Почати соціальний бізнес самостійно страшно й ризиковано, однак успішні кейси доводять, що це можливо. Як і будь-яке підприємство, соціальне потребує великої залученості й певних вкладень, але результат зусиль конвертується в подвійну мотивацію, коли стає видимим позитивний вплив на життя людей.

The Village Україна разом із громадською організацією School of ME розповідають, як бренди «Пані Галушко» й Marichka cosmetics розпочали бізнес самотужки, які виклики й перемоги на них чекали, чому обрали шлях соціального підприємництва і як отримали підтримку в межах програми USAID «Мріємо та діємо».

На межі криз: як запустити бізнес під час пандемії та вторгнення

Бойко Єлизавета

засновниця бренда «Пані Галушко»

Ідея відкрити бізнес зʼявилася в період локдауну: люди залишилися без роботи, а я в цей час мала вирішити, на кого хочу навчатися. Мама хотіла, щоби стала юристкою, як і вона, я ж хотіла бути майстринею кулінарії, бо люблю готувати.

Оскільки батьки лишилися без роботи, я вирішила вдома ліпити пельмені й продавала їх у чаті нашого будинку. І так цю справу запустила. Згодом я працювала помічницею кухаря й змогла вступити в коледж на бюджет, щоби навчатися на кухарку-технологиню.

За декілька днів до повномасштабного вторгнення я відкрила ФОП, щоби працювати офіційно. Але почалася війна, тож ми з мамою виїхали спочатку в Прагу, а потім – в Англію. За кордоном усе було чудово, але я зрозуміла, що зараз не на своєму місці, тому вирішила повернутися до України, щоби підіймати економіку.

Згодом я дізналася про грантові можливості від «Дія. Бізнес» і вирішила податися на грант. Перша спроба була невдала, бо я не дуже дружила з цифрами, а їх треба було вписати в бізнес-план. Другого разу я проґавила запрошення на співбесіду. А от із третьої спроби мій бізнес-план схвалили, а на отримані кошти я відкрила перший офлайн-магазинчик «Пані Галушко». Пізніше я подалася на програму «18:35. Бізнес-підтримка», де навчалася підприємництва й отримала грант на розвиток, що посприяв запуску ще кількох офлайн-крамничок.

На фото зображені вареники й млинці з вишнею виробництва «Пані Галушко».

На фото зображені бруски натурального мила від бренда Marichka cosmetics чорного, рожевого, жовтого, коричневого, фіолетового кольору й кольору морської хвилі.

Солонець Марина

засновниця бренда Marichka cosmetics

Мене звати Марина, але все життя називаюся Марічкою, тому й бренд назвала Marichka cosmetics. Я виготовляю органічні креми, гелі для душу, мило ручної роботи за авторськими рецептами з рослинних й ефірних олій, із фруктів, овочів, солі, спіруліни й інших органічних компонентів.

Вирішила започаткувати бренд я через особистий біль. У 16 років ледь не померла через алергічну реакцію на мед і відтоді є алергіком. Спочатку я почала реагувати на звичну їжу, а згодом алергія розпочалася й на косметичні засоби з масмаркетів. Згодом я народила сина, у нього також є схильність до алергії, тому було дуже складно знайти дитячу косметику. Тож із 2016 року я почала вивчати тему миловаріння, але виготовляла цю продукцію лише для нашої родини: спочатку для себе й батьків, а потім для кумів і друзів.

Коли прийшов час виходити на роботу з декрету, я подумала, що якщо вже вмію робити мило й маю класні відгуки близьких, то чому не хочу, щоби про мою продукцію дізналися більше людей? Звичайно, на заваді стояв страх, бо працювати в наявній компанії зовсім не те, що починати свою справу.

У 2021 році я все-таки ухвалила рішення, що буду запускати власний бізнес. Спочатку пішла вчитися на курс із підприємництва, щоби хоча б розуміти, як це – бути підприємицею, що для цього треба робити. Після випускного, коли я вже мала плани й відкрила ФОП, почалося повномасштабне вторгнення.

У перші місяці я ні про що не могла думати, бо ми виїхали з Київщини й мали зрозуміти, як далі жити. Коли ж ми повернулися, я вирішила, коли, як не зараз?

Багато людей і бізнесів виїхали з країни, підприємства потрапили під окупацію, а економіку треба рухати. Я розуміла, що потрібна своїй країні, і хотіла, щоби мій бізнес зародився тут, в Україні.

Спочатку я не розглядала бізнес у партнерстві й працювала сама, але нині маю невелику команду, яка працює з виробництвом, логістикою й іншими процесами.

«Добро до тебе повернеться»: чому жінки обрали бути соціальними підприємицями

Бойко Єлизавета

засновниця бренда «Пані Галушко»

Під час розвитку бізнесу я зрозуміла, що хочу бути соціальною підприємицею й приносити користь людям. Тим паче зараз, під час великої війни.

Ще до початку вторгнення мені дуже боліло за дітей, бо вони не можуть самі про себе подбати. Тому у своєму бізнесі я ставлю акцент на допомогу дітям – тим, хто втратив обох батьків, і тим, у кого тато чи мама загинули на війні.

Також ми впровадили знижки для військових і незабаром будемо передавати смаколики для поранених військовослужбовців і військовослужбовиць в один зі шпиталів.

На фото зображені млинці з мʼясом виробництва «Пані Галушко».
На фото зображені сирники з лохиною виробництва «Пані Галушко».

Насправді розпочинати соціальний бізнес – це не страшно. Я вважаю, якщо ти робиш людям добро, то воно однаково до тебе повернеться. А виклики й перемоги в нас такі самі, як й у звичайних бізнесів. Наприклад, на початку роботи мені дуже не вистачало рук, щоби наліпити достатньо продукції. От коли зʼявилася невеличка команда й ми потихеньку закривали запити, без попередження вимкнули світло, тож перестали працювати наші морозилки. Я в паніці зателефонувала всім друзям і знайомим: частину товару розмістили в морозилках кавʼярні, де я колись працювала, дещо розклали у своїх морозилках і в друзів. Але коли ми все це завезли назад, звичайно ж, побачили, що продукція, попри ту саму якість, трохи втратила товарний вигляд. Тому ми зробили 50% знижки – і покупці швидко все розібрали.

Звичайно, ми дуже тішимося, коли покупці говорять, що наша продукція – прямо як удома. А однією з найбільших перемог я вважаю запуск двох офлайн-точок у Києві. Нам поки що не вистачає масштабу на більшу кількість, але вже активно намагаємося розвʼязати це питання.

Солонець Марина

засновниця бренда Marichka cosmetics

У 15 років у мене почалися проблеми з хребтом, маю вкорочення ноги з ураженням центральної нервової системи. Тому з дитинства є обмеження за фізичними показниками і я мала б ходити з паличкою. Але я цього не роблю, бо коли йшла на співбесіди в різні компанії, то змушена була спочатку приховувати інвалідність.

У 2023 році, коли мій бізнес уже працював, я подалася на грант від держави й отримала його. Тож тепер планую масштабування, шукаю нове приміщення й прагну прийти до того, щоби моє підприємство було соціальним. Хочу надавати робочі місця людям з інвалідністю.

Працевлаштування чи розвʼязання соціальних проблем: який вплив чинять «Пані Галушко» й Marichka cosmetics

Бойко Єлизавета

засновниця бренда «Пані Галушко»

Ми працюємо за змішаною моделлю, працевлаштовуємо ВПО й молодь, а також віддаємо частину прибутку на благодійність.

Наприклад, на Різдво долучилися до благодійного заходу для дітей, які втратили тата на війні, а також для ВПО. Ми зробили продукцію добра, 50 гривень із якої переказували на нашу банку, а потім на ці кошти купили дітям солодкі подарунки. Ця акція діє тепер постійно.

На фото – Єлизавета, засновниця «Пані Галушко», на тлі холодильників у магазинчику бренда.
На фото – вивіска магазину з написом «Крафтові напівфабрикати».

Для мене важливе таке поєднання моделей, тому що я на своєму досвіді знаю, наскільки важко працевлаштуватися, коли ти молодого віку або ж коли ти ВПО. Я вірю, що доброчесні люди є всюди незалежно від регіону, і, якщо це твій працівник чи працівниця, ти їх обовʼязково знайдеш.

Солонець Марина

засновниця бренда Marichka cosmetics

Я хочу надавати більше робочих місць людям з інвалідністю, тому що сама пройшла їхній шлях. Коли навчалася в школі, не хотіла навіть виходити з дому через залізний корсет, який мусила носити. Це важко морально й психологічно, а підтримувала мене лише мама, бо інші родичі соромилися.

Зараз мені, навпаки, хочеться говорити про людей з інвалідністю, бо до мене приходять дівчатка на майстер-класи з миловаріння й у процесі розмови розповідають, що теж мають третю групу, але бояться сказати. Тобто ця проблема є, і люди, можливо, можуть щось робити класне, але вони про себе не заявляють.

На фото – Марина, засновниця бренда Marichka cosmetics, тримає букет із колосків. 
На фото – крафтове жовто-синє мило бренда Marichka cosmetics.

Друга соціальна складова полягає в тому, що наші продукти не шкодять довкіллю. Усі наші інгредієнти – це органіка, і паковання органічне на 85%. Зараз ми шукаємо альтернативу скляним баночкам, що можуть битися в дорозі, щоби виробництво було ще екологічніше. Ми хочемо мінімізувати наш вплив на природу хоча б там, де можемо. Наприклад, ми популяризуємо твердий шампунь, адже він не має пластикового паковання.

Соціальний бізнес – успішний бізнес

Бойко Єлизавета

засновниця бренда «Пані Галушко»

Важливо розуміти, що соціальні бізнеси – це необовʼязково збиткові бізнеси. Наприклад, ми могли би вже вийти в плюс, але я дотримуюся філософії, що на початку треба максимально реінвестувати в бізнес. Зараз увесь наш заробіток іде у виробництво, бо ми хочемо придбати нове обладнання, плануємо переїзд на більшу кухню.

Звичайно, щоби бути конкурентними, ми змінюємо позиції, додаємо ходові товари залежно від сезону. Наприклад, одного разу ми додали в меню гречаники, а вони лежали-лежали, зрештою їх зʼїв тато. Улітку готуємо легші салати, узимку робимо багато шуби й олівʼє.

На фото – Єлизавета, засновниця «Пані Галушко», поруч із банером бренда, де перелічені основні товари: млинці, пельмені, вареники, хінкалі, голубці, котлети.
На фото зображена паска виробництва «Пані Галушко».

Сьогодні про нас знають здебільшого завдяки сарафанному радіо, але зараз ми більше робитимемо фокус на рекламу й маркетинг, запустимо сайт, щоб охопити більшу аудиторію.

Солонець Марина

засновниця бренда Marichka cosmetics

У 2023 році, як порівняти з 2022 роком, ми маємо хороший приріст. Звичайно, є місяці, коли ми виходимо в нуль, а є дуже успішні, як-от зимові, коли люди купують подарунки. Зараз прибуток ми здебільшого реінвестуємо в бізнес, тому що сьогодні важливо, щоби про нас дізналися, а це означає вкладатися в рекламу, маркетинг, нову продукцію, присутність на виставках. Від попиту в мене народжуються нові пропозиції, що потребують вкладень. От, наприклад, людям сподобався шампунь, тепер вони просять створити бальзам для волосся.

Одна з причин нашого успіху – це крафтовість. Я – сертифікована миловарка й пишу авторські рецепти, які ми ексклюзивно втілюємо. Зараз я вступатиму до університету, щоби здобути освіту технолога й робити ще більше різної продукції. Крім того, ми нічого не приховуємо від клієнтів, показуємо компоненти мила й демонструємо миловаріння.

Наразі бачу великий потенціал у нашого бізнесу. Хочемо виходити на експорт. Багато українців просять разом із друзями передати продукцію за кордон, у Канаду, Данію, Велику Британію, Польщу, Німеччину, Італію, Іспанію. Хочемо зробити відправлення до інших країн системною складовою бізнесу.

Соціальний бізнес – драйвер змін: чому варто запускати соціальні підприємства саме зараз

Бойко Єлизавета

засновниця бренда «Пані Галушко»

Не бійтеся запускати соціальні бізнеси. Краще спробувати, ніж потім жалкувати про втрачені можливості. Викликів може бути багато, але коли ви озирнетеся, то навіть не повірите, що вам удалося. Тому не бійтеся й завжди йдіть до мети. Навіть якщо з пʼятого разу у вас не вдасться, із шостого обовʼязково все буде.

Солонець Марина

засновниця бренда Marichka cosmetics

Починайте тут і зараз, не варто чекати, коли настане найкращий час. Наша країна неймовірно багата на талановитих людей у найрізноманітніших галузях.

Тому треба відкинути страхи або, як я, піти їм назустріч і створити щось своє.

Нам дуже потрібні соціальні підприємства. Наприклад, нині в Україні працюють офіційно понад 400 тисяч людей з інвалідністю. Це дуже мало. Для людини з інвалідністю потрібно створити особливі умови, які не означають, що вона нічого не буде робити. Їй просто треба простір, щоби розімʼятися, потягнутися чи зробити інші маніпуляції. Усе це можна просто зробити, якщо обговорити потреби співробітника чи співробітниці. Водночас ці люди приноситимуть якісь нові ідеї й свіжі бачення у ваш бізнес, так ви зможете швидше розвиватися самі й розвивати країну.

Крім того, забудьте про стереотипи, що влада заважає працювати підприємцям і підприємицям. Зараз держава як ніколи відкрита, ви буквально можете спілкуватися з міністрами й міністерками на виставках, розповідати про свій бізнес. А це дуже важливо для малих підприємств – розуміти, що твоя країна тебе чує й бачить.

Як School of ME допомагає соціальним підприємцям

Дізнатися більше

Матеріал підготовлено в межах програми «18:35. Бізнес-підтримка», яка втілюється в межах програми «Мріємо та діємо», що впроваджують за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) і виконує IREX у партнерстві з Making Cents International (MCI) і School of ME

Ця стаття стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цього матеріалу є відповідальністю громадської організації School of ME й не обов'язково відображає погляди IREX, USAID чи уряду Сполучених Штатів.