Що робити із транспортом в Києві під час тривоги, представники міської влади й громадськості обговорили на круглому столі в Києві.

Що каже міська влада

Перший заступник голови КМДА Микола Поворозник повторив, що рішення про зупинку громадського транспорту під час тривог ухвалили на основі рекомендацій ДСНС. Його переглядали на засіданнях Ради оборони, але не скасували через відсутність підтримки, зокрема від ДСНС і військових, додав Поворозник.

Рішення про зупинку транспорту під час тривог ухвалювали без аналітичних документів й офіційної позиції військових, каже очільник КМВА Тимур Ткаченко.

Він також зауважив, що в Києві маршрутки й таксі, а також комунальна техніка продовжує працювати під час повітряних тривог. Водії комунальної техніки працюють добровільно, стверджує очільник департаменту транспортної інфраструктури Руслан Кандибор.

Трохи цифр

У 2024 році бюджет Києва втратив близько 8 мільярдів гривень через дотації комунальним перевізникам, зазначив Поворозник. У 2025 році очікувані витрати зростуть, і наразі запланували 9 мільярдів гривень дотацій, хоча потреба може перевищити 11 мільярдів гривень.

Крім того, від 80 до 100 тисяч людей одночасно користуються громадським транспортом під час повітряної тривоги, зазначив депутат Київської міської ради Андрій Вітренко.

Водночас за результатами опитування 80% водіїв готові їздити під час тривог, але вони не хочуть нести за це відповідальність, повідомив директор департаменту транспортної інфраструктури Руслан Кандибор.

Як можна було б зробити

ГО «Пасажири Києва», зважаючи на досвід інших міст (Вінниця, Івано-Франківськ), пропонують КМВА впровадити два рівні небезпеки замість повної зупинки транспорту:

  • «звичайна тривога» (жовтий рівень): транспорт продовжує рух, але водій орієнтується, де розташовані найближчі укриття;
  • підвищена небезпека (червоний рівень): транспорт зупиняється тільки біля укриттів, а пасажири можуть перейти в безпечне місце.

Це мають обговорити військові, ДСНС і КМВА, зазначив голова ГО «Пасажири Києва» Олександр Рак. Також пропонують, щоб водії не намагалися повернутися в графік після відбою, щоб уникнути хаосу на маршрутах. Дискусія щодо різних рівнів небезпеки ведеться вже три роки, проте досі не виходить це запровадити, сказав Микола Поворозник.

Також замість зупинки транспорту можна обладнати кабіни водіїв захистом від уламків, обмежити кількість пасажирів у салоні лише сидячими місцями й збільшити кількість транспорту, запропонував юрист й адвокат Олександр Срокань. Проте є проблема з випуском більшої кількості транспорту, зазначив Поворозник.

Крім того, виплачувати премії водіям і контролерам, які продовжують працювати під час тривог, запропонував голова ГО «Міста і села» Олександр Кучерявий.

А що з мостами

Основною проблемою є обмеження руху громадського транспорту по мостах під час тривоги, сполучення лівого й правого берегів, заявив Микола Поворозник. Голова ГО «Пасажири Києва» Олександр Рак запитав, чому тоді на мостових переходах під час тривог їздить приватний транспорт, маршрутки й електрички, якщо це так небезпечно. На це Поворозник відповів, що з приватним транспортом складніше, адже його навіть «не можуть о девʼятій годині ранку зупинити».

Що далі

Ефективніше розробити кілька варіантів рішень і запропонувати їх ДСНС і військовими, залучити їх до обговорення, вважає транспортний аналітик, засновник компанії «Про мобільність» Дмитро Беспалов. Також він зазначив, що за підсумками події підготує офіційні пропозиції, щоб винести їх на обговорення Ради оборони Києва. Також Київська міська рада має розглянути питання на своєму засіданні 30 січня.

Обкладинка: Віледж