Купи паперу, паковання від доставки їжі, одноразові стаканчики від води та кави – за вісім годин в офісі ми залишаємо після себе чимало сміття. Значну його частину можна здати на перероблення. Але якщо налагодити сортування вдома під силу кожному, то залучити до роздільного збору сміття команду та контролювати процес на всіх етапах не так просто.

Розбираємося, як можна зробити офіс більш екологічним, із чого починати зміни та як не кинути на півдорозі.

Євгенія Аратовська

засновниця «України без сміття»


Як зробити офіс більш екологічним

У кожної компанії, залежно від її діяльності буде свій підхід. Візьмемо для прикладу звичайний офіс. Аби він став більш екологічним, можна зробити наступні кроки:

Розпочати роздільний збір сміття, яке найчастіше утворюється в цьому офісі. Це може бути папір, тетрапаки, пластикові пляшки й інше паковання. А також батарейки, лампочки, медикаменти тощо.

Переглянути закупи

  • Обирати побутову хімію, що не містить хлору та фосфатів;
  • Замість паперових рушників і туалетного паперу з целюлози купувати вироби з переробленого паперу (для виготовлення целюлози вирубують дерева);
  • Одноразові стаканчики біля кулерів для води можна замінити на багаторазові чашки або склянки;
  • Пластикові мішалки для напоїв можна замінити на дерев’яні або на багаторазові ложки;
  • Замість одноразового пластикового посуду та приладів варто придбати багаторазовий;

Оцінити використання ресурсів і намагатися їх зменшити. Наприклад, замінити лампочки на енергозберігальні, оптимізувати витрати води й тепла в офісі або замінити одноразові рушники у вбиральнях на електричні сушки.

Ще один важливий аспект екологічного офісу – комфорт людей, які в ньому працюють. На це в тому числі впливають оздоблювані матеріали – фарба на стінах, підлогові покриття, матеріали вікон. Вони мають бути екологічними та безпечними для людини. Іноді трапляються ситуації, коли компанії переїжджають у новий бізнес-центр, і після цього в людей починає боліти голова, вони швидко втомлюються та стають менш ефективними. А коли в офісних приміщеннях роблять заміри, виявляють перевищення із формальдегідів та інших небезпечних випарів. Це означає, що під час ремонту використали найдешевші матеріали.

Як почати зміни

Ініціювати сортування сміття й інші кроки до екологічного офісу може сама компанія. Здебільшого це відбувається у великих міжнародних корпораціях або компаніях, де є відділ корпоративної соціальної відповідальності. Зменшення відходів і використання ресурсів може бути частиною стратегії соціальної відповідальності.

Драйвером змін у компанії може бути й екосвідома людина, яка сортує сміття вдома та хоче залучати до цього колег. Успішність цього підходу залежатиме від її наполегливості та здатності донести думку до керівництва – чи розуміється вона на тому, як організувати процес, чи мислить вона як проджект-менеджер. Адже будь-які пропозиції керівництво розглядає з точки зору практичності, реалістичності та користі для компанії.

Як показує практика, другий підхід часто є ефективнішим, адже проактивна людина буде слідкувати за тим, наскільки ефективно впроваджується роздільний збір і не дасть цій ініціативі згаснути.

Ініціатива компанії

Крок 1

Компанія може розпочати зміни кількома шляхами. Перший варіант – авторитарний. Керівництво ухвалює рішення, що свідомий підхід до відходів і використання ресурсів – це цінність компанії, а зміни впроваджуються, попри думку співробітників про це.

Другий варіант – компанія запитує співробітників, чи вважають вони, що сортувати сміття – це важливо, чи хотіли б вони впровадження такої практики в офісі, як саме це має бути зроблено. Це підхід дизайн-мислення, що дозволяє ефективніше впровадити зміни. Люди, які візьмуть участь в опитуванні, розумітимуть, що їхню думку теж врахували. А коли зверху щось нав’язують, можуть знайтись працівники, які чинитимуть супротив і казатимуть: «Ми взагалі були не готові, нас ніхто не запитував».

В опитуванні співробітникам можна поставити такі запитання:

  • Чи згодні ви з тим, що сортування сміття може покращити стан довкілля?
  • Чи сортуєте ви вдома?
  • Як ви це робите?
  • Чому не робите?
  • Якби роздільний збір був започаткований у компанії, з яких етапів вам було б комфортніше почати? (на вибір даються варіанти: «Сортування лише паперу», «Сортування тільки кришечок», «Сортування відразу декількох різновидів відходів» тощо)

Мають бути також відкриті запитання, на кшталт: «Які аспекти необхідно врахувати, на вашу думку, перш ніж ми перейдемо до наступного етапу?».

Може виявитися, що частина співробітників переконана, ніби сортування – це маячня й імітація (на жаль, у нашій країні бувають випадки, коли відсортовані відходи або їхня частина зрештою потрапляють на полігон). Або зустрічатимуться думки, що цим має займатися міська влада, а не компанія чи самі люди.

Крок 2

Зустріч зі співробітниками. На ній варто детально розібрати міфи, пов’язані із сортуванням, і детально пояснити, як воно буде організовано саме в цій компанії. Також важливо дати відповіді на всі запитання та заперечення працівників.

Крок 3

Необхідно провести дослідження потоків відходів: зрозуміти, які різновиди сміття з’являються й у яких місцях їх найбільше. Наприклад, біля кабінетів бухгалтерів, як правило, утворюється більше паперових відходів, на кухні – більше харчових відходів і паковань. Таке дослідження потрібне для того, щоб правильно організувати простір сортування, аби він був інтуїтивно зрозумілий для співробітників.

Крок 4

Початок роздільного збору сміття. Не варто братися за все й одразу, почніть із сортування одного виду відходів, наприклад, із паперу, якщо його у вашому офісі багато. Далі до переліку можна додати пластикові кришечки або тетрапаки з умовою, що їх потрібно помити та стиснути. Коли люди призвичаяться до цього, з часом можна додавати інші напрями. Та паралельно навчати людей, як правильно сортувати.

Іноді працівники самі підхоплюють ініціативу й кажуть: «Ми помітили, що в нас у смітниках багато пластикових пляшок. Давайте їх також сортувати». Якщо вводити ці практики поступово, людям не буде психологічно важко погодитися на зміни.

Для того, щоб люди не забували практичні правила сортування, можна повісити плакати в офісі та зробити окремий документ із підказками в електронному вигляді.

Крок 5

Поставити баки для сортування та навчити команду сортувати – замало. Необхідно організувати регулярне вивезення відходів із підрядником, якому ви можете довіряти. Ця організація має звітувати про те, скільки відходів відправлені на перероблення й куди. Також необхідно запитувати зворотний зв’язок, аби розуміти, яких помилок команда припустилася в сортуванні та що можна покращити.

Ініціатива співробітника

Важливо, перш за все, піти з цією ідеєю до керівництва. Організовувати все самостійно, вивозити сміття за власні кошти чи агітувати колег скидатися, не залучаючи компанію, не варто. По-перше, це може викликати негативну реакцію керівництва. По-друге, це складна справа, що вимагає стратегії, організації процесів і коштів. Нести всі ці обов’язки самостійно складно, а якщо така людина піде з компанії, на ній ця ініціатива, найімовірніше, закінчиться.

Тому перший крок для ініціатора змін – презентувати ідею керівництву.

Якщо ви отримали відмову, можна просто під своїм столом поставити окремий кошик для сортування та збирати туди свій папір і пластик, не залучаючи інших. Якщо колеги зацікавляться, вони можуть приєднатися, але із власної ініціативи.

Якщо ж ви тримали згоду, наступний крок – продумати стратегію. До організації сортування в офісі варто поставитися, як до бізнес-плану. У стратегії необхідно прописати, які відходи сортуватиме компанія, як буде влаштована інфраструктура сортування, де розташовані баки й у якій кількості, які правила сортування, скільки людей залучені до цього процесу та які ролі вони виконують, як часто відходи будуть вивозити, якого підрядника для цього обрати. Також необхідно прописати хронологію процесу – що ми вважаємо успішним сортуванням.

Нести всі ці обов’язки самостійно складно, а якщо така людина піде з компанії, на ній ця ініціатива, найімовірніше, закінчиться

Цей документ має затвердити керівник або ж внести свої пропозиції та зміни. Коли все це є, сортування в компанії легше налаштувати й підтримувати, навіть якщо люди в ній змінюються.

Навчальна складова також дуже важлива. До цього можна залучити компанії, що займаються навчанням у сфері збереження довкілля. Наприклад, коли до нас звертаються за організацією лекції, ми завжди просимо спочатку провести опитування команди, аби розуміти, які в людей очікування, що б вони хотіли дізнатися, а що вже відомо.

Перша лекція зазвичай починається з аргументів, чому варто сортувати. До правил переходимо вже після того, як люди усвідомлять, чому їм варто витрачати на це свій час. Коли в людей з’являється мотивація це робити, тоді правила сортування також сприймаються легше.

Як не кинути сортування в офісі

З нашого досвіду, впровадження роздільного збору сміття й інших аспектів екологічного офісу займає в компаній приблизно рік. За цей час бувають різні періоди: люди звикають, сортують з ентузіазмом усе, а потім забувають чи стомлюються та починають викидати цінні відходи в загальні сміттєві баки.

Часто так відбувається тому, що команда не бачить результатів своїх зусиль. Тому дуже важливо, щоб менеджер, відповідальний за сортування, час від часу ділився статистикою. Наприклад, розповідав, що завдяки нашій команді за місяць кілька сотень кілограмів пластику не потрапили на полігон і не будуть забруднювати довкілля. А макулатура, яку ми зібрали – це десятки врятованих дерев. Такий зворотний зв’язок підтримує мотивацію працівників і впливає на ефективність.

Ілюстрації: RawPixel