Де ти працюєшЯ працюю у Будинку художника
«Дім сімох повішених» – найцікавіші нежитлові будинки Києва та люди, які в них працюють
The Village Україна розпочинає нову рубрику «Де ти працюєш», в якій розповідатиме про цікаві нежитлові будинки Києва. Як працювати у Будинку художника, розповіли заступник голови спілки художників, засновник студії звукозапису та директорка галереї.
Фото: Діана Андруник
Будинок художника
Адреса: вулиця Січових Стрільців,1-5
Архітектор: А. Добровольський
Стиль: функціоналізм
Дата будівництва: 1977-1978
Площа: 8 700 кв. м
Кількість поверхів: 8
Про Будинок художника
Будинок художника побудований у 1977-1978 році. У 1960-ті роки його проект, який розробив архітектор Анатолій Добровольський у неоконструктивістських формах, не сподобався Спілці художників України, які мали згодом зайняти будівлю.
Суворий геометричний фасад доповнили «реалістичними» фігурами, яких не було у першому проекті. Саме через них Будинок художника отримав прізвисько «дім семи повішених». Бронзові скульптури є символами мистецтвознавства, сценографії, скульптури, архітектури, живопису, графіки та декоративно-прикладного мистецтва.
Будинок нараховує вісім поверхів, зовні його оздоблено білим інкерманським каменем та кольоровою керамікою.
На мою думку, Будинок художника важко назвати вдалим прикладом модернізму. У цієї споруди забагато не дуже влучних рішень – вона більш схожа на промислову будівлю.
Модерністська асиметрія не грає на користь Будинку – різні об'єми не гармонують між собою. Майже кожен поверх відрізняється за оздобленням від інших, різниться й скління вікон. Вставка зі скульптурами виглядає як невдала спроба використати прийом сталінської архітектури. На цьому місці більше пасувала б мозаїка або рельєф.
Втім, це не означає, що Будинок художника потрібно «покращувати» сучасними матеріалами. Йому краще лишатися таким, яким він є.
Лев Шевченко
дослідник архітектури
Ігор Волощук
заступник Голови Національної Спілки художників України з виставкової діяльності, директор Дирекції виставок НСХУ
Одним з актуальних проектів могло б стати проведення джазових фестивалів, концертів. Я сподіваюсь, що скоро Будинок художника запрацює як єдиний мистецький центр, всі передумови для цього є.
На роботу в Національну Спілку художників України я прийшов у 1989 році на посаду референта по зв’язкам з обласними організаціями спілки художників та будинками творчості. Спілка складалась з обласних і міських осередків. Сучасна Спілка структурно майже не змінилась.
Свого часу спілки засновувалися як своєрідний ідеологічний регулятор. Державою виділялися значні кошти на культуру, художники були забезпечені замовленнями, за гроші Спілки був побудований і Будинок художника у 1977 році.
Своєрідна архітектура цієї споруди, скульптури на фасаді, помітно вирізняють Центральний будинок художника на тлі радянської забудови.
Непродуманість комунікацій, інтер’єрні недоліки, відсутність вентиляційної системи, ускладнюють проведення виставок. Відсутність температурного режиму зменшує діапазон можливого експонування творів. Важко уявити в наших залах колекції серйозних музеїв. Але за останні роки були оновлені фасадні вікна, проведені ремонтні роботи в залах. За площею та загальним станом виставкові зали НСХУ є одними з найкращих в Україні.
Засмучує стан фонтану перед будівлею. Були проекти створення тут невеликого парку скульптури, можливого проведення регулярних перформансів, але поки цей фонтан виглядає сумним нагадуванням бездіяльності. Центральний будинок художника належить Спілці на праві власності. Державної опіки чи регулювання діяльності давно вже немає. Співпраця з Міністерством культури пов’язана з певними законодавчими ініціативами та частковим фінансуванням мистецьких проектів.
Впродовж останніх двох з половиною десятиліть регулярно проводяться великі всеукраїнські проекти всіх видів образотворчого мистецтва, численні персональні виставки. Не існує будь-яких стилістичних чи творчих обмежень, вимоги – професійність і мистецька якість творів.
Також необхідні спільні зусилля для заповнення культурними подіями актового залу Будинку художника, оновлення звукової техніки та сценічного обладнання. Одним з актуальних проектів могло б стати проведення джазових фестивалів, концертів. Я сподіваюсь, що скоро ЦБХ запрацює як єдиний мистецький центр, адже для цього є всі передумови.
Мені більше подобається не сам Будинок художника, а район. Так історично склалося, що тут весь час живуть, працюють, навчаються творчі люди: музиканти, поети, художники, актори.
Все почалося у 2013 році. Я жив навпроти. Будинок художника з вікна бачив кожного дня. І мені, як музиканту, було цікаво, чи можна тут відкрити репетиційну студію. Я тоді мав групу, ми проводили репетиції в різних, чесно кажучи, не дуже приємних місцях, в яких не було сервісу, технічне забезпечення на мінімальному рівні, в таких умовах працювати не дуже комфортно.
Раніше тут була столярка. Коли ми прийшли, приміщення було завалене меблями та газетами 70-х років. Ми все робили з нуля. Ще й з такими великими бонусами у вигляді гори сміття.
Цей червоний диван – це, насправді, не задумка, це стоять дві бетонні плити, які залишилися ще від столярки. Ми навіть викликали будівельників, коли сміття вивозили, але ці плити настільки важкі, і розбити їх досить дорого було, тому вирішили зробити диван.
Спочатку це була одна маленька студія, згодом в нас виникла ідея робити невеликі концерти для гуртів, які могли б запросити декілька своїх друзів. Після того ми взяли в оренду ще одну кімнату, яка працювала у форматі міні-бару. Максимально в нас розміщувалося 70 людей. Такий формат концерту більш домашній, камерний, дозволяє спілкуватися з музикантами. На той момент це було цікаво. З часом ми відмовилися від концертів. Перш за все через те, що працює заклад до 22.00. Також були технічні незручності з потраплянням сюди, хто тут буває вперше, часто блукає. Тому вирішили перелаштуватися у формат студії звукозапису. Також тут проводяться зйомки, запис пісень, заняття з вокалу, гри на гітарі, барабанах.
Тарас Перетятко
засновник студії звукозапису «Painthouse»
Ми знаходимося на стадії змін, в нас залишилося декілька гуртів, які фактично є нашими: The Doox, Mari Cheba та ще невідома широкому загалу група Inner child. Розглядаємо варіант зробити приміщення, де можна проводити зйомки різного плану. Є такий гурт Black Maloka, вони в нас вже знімали відео.
Зараз верхня кімната виконує роль офісу, але там теж можна проводити зйомки у форматі ток-шоу, інтерв’ю. За домовленістю будь-хто може прийти і орендувати студію. Можна починати і з 7.00 ранку, але до 22.00 потрібно завершити роботу.
В Будинку художника досить творча атмосфера, щось в цьому все ж таки є. Мені більше подобається не сам Будинок художника, а район. Так історично склалося, що тут весь час живуть, працюють, навчаються творчі люди: музиканти, поети, художники, актори. Ну і поряд багато закладів, де відбуваються концерти. Тут легко створювати, є натхнення. На даний момент студія працює завдяки друзям, партнерам, які нам допомагають. Ми маємо зручне комфортне місце для роботи в центрі.
Ірина Вештак-Остроменська
директорка галереї «Майстерня»
Це місце – це прожите все наше життя. Це зараз воно завмерло, а раніше все було живе. Раніше, як тільки приїжджали іноземці, відразу приходили сюди, тому що це бренд.
Наша галерея існує в Будинку художника з 1999 року, вже 18 років. За освітою я художник книжкової графіки, була плакатистом, але це споріднені між собою техніки. Мій чоловік, Володимир Вештак, теж художник-плакатист. В нас велика колекція післявоєнного українського плакату. Думаю, що одна з найбільших на пострадянському просторі, а може і в Європі.
Особливість нашої професії – самозайнятість, і це так наклало відбиток, що ми з чоловіком зайнялися виставкою діяльністю, їздили в Польщу, Америку, потім запрошували американських художників сюди.
Починали діяльність як графічна галерея, але під тиском життя, обставин, ринку ми трохи змінюємося, і вже показуємо не тільки графіку та плакати, з якими пропрацювали десь 6 років. Зараз ми більше орієнтуємось на сучасних художників Києва зокрема і України загалом, це буває і графіка, і мішана техніка, і живопис. Орієнтуватися на те, з чого ми починали, зараз неможливо, галерея має жити.
Працюємо 5 днів на тиждень, окрім понеділка та вівторка. Кожні два тижні відбувається нова виставка. За ці 18 років зроблено дуже багато.
В нас є своя аудиторія. Так як ми в Будинку художника знаходимося, то до нас іде і багато художників, і студентів академії. В нас найбільше професійних глядачів. Для художників це теж важливо, вони мають не тільки займатися творчістю, але і бачити роботи інших, уявляти себе на цих стінах, чомусь вчитися. Порівняння – це один із інструментів росту, творчого та професійного.
На мій погляд, Будинок художника мали б використовувати більш правильно, це все питання маркетингу, реклами. Я розумію всю важкість утримання цієї будівлі. Але якщо працювати цілеспрямовано над іміджем, то все можна виправити.
Це місце – це прожите все наше життя. Це зараз воно завмерло, а раніше все було живе. Раніше, як тільки приїжджали іноземці, відразу приходили сюди, тому що це бренд.
Галерея – це маленький точковий погляд, в нашій ситуації – професійний погляд, тому що ми художники. Це цікавий процес віддзеркалення тих, хто сам творить. Без цього всього життя стає моторошним.