У Києві на вулиці Золотоворітській, 6-А є двоповерхова будівля – садиба Іваницького, усередині якої десятки творчих магазинів, апсайкл-шопи, авторські прикраси, неонова підсвітка, картини, графіті. Локація нагадує чи то музей сучасного мистецтва, чи то простір для стритарту, але резиденти Золотоворітської називають це місце торговельно-розважальним центром для молоді.

Редакторка The Village Україна Ірина Виговська поговорила з резидентами Золотоворітської про цінність та особливість локації, їхній спосіб життя, творчість, а також зазирнула в архіви з істориком Тарасом Самчуком, щоби дізнатися історію садиби.

Фото: Серж Хуцану для The Village Україна

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів

Від дому священника до мекки «золотоворітських модників»: що це за садиба

Ця споруда – одна з небагатьох будівель садибного типу, що збереглися на території Старого міста (район Софійського собору та «Золотих воріт»), тому особливою вона є не лише зі слів резидентів, які працюють у будівлі зараз, і не лише через нашестя рейверів, митців і туристів.

Архівних даних про будівлю на Золотоворітській не дуже багато, але хронологію її циклу життя історики все ж відновили.

Будівлю звели у другій половині 19 століття. Це був двоповерховий особняк, який належав священнику Олександру Василевському. У будинку було 11 кімнат, які здавали в оренду, бо утримувати такий будинок було дуже дорого. На той час перший поверх будівлі був кам'яним, а другий – дерев'яним.

Садибою Іваницького будівля стала в кінці 19 століття, коли її придбав надвірний радник Євген Іваницький, і це не лише про назву, а й про зовнішній вигляд. У 1894 році проєктом будинку зайнявся київський архітектор А. Краус, який працював у стилі неоренесанс і створював, зокрема, замок Річарда на Андріївському узвозі. Архітектор обклав двоповерховий будинок на Золотоворітській цеглою та зробив кам'яну прибудову з боку двору. На садибі також звели триповерховий флігель із підвалом. Фасад особняка еклектичний, з елементами пізнього бароко та класицизму. Візуально будівля виглядає так само й досі. Хіба що фасад перефарбували, і, зі слів резидентів, деякі елементи ліпнини тому не збереглися.

У кінці 19 – на початку 20 століття в Києві прибутковою стала «побутова» сфера – будинок перетворили на окремі кімнати (їх було аж 49), які здавали в оренду. У 1900-му в будинку містився дитячий садок. Потім там жив філософ Микола Бердяєв, а після нього – хірург-ортопед Ілля Фрумін. За часів Гетьманату Скоропадського у флігелі містився Департамент посередніх податків. А в повоєнні часи – Товариство зв'язків з українцями за межами України (Товариство «Україна») та редакція газети «Вісті з України». Зараз, за даними департаменту культури КМДА, будівля потребує капремонту. Однак це не заважає власникам магазинів орендувати приміщення, вважати його особливим і пророчити йому велике майбутнє.

ланц

Денис Сорокін

резидент садиби Іваницького, співзасновник магазину «Ланцюги»

Я працюю в садибі на Золотоворітській і вважаю її місцем сили вже понад три роки. Щоправда, з невеликою перервою. П’ять років тому я переїхав із Донецька до Києва та почав творчо підходити до продажу одягу. Тоді я запустив «інста-секонд» (до речі, це шлях майже кожного з резидентів Золотоворітської зараз). Але дуже швидко стало зрозуміло, що Instagram не дає можливостей для творчої реалізації, як це міг би дати фізичний магазин. Так ми відкрили магазин «На бірці» у приміщенні на Золотоворітській, 6-А. Ми тоді були першим «секондом» тут.


Зараз тут формується окремий пласт культури. Я б назвав це «секонди третьої хвилі» – за аналогією з кавовою культурою.


Зміни

У приміщенні не було навіть натяку на таку творчу концентрацію, як є зараз. Була солянка з різних підприємств: магазини достатньо посередніх аксесуарів, типографія, якийсь салон краси, магазин із фотоплівкою. «На бірці» працював дуже вдало, і продовжує працювати на цій локації досі. Я з проєкту вийшов і маю новий – «Ланцюги». Але новий магазин я також відкрив на Золотоворітській. Бо попри те, що вперше я потрапив у це приміщення волею випадку, зараз відчуваю це місце другим домом.

Мені дуже важливо, що відбувається на Золотоворітській. Це абсолютно унікальне місце в Києві. Зараз тут формується окремий пласт культури. Я б назвав це «секонди третьої хвилі» – за аналогією з кавовою культурою. У «секондів» хвилі були такі: перша – великі склади на кшталт «Баула» чи Humana, друга – творчі магазини в інстаграмі, а третя – те, що є тут зараз: фізичний прояв, новий підхід, розвиток культури апсайклінгу, коли, умовно, зі штанів пошили шопер.

Через два роки тут буде щось дуже масштабне. Це буде місцем, куди туристи приходитимуть насамперед.

ланц

Майбутнє Садиби Іваницького

Мені здається, найголовніша фішка цього місця – це поєднання творчості та комерції, у гарному розумінні цього слова. Тому я думаю, що через кілька років на Золотоворітській повинен бути неймовірний комерційний успіх дуже творчих людей. Я бачу, що у всіх, хто тут починає та за ким стоїть ідея, добре йдуть справи.

Зараз ще не вся будівля заповнена, і мені хотілося б, щоби творчих людей і проєктів тут більшало. Хоча вже зараз тут велика конкуренція і, наскільки мені відомо, великий попит на оренду. Але конкуренція є дуже сильним стимулом для розвитку проєктів, тому та кількість апсайкл-шопів і різноманітних мистецьких магазинів, які є на Золотоворітській, допомагають кожному з нас виділятися та робити простір ще кращим.

Тут ніби багато творчих та амбітних людей в одній ніші, але водночас формат цього будинку створює відчуття сімейності – ми всі як сусіди, в одному будинку. Між усіма нами є контакт, ми тут дійсно спільнота.

Тут ще обов’язково має бути сучасна кав'ярня. Тому що в цій будівлі є ще «кілер фічі», які, на жаль, не використовуються. Тут є три неймовірні дворики. Один – у загальному доступі, а інші два сховані. Це місце має потенціал стати другим «Каштаном». Це неймовірно класне місце, але, як я розумію, є якісь складнощі з домовленостями з КМДА.

ланц

Стан будівлі

Це доволі стара будівля. Я тут уже двічі робив ремонт і трохи знаю про підводні камінці, але насправді будівля в хорошому стані. Наприклад, у нашому магазині «Ланцюги», на підлозі – майже недоторканий та автентичний паркет, ми його відреставрували й оновили. Також у нас тут старовинні двері. Їх також реставрували, але зараз – у задовільному стані. Тому сам будинок, із точки зору комерційної площі, чудовий. І це ще одне підтвердження, що це – унікальне місце. Стара історична будівля, ще і в гарному стані.

Узимку в нас не було холодно. Навпаки – доволі спекотно. У цій будівлі розташована котельня, і вона нагріває наші батареї до дуже високих температур, це було несподівано.

Що би я покращив? Я б осучаснив менеджмент, який тут є, тому що в мене є деякі питання до орендодавців. Але загалом, що стосується стану, усе дуже задовільно. Звісно, збереження такої будівлі, це постійний ремонт і постійна реставрація. Непогано було б відреставрувати паркет, тому що це є важливим – що рідше паркет реставрується, то важче буде його потім зберегти. Також тут є автентичні деталі, за якими важливо слідкувати: ліпнина, мозаїка, фасад.

Те, як фасад відреставровано зараз, мені не подобається. Я дивився старі фото в мережі, він не завжди був такого блакитного кольору. До того ж після останнього фарбування втратили деякі частини ліпнини.

Ще з недоліків – перевантажена електромережа. Хоча це логічно, як для такої кількості людей, та і є специфікою старих будівель.


Це – унікальне місце. Стара історична будівля, ще і в гарному стані.


Відвідувачі Золотоворітської

Якби мене спитали про відвідувачів цього місця ще два роки тому, я б сказав щось зовсім інше. Зараз приходять дуже різноманітні люди. Наприклад, нещодавно я консультував у «Ланцюгах» людей у віці, дідуся та бабусю, які прийшли до нас і питали про срібні прикраси та чи можна замовити в нас щось особисте. 

ланц

Тобто, крім рейверів, художників і діджеїв, трапляється, що приходять люди, які були в цьому будиночку 40 років тому, і вони приходять подивитися, що тут тепер відбувається, і йдуть у повному захваті.


Але більшою мірою наші відвідувачі – люди творчих професій. Хоча з першим теплом аудиторія дуже змішується, останнім часом приходить багато туристів, причому багато туристів з інших міст України (саме туристів, а не ВПО). Це не може не тішити.

Помічаю, що люди часто приходять і кажуть, що вони – туристи, і це місце – садибу на Золотоворітській – їм порадили відвідати насамперед. Ледь не перший чекін у районі «Золотих воріт», який вони роблять – у нас.

Дуже багато людей, які живуть у центрі, просто гуляють із собачками й теж заходять до нас. Тобто дуже різноманітна аудиторія. І це супер.

лошадка

Аня Стадник

резидентка садиби Іваницького, власниця проєкту M.Loshadka

Наш проєкт спеціалізується на селекції вінтажного одягу та взуття. Я власноруч на свій смак обираю кожну річ у магазинчик, тому можна сказати, що я – такий собі «вінтажний стиліст». Зараз працюємо невеличкою командою креативних дівчат. Маємо круту онлайн комунікацію, інтернет-магазин та активні соцмережі, завдяки яким про нас дізнаються нові покупці.

Наша «Лошадка» оселилася в «блакитному будиночку» на Золотоворітській чи не найпершою з вінтажників. Ми тут вже п’ять років, із часів, коли велику частину будинку займали Fotovramke, а в багатьох кабінетах були офіси. Тоді тут було лише кілька шоурумчиків, які більше були подібні до онлайн-магазинів із точкою самовивозу.

лошадка

Але з часом у наш будиночок почали притягуватись усе більш творчі орендатори, поціновувачі вінтажу й апсайклу. Будиночок у його сьогоднішньому складі формувався доволі хаотично. Під час ковіду та війни деякі офіси закривались, і на їхнє місце потрапляли знайомі знайомих – творчі цікаві люди.

Якоїсь окремої людини, яка б працювала над концепцією садиби або відбирала сюди проєкти, немає. Але тут дедалі важче зняти приміщення через велику чергу зі знайомих.

лошадка

Я вважаю що зараз у нас тут сформувався такий собі «альтернативний ТЦ» – місце для творчого осередку, дизайнерів, вінтажників, які вийшли з інтернету, але ще не готові до великих фасадних приміщень, а у звичайних торговельних центрах вони будуть «не в тему».


Саме тому й аудиторія нашого будиночка дуже різна, за віком і зайнятістю. Але це завжди стильні, креативні та творчі люди. Вони обирають свідоме споживання, шукають незвичайні речі та не женуться за швидкими трендами, а хочуть самі формувати свій стиль без нав’язування сучасної моди. До того ж уся мода циклічна, і, наприклад, 2000-ті, які зараз у тренді, набагато приємніше знайти на секонді, а не носити сучасні неякісні репліки з мас-маркету.

З нетипових резидентів у нашому будиночку є чудова поліграфія «Навіс», де можна дуже бюджетно та якісно роздрукувати все, що завгодно, а також ретро-магазин всяких штучок із 90-х, від «тетрісів» до всяких дизайнерських детальок.

кк

Команда магазину Kinda Knopp

У нашій команді п’ятеро людей, ми знайомі між собою вже близько семи років. Наш онлайн-шоп існує з липня 2015 року, але з червня 2022-гоми наважилися змінити формат на офлайн. Те, що ми обираємо в магазин, починалося з культури скейтбордингу, але зараз формат можна описати швидше як місце з унікальними речами. У нас багато вінтажу з 90-х, але люди найчастіше приходять не за чимось конкретним, а за емоцією, яку викликає та чи інша річ.

Ми обрали як локацію садибу Іваницького, бо це історичний центр міста. Будиночок особливий не лише через свій зовнішній вигляд, а і через місткість. Такий невеличкий, на перший погляд, він уміщує чималу кількість кімнат. Чудово, що, попри роки, у ньому все ще вирує життя. Звісно, для нас як для продавців важливе ще й розташування поблизу від метро – зручно їхати з будь-якої точки міста.

кк
ккк

Зараз будівля на Золотоворітській перетворюється в концептуальне місце, де зібрано безліч творчих магазинів. Щось на кшталт торгового центру для сучасної молоді.


Якщо обійти два поверхи будинку, тут кожен знайде щось до душі, незалежно від стилю, адже різноманітність тутешніх шоурумів вражає. У Європі такі магазини вже давно користуються популярністю, у нас це все попереду.

Це місце варто популяризувати як через його культурну цінність, так і для підтримки локальних дизайнерів і брендів. Нові творчі люди, з якими ми співпрацюємо, з'являються постійно, і це свого роду шанс для них показати свої вироби та створити культуру вінтажних шопів та апсайклу в Україні.

Переважна частина аудиторії, яка приходить у садибу – творчі, цікаві люди, яким близька сфера свідомого споживання або просто наскучив однотипний мас-маркет. Приємно усвідомлювати, що саме це місце притягує прогресивних і яскравих особистостей.

Улюблене місце нашої команди в садибі – це дворик, звідти завжди доносяться жваві обговорення та сміх.


Артур

стритарт художник, власник шоуруму 19.91

Я – стритарт художник, digital artist і музикант. Я перший, хто прийшов у садибу на Золотоворітській саме з артом, бо решта все ж більше про одяг, вінтаж, секонд. Моя особливість у тому, що я маю свій стильок, і всі проєкти, які роблю, роблю під свій стильок.

Минуле літо було дуже плідним для мене як для художника, я продавав роботи на аукціонах і зібрав майже 500 000 гривень, які задонейтив Збройним силам і дітям, які постраждали від війни. Це дало мені стимул відкривати шоурум. Я зрозумів, що в мене є аудиторія, яка мене підтримає.

Мій проєкт «Ехоматерія» є десь шість років, але плейс відкрив я не так давно – місяці три-чотири тому. З будівлею вийшло так, що я тут малював для магазинів на стінах арт, познайомився з менеджерами й, коли настав час, мені запропонували кімнату. Вона була занедбана, але я за два тижні зробив із неї артоб’єкт: коридор розмалював, усе переробив і маю тепер єврошоурумчик.

Ця будівля для мене – другий будинок. Я тут сам по собі – трошки в secret place – на другому поверсі. Це мій кабінет з артом, де завжди можна подивитися плакати, платівки, листівки, стікери, картини, скульптуру. Майже все я роблю сам, і це місце, де люди можуть познайомитися з моєю творчістю та підтримати мене як художника. Найближчим часом я поїду до Франції зніматися в кіно про стритарт. Це як підтвердження того, що проєкт розвивається.

Цей будиночок став для мене символом того, що треба працювати більше як професійний художник – я вийшов на той рівень, коли можна монетизуватися та працювати над великими проєктами.

Ця будівля об’єднала «людей зі стільком», ми всі дружимо, тут гарна атмосфера, де ми працюємо, заробляємо, створюємо та зустрічаємося. До мене, наприклад, багато приходять люди просто «потусити», бо я маю приставки, старі платівки – тут можна кайфонути.

Я перший почав продавати тут мистецтво, тому мій плейс унікальний. Моя аудиторія – молоді, успішні люди, які люблять живу музику та цікавляться мистецтвом, бо розумію, що арт, прикраси та дизайн купує успішна київська молодь, яка не париться про те, що не має, за що купити поїсти.


Ліза

співвласниця магазину аксесуарів Magaz420

У місію Magaz420 ми закладаємо просвітницьку діяльність, тобто поширення серед курців розуміння саме культури екологічного та культурного споживання. Ми хочемо зробити відпочинок менш шкідливим, тому в нас ретельно відібрані девайси хорошої якості за адекватними цінами. У Європі й Америці загалом культура 420 розвивається дуже стрімко, але й у нас останніми роками люди потроху відходять від радянських стереотипів із приводу канабісу.

Як онлайн-магазин ми існуємо з 2017 року, також раніше мали офлайн офіс-шоурум на Шулявці. Шоурум на Золотоворітській відкрили влітку 2022 року, але в порівнянні з локацією на Шулявці – це небо та земля.


Зараз ми не просто шоурум, а частина ком'юніті, місце, куди можна прийти запитати поради або просто роздивлятись унікальні та чудернацькі скляні вироби.


До відкриття нашого шоуруму я раніше заходила в інші магазини в садибі, вайб цього місця імпонував візії розвитку Magaz420. Після початку повномасштабного вторгнення ми хотіли залишатись в Україні та розвивати бізнес. Коли шукали місце для шоуруму, випадково дізнались, що звільнилась кімната, здається, попередні власники поїхали за кордон. Ми відразу зрозуміли – це місце для нас.

Мені подобається, що будинок поєднує в собі історичну пам’ятку та молодіжне тусовочне місце. Таке поєднання додає сенсу та глибини будівлі.

«Золотоворітське ком'юніті» формувалося довгий час, але саме за останній рік, коли попередні бізнеси пішли, а на їхнє місце прийшли креативні люди, які готові жити та творити в Україні, вайб будиночка став більш яскраво вираженим. Саме через це ком'юніті ми осіли тут і вже впевнено можемо сказати, що стали однією зі складових цієї атмосфери.


Мені подобається ідея адаптації історичних будівель у сьогоденні – це ж теж такий собі апсайкл.


Такі будівлі, як садиба Іваницького, є історичною спадщиною Києва, яка має культурну цінність для історичного ландшафту, а формування нових ком'юніті навколо таких будівель дає їм друге життя, не руйнуючи пам'ятку, як-от коли зносять будівлю під 0 для будування скляних торговельних і бізнес-центрів.

Моє улюблене місце в садибі – на парадних сходах, де стоїть великий бюст Тараса Шевченка та величезне вітражне вікно позаду нього. Це така деталь, до якої звикаєш, але вона однаково не стає для тебе непомітною. До того ж із Шевченком завжди можна привітатися.