CNN Style обрали 11 важливих архітектурних проєктів, будівництво яких мають завершити у 2025 році. У добірці опинилися хмарочоси, школи, аеропорти, бізнес-центри й станції метро. Проєкти від знаних архітектурних команд будуть у Мексиці, Тайвані, Люксембурзі, Саудівській Аравії, Китаї, Камбоджі, Великій Британії, Японії, Австралії, США й Сенегалі.

 

 

 New Sydney Fish Market, Сідней

«Мультисенсорний досвід рибного ринку» обіцяють відвідувачам автори проєкту – данська архітектурна студія 3XN Architects й австралійська компанія BVN. Архітектори переосмислили третій за величиною рибний ринок у світі, щоб зробити його ще більшим і додати функціональності.

Ринок відкрили в 1870-х роках, але в цій локації, на березі затоки Блекватл, він працює з 1966 року. Чотириповерхову будівлю нового ринку збудують на прилеглій території площею 3,6 гектара.

Підвал підготують для логістичних й операційних процесів, тимчасом як на верхніх поверхах облаштують ринкову й аукціонну зали. Хвилеподібний дах матиме 350 трикутних сонячних панелей. Проєкт має збалансувати туристичну інфраструктуру, а також оновити індустріальну частину гавані з магазинами, ресторанами, набережною й міським парком.

 

Новий рибний ринок у Сіднеї на березі затоки Блекватл. BVN

 

 Grand Ring, Осака

У 2025 році японське місто Осака планує прийняти близько 28 мільйонів відвідувачів виставки Expo-2025, яку проводять що кілька років. У межах події близько 40 країн облаштують свої павільйони, а огортатиме їх деревʼяна конструкція близько 1,93 кілометра в окружності – Grand Ring.

Майданчик спроєктує японський архітектор Соу Фуджімото, який відомий своїми експериментальними підходами до простору. Для будівництва Grand Ring використають місцеву деревину: кедр, кипарис і шотландську сосну. Архітектор поєднає сучасні методи будівництва й деревʼяні зʼєднання, що використовують у храмах і святинях Японії.

Споруда має амбіції стати однією з найбільших деревʼяних будівель у світі. Вона задумана як тимчасова, але поки тривають дебати, чи будуть її зберігати.

 

Grand Ring Соу Фуджімото наслідує традиційні японські підходи до будівництва з деревини. Expo-2025

 

 Life and Mind Building, Оксфорд

Американське архітектурне бюро NBBJ розробило проєкт нового корпусу медико-біологічних наук Оксфордського університету. Він матиме площу понад 25 тисяч м². У новому корпусі обʼєднають відділ експериментальної психології, рослинництва й зоології, лабораторні простори для різних дисциплін і спілкування.

Зведення будівлі завершує найбільший будівельний проєкт за всю історію університету. NBBJ розробляло проєкт із багатьма сучасними елементами, але прагнули передати архітектурну спадщину університету через камʼяні фасади й контрфорси, що виступають (підстінки, архітектурні конструкції призначені для підсилення несучих стін – ред.). 

 

Новий корпус став найбільшим будівельним проєктом в історії університету. NBBJ

 

 Canadian School, Чолула

У місті Чолула, Мексика, відкриють канадську школу, що зливається з навколишнім середовищем. Її проєкт розробило архітектурне бюро Sordo Madaleno’s. Школа розташована навколо семи круглих споруд, що мають форму пагорбів, які накладаються один на одного. Їхні тераси вкриті зеленими просторами, які досліджуватимуть учні.

Навчальний заклад розташований неподалік вулкану Попокатепетль і піраміди, яку побудували індіанські культури до приходу іспанців в Америку в 16 столітті. За задумом архітектора Фернандо Сордо Мадалено, будівля стає «частиною ігрового майданчика». 

 

Тераси Canadian School з краєвидом на вулкан Попокатепетль. Sordo Madaleno

 

 Techo International Airport, Пномпень

Архітектори Foster + Partners спроєктували термінал поблизу столиці Камбоджі, який може стати одним із найбільших у Південно-Східній Азії. Techo має замінити вже наявний аеропорт у Пномпені, оскільки очікують, що він зможе обслуговувати вшестеро більше відвідувачів. Початкова пропускна спроможність Techo – 13 мільйонів пасажирів на рік, яка з часом має зрости до 30 мільйонів.

На посадку пасажири виходитимуть через два напрямки у формі крил. Усередині терміналу буде рости зелень і дерева, а приміщення буде освітлювати денне світло. Аеропорт також має потенціал стати одним із найзеленіших у світі, завдяки планам генерувати енергію з сонячної електростанції, кажуть у Foster + Partners.

Foster + Partners також працюють над проєктами в Україні. Зокрема, у вересні 2024 року оголосили конкурс на розроблення проєкту відбудови Харківської обласної державної адміністрації й прилеглої громадської зони біля площі Свободи. 

 

Techo International Airport у Пномпені може стати одним із найбільших у Південно-Східній Азії. Foster + Partners

 

 South Station, Бостон

Будівлю вокзалу 1899 року, що занесений до Національного реєстру історичних місць США, переосмислила американська компанія Pelli Clarke & Partners. Над вокзалом добудували 51-поверховий хмарочос, проте архітектори спробували зберегти оригінальну будівлю вокзалу в стилі класичного відродження.

Після завершення реконструкції пропускна спроможність автобусного й залізничного вокзалу збільшиться на 50% і 70% відповідно. Крім того, розширили арочний вестибюль, щоб зробити зручнішими транспортні й пішохідні зони.

 

Нова скляна вежа над більш як столітньою спорудою бостонського вокзалу. Pelli Clarke & Partners

 

Goethe-Institut, Дакар

У столиці Сенегалу будують новий культурний центр за проєктом Френсіса Керема, який став першим африканським лауреатом Прітцкерівської премії з архітектури. Будівля поєднує елементи, які є традиційними для африканської архітектури, із сучасними технологіями.

Для будівництва використовують місцеві матеріали. Наприклад, фізичні властивості місцевого латериту (місцева порода, яку використовують для виготовлення будівельної цегли – ред.) допомагатимуть регулювати внутрішній клімат будівлі. У центрі споруди облаштують аудиторію, бібліотеку, кафе, класи й офіси. Відкрита тераса на даху функціонуватиме як додатковий простір для заходів. 

 

Культурний центр за проєктом першого африканського лауреатом Прітцкерівської премії  з архітектури Френсіса Керема. Kéré Architecture

 

Urban Glen, Ханчжоу

Цей проєкт реалізує фірма Büro Ole Scheeren, яку заснував німецький архітектор Оле Шерен – співавтор штаб-квартири CCTV в Пекіні.

Проєкт Urban Glen передбачає спорудження двох веж близько 83 тисяч м² для офісів, готелів і розважального простору. Фасад споруд ніби зібраний із вкритих озелененням кубічних блоків.

 

Дві будівлі Urban Glen матимуть різну форму. Büro Ole Scheeren

 

Riyadh Metro, Ер-Ріяд

У столиці Саудівської Аравії будують систему швидкісного метрополітену, що має посилити громадський транспорт і зменшити затори в місті. Передбачено, що метро матиме шість ліній і 85 станцій, деякі з яких проєктуватимуть міжнародна архітектурна компанія Zaha Hadid Architects і німецька фірма Gerber Architekten.

Проєкт є частиною ініціативи уряду з розвитку інфраструктури й урбаністичних просторів для модернізації країни. Загальна довжина ліній становитиме близько 176 кілометрів, що зробить метро одним із найдовших у світі. Передбачена пропускна спроможність – 3,6 мільйона пасажирів. Деякі лінії метрополітену ввели в експлуатацію, проте наразі проєкт ще не завершений. 

 

 Входи у підземні станції метрополітену контрастуватимуть з довколишньою традиційною архітектурою. Snøhetta

 

Skypark Business Center, Люксембург

Проєкт будівлі площею близько 78 тисяч м² розробила міжнародна архітектурна студія BIG. Для її будівництва використали понад 15,3 м³ деревини (цього вистачить, щоб заповнити шість басейнів олімпійського розміру). А 80% фасаду – перероблений метал.

Споруда має заокруглені форми, через що трохи схожа на змію. Територію між вигинами облаштовують під внутрішні майданчики і створюють додатковий простір на даху споруди. Помешкання розташують не далі ніж 50 метрів від зеленої тераси. У будівлі передбачать також офісні приміщення, магазини, готелі.

 

Бізнес-центр Skypark розташований на ділянці біля аеропорту Люксембурга. BIG

 

Danjiang Bridge, Тайбей

Цей міст у Тайвані стане одним з останніх проєктів британської архітекторки Захи Хадід. Його будівництво анонсували у 2015-му – за рік до її смерті.

Міст довжиною майже кілометр зʼєднає чотири основні автомагістралі над гирлом річки Тамсуй, що протікає через столицю Тайваню. Конструкцію підтримує лише одна бетонна щогла, щоб «мінімізувати візуальний вплив на навколишнє середовище», кажуть архітектори. Таким способом він стане найдовшим у світі асиметричним однопілонним вантовим мостом.

 

Міст над річкою Тамсуй у Тайбеї. Zaha Hadid Architects