«Історію України» й «Всесвітню історію» планують об’єднати в один предмет. Освітяни й батьки проти
Шкільні предмети «Історія Україна» та «Всесвітня історія» планують обʼєднати в один «загальноосвітній україноцентричний курс», повідомив очільник МОН Оксен Лісовий. Курс можуть назвати «Історія: Україна і світ» або «Історія України та світу».
Концептуальні засади реформування історичної освіти для загальної середньої освіти МОН розробило й затвердило спільно з істориками України, зазначив Лісовий. Надалі розроблять дорожню карту реформування історичної освіти.
Наказ МОН №1072 «Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти» підписали 30 липня 2024 року.
Реформування історичної освіти в України – навіщо і як це відбуватиметься
Навіщо потрібно реформувати історичну освіту:
- перейти до єдиного загальноосвітнього україноцентричного курсу;
- усунути повторення матеріалу й оптимізувати обсяг навантаження на школярів;
- узгодити матеріал з української та всесвітньої історії, щоб учні краще розуміли роль України у світі;
- розвивати глибину, доказовість, критичність, раціональність і доказовість мислення в школярів;
- розвивати в школярів розуміння світових історичних контекстів;
- добирати історичний матеріал відповідно до віку учнів.
Учні краще розумітимуть роль України у світі, а вчителі зможуть приділити більше часу для інтерактивних форматів на уроках, додали в МОН.
Також для поглиблення вивчення історії надалі в школах зможуть запроваджувати спеціальні курси з історії. Зокрема з:
- історії державотворення
- історії етнічних і/або релігійних громад;
- історії політичних і правових вчень;
- локальної й регіональної історії;
- інтелектуальної історії, історії культури;
- історичної географії;
- історії й досвіду протистояння тоталітарним режимам, імперіям під час війн.
Освітяни, батьки й студенти проти об’єднання двох історичних предметів в один
Щоб не допустити злиття двох предметів в один, незгодні з цим українці почали збирати підписи в мережі під письмовим звернення на ім’я Оксена Лісового. Заповнити форму й поставити свій підпис можна за посиланням.
Науковці, історики, батьки, активісти, учні й студенти вважають, що інтеграція курсу «Історія України» з курсом «Всесвітня історія» є шкідливою й «за своєю суттю знищує нацмодель освіти й підриває державність України зсередини».
Що ще українці вимагають від МОН:
- сприяти мілітарно-патріотичному вихованню на національній основі в межах курсу;
- збільшити кількість навчальних годин на предмет «Історія України»;
- «очистити» історію України від російських й інших актиукраїнських і ворожих наративів;
- приділити більшу увагу вивченню періоду Національно-визвольних змагань 1917–1921 років, діяльності членів ОУН-УПА, їхнім роботам;
- оновлювати освітній процес.
Звернення вже підписали понад 570 українців. Серед підписантів – професори, доктори наук, вчителі історії вищої категорії, військові ЗСУ, студенти й батьки учнів.
Реалізацію реформи профільної середньої освіти почнуть у 2027 році, щоб індивідуалізувати освіту в старшій школі, забезпечити свободу вибору й наблизити до потреб кожного учня й учениці. З 2025 року почнуть пілотувати навчальні програми й матеріали. Що ще передбачає реформа, ЧИТАЙТЕ ТУТ.
Учні також зможуть самостійно обирати профіль навчання й інтегровані курси. наприклад, якщо учень обрав мовно-літературний профіль, то щосеместру він має по 4 курси / предмети в межах цього профілю. Водночас також може обрати по 4 курси / предмети поза профілем: природничі дисципліни, мистецтво чи спецкурси ІТ (залежно від того, які додаткові предмети й курси пропонуватиме заклад освіти).
Фото й обкладинка: МОН