Є питанняЯк вибирати цінні подарунки для близьких не «для галочки»
Емоційна екологічність понад усе. Пояснюють психотерапевти та експертка з етикету
The Village Україна запитує в експертів, про що потрібно пам'ятати, обираючи подарунок близьким, щоб він був цінним та не «для галочки
Ілля Полудьонний
гештальт-терапевт
Ми все робимо в першу чергу для себе. Навіть любов в якомусь сенсі можна розглядати як почуття до себе. Ми любимо те, як почуваємося поруч з іншою людиною. Це стосується і подарунків. Коли ми робимо його, ми дбаємо в першу чергу про власні почуття. Якщо людині добре від подарунку, ми почуваємося щасливими, і ми любимо це почуття. У цьому моменті важливо бути чутливим та розуміти, що саме дарує людині радість. Не бути сліпим та глухим до її потреб. Якщо ми зробимо невдалий подарунок, то позбавимо себе можливості отримати задоволення.
Якщо ми робимо подарунок «для галочки», ймовірно, нам не так важливо, як ми почуваємося поруч з людиною. І робиться це для того, щоб, наприклад, підтримати певний соціальний договір чи уникнути відчуття провини. Але подарунок – це обмін. Я дарую та отримую зворотній зв’язок. Крім того, у нас не заведено розпаковувати подарунки при людині, але в цьому якраз найбільший кайф. Ми маємо змогу пережити у контакті почуття та отримати більше задоволення. Варто пам’ятати що подарунок – це теж стосунки. Ми даємо та отримуємо у відповідь.
Анна Чаплигіна
спеціалістка з етикету
Подарунки – це можливість нагадати іншій людині, що вона важлива у вашому житті, а ваші взаємини – цінні. Це не про галочку навпроти слова «подарунок» і не про ціну. Сьогодні, коли в споживанні, поведінці та відносинах важлива екологічність, подарунки – це перш за все про час та увагу.
Замість забігу по магазинах, під час якого ви бездумно купуєте усе підряд чи бодай хоча би щось, краще зупинитися. А тоді замислитися та пригадати, що викликає захват в людини, чому вона раділа востаннє, про що говорила, які в неї потреби. Якщо не можете згадати, йдіть на сторінку в соцмережі і читайте. Якщо часу лише, скажімо, година, значить обрати потрібно найкраще, що вдалося знайти за цей час.
Точно не варто дарувати інтимні та персональні речі – парфуми, косметику, тварин чи те, в чому людина розбирається професійно. Наприклад, не треба дарувати дизайнеру інтер'єру вазу чи щось подібне в будинок. Це варто робити лише, якщо впевнені у своєму виборі. Універсальні подарунки – книги. Подарункові, раритетні, рідкісні або новинки; гастрономічні кошики та алкоголь. І не варто забувати про упаковку. Це не про потребу, але завжди про настрій.
Оксана Зінько
Психотерапевтка
Хороший різдвяний подарунок на думку американських соціологів повинен, по-перше, демонструвати, що ви знаєте уподобання людини. По-друге, подарунок повинен бути сюрпризом, передбачувані подарунки викликають менше приємних емоцій. По-третє, економічна цінність подарунка повинна відповідати емоційній цінності відносин.
Вибираючи серед усіх варіантів, ми маємо зосередитися на людині, для якої цей подарунок буде зроблений. Її актуальні потреби, бажання та вподобання допоможуть персоналізувати ваш подарунок. До цього краще готуватися заздалегідь, помічати про що говорить, на що реагує емоційно та що викликає зацікавленість. Якщо потрібен подарунок «на сьогодні» то ймовірніше за все ви виберете те, що буде у наявності, доступності, а не індивідуально для людини. Так, не маючи часу на розмірковування, ви оберете «хоч щось», що буде галочкою, щоб не з пустими руками. Такі подарунки викликають не бажанні емоції, як у того хто дарує, так і у того хто приймає.
Крім того, ви можете просто запитати та отримати відповідь. Звісно, досить часто зустрічається відповідь «мені нічого не потрібно», або «у мене все є», це вважається скромністю та вихованістю. Але якщо ви донесете своє бажання зробити це з добрими намірами, ймовірно, людина вам відповість.
У компаніях чи сім’ях можна створювати паперові або електронні списки побажань, де ви і ваші близькі можуть вибрати, що подарувати. Це можуть бути і зовсім невеликі дрібниці, так і великі бажання. Досить поширена помилка – неувага до вручення подарунку. Ми вкладаємо сили в пошук і покупку подарунка і забуваємо про те, що стоїть за ним, – наше ставлення до людини, слова якими супроводжуємо процес передачі подарунку, та емоції з якими вручаємо. Ми маємо зізнатися, що віддаючи чи даруючи комусь, ми теж отримуємо щось – це подяка, емоції чи близькість.