Звірі у містіНа шоу Євгена Яновича «20:23» використали живу рибу як реквізит. Чому це не ок
Тварину помістили в бокс без води, а наприкінці випуску викинули в Дніпро, передавши привіт UAnimals
Живу рибу використали як реквізит під час останнього випуску YouTube-шоу Євгена Яновича «20:23», у якому гостем був засновник маркетингової агенції Fedoriv Agency Андрій Федорів. Під час зйомок тварину на певний час помістили в бокс без води, а наприкінці випуску викинули в Дніпро. Останній епізод ведучий шоу Янович позначив як «таймкод для зоозахисників», передавши привіт організації UAnimals.
Ми звернулися до зоозахисних організацій із запитанням, чи такі дії можна назвати жорстоким поводженням із твариною, і ось що з’ясували.
Що це за шоу та хто такий Євген Янович
Ведучий «20:23» Євген Янович описує свій новий YouTube-проєкт як вечірнє розважальне шоу, де він «спілкується з цікавими людьми в неформальній обстановці», «з іронією, комфортом і сенсами». Перший випуск із блогером Ігорем Лаченковим вийшов у травні, відтоді зняли 14 епізодів, у яких брали участь, зокрема, комік Вася Байдак, шеф-кухар Євген Клопотенко та співак Володимир Дантес.
Ведучий шоу, сценарист та актор Євген Янович є співзасновником гумористичної студії «Мамахохотала». Останнім проєктом Яновича перед запуском шоу «20:23» була «Подкаст-терапія» зі Спартаком Субботою. Відеоподкаст на тему психотерапії закрили після того, як експерта проєкту Субботу звинуватили в шахрайстві та браку медичної освіти. Після цього Янович записав відеозвернення з вибаченням перед аудиторією та розірвав стосунки зі співведучим.
Риба в боксі та «привіт» UAnimals: що відбулося в ефірі «20:23»
Запрошеним гостем останнього випуску «20:23» став Андрій Федорів – засновник і керівник групи компаній Fedoriv Group, включно з маркетинговою агенцією Fedoriv Agency. У випуску Янович розпитує Федоріва про роботу Fedoriv Group із різними українськими й іноземними брендами, серед яких «Нова пошта», «Сільпо», «Дія», Rozetka і WOG. Перед кожним наступним кейсом ведучий пропонує Федоріву наосліп узяти річ із боксу, встановленого перед гостем, і за асоціацією з предметом відгадати, про яку саме співпрацю запитуватимуть.
Другим символом, що мав асоціюватися з норвезьким магазином-рестораном Egersund Seafood, до запуску якого Fedoriv Agency долучилася у 2014 році, стала жива риба. Тварину на певний час помістили в бокс без води. Після того, як під сміх аудиторії та ведучого шоу гість випуску зміг узяти рибу до рук, він випустив її в басейн, розташований у студії.
Окремий епізод наприкінці шоу на YouTube позначили як «таймкод для зоозахисників», очевидно, передбачивши реакцію зоозахисної спільноти. У ньому ведучий Євген Янович викидає рибу з пластикового відерця у Дніпро, передаючи привіт українській зоозахисній організації UAnimals.
Як відреагували зоозахисники?
У процесі підготовки цього тексту ми звернулися за коментарем до UAnimals, однак там відмовилися коментувати ситуацію. Натомість ми отримали коментарі від представників зоозахисних організацій «Кожна тварина» та «Відкриті клітки».
ГО «КОЖНА ТВАРИНА»
Тримати рибу без води – це великий стрес для риби психологічно та фізичне страждання через перебування не у воді та доторки людини. За такими критеріями це можна назвати жорстоким поводженням з твариною. У цьому випадку дійсно йдеться про можливий стрес для риби та невідомість стосовно її шансів на виживання в новому середовищі.
ГО «ВІДКРИТІ КЛІТКИ УКРАЇНА»
Найбільша проблема цього епізоду навіть не в тому, що рибу помістили в бокс без води та тримали там протягом якогось часу, а в тому, що блогери дозволяють собі використовувати живих тварин заради створення таких шоу. Момент із випуском риби в річку теж є елементом цього шоу, адже тут не йдеться про жодну турботу про тварину – в іншому разі її би просто не використовували в етері.
Найімовірніше, рибу купили в рибному відділі якогось магазину, що вже саме собою погано, бо ці відділи – тісні та затхлі в’язниці для риб. Якщо ж її попередньо виловили, це не краще, адже процес вилову, транспортування й утримання в боксі завдав рибі страждань і стресу.
Що кажуть у команді «20:23»
Гість шоу Андрій Федорів не знав, які активності на нього підготовлені, тому передбачити, що відбуватиметься під час запису випуску він не міг, розповів у коментарі The Village Україна ведучий «20:23» Євген Янович.
Рибу придбали в магазині, де вона була призначена для продажу в їжу, підкреслив ведучий. За словами Яновича, у боксі без води риба провела менш як п'ять хвилин.
«Далі риба була поміщена у воду й після зйомки випущена в річку. Це все спеціально показано у випуску, виділено таймкодом, щоби глядач бачив, як ми ставимося до тварини», – коментує Янович.
Водночас ведучий погодився з тезою зоозахисників про те, що використовувати тварин для створення шоу є неетичним. Янович додає, що брав участь у маршах за права тварин, організованих рухом UAnimals, і є патроном організації. Крім того, був ведучим на врученні першої зоозахисної премії від UAnimals, якою відзначали волонтерів-зоозахисників у лютому 2023-го.
Про відчуття болю в риб і проблеми комерційної риболовлі
ГО «Кожна тварина»
ГО «КОЖНА ТВАРИНА»
Усі тварини, включно з рибами, мають право на гідне та безболісне поводження. Науково доведено, що риби можуть відчувати біль. Про це свідчать, зокрема, дослідження британської біологині Лінн Снеддон 2002 та 2003 років.
Перше підтвердило наявність у риб нейронів, які реагують на шкідливі або потенційно шкідливі подразники, а друге показало, що риби реагують на морфін як анальгетик, під його дією проявляючи менше болючих реакцій на подразники. Це підтверджує й дослідження, проведене у 2017 році вченими з Ліверпуля. Його проводили на личинках риб і з’ясували, що анальгетики можуть зменшувати біль і стрес, що впливає на їхню поведінку й доводить, що риби здатні відчувати біль і реагувати на нього за допомогою певних поведінкових реакцій.
Найкращим рішенням, щоби не приносити рибам біль, буде не лише не експлуатувати їх заради розваги публіки, а загалом відмовитися від споживання риби та риболовлі.
ГО «ВІДКРИТІ КЛІТКИ УКРАЇНА»
У комерційній риболовлі оглушення риби – це рідкість, а патрання живцем є звичайною практикою, про це йдеться в дослідженні американського некомерційного ЗМІ Sentient Media. Багато риби помирає ще на ранніх стадіях вилову, а ті, які залишаються живими, задихаються на палубі або помирають під час подальшого оброблення, часто випатрані ще при свідомості. Деяку рибу кладуть на лід ще живою, що продовжує її страждання.
Навіть після того, як рибальські судна залишають промислові райони, так звана «примарна риболовля» покинутими та загубленими рибальськими снастями продовжує завдавати шкоди біорізноманіттю, адже риба, інші водні тварини та морські птахи випадково потрапляють у них і залишаються вмирати.