АрхітектураЦей архітектор побудував «Парус» і Hyatt. Ми запитали, чи мучить його «архітектурна совість»
Колишній головний архітектор Києва Сергій Бабушкін – про скандальні проєкти та надмірність
Сергія Бабушкіна можна назвати людиною, яка великою мірою відповідальна за те, який вигляд має сучасний Київ. Реконструкція майдану Незалежності, бізнес-центри «Парус», Gulliver, Leonardo, Millenium і «Поділ-Плаза», житлові комплекси на вулиці Грушевського, 9-А та Кловському узвозі, 7, готелі Hyatt, Intercontinental і Hilton – це все проєкти, з якими працювала команда Бабушкіна.
За понад 35 років роботи Бабушкін спроєктував або затвердив пів сотні будинків, серед яких три найвищих хмарочоси України та найбільші бізнес-центри Києва. Засновник архітектурних бюро «Сергій Бабушкін» та «Архитектурный союз» протягом 1996-2003 років обіймав посаду головного архітектора Києва, поєднуючи цей статус із виконанням комерційних замовлень.
Уродженець Свердловська Бабушкін переїхав до Києва у 1980-х, певний час працював в інженерному відділі Київпроекту і втілив перший архітектурний проєкт за підтримки головного архітектора Києва (1981-1987) Валентина Єжова. Бабушкін називає себе учнем київського архітектора Бориса Давідсона, який, своєю чергою, навчався в архітектора-конструктивіста Йосипа Каракіса, автора Будинку офіцерів. Водночас учнем Бабушкіна називають чинного головного архітектора Києва Олександра Свистунова, який з 1997 по 2015 роки працював у його бюро.
«За цей час було багато суперечок і дискусій, мої опоненти часто зводили їх до запитання, хто де народився. Я завжди відповідав однаково: важливо не те, народився ти в цьому місті чи ні, а те, скільки ти в ньому зробив», – починає 72-річний архітектор розмову.
У першому за щонайменше п’ять років інтерв’ю The Village Україна запитує Бабушкіна, чи не мучить його «архітектурна совість».
Підпишись на THE VILLAGE УКРАЇНА В TELEGRAM – усі головні тексти тут.
– Коли ви прогулюєтеся центром Києва і бачите всі свої будівлі, про що думаєте?
– Я люблю ходити пішки, та й часу для цього тепер достатньо. Це можливість подумати, проаналізувати, що ми зробили. Адже кожен об’єкт – це робота команди. Зрештою, аналізуєш, які рішення ухвалив: як обрав об’єкт, замовника, підхід тощо. За близько 36 років роботи в Києві є що проаналізувати.
Коли проходжу вулицями й бачу свої об’єкти, то згадую, як це було: Intercontinental чи Hyatt, наприклад. Згадую, як їх критикували, як люди обурювалися. Intercontinental, зокрема, називали «праскою». Але ж праска теж може бути різною – і красивою, і некрасивою. Забувають, приміром, про те, що це важливий для міста проєкт, тому що він став прецедентом: ми довели, що можна піти під землю на чотири поверхи. Це був навіть не фізичний, а моральний бар’єр – і ми його подолали.
А ще бачу пустирі прямо в центрі Києва. Місця, де ми хотіли щось побудувати, а нам кричали: «Не можна!». Минули десятки років, а вони й досі пустують. Будівля на розі Володимирської та Софіївської [Софіївська, 21/20], наприклад, вже більше як 20 років рекламою затягнута.
– Ви рахували, скільки будівель у Києві встигли побудувати?
– Якось ми летіли з сином в Італію на семінар і подумали, що можуть запитати, скільки об’єктів ми побудували. Нарахували 40 споруд тільки в Києві. Думаю, сьогодні уже до 50 доходить. Це і великі, і маленькі проєкти.
Моїм першим проєктом була трамвайна зупинка на Троєщині. І я завжди згадую її з великою теплотою. Я зробив проєкт і показав Валентинові Івановичу Єжову, він схвалив його і запропонував тиражувати такі зупинки по всьому місту. Вулиця Закревського – це окраїна Києва. Там уже все змінилося, залишилася тільки диспетчерська станція. Але з цієї маленької зупинки насправді почалося моє життя в Києві, це був 1984 рік.
Як мені казав Олександр Олександрович Омельченко, «Адміністрації міста змінюються, а архітектори та їхні будівлі залишаються – і з плюсами, і з мінусами». Або, як казав великий Далі: «Пишіть про мене все, що завгодно. Тільки не забувайте!».
За 36 років роботи в Києві є що проаналізувати
Реконструкція Майдану та «архітектурна совість»
– У вас є досвід роботи не тільки з великими, а й історичними проєктами, як-от реконструкція майдану Незалежності та найвищий хмарочос України на Кловському узвозі. Це були окремі амбіції – перебудувати головну площу країни, побудувати найвищу будівлю?
– На той час це було щось незвичне, нове. Можна сказати, що наша майстерня стала зачинателем висотного будівництва в Україні. Але ми з колегами не просто так почали це робити. Ми заздалегідь протягом трьох років вчилися в Китаї, шукали рішення для проєктів такої специфіки. Адже хмарочос – це велика відповідальність. Треба подбати про міцний фундамент, техніку пожежної безпеки тощо. Для цього ми пройшли цілу школу.
Сергій Бабушкін був співавтором реконструкції майдану Незалежності (2001-2002). У проєкті з Олександром Комаровським, Русланом Кухаренком та Олегом Стукаловим Майдан набув сучасного вигляду – з монументом на честь проголошення Незалежності України та торговим центром Globus під площею.
Що для мене головне в житті? Що ми побудували майдан Незалежності. Разом із друзями, зокрема великим архітектором Олександром Комаровським. Це великий колегіальний проєкт, один із найскладніших у моїй кар’єрі. Але він не закінчений. Адже ми виконували його в два етапи: спочатку стела і монумент Незалежності, тоді підземна частина.
– Це надзвичайно складне завдання – поєднати громадський простір і торговельні зони. І цей баланс витримати майже неможливо, коли йдеться про головну площу країни. Наскільки вдалим сьогодні ви вважаєте це поєднання?
– У нас була інша ідея. Під стелою мала розташовуватися постійна ковзанка, а не торгові площі. Це ніхто ні з ким не узгоджував, але ця зона чомусь стала торговою. Ідея полягала в тому, щоб віддати цей простір людям: стела, а навколо постійний рух на льоду. Поряд, своєю чергою, мала бути картинна галерея.
– Чому цей задум не реалізували?
– Тому що хтось придумав торгівлю. Взяли й прибрали ковзанку.
– Але це ж запитання і про вашу відповідальність як архітектора. Чому ви не висловилися проти цього?
– Я вважаю, що торговельних центрів у нас достатньо, торгувати скоро все одно почнуть в інтернеті. І я впевнений, що потрібно захищати плани архітекторів, яким ти довірився. Але місту на той момент потрібні були інвестиції, а їх могла дати торгівля.
– Цей план був актуальний для Києва на початку нульових. Майдан після реконструкції, двох революцій і вбивств Героїв Небесної Сотні, певно, повинен мати вже інший вигляд.
– Звичайно. От зараз думають, де має бути музей Небесної Сотні. Музей повинен бути там, де будуть люди. У Мавзолей у Москві свого часу стояли черги. Але де вони тепер? Музей повинен розташовуватися у божевільно цікавій інфраструктурі – тоді він буде працювати. Навіщо зводити якусь нову будівлю музею, якщо під Майданом уже є приміщення? Треба просто їх звільнити – і все. Просто.
– Але ж ми повертаємося до питання грошей, які приносить торговельний центр.
– Руйнувати нічого не треба, потрібно зробити так, щоб приміщення не були порожніми. Врешті-решт, пригадати проєкт, за яким на Майдані не було торгових площ. У наших перших планах цих торгових площ не було, була культурна функція.
Що для мене головне в житті? Що ми побудували майдан Незалежності
– У межах серії інтерв’ю «Архітектор проти міста» ми спілкувалися з новим поколінням українських архітекторів, і вони згадували термін «архітектурна совість», тобто відповідальність архітектора за вплив на міський простір. Чим для вас є «архітектурна совість»?
– Совість – це завжди совість. Власне, совість людська і совість архітектурна дуже близькі, це майже одне й те саме. Я мав правило: якщо підписав [певний проєкт] як головний архітектор – значить, я за нього відповідаю.
– Ви відчуваєте цю відповідальність за свої об’єкти?
– Звичайно.
– Вас мучить «архітектурна совість»?
– Вона не те що мучить. Вона змушує продовжувати жити й дивитися, що можна було б зробити краще. Навіщо мучитися? Треба далі щось робити.
– Де межа цієї відповідальності? Якщо повернутися до прикладу з Майданом: у вас був оригінальний проєкт, який передбачав громадський простір. Але, як ви стверджуєте, його замінили на комерційну нерухомість. Ви як архітектор несете за це відповідальність?
– Такий був час. Потрібні були гроші, інвестиція, економіка.
Совість людська і совість архітектурна дуже близькі, це майже одне й те саме
– Але зараз ви шкодуєте, що в проєкті з Майданом все закінчилося так? Не шкодуєте, що не наполягли?
– Ви знаєте, це треба сісти й подумати, проаналізувати. Головне – обміркувати, що потрібно на цьому місці сьогодні. Це як ви згадували про «архітектурну совість», вона ж у людини в душі, у серці. Тож треба подумати, як цю душу вилікувати.
«Одоробло» на Кловській і надмірність
– Ваш активний період роботи на межі ХХ і ХХІ століть – це період в історії Києва та України, коли закінчилися голодні та важкі 90-ті й почали з’являтися перші великі гроші. Є відчуття, що об’єкти, які зводилися тоді, були зліпком саме того часу – «ми нарешті дорвалися»?
– Важко сказати, ми ж цю епоху проживали. Це були цікаві важкі часи. Початок століття – це справді був сплеск. Можливо, на цьому етапі нам не вистачило культури.
Місто росло неймовірно швидко. Бракувало не те що робочих сил, а й бетону. Цементу, арматури, цегли. Бракувало ресурсів і часу, щоб втілити в життя все, що ми хотіли. Коли я кажу про культуру, маю на увазі непідготовленість. Нам здавалося, що це буде тривати нескінченно. Але система економіки працює не лінійно, а за синусоїдою. Ти піднімаєшся, тоді спускаєшся – як і наше життя, власне. Можеш бути на найвищій точці, але після цього обов’язково підеш униз. До цього треба готуватися.
– Але ви визнаєте, що це був час надмірності, в архітектурі зокрема?
– Треба подумати, можливо.
– Гаразд, якщо взяти конкретний приклад – ваш перший хмарочос, 33-поверховий бізнес-центр «Парус». Він мав бути настільки високим? Чи не вніс він непоправні зміни в панораму міста?
– Спочатку на цьому місці мав бути інший проєкт – банк на дев’ять поверхів. Там поряд ще були трамвайні колії.
– І сквер.
– Ну як «сквер». Трава. Інколи кажуть такі красиві слова, а там просто закинута поляна була, на повороті в бік вулиці Мечникова.
Власне, коли ми говоримо про «Парус» і Gulliver, йдеться не лише про ці будівлі, а й про вплив на всю систему транспорту міста. Це були проєкти, на яких ми почали будувати не просто двоповерхові паркінги, а паркінги на п’ять рівнів.
«Парус» – бізнес-центр на вулиці Мечникова. На момент введення в експлутацію в 2006 році – найвищий хмарочос України. Будівля заввишки 149,6 метра має 33 поверхи і корисну площу 75 000 м². Хмарочос отримав таку назву, тому що за формою схожий на вітрило. Також його називають «праскою» і «Титаніком». У 2016 році олігарх Дмитро Фірташ продав свою частку в будівлі забудовникові Вагіфу Алієву (Mandarin Plaza, Lavina Mall, Ocean Mall).
– Але близько 300 місць у паркінгу «Паруса» – це все одно непропорційно мало як для настільки великого комплексу.
– Звичайно, мало. Але ми зробили максимально дозволену кількість паркомісць. Тоді просто неможливо було довести, що безпечно будувати багаторівневі паркінги під землею. До того ж це дуже дорого.
– Житловий будинок на Кловському узвозі – досі найвищий хмарочос України. Це об’єкт вашої команди, який, певно, критикують найбільше.
– Хай критикують. Вище від наших 47 поверхів ще однаково не побудували. Звичайно, є питання до добудованої скляної частини. Але річ не в ній. Не було б її, критикували б за щось інше.
– Але за оригінальним проєктом будівля мала бути значно нижчою.
– Мало бути 32 поверхи. Стало 47.
З 2008 року комплекс на Кловському узвозі є найвищим хмарочосом України. Споруда заввишки 168 метрів поєднує 47-поверховий житловий комплекс та 18-поверховий офісний центр. У 2010 році ввели в експлуатацію забудову за оригінальним планом, але в 2011-му поверховість збільшили до 47 поверхів – завдяки скляній надбудові, що відрізняється від решти будівлі. Як головний архітектор за проєкт відповідав фахівець бюро Сергія Бабушкіна «Архитектурный союз» Андрій Мазур.
– Чому?
– Життя так підказало, суто економічні причини. [пауза] Хай це буде на моїй совісті. Мене якось запитали, чому саме 47 поверхів. Щоб вони заспокоїлися, я відповів, що я народився у 1947 році. [сміється]
Насправді було як: ми із замовником піднімаємося на 32-й поверх, коли його добудували. Він каже: дивись який красивий краєвид, добудуймо ще кілька поверхів. Я буквально вчора був поряд із будівлею. Можливо, сьогодні я б інакше зробив цю надбудову. Власне, спочатку весь будинок мав бути скляним. Замовник просто цього не зрозумів.
– Якщо це так, то чому ви не наполягли на своїй позиції?
– Відповідальність на мені. Причини – не на мені. Але відповідальність моя, я з себе її не знімаю.
– Ви знаєте, як називають цю будівлю?
– Ні.
– «Одоробло», «пеньок».
– Ну, нехай називають, я страшно це люблю. А якщо кожному дати чистий аркуш паперу і попросити намалювати такий «пеньок»?
– А як втручання у панораму Києва? Я навіть не кажу про краєвид з лівого берега, в якому ця будівля вища за дзвіницю Києво-Печерської лаври, і відповідні скарги ЮНЕСКО. Вона втручається в горизонт з усього центру міста: її видно і з «Палацу спорту», і з «Арсенальної», і з Русанівки.
– ЮНЕСКО, до речі, приїжджали, ми з ними зустрічалися. Претензій до цієї будівлі не було. Вона вже зникає, в панорамі Києва з’являються такі речі, від яких просто плакати хочеться. Цей будинок стоїть уже скільки часу? Якби ж він був тільки один. А за ці кілька десятків років по всьому місту набудували чимало схожих хмарочосів.
Життя триває. Життя стає історією
– Але цей будинок усе одно досі найвищий – у межах країни, а не тільки Києва.
– Ну, будуть ще вищі.
– А щодо лаври? Свого часу був прецедент: готель «Салют» мав бути втричі вищим, але поверховість зняли для того, щоб він не був вищим за дзвіницю.
– Цю історію якось розповів Ігор Петрович Шпара [архітектор, автор проєктів Гідропарку та Інституту міжнародних відносин], і всі її підхопили. Але ж питання не у висоті. Якби це визначалося висотою, були б відповідні закони. Я не кажу зараз про лавру, але не варто постійно крутитися навколо історії. Життя триває. Життя стає історією. Про це треба думати.
Грушевського, 9-А та конфлікт інтересів
– Ви сказали, що у випадку з Кловським узвозом зараз виконали б проєкт інакше. Які проєкти ви б сьогодні також змінили?
– Можливо, щось і змінив би. Думаю, це могли б зробити мої діти, учні. Але що змінювати? Воно ж уже стоїть.
– Є варіанти з реконструкціями, реставраціями.
– Ці будівлі все одно ще стоятимуть.
Житловий комплекс на вулиці Грушевського, 9-А розташований прямо напроти Верховної Ради – через Маріїнський парк. Це проєкт Сергія Бабушкіна, який затвердили в 2003 році, під час перебування Бабушкіна на посаді головного архітектора Києва. Комплекс складається з трьох частин – вищої центральної та двох бічних. За першим проєктом, висота центральної секції повинна була становити 15 поверхів, а бічних – 9. Після коригування проєкту і затвердження вже новим головним архітектором міста Василем Присяжнюком центральна секція зросла до 22 поверхів, а бокові – до 11.
– А Грушевського, 9-А, наприклад, ви б зараз будували інакше?
– Що я можу сказати – це одна з найкращих будівель. Абсолютно серйозно про це говорю. Ніколи не погоджуся, що це поганий будинок. Навколо нього є пропозиції будувати ще – і будувати будуть. Життя не зупиниш, воно триватиме. Власне, це теж лише частина реалізованого проєкту.
– У вас була подвійна відповідальність перед містом, коли ви одночасно працювали як керівник архітектурного бюро та головний архітектор Києва.
– І коли я захищав свої проєкти, мені було це зробити значно складніше, ніж звичайному архітектору. Ви не посміхайтеся!
– Я просто намагаюся уявити, як хтось із ваших підлеглих не затверджує ваш проєкт.
– Усі проєкти нашої майстерні ми узгоджували – і на рівні міста, і на рівні Держбуду. Це було дуже складно. Окрім того, було окреме розпорядження мера про те, що я як головний архітектор Києва маю право вести творчу діяльність. Це розпорядження мало законну дію. Без цього я б не став головним архітектором міста – якби не мав змоги працювати. А як я міг би давати комусь поради, якби не вмів працювати сам?
– Але ви згодні, що був конфлікт інтересів?
– Ні. Навпаки – мені було складніше отримати затвердження.
Як я міг би давати комусь поради, якби не вмів працювати сам?
– Але від ваших рішень надалі могла залежати доля людей, які затверджували ваші проєкти.
– Ти ж робиш це не один, це завжди колективна робота. Але якщо стояв мій підпис, я завжди за нього відповідав. Навіщо нам, мешканцям столиці, чиновник, який не несе відповідальності?
– Гаразд, на вашу думку, в ідеальному світі головний архітектор Києва мав би мати право затверджувати свої проєкти? Навіть з посередниками у вигляді комісій і процедур.
– Я вважаю, що це нормально – якщо це відкрито. Якби це робилося десь за зачиненими дверима, це вже було б неправильно. Це вже було б порушенням «архітектурної совісті».
Скандали і спадкоємність
– Ви згадали, що протягом тривалого часу не давали інтерв’ю. Чому?
– Не потрібно було, мабуть. [сміється] Я вже досить давно відійшов від справ, лікувався певний час. Активно я не працюю вже років п’ять. Певно, навіть вдячний долі, що відпочив, «остепенився» трохи.
– Чи була однією з причин, чому ви не спілкувалися з журналістами, історія з вашими боргами та судовим процесом?
– Яким?
– На вас подали в суд з вимаганням виплатити борг у розмірі 1,5 мільйона доларів.
– Це були суто побутові питання. Я не винен нікому ані гривні зараз, можете перевірити.
Нині у мене немає ані боргів, ані судів
– Судовий процес уже закінчився?
– Нині у мене немає ані боргів, ані судів. Важко було, але вирішили, разом із друзями. Власне, це й забрало в мене багато часу.
У нас як: хорошого про людей ніколи не пишуть. Читати це люди не хочуть. А щось погане – так одразу. Люблять конфліктні історії, детективи. Щоб оббрехати людину, достатньо одного слова – ложки дьогтю в бочку меду. Так само навпаки: одне слово може людину підняти. Але цього, на жаль, не відбувається. І це наша біда не лише в архітектурі, а й у житті. Людям треба довіряти. Якщо вже обрали лідера, то вірте йому. І він вам віддячить.
– Що ви робили протягом останніх кількох років?
– Була можливість аналізувати, що робили інші. Сьогодні є можливість поділитися цим, підійти з певним новим досвідом, а також передати дочці те, що ми не добудували. Мені здається, що на рівні міста бракує архітектурної спадкоємності. Ми завжди з повагою ставилися до своїх попередників, до старших київських архітекторів. І важливо зберігати цей зв’язок поколінь.
– Ви вважаєте, що цей зв’язок порушений? Але той же головний архітектор Києва Олександр Свистунов також пройшов школу вашого бюро, його називають вашим учнем.
– Так, і я пишаюся тим, що він став головним архітектором міста. Ми ще з його четвертого курсу почали працювати. Власне, не тільки з ним, там було ціле покоління молодих архітекторів, які вийшли з нашої майстерні.
Мені здається, що на рівні міста бракує архітектурної спадкоємності
– Ми знаємо, що в «Архітектурному бюро Бабушкін» ви передали справи доньці Катерині.
– Я звільнився, сам ухвалив рішення. Треба вміти прийти на посаду і треба вміти її залишати. Доньці я передав історію бюро. Все інше вона буде робити сама, зі своїм колективом. Сподіваюсь, що вдасться забезпечити спадкоємність, про яку я говорив. Ми як сім’я не ховаємося за спину одне одного.
– Для вас Київ – зручне місто?
– Київ – це одне з неймовірних міст світу. Це кажу не тільки я, це підтверджували всі мої друзі, які сюди приїздили. У мене є один перевірений спосіб: треба вийти на Майдан і запитати людей, чи подобається їм місто. Ще не чув, щоб хтось сказав, що ні.
Автор: Ярослав Друзюк
Редактор: Андрій Баштовий
Продюсерка: Наті Авдєєва
Коректорка: Вікторія Осіпова
Верстка, ілюстрації: Анна Шакун
Фото: Анна Бобирєва, Марго Дідіченко, Анна Шакун, Юлія Наконечна