Працевлаштування людей з інвалідністю чи популяризація скейтборд-культури – соціальні бізнеси можуть бути дуже різні, але однаково надихати й бути не тільки змінотворчими, а й прибутковими.

The Village Україна разом із громадською організацією School of ME розповідають, чому бренди Lady Di atelier, WoodLuck, Vbrani й One True, що стали фіналістами проєкту підтримки соціальних молодіжних підприємств 18:35SE від програми USAID «Мріємо та діємо», обрали шлях соціального підприємництва та чи дійсно будувати соціальний бізнес складніше, ніж класичний.

Любов до своєї справи й бажання допомогти: чому бізнеси стають соціальними

Ярина Янчак, Ірина Ляховенко

засновниці першого інклюзивного ательє Lady Di atelier

Наша діяльність почалася у 2019 році, ми одразу вирішили сфокусуватися на соціальному напрямі роботи. Ми виготовляємо хустини, принти для яких малюють люди з інвалідністю. Кожен виріб має свою особливу історію й автора, а кожен автор чи авторка щомісяця отримують 10% роялті з продажу товару, де застосована їхня картина.

Наш бізнес починався досить романтично – із мети працевлаштовувати або матерів, які мають дітей з інвалідністю, або людей з інвалідністю й загалом порушувати питання інклюзії на всеукраїнському рівні. Ми хотіли показати, що соціальний бізнес може робити такі самі якісні й елегантні речі, як і класичний. А ще хотілося не просто імітувати соціальну діяльність, а дійсно створювати робочі місця.

Перша дівчинка, яка приєдналася до нашої команди, має синдром Дауна, нині вона наша головна художниця. Слідом за нею працювати з продажами почала дівчина, яка пересувається на кріслі колісному, зараз вона є керівницею відділу продажу.

На фото зображена жінка в колісному кріслі зі своїми синами. Молодший обіймає її за плечі, а старший обіймає собаку.
На фото – хлопчик із синдромом Дауна

Андрій Левицький

засновник меблевої майстерні WoodLuck

Наша майстерня працює з 2017 року. Ми від самого початку позиціонуємо себе як соціальне підприємство й завжди говоримо про це публічно. Ідея виникла, коли я перебував у США за програмою обміну й побачив, як там працюють соціальні бізнеси, а вже в більш бізнесові плани вона перетворилася під час навчання в бізнес-школі Українського католицького університету (LvBS), де треба було захистити власний бізнес-проєкт.

На старті ми виготовляли винятково столи, але бралися за всі меблі. Спочатку влаштовували на роботу хлопців, які були випускниками інтернатів, але потім одного прекрасного четверга вони вирішили всі звільнитися і поїхали в Польщу на полуницю. Шукаючи нового столяра, я познайомився із Сашком – ветераном із Червонограда. Він одразу сказав, що закінчує реабілітацію в центрі, що допомагає людям нарко- та алкозалежним, і ця розмова трансформувала ідею бізнесу. Ми почали працювати з чоловіками, які прийшли в реабілітацію в центрах для нарко- й алкозалежних. А сам Сашко зараз уже є керівником відділу монтажних бригад.

На фото спиною до читача стоїть працівник компанії меблевої майстерні WoodLuck. На футболці зображений слоган бренда – «Усе буде Wood. Нехай вам Luck».

Антон Савченко

засновник бренда лонгбордів One True

Я завжди захоплювався скейтбординговою культурою, це цілий усесвіт зі своїми героями, брендами, виробниками, спонсорами й іншими деталями. Із бажання дати якісний продукт вузькій українській спільноті у 2014 році в Павлограді народився бренд One True зі своїми цінностями. У той час я допомагав молодим спортсменам-скейтерам, безплатно надавав їм лонгборди в обмін на контент, а також за змоги виділяв призовий фонд для змагань. Уже пізніше я зрозумів, що це був соціальний бізнес, а на той час я просто хотів підтримувати спорт, який не помічає держава.

Тоді, у 2021 році, ми подивилися статистику кримінальних порушень серед підлітків і зрозуміли, що через скейтбординг можемо позитивно впливати на цей прошарок населення. Діти можуть кататися, здобувати нове соціальне коло й перші перемоги, а ще так вони починають вірити в себе.

Хоча я й позиціонував себе як український бренд, але дуже швидко про One True дізналися шанувальники й шанувальниці скейтборд-культури за кордоном. Так почали йти перші замовлення з Німеччини й інших країн ЄС, США й навіть Австралії. Бренд розвивався аж до повномасштабного вторгнення, тоді я евакуював обладнання до Дніпра, поставив бізнес на паузу й приєднався до благодійного фонду «Їжа життя».

Однак мій бізнес-проєкт є невіддільною частиною мене, тож коли я побачив на прифронтових територіях підлітків, переляканих і невпевнених у майбутньому, у яких нічого не лишилося, вирішив повернути One True до життя. Спочатку створив лінійку одягу Born Free й почав думати про школу скейтбордингу для ВПО. А навесні 2023 року я пройшов відбір до навчальної грантової програми «18:35. Бізнес-підтримка» й зараз перезапускаю виробництво лонгбордів.

На фото зображений Антон Савченко, засновник бренда лонгбордів One True, разом із товаришем. Вони стоять на майданчику для катання й тримають у руках скейти.

Оксана Бриндзак

співзасновниця бренда вʼязаних виробів Vbrani

Ідея створити бренд Vbrani зʼявилася як наслідок роботи громадської організації «Старість на радість». Люди звикли казати, що старість не радість, але ми у 2017 році розпочали діяльність цієї ГО, щоби задовольнити потреби мешканців геріатричних пансіонатів.

Згодом зрозуміли, що сферу дозвілля ми покриваємо й навіть залучаємо людей третього віку до громадської діяльності, але все-таки фінансовий добробут залишається під питанням. Одного разу після нашого щотижневого вечірнього кінопоказу до нас підійшла пані старшого віку й сказала: «Дівчата, дивіться, які класні шапки, я хочу вам подарувати». Так ми з колегою почали думати, як запустити гурток вʼязаних виробів, а вже в лютому 2021 року провели перший майстер-клас й отримали перше замовлення на приблизно 18 одиниць товару.

Зараз із нами працюють 60 майстринь з 11 областей України, за цей час вони створили понад 6500 одиниць різноманітних товарів.

На фото зображена жінка старшого віку – майстриня бренда Vbrani.

Любов до своєї справи й бажання допомогти: чому бізнеси стають соціальними

Андрій Левицький

засновник меблевої майстерні WoodLuck

Наша основна соціальна модель роботи – працевлаштувати чоловіків, які подолали нарко- й алкозалежність. Окрім того, на цей рік пріоритетним для нас є виготовлення меблів для центрів реабілітації ветеранів і ветеранок. Ми робимо це за собівартістю, а за можливості – безоплатно.

Торік і позаторік ми більше працювали з ВПО й облаштовували для них шелтери, а ще раніше допомагали з меблями малозабезпеченим сімʼям.

Наша основна мета – розбити стереотип про те, що колишніх нарко- чи алкозалежних не буває. Наша внутрішня статистика показує, що з десяти людей, які вирішили більше не вживати алкоголь чи наркотики, вісім залишаються тверезими. Чому так? Тому що ми насамперед створюємо спеціальні умови й таке середовище довіри, де люди можуть одне з одним проговорити ті чи ті моменти, які на сьогодні їх хвилюють або тригерять. Крім того, у нас розроблена менторська програма: за новим працівником, який приходить у компанію з реабілітаційного центру, закріплюється співробітник, який працює з нами понад рік і який теж пройшов реабілітацію. Він допомагає адаптуватися й показує на своєму прикладі, як відбуваються робочі процеси.

Також у нас є щомісячні зустрічі з психологом, де всі працівники, які пройшли реабілітацію, мають можливість прийти на групові заняття й проговорити свій стан.

На фото зображений кухонний гарнітур під дерево й блакитний диван виробництва WoodLuck

Оксана Бриндзак

співзасновниця бренда вʼязаних виробів Vbrani

Ми працюємо за гібридною моделлю, насамперед чинимо соціальний вплив на вразливу категорію мешканок геріатричних пансіонатів, забезпечуючи їм фінансову й психологічну підтримку, а також зараз працевлаштовуємо ВПО.

Наші майстрині мають класний звʼязок із молоддю, а ще ми прагнемо створити спільноту амбасадорів бренда Vbrani. З нами вже працюють український письменник Іван Байдак, засновниця «Львівського хабу» Марія Тракало й інші.

На фото зображені жінки старшого віку в пальто та вʼязаних виробах, створених власноруч.

Антон Савченко

засновник бренда лонгбордів One True

Моя модель соціального бізнесу – розвʼязання соціальної проблеми. Якщо раніше я інвестував кошти в поширення скейтборд-культури й допомогу підлітками, то зараз фокусуватимуся на соціальній інтеграції підлітків-ВПО через цю культуру.

У глобальній перспективі я мрію змінити ставлення до катання на бордах. Багато людей вважають, що скейтбординг – це щось несерйозне. Водночас у світі це величезна індустрія й олімпійський вид спорту, а деякі американські психологи радять скейтбординг, щоб отримувати дофамін. Тому я хочу, щоб українці й українки побачили, що скейтбординг може бути шляхом професійного й творчого розвитку, а також психологічної терапії.

Зараз я допрацьовую концепт школи для підлітків-ВПО, де надаватиму їм дошки, а мої партнери виконуватимуть обовʼязки тренерів. Хочемо спробувати індивідуальні й також групові заняття, а ще поліпшуватимемо ідею на основі фідбеку молодих людей.

На фото – дівчина в білій кепці й чорному лонгу бренда One True.
На фото – чорний скейтборд бренда One True.

Соціальний бізнес – насамперед бізнес: чи дійсно він може бути прибутковим

Ярина Янчак, Ірина Ляховенко

засновниці першого інклюзивного ательє Lady Di atelier

Пʼять років тому запуск соціального підприємства був шаленою ідеєю, тому ми дуже раціонально поставилися до фінансової складової. Одразу перерозподіляли прибуток і вкладали все, що заробили, у наступні речі. Прибутковим бізнес став приблизно на другому році діяльності. Великою гордістю й показником є те, що ми мали тільки сім днів перерви від початку повномасштабного вторгнення й змогли забезпечити заробітною платою всю команду від першого ж місяця.

Так, для багатьох людей з інвалідністю треба облаштовувати робочі місця: рівняти висоту столу чи облаштувати машинку. Кожна людина для нас – окремий кейс, де ми дивимося, як краще підійти до співпраці. Однак деякі компанії сьогодні витрачають на піар і маркетинг значно більші суми, ніж коштує облаштувати робоче місце для людини з інвалідністю. Для створення інклюзивного робочого середовища насамперед потрібне бажання зрозуміти свого співробітника чи співробітницю. Ви маєте розуміти, що люди з інвалідністю не хочуть бути зачиненими вдома й потребують віри в них.

На фотографіях жінки тримають хустки бренда Lady Di atelier. Перша – модель «Танок», на ній відтворений колаж сцен із життя гуцулів. У центрі – зоряне небо, а навколо нього зображення закоханої пари. Друга хустка – сіра модель «Думи».

Андрій Левицький

засновник меблевої майстерні WoodLuck

Зараз про нас говорять і рекомендують дуже багато дизайн-студій і будівельників, адже ми не просто здаємо обʼєкт, а хочемо, щоби клієнт був задоволений.

Я знаю про стереотип, що соціальні бізнеси не приносять грошей. Ми, навпаки, є прибутковим підприємництвом і вчасно виплачуємо всі зарплати. Коли почалося повномасштабне вторгнення й багато проєктів просто позакривалися, ми втримали всіх людей і всім виплачували гроші, навіть якщо не було роботи.

Наш бізнес багато інвестує в розвиток не тільки матеріально-технічної бази, а також у самих працівників. Ми маємо власні виробничі потужності й хороше обладнання на понад 300 м² площі, а також постійно проводимо навчання людей, особливо вузькоспеціалізованих фахівців.

На фото член команди WoodLuck фотографує рекламні матеріали бренда на телефон.

Антон Савченко

засновник бренда лонгбордів One True

З мого досвіду роботи до повномасштабного вторгнення можу сказати, що соціальне підприємство має працювати й залучати гроші, тому в бізнесі важливо мислити тверезо. А соціальна складова є чи не найкращим маркетингом, адже потрапляє прямо в серце ваших клієнтів, які переймаються проблемою й хочуть допомогти.

Я перший в Україні виробник скейтбордів, тому на початку мої дошки мали певні недоліки, але люди бачили зусилля, надихалися історією й розуміли, що вони – її частина.

На фото – молоді люди в чорних футболках бренда One True з написом Born free посередині.

Оксана Бриндзак

співзасновниця бренда вʼязаних виробів Vbrani

Як бізнес, ми маємо чимало викликів: від доставлення ниток і пошуку посередника до сезонності наших товарів. Вʼязані речі актуальні не цілорічно, а наша мета – забезпечити жінок старшого віку безперервним додатковим доходом. Щоби не залежати від сезонності й потрапляти в літні тренди, ми запустили серію бананок і комірців.

Нині ми ще вчимося й вибудовуємо нашу стратегію, тобто реінвестуємо й додатково вкладаємо в бізнес. Здебільшого шукаємо грантові можливості, щоби розвивати впізнаваність бренда й поліпшувати професійні навички.

Більшість наших клієнтів в Україні – це ІТ- чи консалтингові компанії, що роблять одразу великі замовлення: від 30 одиниць товарів до 1000. Однак зараз ми посилено працюємо над можливістю експортувати вʼязані товари, уже створили профілі на Etsy, Amazon і Made51.

Загалом нас обирають покупці, які люблять людей старшого віку: нещодавно в опитуванні учасник зазначив, що обирає Vbrani не тільки за якість, а й тому, що йому подобається уявляти тепло, з яким речі створювали. Наші клієнти розуміють ціннісний аспект бренда: ми не маємо машинної вʼязки, а бананки, капці, шкарпетки, рукавиці, шапки й інше майстрині створюють руками. А ще кожна підписує листівку з побажаннями від руки.

На фото – три жінки старшого віку, майстрині бренда Vbrani

Не проста, але щаслива дорога: чому варто запустити соціальний бізнес саме зараз

Ярина Янчак, Ірина Ляховенко

засновниці першого інклюзивного ательє Lady Di atelier

Нам здається, що бути відкритим до соціального бізнесу – обовʼязок кожного громадянина й громадянки. А щоби допомогти людям з інвалідністю впоратися з викликами, ми маємо насамперед відкрити для них своє серце.

Є дуже багато можливостей для працевлаштування людей з інвалідністю, і кожен бізнес може допомогти їм, підлаштувавши хоча би два чи три робочі місця. Тільки так ми зможемо побудувати сильну країну, якої всі прагнемо.

На фото – дівчина, загорнута в молочну заквітчану хустку бренда Lady Di atelier.

Андрій Левицький

засновник меблевої майстерні WoodLuck

Соціальні підприємства роблять дуже великий внесок у сприйняття соціумом людей, які чимось відрізняються. Це дуже важливо, тому що насамперед кожен із нас є особистістю.

Упродовж життя бувають ситуації, з якими складно впоратися, тому важливо, щоби був той, хто подасть руку й допоможе встати. У нас є різні історії людей, які вживали наркотики чи алкоголь по 10–15 років, – зараз вони зразкові працівники, класні друзі й чудові батьки. Люди, які своїм прикладом показують, що тверезе життя є повноцінним і прикольним, дуже-дуже сильно мотивують. І це одна з тих речей, що тримає нашу команду.

На фото – процес роботи в майстерні WoodLuck: працівник робить інструментом отвір у дошці.

Оксана Бриндзак

співзасновниця бренда вʼязаних виробів Vbrani

Насправді соціальний бізнес – це про непросту дорогу, що насамперед повинна давати відповідь на запитання «щоби що?»

Я маю тісні стосунки зі своїми бабусями й мала з покійним дідусем, тож, засновуючи громадську організацію, а згодом і соціальне підприємство, я знала болі людей старшого віку і яку проблему хочу розвʼязати. Однак не бійтеся пробувати, як кажуть наші майстрині. Краще наважитися й помилитися, ніж у 60–80 років жалкувати про втрачені можливості.

На фото зображена жінка старшого віку, вона тримає спиці, а на тарілці перед нею лежить вʼязаний шарф.

Антон Савченко

засновник бренда лонгбордів One True

Мій бізнес – це одна велика пісня серця, тож якщо якась справа робить вас щасливими, навіть попри труднощі, її треба продовжувати. Зараз я щомісяця їжджу в прифронтові зони й бачу, як там живуть люди. І вони мене мотивують, бо не здаються, навіть коли все втратили.

Сьогодні триває велика війна, тож ми не можемо сепаруватися від цього світу й закритися всередині себе: кожен має приносити користь суспільству донейтами, зборами, переходом на українську мову або ж запуском соціального бізнесу.

На фото Антон Савченко, засновник бренда лонгбордів One True, виконує трюк на скейті.

Як School of ME допомагає соціальним підприємцям

Дізнатися більше

Матеріал підготовлено в межах програми «18:35. Бізнес-підтримка», яка втілюється в межах програми «Мріємо та діємо», що впроваджують за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) і виконує IREX у партнерстві з Making Cents International (MCI) і School of ME

Ця стаття стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цього матеріалу є відповідальністю громадської організації School of ME й не обовʼязково відображає погляди IREX, USAID чи уряду Сполучених Штатів.