Більш ніж три чверті українців отримують інформацію про війну через соціальні мережі – опитування
Більш ніж три чверті українців (76,6%) отримують інформацію про війну через соціальні мережі, свідчить опитування, проведене Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) на замовлення громадянської мережі «Опора» за підтримки USAID.
Інформацію з телебачення отримують 66,7% опитаних, ще 61,2% читають новини в інтернеті (не включаючи соцмережі). Радіо слухають близько 28,4% українців, а друковані ЗМІ читають лише 15,7% опитаних.
На заході України живе більша частка респондентів, які дивляться телебачення (73,5%), читає друковані ЗМІ (23,2%) та слухає радіо (34,6%). Водночас найбільше тих, хто читає інтернет-ЗМІ, живуть на сході країни (63,2%). Соціальні мережі як джерело новин найактивніше використовують на півдні країни (77,8% опитаних).
Яким джерелам інформації українці довіряють найбільше
Попри те, що більшість українців споживають новини в соціальних мережах, найбільшу довіру вони мають до телебачення (60,5%), соціальних мереж (майже 54% опитаних) та інтернету без врахування соціальних мереж (майже 49%). Трохи менше довіри українці висловлюють радіо (34%).
Найбільший показник довіри до медіа ми фіксують серед українців віком понад 70 років: 80% із них найбільше довіряють телебаченню. Довіра до телебачення зменшується з віком: серед споживачів віком від 50 до 69 років вона коливається у межах 60–70%, серед усіх інших вікових категорій телевізору довіряють лише близько 50% опитаних. Молодь віком від 18 до 29 років найбільше довіряє соцмережам (67%) та інтернет-ресурсам (56,5%).
Найбільшу довіру до телебачення мають жителі заходу (66%) і центру (64%) України. Натомість на сході та півдні ці показники менші майже на 10%: у південних регіонах телебаченню довіряють 53,4% громадян, на сході – 52,2%. Довіра до інтернет-ресурсів відрізняється незначно (46% у південних регіонах, і 51,2% у східних), як і до соціальних мереж (на рівні 50% для усіх регіонів, крім центральної Україн: там рівень довіри до них сягнув 58,4%).
Недовіра до будь-яких медіа є найнижчою (2,8%) серед жителів центральних областей України, а найвищою – на півдні (8,9%).
Які соціальні мережі використовують українці
Найбільше респондентів для отримання новин за останні два місяці використовували Telegram (65,7%), YouTube (61,2%) та Facebook (57,8%). 48% опитаних використовували Viber, 29,1% – Instagram, 19,5% – TikTok, 8,9% – Twitter. Близько 2% респондентів користувались іншими соцмережами (WhatsApp, Signal тощо).
Чоловіки найчастіше отримують новини за допомогою YouTube (67,2%), Telegram (63%) та Facebook (54,8%), а найрідше – через TikTok (19,5%) і Twitter (11,8%). Серед жінок найбільш уживаними джерелами новин виявилися ті самі Telegram (68%), Facebook (62,1%) і YouTube (56%). Найменше жінки звертаються як до джерела новин до TikTok (19,5%) і Twitter (6,5%). Через Viber та Instagram новини отримують 44,5% та 24,6% чоловіків і 51,1% і 32,9% жінок відповідно.
Молодь від 18 до 39 років споживає новини переважно через Telegram (від 72,4% серед опитаних віком 30–39 років до 86,7% серед опитаних віком 18–29 років) і YouTube (від 57,6% серед опитаних віком 30–39 років до 58,5% серед опитаних віком 18–29 років). Натомість респонденти літнього віку (від 60 років) віддають перевагу YouTube (понад 61,4% опитаних) і Facebook (від 43,3% серед опитаних віком понад 70 років до 59,3% серед опитаних віком 60–69 років).
Viber як джерело новин переважно використовують користувачі середнього віку: аудиторія цієї соцмережі коливається від 52,1% серед людей віком 40–49 років до 59,6% серед опитаних віком 60–69 років. Серед цієї категорії також популярний Facebook.
Twitter як джерело новин є більш популярним серед молоді: максимальних 10,7%–10,9% він отримує серед категорій віком 18–39 років. Натомість TikTok як джерело новин використовують здебільшого 18–29-річні (24,2%), а також 23,4% респондентів віком 60–69 років.
У селах більша частка аудиторії отримує новини через Facebook (62% проти 55,9% у місті) та TikTok (24,3% проти 17,3%). Натомість у місті популярнішими виявилися Telegram (69,6% проти 57,1% у сільській місцевості), YouTube (66% проти 50,7%) та Viber (50,9% проти 41,8%). Через Instagram і Twitter отримують новини приблизно однакові частки опитаних (близько 30% та 9% відповідно).
На сході країни українці значно частіше використовують як джерело новин Telegram (71% опитаних проти 61,1% у західних регіонах), Viber (54,3% проти 43% на Заході), YouTube (62,9% проти 59,3% у західній Україні) та TikTok (23,4% проти 18,4% у центральній Україні). Натомість Facebook найбільшу популярність для споживання новин отримав у західних регіонах (63% проти 50,6% на півдні України). Найбільша частка користувачів Instagram, які використовують його як джерело новин, перебуває в південних регіонах України (31,5%), а Twitter – у центральних регіонах (10,6%).
Опитування проводили з 3 до 26 травня серед повнолітніх 2009 респондентів, які мешкають у всіх регіонах України (крім АР Крим і тимчасово окупованих областей) методом телефонних інтерв’ю.
Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів
Станом на середину лютого 2022 року близько 70% українців отримували інформацію з телебачення, а майже 30% – від знайомих.
Читайте «Нормальні новини» в телеграмі