За 2019 рік в Україні зареєстрували 7700 електромобілів, майже на 40% більше ніж попереднього року. Головними перевагами електрокарів перед автомобілями на дизелі й бензині називають економію на паливі, а також те, що вони не забруднюють повітря вихлопними газами, а тому є безпечними для довкілля. Але з другим фактором не все так однозначно. З’ясовуємо, чи дійсно електрокари є екологічними з погляду впливу на довкілля, здоров’я людей і комфорту в місті.

Ірина Бондаренко

фахівчиня з питань транспорту ГО «Екодія»


Чи дійсно екологічні електрокари

І так, і ні. Якщо порівнювати електрокари з бензиновими та дизельними авто, то вони справді є більш безпечними для довкілля й здоров’я людини, адже вони майже не викидають парникові гази й інші забрудники під час руху. Але заразом ми маємо пам’ятати, що електрика, яку вони використовують, найчастіше отримується із невідновлюваних джерел. В Україні понад 50% електрики отримується через атомну енергетику, і це не є безпечним джерелом енергії. Тому, якщо місце, де рухається електрокар, залишається чистим і більш-менш безпечним, то негативні наслідки від їзди на ньому перекладаються на те місце, де виробляється електроенергія, а відповідно й на людей, які живуть поруч із заводом. Якщо дивитися на ситуацію в масштабах країни з погляду викидів парникових газів, то вся країна однаково викидає парникові гази, тільки не через спалювання бензину чи дизелю, а через вироблення електроенергії.

На цей фактор впливає те, де ми беремо електроенергію. Якщо людина заряджає електрокар від зарядки з енергією з відновлюваних джерел, наприклад, має сонячні батареї в себе в будинку, тоді цей варіант буде значно кращим для довкілля. Що більше в Україні будуть виробляти енергію з відновлюваних джерел (вітрову, сонячну), то більш екологічними ставатимуть електрокари.

Що більше в Україні будуть виробляти енергію з відновлюваних джерел (вітрову, сонячну), то більш екологічними ставатимуть електрокари

Друге, за що зазвичай критикують електромобілі, це переробка батарей. Також під час виробництва електромобілів заводи викидають і парникові гази, і шкідливі забрудники іноді навіть більше, ніж під час виробництва автомобіля на двигуні внутрішнього згорання.

Третій фактор: коли автомобіль їде, він піднімає куряву й пісок із землі, який потім у вигляді дрібнодисперсних часток осідає в організмі людини та може призводити до передчасної смерті через серцево-судинні й респіраторні захворювання. Дрібнодисперсні частки – це переважно пил і дим, також туди можуть входити інші шкідливі для людини компоненти. Коли людина часто цим дихає, не всі частки виходять з організму, багато з них осідають у судинах, і згодом це призводить до серйозних хвороб. Це одна з причин, чому люди в містах помирають раніше, ніж у сільській місцевості. Такий фактор стосується як звичайних автомобілів, так й електрокарів. Звісно, кількість викидів, що виділяються через спалювання дизелю чи бензину, більша, але з цього погляду електромобілі не є цілковито безпечними.

Соціальний вплив

Електрокари також несуть негативні наслідки з соціального погляду:

  • так само, як і всі машини, електрокари збивають людей і негативно впливають на безпеку дорожнього руху. Вони майже безшумні, і це є однією з причин, чому вони в цьому сенсі можуть бути навіть трохи небезпечнішим, ніж інші автомобілі;
  • електрокари так само потребують місця для паркування в місті, впливають на завантаженість доріг, збільшення кількості заторів, переповненість міста автівками й займають простір, який міг би використовуватися як пішохідний або для громадського транспорту.

Тому, якщо людині конче необхідно використовувати автомобіль, то менше шкоди принесе електромобіль. Але якщо немає крайньої необхідності, краще не використовувати і його, а обирати інший вид транспорту, що буде більш екологічним.

Який транспорт безпечний для довкілля

Найкращий варіант з погляду довкілля й здоров’я людини – ходити пішки. Якщо відстань велика, краще скористатися велосипедом або гіробордом, електросамокатом чи іншими засобами мікромобільності.

Якщо людина не може користуватися таким транспортом через фізичні порушення, екологічніше, ніж поїхати на власному авто, буде скористатися громадським транспортом. Краще надавати перевагу електричному: трамвай, метро – аніж тому, який створює викиди: маршрутка, автобус.

Найкращий варіант з погляду довкілля й здоров’я людини – ходити пішки

Якщо людині іноді треба перевозити якісь речі або людей, то краще використовувати каршерінг або таксі. Таким способом вона використовує авто, яке вже є в системі, й однією машиною за день може скористатися 5 людей, а не одна. Це зменшує й кількість автомобілів, і навантаження на транспортну систему.

Лише якщо такий варіант не доступний чи не підходить і треба щодня возити речі або людей, які не можуть пересуватися самостійно, тоді можна обрати електрокар.

Коли я працювала в департаменті транспорту Вашингтона, спостерігала, як там пересуваються містом. У США в більшості людей є власне авто, часто навіть не одне: автомобілів там зареєстровано більше, ніж людей. Але у великих містах власними автомобілями не користуються, тому що це економічно не вигідно, до того ж машину неможливо ніде поставити. Наприклад, у Вашингтоні для людей є такі опції пересування:

  • люди їздять на велосипедах;
  • ті, кому далеко їхати, користуються метро;
  • якщо метро далеко або не зручно, чи треба перевезти речі, люди беруть каршерінг.

Каршерінг там є різних типів: внутрішньоміський, для подорожей (від аеропорту до аеропорту) або вантажний для переїзду в інший будинок з речами. Зрештою, знайти людину, у якої власне авто у Вашингтоні, було доволі складно.