Як змінилося наше спілкування після того, як усі почали говорити про особисті кордони? Здається, ми зіткнулися з новими етичними питаннями, на які ще немає остаточних відповідей.

Як і нове покоління, система для нагрівання тютюну glo™ шукає нестандартні рішення, які не вимагають компромісів між бажаннями та правилами. Разом із glo™ ми продовжуємо серію «ЕМОЦІЙНІ КОРДОНИ», де спільно з експертами розбираємо різні погляди на етичні питання та шукаємо рішення конфліктів.

Третя історія – про відмову від алкоголю. Чи алкоголь – це соціальний клей і важлива складова нашої культури? Як можна тактовно відмовитись від пропозиції випити, навіть «за здоров’я»? І чому ми можемо ображатися на відмову випити з нами «за компанію»?

 

Два погляди на одну тему

Позиція 1. Алкоголь як «соціальний клей»

«Соціальний криголам», «лубрикант для спілкування» та «клей» – усе це про алкоголь, який є частиною соціального життя більшості країн світу.

Будь-який привід, як-от народження дитини, укладання важливої угоди, національне свято чи просто закінчення робочого тижня люди звикли відзначати дзвоном келихів. Аналогічно й сумні приводи стають причиною для споживання алкоголю.

Виходить, алкоголь є найпоширенішим «соціальним клеєм» для суспільства, який допомагає відчути єдність зі спільнотою.

Існують дослідження, які говорять – мінімальна кількість алкоголю зменшує тиск негативних емоцій і підштовхує людей до об’єднання, порозуміння та колаборації.

Позиція 2. Для соціалізації алкоголь не потрібен

Покоління міленіалів і зумерів активно вводять «тренд» на тверезе життя, наголошуючи, що й без алкоголю спілкування може бути цікавим, а соціальне життя – не менш насиченим.

Відомий винний часопис Decanter назвав безалкогольні вина найбільш перспективною частиною ринку, яка з кожним роком збільшує обсяги продажу.

А в західних мегаполісах зростає мода на безалкогольні бари, які стають центрами соціального життя для тих, хто не вживає. Там не наливають нічого міцніше за 0,5% спирту, навіть безалкогольне пиво. Але вони так само відкриваються лише ввечері, мають барну стійку, тьмяне освітлення, тиху музику й відповідну атмосферу.

Згідно з дослідженнями, сьогодні 30% молоді у світі не вживає алкоголь. Це найвищий показник за останні десятиліття.

Чому алкоголь працює як «соціальний клей»?

Когнітивні спотворення, що ділять людей на «нас» і на «них» – еволюційне надбання. Колись це допомагало виживати нашим пращурам, але в сучасному світі це основа багатьох стереотипів.

Компанія – це насамперед соціальна група. Зазвичай соціальні групи будуються навколо спільного інтересу або ідеї. Коли окремий індивід хоче бути частиною соціальної групи – він повинен підкорюватися формальним і неформальним правилам взаємодії у групі. Тому досить часто, коли людина приходить на гучну вечірку із пляшкою кефіру – це викликає запитання. Спрацьовує механізм «свій – чужий».

Так історично склалося, що вживання алкоголю в певних обставинах є соціальною нормою в багатьох суспільствах. Україна не є винятком, більшість важливих подій і багато соціальних ритуалів пов’язані із вживанням алкоголю.

Варто зазначити також дію алкоголю на мозок людини. Невеликі дози (до 10–20 мл чистого етанолу) спочатку діють на дофамінові рецептори, це дає стимулювальний ефект і піднесений настрій. Середні та високі дози (від 60 мл) діють на ГАМК-рецептори (їхня активація призводить до зниження збудливості нейронів) – це дає седативний ефект. Саме поєднання всіх зазначених вище факторів робить алкоголь ідеальним «соціальним клеєм».

— Богдан Храмов

 психолог, психотерапевт

Чому нас може засмучувати відмова випити з нами «за компанію»?

Приймати чужий вибір часто буває непросто з багатьох особистих причин, які в кожного є індивідуальними. І це стосується не лише алкоголю.

Іноді буває, що хтось, зіткнувшись із непростими переживаннями, хоче їх розділити, алкоголь є певним «мостом» до розмови (так званим «перехідним об’єктом»). Останнє часто не враховується, тоді відмова може сприйматися як ігнорування людини з усіма її переживаннями або ж небажанням спілкуватися.

В окремих випадках заява: «Я не п’ю» може бути не лише спробою окреслити власні психологічні межі, а і специфічним проханням, за яким ховається бажання щось отримати. Наприклад, увагу («Чому ти не п’єш?») або схвалення («Молодець, піклуєшся про здоров’я»). Але не всіма й не завжди таке специфічне прохання може бути розпізнане та прийняте.

— Катерина Рожкова

психологиня та психотерапевтка

Коли одні вживають, а інші – ні, це все одно, що всі прийшли грати на футбольне поле й ганяють м’яча, а один із них не грає. І люди не можуть зрозуміти, ти з нами чи ні? Окрім цього, у людей вмикаються різні «швидкості»: люди під дією алкоголю розкутіші. Можливо, вони підсвідомо побоюються, що почнуть поводитись інакше, а інша людина залишатиметься при «здоровому глузді» – це спричиняє певне напруження. Той, хто не вживає в компанії тих, хто вживає, є «чужим», він суто фізично не може бути з іншим на одній хвилі.

— Анна Чаплигіна

експертка з етикету

 

Коли окремий індивід хоче бути частиною соціальної групи – він повинен підкорюватись формальним і неформальним правилам взаємодії у групі. Тому досить часто, коли людина приходить на гучну вечірку із пляшкою кефіру – це викликає запитання. Спрацьовує механізм «свій – чужий».

 

Як реагувати на зауваження від людей, які не вживають алкоголь?

Є одна універсальна порада – ніхто не може вказувати дорослій людині, як їй себе поводити та як краще жити. Кожен зрілий індивід може розпоряджатися своїм життям так, як він захоче, проте в межах, які не порушують кордонів і прав інших.

Наша реакція залежить від того, хто саме робить зауваження. Якщо це близька людина – варто все ж знайти коректну форму, у якій ви поясните свої погляди на життя. Можливо, навіть не один раз. Проте в цій темі варто додати важливий дисклеймер: якщо зауваження повторюються систематично та їх висловлюють близькі – це справді може бути сигналом того, що існує проблема з алкоголем. У такому випадку відстоювання власних кордонів може заважати помітити реальну залежність.

Також не забувайте проявляти розуміння до людей з іншою позицією, ніж ваша. Адже питання: «А ти чому не п’єш?» є порушенням кордонів, а вислови у стилі: «Ну хоч за мене давай!» – маніпуляцією.

— Богдан Храмов

 психолог, психотерапевт

«Ну хоч за здоров’я!» А чому ж, відмовившись від алкоголю, нам буває некомфортно про це говорити?

Спершу розберемося з тим, де проходять ваші особисті кордони. Так, умовляння, розпитування, жарти – усе це порушення особистих кордонів. Навіть саме акцентування уваги на тому, що хтось не п’є – теж є порушенням кордонів. Коли люди дотримуються особистих кордонів, вони не ставлять питань, чому інша людина не п’є.

Вислови: «За здоров’я» та інші – це маніпуляція й тиск. У такій ситуації важливо, зберігаючи дружнє ставлення, сказати: «Дякую (у сенсі «за турботу про здоров’я»), вип’ю іншим разом».

А коли не працює: «Дякую, я не п’ю», нам доводиться вигадувати легенди. Інколи легше сказати: «Я почала челендж 100 днів без алкоголю, у мене вже 43-й день і мені було б прикро зараз зірватися», ніж щось пояснювати.

— Анна Чаплигіна

експертка з етикету

Не існує унікального способу проговорити те, що ви не вживаєте. Деякі люди можуть бути просто не готовими сповістити: «Я так не роблю, тому що просто не хочу», для них більш екологічно буде сказати: «Я на антибіотиках», аби уникнути зайвих питань, нападів і розмов. Якби цієї проблеми не існувало, не з’явився би бренд води в пивних пляшках, аби на вечірках не потрібно було щось вигадувати та розповідати. У когось просто немає сил і бажання казати: «Ні». Якщо ж є сили та бажання сказати й пояснити: «Ні, я не буду» – кажіть прямо, якщо немає – будь-який спосіб є хорошим.

— Вікторія Белік

психологиня

Як зберігати спільний настрій у компанії, де люди вживають і не вживають алкоголь?

1/7

Якщо ви не п’єте, то модель поведінки та можливі відповіді на питання «чому» важливо оцінювати з огляду на оточення, у яке ви потрапите. Якщо ви розумієте, що там самодостатні люди й ніхто не буде вас зачіпати через те, що не вживаєте – просто пийте свої напої й поводьтеся спокійно.

Якщо ви йдете в компанію, де вас можуть тактовно запитати про ваші стосунки з алкоголем, достатньо просто сказати: «Дякую, не вживаю».

Люди розуміють вашу відповідь не лише за тим, що ви кажете, а й за тим, як ви це кажете. Одна справа казати: «Я не хочу», і при цьому все ваше тіло виказує невпевненість, ви ніби закриваєтеся перед певним нападом. Інший варіант, якщо ви кажете це абсолютно спокійно та розслаблено. Коли немає внутрішньої напруги й ви впевнені у своєму рішенні та позиції, усі зайві питання відпадають. Це важливо пропрацювати всередині себе.

Якщо вас напружують запитання й існує тиск випити «за компанію» – візьміть із собою безалкогольний напій і соціалізуйтеся. В іншому випадку, краще взагалі не потрапляти в оточення, де на вас можуть тиснути.

Аби зняти психологічне напруження в ситуації, коли вам важливо залишатися тверезим і не хочеться, щоби навколишні вважали вас чужим, візьміть пляшку безалкогольного вина чи іншого напою. Ви зможете підтримувати загальне свято, люди бачитимуть перед собою людину, яка теж щось випиває, а впливає ця рідина на вас чи ні – їх уже не має турбувати.

Якщо ви організовуєте вечірку, пам’ятайте, що сам факт підняття келиха – жест, який об’єднує. Підготуйте різні варіанти напоїв для різних гостей і покажіть на власному прикладі відкритість до людей із різними поглядами.

Якщо ви вживаєте алкоголь і вам роблять зауваження, пам’ятайте: доросла й відповідальна людина має право робити із собою все, що завгодно, поки це не завдає шкоди навколишнім. Якщо ці поради/зауваження стають систематичними й надходять від різних людей – це часто свідчить про наявність проблем з алкоголем. Хоча, звісно, бувають винятки. Як реагувати – справа індивідуальна.

 

— Богдан Храмов

 психолог, психотерапевт

— Анна Чаплигіна

експертка з етикету

Як навчитися ставити коректні запитання людині з іншими поглядами? Інструкція

Якщо ми хочемо довірливої бесіди, не лише запитати, а дізнатися справжню причину відмови\не відмови від алкоголю, це краще зробити наприкінці вечора, коли всі розслаблені.

Особисті питання варто проговорити наодинці, коли ви вже маєте довірливий контакт.

Попередньо варто уточнити: «Можна я поставлю тобі питання, якщо воно буде нетактовним чи недоречним і ти не захочеш відповідати – звичайно, не відповідай. І я наперед перепрошую, що ставлю особисте питання…».

Важливо також додати: «Вибач, якщо я порушила твої кордони, але мені це цікаво, тому що я (наприклад) теж цікавлюся цією проблемою…». Тоді людина відчуває, що питання не несе загрози, у вас немає бажання сперечатися чи переконувати, а лише цікавість до вашого досвіду.

Важливо виразити, проговорити повагу до кордонів іншого.

Закріплення теорії: психолог коментує реальні історії людей

Для того, щоби глибше розібратися в тому, як залишатися собою, не порушуючи чужих і власних кордонів, ми заручилися допомогою читачів.

Ми провели опитування серед наших підписників у Instagram та зібрали різні точки зору на алкоголь, як соціальний клей.

А також попросили психолога прокоментувати ці історії: анонімно, без осуду та оцінок. Наша мета – розібратися, чому поведінка інших може засмучувати та як етично поводитися в момент конфлікту. Шукаємо рішення, які допоможуть різним поглядам гармонійно співіснувати.

Не знаєте, як бути «своїм» у компанії, де більшість має інші смаки?

Вітаємо, ви знайшли свою зону росту. Адже таке просте «бути собою» вимагає певного рівня сміливості. А ще навичок із відстоювання особистих кордонів, з якими ми вам допоможемо.

Будьте сміливими, обирайте стиль життя та смаки, які подобаються саме вам.

Наприклад, пристрій glo™ hyper пропонує цілий набір стіків* із різними смаками: від класичних та ягідних до стіків із тропічним смаком. Це дозволяє не йти на компроміси зі своїми бажаннями: експериментуйте із «брутальними» чи «несерйозними» смаками, що б не очікувало оточення.

Стіки є з капсулами та без. Саме капсули відповідають за вибух смаку, додаючи солодких чи свіжих відтінків до збалансованого тютюнового бленду.

Обирайте на свій смак:

TERRACOTTA TOBACCO

Добре збалансований, насичений смак високоякісного тютюну із кремовими нотками та м’яким смаком.

REDBERRY PASTEL

Освіжний смак ментолу, що гармонійно поєднується з насиченим тютюновим ароматом. Доповнено капсулою зі смаком міксу червоних ягід.

BRILLIANT BERRY

Класичний тютюновий смак із легким ягідним ароматом. Доповнений капсулою зі смаком лісової ягоди та фільтром із солодким присмаком для більш яскравого та багатогранного смаку.

MAGNETIC PINEAPPLE

Збалансований тютюновий смак, що в один клік доповнюється яскравими нотками тропічних фруктів.

PINA COOLADA

Вишуканий баланс аромату тютюну й кокоса, що доповнюється капсулою зі смаком ананаса та нагадує смак тропічного коктейлю. Фільтр із солодким присмаком.

BRIGHT TOBACCO

Делікатний смак класичного тютюну з легким приємним ароматом та присмаком.

WATERMELON MIX (новий смак)

Делікатне поєднання тютюну з освіжним ароматом, що доповнюється смаком кавуна з м’ятними нотками та створює багатогранний насичений досвід

*Тютюновмісні вироби для нагрівання не є цілком безпечними та викликають звикання.

glo™ призначений для повнолітніх споживачів тютюну або нікотину.

Матеріал підготовлено за підтримки