Форум «Золоті ворота. Район сучасної культури» відбудеться в Молодому театрі та Kyiv Academy of Media Arts 11–12 листопада. «На форумі обговорять розвиток району сучасної культури навколо Золотих воріт і спланують чіткі візії для запуску майбутнього брендового кварталу Києва», – розповідають організатори. Також у списку завдань «реформація району Золотих воріт на європейський осередок культури для національної та міжнародної аудиторії», залучення міжнародного досвіду подібного оновлення районів і «потенціал закинутих будівель міста».

Серед організаторів заходу – Яна Барінова (департамент культури КМДА), Марк Вілкінс (The Naked Room, «Рейтарська Circle»), Євгенія Кулеба (депутатка Київради, ГО «Місто сад»), Ольга Балашова (ГО «Музей сучасного мистецтва») та Олег Гаряга (Шевченківська районна державна адміністрація).

Редакція The Village Україна поспілкувалася зі співзасновником форуму Марком Вілкінсом, розпитавши його про взаємодію бізнесу та міської влади, спікерів із Берліна та Лондона й потенціал Золотих воріт.

– Наскільки я розумію, метою форуму є випрацювання концепції розвитку Золотих воріт як району? З чого це має починатися?

– Саме так. Цій ідеї вже кілька місяців, вона народилася під час відкриття однієї з виставок у The Naked Room, де ми зустрілися з Яною Баріновою, ще до того, як її призначили керівницею департаменту культури [КМДА]. Ми говорили про те, що район активно розвивається й що було б добре разом для цього працювати. Уже коли Яну призначили, ми провели кілька зустрічей, разом домовилися про формат заходу, який міг би бути ефективним одразу на кількох рівнях: і на рівні району, і на рівні міста, і на рівні держави.

Ми відразу домовилися, що важливо не лише проводити дискусії про майбутнє району, а починати діяти. Це має бути активність, яка допоможе надалі рости району. Це могло би бути щось на кшталт аналітичного центру, де ми разом відповідаємо на головні запитання: що таке район культури? Що йому потрібно для активного розвитку? Як нам зробити це ефективно? Для цього потрібно зібрати мешканців району, митців, урбаністів, девелоперів, місцеві бізнеси, людей із міської адміністрації тощо. Це абсолютно різні проєкти: від The Naked Room і кафе Zigzag до Національної опери та локальних митців, але вони всі зацікавлені в розвитку району.

Окрім того, ми вирішили залучити гостей з-за кордону, які могли б поділитися з нами своїм досвідом подібних ініціатив. Наші гуру – це доктор Анна Маразуела Кім (Центр креативного мистецтва, культури та взаємодії, Лондон), Джеймс Дозер (Консультативна рада, Лондон) і Лутц Лейхзенрінг (The Creative Footprint, Берлін). Я сам написав їм із запрошенням, розповів про ініціативу та сучасний Київ. Якщо відверто, я не очікував отримати відповідь, але вони відповіли з ентузіазмом: «Київ? Так, ми будемо раді, cкажіть тільки, коли». Тому ми раді, що чи не найкращі фахівці з організації культурних районів відвідають наш форум. Анна та Джеймс візьмуть участь в першому дні форуму, який буде присвячений лекціям, обговоренням і спілкуванню.

Другий день же ми виділяємо для хакатону: хочемо залучити різні групи аудиторій, аби у процесі обговорити важливі питання для розвитку району. Наприклад, якими є межі району Золотих воріт? Де починаються та закінчуються Золоті райони? Яка їхня мета як району сучасної культури? За організацію хакатону відповідатиме компанія PlaceR. І до кінця другого дня, сподіваюся, ми зможемо отримати ці відповіді та стати потужною силою, яка розвиватиме район.

– Ти згадав про залучення експертів із Берліна та Лондона. Які експертизи передусім хочеться залучити від цих спікерів?

– Приміром, Джеймс Дозер розповість про можливість організації районів культури за шістьома моделями розвитку. За це має відповідати департамент міської адміністрації? Чи неурядова організація? Або, можливо, волонтери? Анна Кім своєю чергою розповість про важливість креативних індустрій для економіки сучасних міст. В Україні, як на мене, це досі не до кінця усвідомлено, ми досі сприймаємо креативні галузі як частину сфери розваг, а не загальної економіки.

Лутц Лейзенрінг приєднається до нас у п’ятницю, але я навіть радий, що він зможе взяти участь у хакатоні. Він заснував у Берліні Clubcommision, і я вважаю, що було б чудовою ідеєю запросити Лутца дослідити Київ за прикладом Creative Footprint у Берліні. Разом з Університетом Пенсильванії він вивчає вплив нічних клубів і нічної економіки на загальну економіку міст, він розповість про співпрацю незалежних культурних проєктів на зразок клубів Берліна з міською владою. Гадаю, це дискусія, яка назріла й у Києві.

– Форум від початку був ініціативою, яка поєднує стейкхолдерів і міську владу. Чому важливо було організувати це саме в такій конфігурації?

– Простір. Культура потребує простору. Для того, щоб провести районну вечірку чи виставку в громадському просторі, потрібно узгодити з владою перекриття доріг. Щоб перетворити порожні простори на сквер чи сусідський сад, потрібен дозвіл влади. І щоб знайти нове застосування будівлям, які порожніють уже багато років, також потрібна взаємодія з владою. Міський простір потрібен і митцям, і бізнесам, і стартапам, які працюють поблизу Золотих воріт. На території району є чимало простору, який зараз не використовується або використовується неефективно, і його залучення могло б стати величезним поштовхом для розвитку креативних індустрій. І для розвитку всього міста, власне.

Або, уявіть, на території всього району Золотих воріт влаштовують літній музичний фестиваль. І не лише в Опері, а й, приміром, у Молодому театрі, Будинку актора та багатьох інших майданчиках. Увесь район перетворюється на один великий фестиваль! Та це можливо лише за умови, якщо всі зацікавлені сторони, включно з міською владою, взаємодіють між собою.

– У співпраці з міською владою є чимало переваг, але водночас йдеться і про ризики. По-перше, повільний процес ухвалення рішень у бюрократичній системі. По-друге, власне корупційні ризики, неодмінно пов’язані з цією системою.

– Я переконаний, що ми разом зможемо в цьому розібратися в процесі обговорення. Найімовірніше, ми створимо неурядову організацію, яка зможе репрезентувати всі проєкти, скласти раду директорів і тісно співпрацювати з місцевою владою. Думаю, найпростіший спосіб боротьби з корупцією – це бути прозорими та відкритими. Ми повинні працювати разом, аби район культури міг би боротися з цією корупцією.

Окрім того, є питання фінансування. Я маю на увазі навіть не бюджет Києва, тому що це досить складне питання. Але це добре, коли в міській адміністрації є люди на зразок Яни Барінової, з якими можна поспілкуватися, якщо ти хочеш провести в місті культурну подію чи запустити ініціативу.

– Ти також згадав про конкретне запитання, яке хочете вирішити – почати з визначення меж району Золотих воріт. Які ще подібні практичні запитання хотіли б вирішити в процесі обговорення на форумі?

Лого заходу

– По-перше, кордони району, так. Украй важливим є також формування маніфесту. Умовно, в нас ось така мета, ми за такі принципи: співпраця, єдність, прозорість, рівність, взаємна повага.

Ще одна група відповідатиме за юридичну структуру майбутньої організації, що керуватиме розвитком району. Не менш важливе й випрацювання одного стилю району: який має бути логотип? Якою має бути загальна айдентика? Це має бути «Район культури Золоті ворота» чи «Район сучасної культури»? І що ми маємо на увазі під терміном «культура»? Для когось це винятково культурні інституції, а ще для когось – і гастрономічна культура, і креативні індустрії, стартапи з розробкою відеоігор.

Водночас важливим проявом є організація подій із залученням усього району. Наприклад, тиждень галерей, коли всі мистецькі інституції Золотих воріт відчиняють двері, а люди отримують мапу і маршрут, яким можна пройтися в певний день.

– Яким ви бачите найбільш оптимістичний сценарій після форуму? Ви залучаєте стейкхолдерів до дискусії, запрошуєте іноземних гостей, які діляться своїм досвідом, випрацьовуєте спільне розуміння розвитку. Яким мають бути результати за рік-два?

– Наша мрія – після форуму отримати дорожню мапу змін району. Ми якраз хочемо разом визначити цілі на рік, два і три. І водночас побудувати структуру організації, яка зможе забезпечити цей розвиток. Хочеться, щоб усі зацікавлені сторони мали змогу долучитися до цього процесу.

– А в короткостроковій перспективі? Коли приблизно можуть бути організовані перші великі події із залученням усього району?

– У німецькій мові є чудовий вислів: «Немає гарних ідей, є лише гарні вчинки». Ми повинні почати працювати, щоб реалізувати задуми. Не хочеться, щоб це стало тим прикладом, коли люди просто збираються і п’ють разом каву. Хочеться, щоб це допомагало нам реалізувати весь потенціал району.

Наша перша ціль – створення організації та юридичної структури. Це можна зробити до кінця року. Також слід запустити раду організації та почати організовувати перші події.

Можливо, наступного літа було би класно провести фестиваль вуличного мистецтва Золотих воріт. Ми постійно повертаємося до тези про те, що це важливо не лише для району. Це важлива міська подія, яка може дозволити суттєво підвищити інтерес туристів до Києва. Золоті ворота вже додають у найкращі 20 районів світу за версією Time Out, але ми можемо ще більше розповідати про Київ та Україну світу. Ми повинні говорити не лише про те, що нам треба наздоганяти Європу, ми можемо надихати весь світ.


 Зареєструватися на форум можна за посиланням.

Обкладинка: Анна Шакун для The Village Україна