Компанія маркетингових і соціологічних досліджень Gradus Research на початку літа запитала українців, які події чи значні покупки вони планують протягом найближчого місяця, а в липні перевірила, що з планів було втілено.

Що люди роблять навіть частіше, ніж планують

Події, які не пов’язані зі значними витратами й стосуються близьких і сім’ї, люди втілюють навіть частіше, ніж планують, відзначають у Gradus Research. Більше половини опитаних (55,4%) за час війни зустрічалися з родичами, хоча такі плани мали 45% респондентів. Ще 47% бачилися з друзями, жителі Києва робили це частіше за інших (62,1%). Водночас планували дружні зустрічі 40,4% людей.

До цієї категорії також потрапили візити до перукаря (28,3% мали це в планах проти 40,2%, що зрештою скористалися послугою) і відвідування кафе й ресторанів: планували це робити 16,7% респондентів, тимчасом як побували близько чверті (24,1%).

Також часто наважувалися на придбання побутової техніки й електроніки. «20,7% респондентів у ситуації нестабільності гривні вирішили зробити такі доступні інвестиції», – пишуть дослідники.

Плани, які збіглися з реалізацією

Особисті справи, як-от: планові візити до лікаря, оновлення гардероба чи манікюр – втілювали так само часто, як планували.

Стаття витрат, яку планують і стабільно реалізують українці під час війни, –турбота про здоров’я. 18,1% опитаних робили профілактичні огляди в лікарів, 5,4% респондентів купили або продовжили страхування для себе чи членів родини.

Таку ж тенденцію дослідники спостерігали щодо послуг у сфері краси, як-от: манікюр, педикюр чи візит до косметолога.

Крім того, серед українців стає більш спланованим Шопінг. За попередній місяць кожен п’ятий українець / українка (19,3%) оновили свій гардероб. Це можна пояснити, зокрема, тим, що люди, яким довелося покинути місця свого постійного проживання, не мали із собою речей, які підходять до сезону, відзначили дослідники. Частіше за інших новий одяг купували представники вікової категорії 18–24 роки (24,9%).

Які плани найчастіше не вдавалося реалізувати

Їх усіх об’єднує підвищений ризик (виїзд на природу, відпустка) або суттєві витрати (придбання житла, авто, проведення ремонту). «Такі плани є здебільшого проявом бажання, аніж реального наміру», – пишуть дослідники.

Більшість українців відмовляються від поїздок під час літніх відпусток. Поїхали відпочивати в межах України лише 3,5% респондентів, варіант відпочинку за кордоном обрали для себе ще менше громадян – 2,3%. Автомобілі, нерухомість чи меблі майже не купують, відмовляються також від планів робити ремонт житла.

«Ми бачимо, як сильно війна змусила людей змінити свої звички й пріоритети в споживанні. Покупки стають більш продуманими й продиктованими потребами. Але, попри все, можна помітити, що українці намагаються повернути собі хоча б невелику частку «нормального життя» у вигляді витрат на маленькі приємності: відвідати кафе з друзями, сходити на манікюр або підтримувати здоровʼя в нормі. Це дозволяє людям зберігати адекватний психологічний стан, живучи в умовах війни вже більше п’яти місяців», – коментують у Gradus Research.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів


Українці почали більше довіряти одне одному після початку повномасштабної війни з Росією, ідеться в новому опитуванні дослідницької групи Gradus Research. Наразі 63% українців стверджують, що довіряють людям загалом. Цей показник підвищився на 18%, як порівняти із жовтнем 2021 року.

 Читайте «Нормальні новини» в телеграмі