«Укрзалізниця» обрала для себе SMM-спеціаліста, який буде займатися веденням сторінки компанії у Facebook. Вартість контракту – 740 000 гривень за півроку роботи. Спеціалісти діджитал-ринку пояснили, що означає цей бюджет.

The Village Україна дізнається в іншого спеціаліста про завдання, які вирішує SMM і скільки за це платять.

Професія

SMM-спеціаліст

40 тисяч грн


Витрати:

8 000 ГРН

квартира та комунальні

8 000 ГРН

продукти

3 000 грн

одяг

2 000 грн

податки

1 500 грн

SMM-сервіси

1 000 грн

послуги освіти дитині

4 000 грн

туризм

1 500 грн

догляд за собою

1 000 грн

медицина

1 500 грн

таксі

1 000 грн

підвищення рівня знань

500 грн

кишенькові дитині

3 500 грн

короткострокові інвестиції в товари

3 000 грн

довгострокові інвестиції (криптовалюта)

500 грн

обслуговування банківських рахунків

Як стати SMMником

SMM з’явився в моєму житті десь 5 років тому. Починав з позиції джуніора в агенції. Спочатку мені як новачку віддали найбільш рутинну роботу над проектами в спільнотах Facebook та VK, у яких контент-план включав пости з котиками і типу «Доброго ранку і хорошого дня всім». Тоді аудиторія реагувала на це добре й досить активно. Дехто й нині використовує такий формат контенту, хоча сам SMM, порівняно з тим часом, сильно змінився та еволюціонував. Наразі той самий Facebook активно вдосконалює свій рекламний кабінет і надає ефективні інструменти для реалізації цілей будь-якого бізнесу.

Моє перше стратегічне завдання в агенції було проаналізувати аудиторію бренду, зрозуміти її інтереси та потреби і запропонувати під неї майданчики та інструменти. Врешті за якийсь час я засвоїв принципи роботи, отримав практичну інформацію і зрозумів, що мені немає куди зростати в агенції. Згодом сталася подія, після якої я більш ніж півроку, можна сказати, наново вчився ходити. Тому офісна робота мені не дуже підходила, та й врешті я розумів, що нічого нового в ній не отримаю. І збагнув: фріланс – це те, що мені потрібно.

Особливості роботи

На сьогодні моя робота полягає в організації продажів товарів та послуг через соціальні мережі, комунікації за аудиторіями, генерації контенту та нових підписників.

Свій перший проект знайшов через сайт пошуку роботи. Спочатку все було досить просто – брав стільки грошей, скільки давали. Клієнти приходили один за одним через «сарафанне радіо». Одні замовники радили мене іншим, і так це працювало.

Уже за рік, після одного успішного проекту, мене почали хантити різні відомі компанії та приватні замовники. Тепер одночасно працюю над 6-10 проектами, відповідальний за продажі та/або репутацію бренду в соцмережах. Щомісяця для своїх клієнтів генерую продажі на більше ніж 2 000 000 гривень, десятки тисяч підписників та лайків!

Початок співпраці з новим клієнтом починається з розробки та погодження стратегії. А потім йде «найвеселіша» частина стосунків з клієнтом – так звані притирання. За перші 2-3 тижні роботи я роблю висновки та вже розумію, наскільки довго триватиме наша співпраця. Це абсолютно різні люди, багатьом не хочеться вникати в суть справи, тож судять поверхово про мою роботу. Я стараюся працювати безпосередньо з власниками бізнесу, тому що краще від власника ніхто не може знати особливості продукту або нюанси послуги. Якщо він не знає свій продукт, не контролює якість сервісу або делегує всі свої повноваження менеджерам, то, як правило, цей бізнес не буде успішним і маркетинг там уже не допоможе.

Плюси роботи

  • Можна працювати з будь-якого куточка світу, де є доступ до інтернету. Це може бути кав’ярня в Чернівцях, пляж у Португалії або гараж у Козятині.
  • Розмір твого заробітку залежить лише від тебе. Тому потрібно навчитися максимально оптимізовувати свій робочий час і періодично делегувати часозатратні завдання. Наприклад, я вже не уявляю свого життя без щоденника, куди записую всі абсолютно завдання.
  • Підприємницький досвід. Коли довго працюєш з абсолютно різними бізнесами, з’являється неоціненний досвід і ти починаєш більше розуміти не тільки в сфері маркетингу, а й в особливостях ведення бізнесу, менеджменті та специфіці ринку.

Складнощі роботи

  • Комунікація із замовником. Тут можуть бути труднощі геть у всьому: від банального нерозуміння роботи в соцмережах та шквалу примітивних питань, на які можна знайти відповіді у гуглі, й до дзвінків після півночі з питанням: «Вимикай рекламну кампанію, бо в нас якогось х%ра вартість кліку зросла на 5%!».
  • Комунікація з аудиторією. Ні для кого не секрет, що український сегмент Facebook постійно чимось незадоволений, для людей мережа відіграє роль книги скарг. Моя робота полягає в нейтралізації цього негативу, консультаціях щодо послуг або продутків, також відповідаю на не зовсім коректні або хтозна-як сформульовані питання. Буває таке, що це все дико бісить і я думаю над тим, аби почати відвідувати психолога.
  • Аналітичні звіти. Щоб створити один неавтоматичний звіт, потрібно витрати десь 2-3 години й вкласти в нього основні показники результативності, аналітику та рекомендації на наступний період.

Дохід

У середньому я заробляю 40 000 гривень. Для цього доводиться працювати по 60 годин на тиждень. Мій дохід безпосередньо залежить від кількості клієнтів. Інколи план запуску нових проектів розпланований на 3-6 місяців уперед, під кожен з них доводиться будувати власний графік. Зазвичай, у мене все сплановано так, що я навесні вже знаю, з ким працюватиму восени. Але проектів, з якими я працюю понад рік, не більш як 20% від загального обсягу. На це є багато причин, що не залежать від результатів нашої співпраці.

На мій дохід впливає сезонність. Як не дивно, але влітку завжди найменше клієнтів. У людей відпустки, висока активність починається з осені.

За один проект я беру від 100 доларів на місяць. Середній чек від клієнта зараз виходить на рівні 6 000 гривень. Іноді, коли я відчуваю, що замовник буде проблематичним або цілі проекту складні в реалізації, можу підвищити стандартну вартість послуг на 50-100%. Та навпаки, коли ідея проекту мені симпатизує і замовник має чіткі цілі й маркетингову стратегію. Мій дохід останні декілька років стабільно зростає, напевно тому, що я постійно створюю штучний дефіцит грошей, інвестуючи в криптовалюти і купуючи товари на перепродаж.

Витрати

У мене родина невелика: я, дружина та донька, навіть тварин немає. Проте економити на їжі та напоях не вдається, бо хочеться споживати більш-менш якісні продукти. На все це та якусь каву з собою ми витрачаємо приблизно 8 000 гривень. Кафе і ресторани відвідуємо рідко, найчастіше готую сам або замовляю доставку.

Знімаю простору двокімнатну квартиру на Троєщині. Змінювати місце проживання не хочу, тому що я тут виріс, мені тут комфортно. На квартиру разом з комуналкою йде 8 000 гривень.

Коли заробляєш понад 25 000, починаєш цінувати свій час і частіше користуєшся послугами таксі, тому що час – це гроші. Наприклад, витративши 3-4 години на проїзд туди-назад в іншу частину міста я втрачаю не менш як 400 гривень, які міг би заробити. За місяць на таксі йде приблизно 1 500 гривень.

На одяг витрачаю в середньому 3 000 гривень на місяць. Здебільшого одяг та взуття купую в звичайних київських ТЦ або замовляю з США. Там справді більшість товарів дешевша, навіть з урахуванням вартості доставки та податків.

Подорожувати разом з родиною часто не виходить, тому стараємось робити це хоча б двічі на рік.

Коли мені нудно або сумніваюсь у власній компетенції, декілька разів на рік  відвідую конференції, семінари з SMM i digital-маркетингу. Після таких заходів, не почувши нічого нового для себе, найчастіше самостверджуюсь як спеціаліст. Або ж просто відкриваю для себе нові вектори самовдосконалення. На це я витрачаю приблизно 1 000 гривень на місяць.

Ілюстрації: Євген Величев