь із водойм, наприклад озеро в Голосіївському парку, і ревіталізувати його. Прибрати мул, встановити аератор.
Це маленькі плани, які б я міг й один потягнути. Але оскільки моя мета – популяризація усвідомленого ставлення до свого життя й до міста, де ти живеш, то я хотів би займатися цим із кимось. В ідеалі з якимись локальними бізнесами. Тому одна з цілей на цей рік у мене – залучити один із бізнесів як мінімум для фінансування цих робіт із благоустрою.