Шкільні предмети «Історія Україна» та «Всесвітня історія» планують обʼєднати в один «загальноосвітній україноцентричний курс», повідомив очільник МОН Оксен Лісовий. Курс можуть назвати «Історія: Україна і світ» або «Історія України та світу».

Концептуальні засади реформування історичної освіти для загальної середньої освіти МОН розробило й затвердило спільно з істориками України, зазначив Лісовий. Надалі розроблять дорожню карту реформування історичної освіти.

Наказ МОН №1072 «Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти» підписали 30 липня 2024 року.

Реформування історичної освіти в України – навіщо і як це відбуватиметься

Навіщо потрібно реформувати історичну освіту:

  • перейти до єдиного загальноосвітнього україноцентричного курсу;
  • усунути повторення матеріалу й оптимізувати обсяг навантаження на школярів;
  • узгодити матеріал з української та всесвітньої історії, щоб учні краще розуміли роль України у світі;
  • розвивати глибину, доказовість, критичність, раціональність і доказовість мислення в школярів;
  • розвивати в школярів розуміння світових історичних контекстів;
  • добирати історичний матеріал відповідно до віку учнів.

Учні краще розумітимуть роль України у світі, а вчителі зможуть приділити більше часу для інтерактивних форматів на уроках, додали в МОН.

Також для поглиблення вивчення історії надалі в школах зможуть запроваджувати спеціальні курси з історії. Зокрема з:

  • історії державотворення
  • історії етнічних і/або релігійних громад;
  • історії політичних і правових вчень;
  • локальної й регіональної історії;
  • інтелектуальної історії, історії культури;
  • історичної географії;
  • історії й досвіду протистояння тоталітарним режимам, імперіям під час війн.

Освітяни, батьки й студенти проти об’єднання двох історичних предметів в один

Щоб не допустити злиття двох предметів в один, незгодні з цим українці почали збирати підписи в мережі під письмовим звернення на ім’я Оксена Лісового. Заповнити форму й поставити свій підпис можна за посиланням.

Науковці, історики, батьки, активісти, учні й студенти вважають, що інтеграція курсу «Історія України» з курсом «Всесвітня історія» є шкідливою й «за своєю суттю знищує нацмодель освіти й підриває державність України зсередини».

Що ще українці вимагають від МОН:

  • сприяти мілітарно-патріотичному вихованню на національній основі в межах курсу;
  • збільшити кількість навчальних годин на предмет «Історія України»;
  • «очистити» історію України від російських й інших актиукраїнських і ворожих наративів;
  • приділити більшу увагу вивченню періоду Національно-визвольних змагань 1917–1921 років, діяльності членів ОУН-УПА, їхнім роботам;
  • оновлювати освітній процес.

Звернення вже підписали понад 570 українців. Серед підписантів – професори, доктори наук, вчителі історії вищої категорії, військові ЗСУ, студенти й батьки учнів. 

   

Реалізацію реформи профільної середньої освіти почнуть у 2027 році, щоб індивідуалізувати освіту в старшій школі, забезпечити свободу вибору й наблизити до потреб кожного учня й учениці. З 2025 року почнуть пілотувати навчальні програми й матеріали. Що ще передбачає реформа, ЧИТАЙТЕ ТУТ

   

Учні також зможуть самостійно обирати профіль навчання й інтегровані курси. наприклад, якщо учень обрав мовно-літературний профіль, то щосеместру він має по 4 курси / предмети в межах цього профілю. Водночас також може обрати по 4 курси / предмети поза профілем: природничі дисципліни, мистецтво чи спецкурси ІТ (залежно від того, які додаткові предмети й курси пропонуватиме заклад освіти).

Фото й обкладинка: МОН