Літопис оборони Маріуполя презентували в Музеї Києва. Це поденна хроніка боротьби протягом 86 днів
Літопис оборони Маріуполя «М86» презентували в Музеї історії Києва. Проєкт створили урбан-бюро Big City Lab і Національний музей історії України за підтримки Mariupol Reborn. Онлайн-платформу розробила команда Hidden Hint Software Development.
У літописі вперше зафіксували поденну хроніку боротьби за Маріуполь на основі свідчень захисників міста, зокрема Дениса «Редіса» Прокопенка, Дениса Шлеги, Віктора Сікози, Валерія Падителя, Ігоря Чертова. Коли свідчення оборонців Маріуполя почали повторюватися двічі або тричі, команда зрозуміла, що зібрала основний масив інформації, розповіла на презентації проєкту директорка Big City Lab Вікторія Тітова.
Велику частину фактів зібрав і місцевий журналіст, який побажав залишитися анонімним, бо його родина зараз перебуває в окупації. Крім того, перед публікацією літопис пройшов експертизу в ГУР і Міноборони, бо деякі факти можна буде оприлюднити лише після перемоги України, повідомили на презентації проєкту, де була присутня представниця The Village Україна.
Літопис відкриватимуть на сайті протягом 86 днів – саме скільки тривала оборона міста (з 24 лютого до 20 травня 2022 року). Поки що прочитати можна лише про перший тиждень оборони Маріуполя, а також залишити власні коментарі.
У майбутньому літопис планують доповнювати й видати книжку українською й англійською мовами. Наразі попередня версія літопису є в одному примірнику. Крім того, ініціатори проєкту розраховують, що факти з літопису можуть стати основою для інших художніх творів. Це не лише задокументована хроніка подій, але й інструмент адвокації для повернення полонених, кажуть у команді проєкту.
Виставка плакатів
Крім літопису оборони Маріуполя, презентували також міжнародну виставку плакатів від Big City Lab, Музей історії Києва й 4th Block, куди ввійшло 138 робіт від українських і закордонних авторів, розповіла The Village Україна кураторка Настя Іщенко. За її словами, плакати розмістили таким чином, щоби частину було видно ще з вулиці й вітрина музею виступала своєрідним «порталом».
Загалом для конкурсу подали 270 плакатів, зокрема від авторів зі США, Іспанії, Італії, Мексики, Японії, Китаю. «Наша команда переймалася, що буде багато «голубів миру», але вдалося зібрати щось не штамповане, цікаві й класні інтерпретації, – додає Іщенко. – Частина з них – це пряма ілюстрація подій із літопису, як-от Маріупольський театр. Інші плакати більш символічні, як червоний ведмідь, у якого замість рота капкан. Він ніби зжирає сам себе й символізує Росію», – коментує кураторка.
Серед авторів плакатів – дружина «Редіса» Катерина Прокопенко. У коментарі The Village Україна вона ділиться: більшість плакатів створені взимку минулого року, бо саме тоді «дуже флешбечило». На плакатах зображені княгиня Ольга, гелікоптер, який під час оборони привіз підкріплення захисникам, а також завод «Азовсталь».
«Я його створила, коли Ден [Денис Прокопенко] потрапив у полон, – розповідає Катерина про плакат, де зображений завод. – Коли я подорожувала потягом до Дениса, то завжди бачила великий завод, який постійно димів. Місцеві називали його «залізним монстром», який забирає життя. Так, у плані економіки він приносив країні позитив, але в плані екології це була катастрофа. Але під час оборони Маріуполя завод зіграв іншу роль, став останнім форпостом і фактично зберіг життя 2500 людям. Якби не він, хлопці не вижили б у цьому пеклі», – розповідає Катерина Прокопенко.
Згодом створять каталог робіт, куди ввійде 86 плакатів (за кількістю днів оборони Маріуполя). Виставка працюватиме до 3 березня з можливим продовженням. Відвідувачі можуть взяти листівку на згадку, а також залишити власні підписи. Після презентації в Києві плакати покажуть в основній програмі 12-ї міжнародної трієнале «Четвертий блок» у Харкові, австрійському Граці, Нью-Йорку і Лос-Анджелесі.
Обкладинка й фото: Big City Lab, Вероніка Крамар