Як це працюєІнспекція з паркування з 1 липня евакуює автівки: що треба знати про це?
П’ять питань про те, як працюють інспектори з паркування
На початку липня інспектори з паркування у Києві почали фіксувати та виписувати штрафи за неправильну зупинку та стоянку автомобілів. В окремих випадках авто евакуюють, проте інспектори це роблять лише разом з патрульними Києва. Коли інспекція запрацює на повну, скільки коштує евакуація та чому вона здійснюється разом з поліцією – розповідає заступник директора департаменту транспортної інфраструктури КМДА-начальник Інспекції з паркування Дмитро Рахматуллін.
Як зараз працюють інспектори з паркування?
З 1 липня інспектори перейшли на новий етап роботи – до безпосереднього оформлення адміністративних правопорушень. Це нині працює в ручному режимі. Що це означає? Коли автівка запаркована з порушеннями, інспектору треба встановити власника. Сьогодні він сам не може цього зробити, адже не має спеціального сертифікованого планшета, який міг би заходити у цей реєстр з вулиці.
Інспектор повідомляє своєму колезі, який перебуває в офісі, номер автівки. Той має спеціально обладнане робоче місце оперативного працівника. Від МВС ми отримали спеціальні «ключі», це флешка за допомогою якої ідентифікується користувач. Так ми можемо зайти в реєстр МВС, щоб встановити власника. Крім того, є реєстр Мін’юсту, в якому вказані юридичні особи як власники автівок. Наступний реєстр – митний, де ми бачимо, хто ввіз транспортний засіб на іноземних номерах.
Інспектор в офісі повідомляє інспекторові на місці порушення, що він бачить у реєстрі власника автівки та можна оформлювати адміністративне порушення. А тоді диктує йому номер постанови. В інспектора на вулиці є смартфон, у який він вписує номер, а система підтверджує, що це правильна інформація. Працівник інспекції заповнює постанову і кладе на лобове скло. У кінці робочого дня він повертається в офіс та дооформлює електронну постанову, зокрема додає фотодокази. Тому що фото не можна передавати мережею, ці дані незахищені. Один екземпляр цих документів надсилають рекомендованим листом власникові автівки. Також в інспекції формують інший пакет документів, який мають залити в Єдиний реєстр фіксації адміністративних правопорушень.
Запуск інспекції з паркування затримувався, тому що не було реєстру правопорушень. Коли він запрацює?
Цей реєстр сьогодні вже працює – у тестовому режимі. Тобто віддалено з планшета з вулиці інспектор не може в нього увійти. Тільки в ручному режимі через працівника в офісі. Щоб ми запрацювали в автоматичному режимі, треба закупити програму АСКОП – автоматичну систему контролю оплати паркування. Технічне завдання розробили, провели тендер, вже є переможець, замовник – КП «Київтранспарксервіс». Нам передадуть уже готову програму, і ми будемо нею користуватися.
Є ще один нюанс, який нам заважає повноцінно працювати. Це сам планшет, який використовує інспектор. На пристрої повинен бути модуль, який фотографує. Цей модуль має бути обов’язково вбудований у материнську плату та технічно захищений. Це робиться для того, аби фотодокази не могли підмінити.
Ми вже запізнилися з переходом на автоматичний режим на три тижні. Без відставань ми запустилися б до кінця жовтня. Нині плануємо зробити це наприкінці листопада.
Чому інспектори евакуйовують авто разом з патрульними? Закон не дозволяє?
У реєстрі правопорушень сьогодні немає інспектора з паркування як спеціаліста, який фіксує правопорушення. Ці зміни має внести сервісний центр МВС. На сьогодні реєстр легалізують у Мін’юсті. До розгляду його не можуть запустити в офіційну експлуатацію. Без цього реєстру в нас частково зв’язані руки. Патрульна поліція має право евакуйовувати автівки, тому ми співпрацюємо з ними.
Ще одна причина – юридична колізія, яка є у постанові №990 Кабміну, що регламентує дії інспекторів з паркування під час евакуації. Згідно з нею, під час фіксації порушення ми маємо провести акт огляду. Він з юридичного погляду передбачає присутність водія та огляд автівки всередині. Проте саме це формулювання робить неможливою евакуацію машини без патрульних. Ми не маємо права евакуйовувати авто самі, якщо не дочекаємося водія і не подивимося його документи. Поліція має набагато більше повноважень, вона може це зробити без присутності водія. Сьогодні ми боремося, щоб внести зміну в постанову №990. Тоді ми зможемо евакуювати автівки самі.
Як сьогодні інспектори з паркування евакуйовують автівки разом з патрульними?
Коли інспектор бачить порушення, яке передбачає обов’язкову евакуацію автомобілів, то викликає патрульних. Приїжджають патрульні, ми викликаємо евакуатор. У Києві нині є два підприємства, які мають евакуатори. Це «Київтранспарксервіс» та «Центр організації дорожнього руху». У них по 5-6 евакуаторів, близько 10 евакуаторів щодня в роботі. Нині ми вибрали кілька локацій, де найбільше евакуйовуємо: Ocean Plaza, бульвар Тараса Шевченка, бульвар Лесі Українки, зупинки громадського транспорту на площі Перемоги, станції метро «Лісова», «Академмістечко» та «Святошин». Тут велика запаркованість. Евакуюють авто на штрафмайданчики державного підприємства «Інформ-ресурси» Міністерства внутрішніх справ України.
Крім того, сьогодні у Києві розглядають п’ять локацій для організації штрафмайданчиків. З них два майданчики вже повністю готові до експлуатації.
Для нас важливий факт логістики, аби везти евакуйоване авто було недалеко. А ще час. Розміщення штрафмайданчиків має бути органічне, симетричне у всіх частинах міста. Ми розглядаємо один майданчик у районі Московського мосту на Троєщині, другий майданчик – у районі вулиці Саперно-Слобідської. Ці два майданчики розраховані на близько 500 автівок. Час зберігання машини на штрафмайданчику не має перевищувати три дні. Наразі ми регламентовані тарифами, які встановив Кабмін. Перший день – 144 гривні, кожний наступний – 120 гривень. Проте тарифи були ухвалені 2008 року, вони вже неактуальні. Ми не прив’язуємося до долара чи доходів, але далеко не всіх людей сьогодні лякає вартість евакуації.
Скільки коштів витрачає водій евакуйованої автівки?
Водій платить під час евакуації штраф 500 гривень, вартість евакуації – від 500 до 1000 гривень, а ще вартість штрафмайданчика. Всі ці гроші йдуть у бюджет міста.
Евакуйовуємо до 20 автівок на день. Кожен евакуатор за день може зробити до 4-5 ходок. Якщо вийшло 5 евакуаторів, то буде 15-20 евакуацій. Інспектори за день виписують не менше як 20 постанов. Чому так мало? По-перше, відсутність автоматичного режиму, який дозволить у рази збільшити швидкість. Коли його введемо, зможемо виписувати за день до 50 постанов. По-друге, кількість самих інспекторів. На сьогодні їх 16. Причина такої малої кількості – високі вимоги до інспекторів і невелика, як для Києва, зарплата – до 15 тисяч гривень.
Чи можуть кияни поскаржитися на порушення паркування, щоб інспекція зреагувала на це?
Можна написати на нашу сторінку у Facebook, показати фото порушення. На сторінці сидять старший інспектор, я та наш прес-секретар. Якщо інспектори десь поряд, у тому районі, де є порушення, ми скеруємо туди нашого працівника і він його зафіксує. Що більше звернень стосовно певного місця, то швидше ми вносимо цю вулицю в маршрут інспекторів.
Фото: Інспекція з паркування; обкладинка – Анна Шакун для The Village Україна