Це інспекторка, яка виписує штрафи за неправильне паркування
За порушення правил паркування кияни можуть сплатити вдвічі більше, ніж за саме паркування. Але це статистика одного дня. За 2024 рік кількість надходжень від штрафів зросла втричі (до 10,6 мільйона), а за паркування – удесятеро (до 8,3 мільйона на місяць), як порівнювати з 2021 року, повідомляв заступник директора Департаменту територіального контролю й начальника управління (інспекції) з паркування Сергій Дубенко. Лише за січень 2025 року інспектори з паркування виписали таку саму кількість постанов про штрафи, як за все перше півріччя 2021 року (42 000 постанов). Кошти за паркування йдуть у міський бюджет, а штрафи – у державний.
Які повноваження мають інспектори з паркування, чому безплатне паркування для військових не так просто реалізувати й хто відповідальний за паркування на газонах і місцях для людей з інвалідністю, Віледж з’ясував під час прогулянки разом із в.о. заступника начальника управління інспекції й інспекторкою з паркування.
Що роблять інспектори з паркування
Юлія Гангур працює інспекторкою з паркування вже понад три місяці (формально її посада звучить як «головна спеціалістка й інспекторка з паркування відділу контролю оплати послуг на майданчиках для паркування Департаменту територіального контролю» – ред.).
Вона має юридичну освіту й раніше також працювала на державній службі. Каже, робота їй подобається: «Спілкуєшся з людьми, вирішуєш конфліктні ситуації. Ми пояснюємо водіям, що саме вони порушили, який штраф за це передбачений».

Загалом в інспекції з паркування працюють близько 50 людей, із них десятеро – жінки, каже в.о. заступника начальника управління інспекції з паркування Департаменту територіального контролю Олександр Спінчевський.
Графік для інспекторів зазвичай формують на тиждень. Цей тиждень Юлія працює «на штрафах», а можна ще працювати «на суттєвих правопорушеннях», тобто на евакуації автівок (тимчасовому затриманні).

Які ж правопорушення можна назвати суттєвими? Це, наприклад, зупинка авто в смузі громадського транспорту; ближче, ніж десять метрів від перехрестя, від виїздів прилеглої території або від пішохідної зони. Увесь перелік порушень можна знайти у статті 265-4 Кодексу про адміністративні правопорушення, пояснює Олександр Спінчевський.

Редакція Віледжа проводила експеримент і писала заяву до інспекції з паркування Департаменту територіального контролю – покинуту автівку із суттєвим порушенням й справді тимчасово затримали, а водія оштрафували.
Ми так і не зрозуміли, хто відповідає за безхазяйні автівки на вулицях Києва, але новий очільник КМВА вже пообіцяв, що з міського простору приберуть понад 1000 авто, пошкоджених обстрілами. Згорілі автомобілі вже почали вивозити.
Працюючи з тимчасовим затриманням автівок, інспектори оформлюють акти, вказуючи, що саме порушив водій автівки й на якій вулиці, оглядають транспортний засіб і вказують можливі пошкодження. «Чому потрібно це вказувати? Якщо водій прийде забирати автомобіль на майданчик, а той пошкоджений, то він може сказати, що раніше цих пошкоджень не було», – розповідає Юлія. Після того, як інспектор склав акт, він телефонує диспетчеру, а той викликає евакуатор.
«Є ті, хто вважає, що інспектор не правий і не має повноважень їх штрафувати, лише перевіряти оплату за паркування»
«На штрафах» інспектори працюють із 8:00 до 22:00 (у дві зміни), і працювати можуть на будь-якій локації Києва. Найцікавішою для себе локацією інспекторка називає Авторинок. Також інспектор не може працювати два дні підряд на одному й тому самому місці: куди їх розподілили, дізнаються ввечері напередодні нового робочого дня.
Сьогодні Юлія Гангур перевірятиме паркування, зупинку та стоянку автівок по всій вулиці Мечникова, а також на Госпітальній. Каже: проблем із тим, щоби поставити автівку, тут немає, є як мінімум три зони для паркування. Вільні місця можна знайти в застосунку «Київ Цифровий». Такі місця не завжди позначені дорожньою розміткою, але пріоритетом для водія має бути дорожній знак, пояснює інспекторка.

Ми стоїмо недалеко від таблички, яка позначає одну із зон. Вартість паркування – 35 гривень за годину. Водій, який захоче тут припаркуватися, має десять хвилин, щоби сплатити за паркування. Якщо він цього не зробить, потрібно буде заплатити штраф – 700 гривень. А якщо сплатити штраф протягом десяти днів, то буде знижка – треба буде внести лише половину суми, уточнює Юлія Гангур.
Чи сплатили водії, інспекторка починає перевіряти за допомогою спеціальної програми на телефоні. Перед цим фотографує знак паркування, на якому видно номер парковки, а далі починає наводити телефон на номери автівок. Утім, програма «зависає», на екрані кілька хвилин обертається «кружечок». «Давно такого не було», – зауважує Юлія.
Іноді буває й таке, що «Дія» чи «Київ Цифровий» не «підтягують» документи водія, тому краще завжди носити із собою оригінали, додає інспекторка. Цю статистику підтверджує й фотограф Віледжа, який приїхав на зйомку на автівці та не міг завантажити документи в додатку (тож довелося повертатися за паперовими). «Збої трапляються, бо зараз є атаки на державні системи. Але зазвичай вони швидко минають», – каже Олександр Спінчевський.
Тим часом одна автівка паркується просто біля нас, ледве не задівши бампером бордюр. Водійка швидко вибігає у своїх справах, не зауваживши інспекторку. Пробуємо просканувати номер її автівки: програма нарешті працює, і видно, що паркування не сплачене.
«Якщо водій не знає точно, на який час ставить автівку, то він може просто поставити на паркування, а сплатити вже тоді, коли повернеться, за дві чи три години, і завершити паркування», – пояснює Юлія Гангур.
Вона продовжує перевіряти інші автівки. Несплачене паркування – фактично в кожної третьої. Автівки порушників інспекторка фотографує з різних боків. Далі вносить фото й дані в програму, яка автоматично вмикає таймер на десять хвилин. Якщо за цей час водій не оплатить паркування, потім доведеться сплатити штраф.


Нам трапляється автівка з іноземними номерами. Але в програмі інспектори можуть бачити лише державні українські номерні знаки, каже Юлія. Чи значить це, що водій автівки з іноземними номерами не понесе покарання за несплачене паркування? «Може з’явитися евакуатор, якщо автівка суттєво перешкоджає дорожньому рухові й стала посеред дороги», – відповідає Юлія.
Інспекторка додає, що часто стикається з водіями з інших міст, які приїздять до Києва й не мають застосунку «Київ Цифровий». У такому разі доводиться проводити бесіду, щоб водій встановив додаток і сплатив за паркування.
На лобовому склі однієї з автівок водій залишив посвідчення учасника бойових дій: захисники та захисниці мають право не платити за паркування на муніципальних паркінгах. Підтвердити статус учасника бойових дій можна й у застосунку «Київ Цифровий», якщо зашерити туди з «Дії» посвідчення УБД. Утім, не всі захисники та захисниці користуються цією послугою, зауважує в.о. заступника начальника управління інспекції з паркування Олександр Спінчевський.
«Є непорозуміння з військовими, бо вони не хочуть позначати свій транспорт і додавати в «Київ Цифровий» свої дані, щоб інспектори могли ідентифікувати – це авто військового. Військові посилаються на безпеку даних, а інспектор, який підходить до порожньої автівки, не розуміє, що це авто військового, і може виписати штраф. Тож це питання ще потребує регулювання», – визнає Спінчевський.
За розмовою минає десять хвилин – час, який був відведений для того, щоб водії сплатили на паркування. Автівки тих, хто не сплатив, інспекторка фотографує повторно й виписує штраф. Потім роздруковує постанови та кладе її на капоти автомобілів. Порушники також мають отримати сповіщення про штрафи в «Києві Цифровому».


Запитуємо, як часто виникають конфліктні ситуації. «Доволі таки часто. Але з будь-якою людиною можна знайти спільну мову. Якщо вона починає кричати, то у відповідь можна знизити голос, спокійно пояснювати, і це працює. Головне вирішувати конфлікти тоді, коли вони лише починаються. Поліцію не викликала жодного разу», – каже інспекторка.
Інколи до поліції телефонують самі порушники, які вважають, що інспектор не правий і не має повноважень їх штрафувати, лише перевіряти оплату за паркування, додає Олександр Спінчевський. І тоді поліція їм пояснює, що такі повноваження насправді є, а порушник вибачається (або ні). Нападів на інспекторів дуже мало, але вони трапляються (Олександр згадує випадок, який стався в жовтні на вулиці Пирогова).
«У мене автівка простіша, ніж та, тому ви мене оштрафували»
Під час розмови помічаємо сіру автівку на іншому боці дороги, яка стоїть просто під знаком «Зупинка заборонена». «Якщо водій був би в автівці, інспектор підійшов би до нього, зробив би усне зауваження, – коментує Юлія. – Якщо водій усуне порушення, то йому не доведеться платити штраф. Зараз водія в автівці немає, але на цій ділянці дороги евакуація автівки не передбачена (інакше це було би написано на табличці). От якби автомобіль перекривав би виїзд і суттєво перешкоджав би рухові, тоді евакуатор за ним би приїхав».


Знак «Стоянка заборонена» візуально подібний до знака, який забороняє зупинку (одна риска замість двох). Він означав би, що водій не зможе зупинитися в зоні дії знаку на довше, ніж п’ять хвилин.
Переходимо на інший бік дороги. Юлія починає по черзі зазирати в автівки – більшість із них непорожні. Водії доволі швидко усувають порушення. Якби вони цього не зробили, то мали би заплатити штраф 340 гривень (або 170 гривень, якщо сплатять у перші десять днів із моменту порушення).
Ми попросили інспекторку розповісти про кілька ситуацій із порушенням паркування, які найчастіше виникають на цій локації й загалом.
– «Водій не бачить знак «Зупинка заборонена» на іншому боці дороги й думає, що там парковка. Починаєш пояснювати, що паркування на іншому боці. А люди у відповідь – «Мене «Київ Цифровий» сюди привів». Тоді починаєш розказувати, де парні, а де непарні номери вулиці, і де розташована парковка».
– «Водійка поставила автівку на паркування, але «Київ Цифровий» підтягнув не той номер парковки. Тож цей номер краще звіряти з табличкою про платне паркування. Тоді водійка лише встигла поставити авто на паркування, тож швидко його завершила та поїхала на іншу парковку, яка була розташована за три вулиці».

– «Водій не сплатив за паркування й отримав штраф. А потім підбігає до мене й кричить: «У мене автівка простіша, ніж та, тому ви мене оштрафували». І я починаю йому пояснювати, що закон для всіх один, що ми бачимо лише номерний знак автомобіля, але не знаємо, чия вона. Сканую номер тієї автівки й показую, що той водій сплатив за паркування».
Найчастіше водії порушують тому, що неуважні, поспішають або просто не знають правил дорожнього руху, вважає інспекторка.
Під час повітряної тривоги й іще 20 хвилин після її закінчення порушників не штрафують. «Навіть якщо людина вже повернулася з укриття й сіла в автівку, інспектор може просто підійти та зробити усне зауваження», – додає Юлія Гангур.
А що тоді робить патрульна поліція
Поліція зазвичай працює з порушеннями, які виникають у русі автомобіля, а інспектори від Департаменту територіального контролю виявляють порушення зупинки, стоянки та паркування, пояснює Олександр Спінчевський. Умовно, інспектор із паркування може тимчасово затримати транспортний засіб, який стоїть у смузі громадського транспорту, але не має повноважень оштрафувати водія, який рухається в цій смузі, наводить приклад в.о. заступника начальника управління інспекції з паркування.

Також для роботи поліції потрібна присутність водія. «Патрульний з екіпажем не буде стояти чотири години біля автівки й чекати на водія, але він може зупинити когось та оштрафувати. Також ми викликаємо поліцію, якщо бачимо водія з ознаками сп’яніння, бо не маємо повноважень виписувати їм штрафи», – додає Спінчевський.
Також інспектор із паркування не може штрафувати водіїв, які зупиняються на місцях для людей з інвалідністю. На це має повноваження лише поліція й лише в тому випадку, якщо водій присутній на місці та покаже документи, які підтверджують його статус (штраф становить від 1020 до 1700 гривень). Щоби надати інспекторам повноваження штрафувати таких водіїв, потрібні законодавчі зміни.
Після того, як їх впровадять (а це планують зробити вже у 2025 році), можна буде запустити для людей з інвалідністю сервіс, подібний до сервісу, який зараз працює для військових, розповідав на брифінгу заступник директора Департаменту територіального контролю й начальник управління (інспекції) з паркування Сергій Дубенко. Тобто теоретично документи людей з інвалідністю також відображатимуться в застосунку «Київ Цифровий», тож інші водії без відповідного статусу не зможуть цим зловживати.
Не все так просто і з паркуванням на зелених зонах. Звернень щодо паркування на газонах настільки багато, особливо поза межами центру Києва, що їх не завжди встигають опрацьовувати, зазначає Олександр Спінчевський. У Департаменті містян закликають фотографувати порушення, зазначаючи точне місце й час, звертатися до контактного центру 1551, а також до районної державної адміністрації й до КП з утримання зелених насаджень, щоби вони встановили огорожу. Але якщо авто, наприклад, стоїть на клумбі (немає два метри від зеленої зони й це заважає руху пішоходів), то інспектор цілком може оштрафувати водія на 340 гривень.

Чи є суми штрафів за паркування надто великою перепоною для порушників, які залишають автівки на зелених зонах і загалом у непризначених для цього місцях, це вже інше питання. «Багато людей свідомо порушують: мені так вигідніше, ніж заплатити за паркування. І буває, що підстав затримати автівку немає, але вона ускладнює рух. Можливо, якби був більший штраф, то водії би цього не робили, – каже Спінчевський. – Я теж водій і розумію, що буває дуже складно припаркуватися. Але коли ми купуємо автівку, то приймаємо ці умови, і маємо не порушувати правила дорожнього руху. А якщо вже це сталося, то нести за це відповідальність».