Дмитро Расновський – регіональний генеральний менеджер компанії Glovo у Східній Європі та Центральній Азії, який раніше відповідав за український сегмент сервісу швидкої доставки. Під час форуму для ресторанного бізнесу «РестоПрактики» у Варшаві Расновський виділив основні тренди в FoodTech, а редакція The Village Україна зібрала головне з його виступу.

Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів

Дмитро Расновський


регіональний генеральний менеджер Glovo у Східній Європі та Центральній Азії

Глобальна економічна ситуація: менше інвестицій, пошук нових джерел прибутку

Ціна акцій публічних компаній у сфері Food Delivery або FoodTech суттєво знизилася. Інвестори раціоналізують вкладення у сферу доставки їжі та направляють кошти в інші бізнеси. Війна, постковідні ефекти, інфляція та ріст кредитних ставок суттєво впливають на бізнеси.

E-commerce й уся технологічна індустрія загалом почуваються не найкращим чином через скорочення обсягів інвестицій – [у 2022 році] індустрія їх отримала менше, ніж торік. Гравці у сфері Food Delivery вимушені покращувати операційні показники, щоб відновити потік інвестицій.

Відповідно, гравці починають закриватися в регіонах, які є неприбутковими для них, і скорочують видатки. Навіть суперприбуткові бізнеси на зразок Meta, які заробляють десятки й сотні мільярдів доларів на рік, починають зменшувати інвестиції. Крім оптимізації витрат, є й інший шлях – шукати додаткові джерела збільшення прибутку. Наприклад, Netflix запустив у деяких країнах дешевшу версію підписки з рекламою.

Попри всі зусилля, безліч гравців просто зникають. Легко знайти приклади прибуткових компаній зі сфери Food Delivery, що збанкрутували у 2022 році, були витіснені з ринку або ж поглинуті іншими. Уся індустрія має раціоналізуватися, щоб втриматися на плаву.

Але є і гарна новина для FoodTech: люди продовжують їсти три рази на день. Попри те, що індустрія раціоналізується й десь сповільнюється, очевидно, що тенденції, про які говорили раніше, будуть актуальні лише протягом короткого проміжку часу.

Раніше інвестори дивилися на будь-яку компанію у сфері Food Delivery з точки зору її обігу. Наскільки він великий, настільки ж високо оцінювали компанію. Але ці часи вже минули, тому компанії починають змінювати свої стратегії.

Як реагують компанії в сегменті FoodTeсh

  • Переосмислюють підхід до інвестицій. Сервіси доставки максимально скорочують надлишкові операційні витрати.
  • Стежать за балансом юніт-економіки. Інвестують в ті напрями, які демонструють, що юніт-економіка вже працює, тобто бізнес у розрізі співвідношення доходів і витрат на одного юніта (клієнта) вже прибутковий.
  • Використовують комплексні метрики оцінки ресторанів.

Раніше, до [повномасштабної] війни й у період пандемії, сервіси Food Delivery розглядали партнерів із точки зору зростання. Тобто компанії звертали увагу на те, скільки ресторан приносить нових користувачів і який його retention rate (відсоток користувачів, які повернулися до цього ресторану протягом 30 днів). За комбінацією цих двох критеріїв агрегатори ділили ресторани на чотири групи та співпрацювали з найкращими.

Зараз усе стало трохи складніше, тому що коли не вистачає грошей, треба враховувати не тільки повернення користувачів, а й багато інших параметрів. Наприклад, розмір середнього чека, час очікування кур’єра в ресторані, кількість скасувань із вини ресторану, наскільки часто трапляються помилки із замовленнями тощо. Сервіси можуть запропонувати покращені умови співпраці та додаткові інвестиції, якщо партнер відповідає всім вимогам.

Тренди FoodTech

  • Доставка в будь-якому вигляді, необов’язково з агрегаторами. Для багатьох бізнесів є сенс робити свою доставку. Наприклад, для дуже великих замовлень або для замовлень на дуже короткі відстані.
  • Присутність онлайн. Ідеться не лише про Instagram, бо соцмережі для просування свого бізнесу вже давно стали нормою. Ідеться про онлайн-меню, вебсайти та всі інші способи, які допомагають ресторанам знайти їх в інтернеті.
  • Збір даних користувачів. Кумедно, але більшість рестораторів досі не збирають дані про своїх клієнтів, хоча ця інформація має величезну цінність. Можливо, зараз вони ще не знають, навіщо вона їм чи як її можна використати, але в майбутньому це може бути легким способом заробляти більше. Наприклад, продавати під рекламу для великих партнерів.

Тренди доставки майбутнього

  • Роботизація базових процесів. У багатьох європейських країнах витрати на заробітну плату надто великі, тому компанії постійно шукають способи їхнього скорочення. Використання роботів допоможе зробити доставку дешевшою, а приготування, скажімо, піци – автоматизованим. Упродовж десяти або п’ятнадцяти років усе більше великих гравців, як-от McDonald’s, Domino’s та інші, почнуть активно роботизувати свої операції.
  • Альтернативні протеїни – штучні м’ясо та риба. Цей тренд пов’язаний із багатьма іншими тенденціями у сфері здорового способу життя. Деякі з них уже прибуткові, і це демонструє, що на них є попит. Особливо на розвинутих ринках, тому вони будуть розвиватися й надалі. Інвестиції, які вони отримали, тільки це підтверджують.
  • Екологічні підходи. Дуже багато рестораторів інвестують у спеціальне пакування для доставки замовлень, бо для багатьох людей це важливо. За кілька років це буде настільки критично впливати на вибір споживача, що всі компанії будуть переходити на стандарти з food waste і food packaging тільки для того, щоб клієнти лишалися з ними.