Від початку карантину минуло майже два місяці. Увесь цей час бізнеси, що надають послуги манікюру, стрижок, догляду за волоссям та обличчям зачинені для відвідувачів. Говоримо з представниками сервісних професій про те, як вони переживають цей період, як знаходять нові джерела заробітку, чи погоджуються на прохання клієнтів надавати послуги під час карантину та як готуються до повернення до роботи.

Ми вже розповіли, як виживають під час коронавірусу київські ресторани, кінотеатри, заклади неформальної освіти, рекламні агенції, українські бренди одягу та ритейли.

Марина Пелех

засновниця OM nail corner


Як вижити під час карантину

Ми повністю закрилися, всі працівники у відпустці власним коштом. Аби пережити цей період, ми зробили набори для зняття гель-лаку вдома. Перш за все, це було потрібно для того, щоб допомогти працівникам заробити хоч якісь кошти. Друга причина – допомогти клієнтам. Вони мало не щодня запитували, що їм робили з гель-лаком, який уже відріс, просили прийняти їх індивідуально, пропонували нашим майстрам приїхати до них додому. Але ми таких речей не робимо, єдине, чим ми змогли допомогти – набори для зняття гель-лаку.

Особисто я не мала мети на цьому заробити, це робилося тільки для того, щоб той мінімальний прибуток, який ми отримали, розділити між нашими працівницями. Звісно, це ніяк не компенсує їхньої заробітної платні, але це хоча б якась допомога.

Наш SMM-менеджер продовжує працювати – веде сторінку в Instagram і отримує заробітну плату в повному обсязі, тому що це ми зупинити не можемо. Адміністратори відповідають у директі, за що також отримують невеликі бонусні оплати, але це не ті зарплати, які вони отримують зазвичай під час роботи в студії.


Аби пережити цей період, ми зробили набори для зняття гель-лаку вдома


Також ми запустили депозити, які подвоюються після закінчення карантину. Зараз клієнти можуть внести на наш рахунок будь-яку зручну суму, а після карантину ця сума подвоюється і на неї можна буде отримати послугу. Люди вносять різні суми – хтось 200 гривень, хтось 500, хтось 1000. Ми зробили це для того, щоб трохи оновити фінансові потоки, тому що ми розпродали всі набори для зняття гель-лаку і надходження зупинилися, а кошти на підтримку працівників все одно потрібні. До того, потрібно платити за оренду студії.

Нам не вдалося домовитися про повні орендні канікули, проте ми отримали знижку і зараз оплачуємо лише 20% від оренди, плюс комунальні послуги. Коли студія закрита, комунальні виходять мінімальні, проте все одно потрібно десь брати ці гроші.

У нас із чоловіком є ще два бізнеси: агенція з працевлаштування за кордоном та український елітний напій контабас. Зараз ми із сім’єю живемо на кошти з фінансової подушки, тому що робота нашої агенції повністю зупинилася через закриті кордони. Єдиний бізнес, який зараз працює, це алкогольний напій контабас, але ми не можемо здійснити закупку, тому подальше виробництво ставимо на паузу, мабуть, на рік. Це дуже важко як фізично, так і морально, адже ми не знаємо, коли карантин закінчиться і на який період ще потрібно буде жити на відкладені кошти, чи взагалі їх вистачить.

У нас усі майстри працюють на відсоток, відповідно, якщо немає роботи, то немає заробітної платні. І мені дуже важко психологічно, коли команда пише мені, що їм складно, вони потребують допомоги. Я хочу допомогти всім, але не можу забезпечити їм ті зарплати, які були до карантину. Усе, що я могла, я зробила – саме тому ми й запустили набори та депозити, хоча могли просто сидіти й чекати закінчення карантину. Особисто я ніякого прибутку не отримала з цих наборів, а в мене народилася дитина нещодавно, зараз сину два місяці. Мені було складно швидко зреагувати та все організувати, але ми це зробили. І я впевнена, що це було не дарма.

Як зміниться робота після карантину

Ми вже починаємо складати план виходу з карантину. Майстри довго були вдома без роботи, тому для початку їм потрібно буде хоча б декілька днів, аби повернутися до робочого режиму. Тому наш майстер-наставник проведе тренінг для майстрів, аби вони відновили навички після довгого періоду вдома.

У нас зменшиться кількість можливих клієнтів, тепер обслуговуватимемо лише двох клієнтів одночасно. Наше приміщення розділене на дві підсекції стіною, тому зможемо працювати з клієнтами окремо в різних підсекціях. Також ми збільшимо проміжок між клієнтами для того, щоб майстри могли все продезінфікувати та провітрити приміщення. Окрім цього, ми переглянемо засоби захисту для майстрів і замінимо їх на ті, які ефективніше захищатимуть.

Наталія Третяк

майстриня манікюру


Як вижити під час карантину

Усе сталося різко, моя робота просто зупинилася, зараз я не заробляю взагалі.

У мене були деякі заощадження, проте небагато, бо якраз перед початком карантину я закупилася витратними матеріалами для роботи – різними засобами, масками, рукавичками (мабуть, інтуїція). До того ж перед карантином ми з чоловіком з’їздили в невелику подорож, відповідно, заощаджень із сімейного бюджету залишилося мало.

Продавати витратні матеріали, які я купила, мені невигідно, бо я розумію, що після закінчення карантину вони подорожчають, і все одно ще мені знадобляться. Взагалі я ніколи не займалася продажем матеріалів і засобів для манікюру, бо це було б для мене нерентабельним, лише відбирало б час. Дохід мені завжди приносила моя улюблена робота – манікюр, а часу на щось інше не залишалося, тому я не розвивала напрямок продажів.


Я просто наказала собі після повернення до роботи сильно переглянути раціональність витрат і зібрати фінансову подушку безпеки


Я не знімаю окреме приміщення для манікюру, приймаю клієнтів в облаштованому місці у себе вдома. Мене приємно здивувало, що власники нашої винайманої квартири самі запропонували нам знижку на період карантину.

Якби в мого чоловіка не збереглася робота і повна зарплата в цей період, я не знаю, як би ми наймали квартиру і як би повернулося наше життя. Зараз тільки завдяки йому ми на плаву.

Коли мого доходу не стало, це зупинило розвиток моєї справи: я не можу купувати якісь новинки для свого бізнесу чи курси (хоча за час карантину пройшла кілька онлайн-курсів для підвищення кваліфікації, які купила раніше). У мене був чіткий план розвитку на 2020 рік, але все різко зупинилося.

Я знаю, що в деяких б’юті-майстрів ситуація набагато гірша. У мене є клієнтка, яка має кабінет шугарингу. Вона самотня мама, яка винаймає квартиру і сама забезпечує себе з дитиною. Їй навіть орендні канікули не дали. Єдине, що її зараз рятує – це продаж доглядової косметики.

Як зміниться робота після карантину

По-перше, я збираюся вдвічі збільшити час між клієнтами, щоб робити провітрювання приміщення, не просто прочинити вікно, як завжди, а добре очистити повітря. Також планую придбати бактерицидну лампу, що знезаражує повітря. Клієнти також повинні будуть одягати маску. Для мене в роботі майже нічого не зміниться: я завжди працювала в масці та рукавичках, дезінфікувала поверхні після кожного клієнта, а всі інструменти в мене проходять спеціальну обробку. Тому в чистоті та безпеці своєї процедури я на 100% впевнена.

Під час карантину я зробила для себе важливі висновки. Раніше ми не відкладали достатньо грошей, у мене взагалі погано виходить заощаджувати. Тому я просто наказала собі після повернення до роботи сильно переглянути раціональність витрат і зібрати фінансову подушку безпеки. Бо раніше я тільки постійно чула від своєї мами, що це треба зробити, але до діла так і не дійшло: 30 років все було окей, і здавалося, що так буде завжди.

Ельвіра Фаріас

засновниця Say No Mo nailbar


Як вижити під час карантину

Ми відкрили Say No Mo у грудні 2019 року з ідеєю запропонувати клієнтам здоровіші варіанти догляду за нігтями, ми почали працювати з безліччю здорових, веганських і нетоксичних лаків і гель-лаків. Звичайно, це було для нас викликом, особливо в галузі, де вже давно переважають токсичні матеріали. Попри труднощі, з моменту відкриття ми з командою навчали клієнтів, успішно будували бренд і нашу клієнтську базу до початку карантину через COVID-19.

Із самого початку пандемії було надзвичайно важливо, щоб кожен дотримувався обмежень. Тому ми не надавали свої послуги «під столом» (хоча я була шокована тим, що отримала велику кількість запитів на це), адже безпека нашого персоналу та клієнтів були й завжди будуть на першому місці.

Зважаючи на те, що ми відкрилися зовсім недавно, наш бізнес-план не передбачав глобальної кризи через кілька місяців після відкриття. У стартовий бюджет ми заклали подушку на 12 місяців, але через коронавірусну кризу вона скоротилася до 6 місяців. Як і в інших бізнесів, у нас є постійні витрати, але ми не можемо нормально працювати в цей період.


Знаю, що уряд Канади зараз надає фінансову допомогу малому бізнесу, тому я була шокована дізнатися, що цього не роблять в Україні


Я з Канади й знаю, що уряд Канади зараз надає фінансову допомогу малому бізнесу, тому я була шокована дізнатися, що цього не роблять в Україні. Малий бізнес робить великий внесок у ВВП будь-якої країни, проте в Україні він не отримує практично ніякої допомоги, відповідно, йому буде дуже складно залишатися на плаву.

Всупереч цьому ми знайшли способи компенсувати частину витрат – запустили продаж домашніх наборів для догляду за нігтями. Увесь виторг ми віддаємо нашим працівникам, щоб вони могли пройти цю кризу.

Одна з наших бізнес-моделей – завжди знаходити нові продукти та послуги, які приноситимуть користь клієнтам. Тому наші співробітники мають бути в курсі всіх нових продуктів і послуг у салонній індустрії. І карантинний період не виняток. Тому поки наші майстри вдома, вони проходять професійне онлайн-навчання, аби бути в курсі всіх новинок ринку.

Як зміниться робота після карантину

Зважаючи на те, що мій син працює лікарем у Канаді, я намагаюся дотримуватися всіх міжнародних рекомендацій щодо гігієни. Ми знайшли способи надавати ті самі послуги нашим клієнтам, але більш безпечним способом. Тому як тільки ми знову зможемо відкрити двері для відвідувачів, у нас діятимуть нові заходи безпеки.

Правила для клієнтів:

  • Під час бронювання послуги, клієнта запитуватимуть про стан здоров’я, тобто будь-які симптоми застуди останнім часом.
  • У салоні клієнту виміряють температуру, попросять продезінфікувати руки, весь час бути в масці та залишити своє взуття біля входу (і нададуть капці).
  • Одного клієнта обслуговуватиме лише один майстер за раз.
  • Одночасно в приміщенні зможуть перебувати тільки два клієнти на відстані не менше двох метрів.

Правила для персоналу:

  • Усім працівникам мірятимуть температуру на початку кожної зміни.
  • Майстри обов’язково дезінфікуватимуть руки до та після кожної процедури.
  • На зміні працюватимуть лише два майстри, один адміністратор та один спеціаліст зі стерилізації.
  • Усі працівники постійно носитимуть маски, а майстри – козирки, що закривають все обличчя та маску, що закриває рот і ніс.
  • Усі працівники постійно носитимуть рукавички.
  • Для роботи з кожним новим клієнтом майстри будуть забезпечені спецодягом.
  • Майстрам буде дозволено працювати тільки в нашому приміщенні.

Правила для приміщення:

  • Приміщення салону будуть прибирати й додатково стерилізувати після кожної послуги, на додачу до щоденного генерального прибирання.
  • Всі інструменти будуть стерилізовані в автоклаві медичного класу зі збереженням записів про кожну стерилізацію. Це робитиме одна людина.
  • Максимально в приміщенні зможе перебувати шість людей, включно з двома клієнтами.
  • Наші повітряні фільтри та фільтр для води регулярно перевірятимуться та змінюватимуться.
  • Клієнти зможуть придбати власні набори для манікюру та педикюру, які, за бажанням, можна зберігати в нашому салоні;
  • Для кожного клієнта використовуватимуть лише одноразові предмети, як ми це робили завжди.

Євгеній Кучмар

співзасновник мережі барбершопів Gentlemen’s Club


Як вижити під час карантину

Ми опинилися в дуже складній ситуації економічно. Таке враження, що влада зробила все для того, щоб знищити малий бізнес. Для ЗМІ вони говорили про скасування оренди та податку, але насправді це не так: у законі написано, що орендну плату можуть скасувати. І «можуть» тут головне. Наприклад, у нашій мережі декілька барбершопів знаходяться в державних приміщеннях, але в жодному з них нам не дали орендні канікули. Відповідно, барбершопи закриті, але оренду ми мусимо платити. Ми вже заплатили за місяць, але в нас немає чим платити за наступний, тому накопичуються борги. Вони досить суттєві, бо в нас мережа із 25 барбершопів. Звісно, є орендодавці, які пішли на поступки, хтось скасував оренду повністю (так зробили десь 30% орендодавців), а хтось запропонував знижки. Але як покривати борги після виходу з карантину – поки що дуже велике питання.


У нашій мережі декілька барбершопів знаходяться в державних приміщеннях, але в жодному з них нам не дали орендні канікули


Ми подавали листи в Промислову палату, щоб отримати свідоцтво про форс-мажорні обставини, але досі чекаємо висновку, оскільки вони також на карантині та працюють онлайн. Ми це робимо для того, щоб хоча б державні приміщення скасували для нас оренду.

Наші працівники отримують офіційну зарплату, тому якщо людина хоча б один день на місяць працювала, ми платимо податки за весь місяць. Відповідно, за березень ми заплатили податки в повному обсязі. Щодо роботи барберів, то зараз вони у відпустці своїм коштом. Але ми все одно намагаємося хоча б якимись коштами їх підтримувати, тому що людям потрібно за щось їсти. Багато наших працівників з інших міст і винаймають квартири, але ми не маємо фізичної можливості допомогти кожному заплатити за оренду. Я знаю, що дуже мало хто пішов на те, щоб скасувати орендну плату, проте хтось домовляється про те, щоб розбивати платежі на майбутнє. Так люди заганяються в борги.

Зрозуміло, що дехто з барберів старається працювати. Коли їм телефонують їхні клієнти, вони можуть приїхати до них додому або прийняти в себе вдома. Але це відбувається на індивідуальному рівні через особисті зв’язки, я не можу проконтролювати процес і з цього нічого не маю. Проте так все одно неможливо заробити достатньо коштів для нормального існування.

Як виходити з карантину

У період карантину ми намагалися не просто сидіти вдома, а займалися корисною роботою. Ми підтягнули діджитал, запустили оновлений сайт, розробляємо маркетингову стратегію для виходу з карантину, а також стратегію, як ми будемо працювати. Ми хочемо максимально забезпечити безпеку для співробітників і клієнтів. Усі барбери працюватимуть у масках і рукавичках. Ми навіть закупили захисні костюми, але виявилося, що в них дуже незручно працювати. Також ми закупили прозорі окуляри, але і в них некомфортно, тому що коли ти в масці, окуляри починають пітніти. Ми зараз мізкуємо, як налаштувати процес, щоб була максимальна безпека. А дезінфекція у нас завжди була на високому рівні.

Внаслідок того, що ми велика мережа, я думаю, що всі наші барбершопи відкриються, але важко спрогнозувати, з якими втратами. Дуже багато не місцевих виїхали з Києва на карантині, бо не мали змоги винаймати квартири. Тому коли настане бум повернення в Київ, стане проблемою найняти квартиру, і я не знаю, чи всі наші співробітники повернуться на роботу.

Я думаю, що буде великий спад кількості клієнтів. Можливо, у перший період буде великий стрибок попиту, тому що багато людей чекає можливості нарешті записатися в барбершоп, але коли всі підстрижуться, може настати період стагнації. Важко буде і працівникам, і власникам бізнесів, адже борги в нас уже немаленькі. Але ми готуємо всі умови для безпеки, щоб клієнти знали, що отримають якісний сервіс і будуть у безпеці.

Стас Смук

барбер


Як вижити під час карантину

Я прийняв для себе рішення не стригти під час пандемії, тому що ставлюся до вірусу й здоров’я людей з повною серйозністю. Мені кожен день пишуть клієнти, вони готові приїжджати додому, оплачувати таксі або забирати з дому до себе. Але я за весь цей час жодного разу не зробив винятку навіть для близьких друзів. Якщо комусь сильно кортить, скеровую до знайомих майстрів, які продовжують працювати, а таких зараз багато.

Хтось працює за записом на виїзд, найчастіше це ті, у кого є свій автомобіль, за день вони можуть обслужити до п’ятьох людей. А хтось стриже у себе вдома. Так можна непогано заробити. Я знаю, що є й такі барбершопи, які приймають клієнтів навіть усередині закладу. Найчастіше це роблять ті, у кого кредити, сім’я та інші труднощі. Оскільки перукар заробляє тільки коли стриже, доводиться йти на крайнощі. Усі, хто продовжує стригти на карантині, мають плюс-мінус п’ятдесят відсотків від вартості послуги, тому їм вигідно попрацювати один-два дні на тиждень на повний запис.


Мені кожен день пишуть клієнти, вони готові приїжджати додому, оплачувати таксі або забирати з дому до себе. Але я за весь цей час жодного разу не зробив винятку навіть для близьких друзів


У мене немає додаткових джерел доходів. Крім стрижок у барбершопі, я ще викладав у нашій академії. Перед початком карантину учні склали іспит, а наступну групу довелося перенести на поки що невідому дату. Мені пощастило, що у мене були хоч якісь заощадження, тому що на оренду та харчові продукти за ці два місяці довелося витратити дуже пристойну суму. Але в мене є знайомі й друзі, в яких ситуація гірша, деякі були змушені виїхати з Києва. Це хороший урок на майбутнє, що завжди треба мати подушку безпеки.

У перший день самоізоляції я створив телеграм-канал, де пишу про кіно, серіали, книги й мистецтво в цілому. Я давно планував створити щось подібне, але ніяк не знаходив на це час.

Як зміниться робота після карантину

У принципі, в барбершопах і так усе чудово з дезінфекційними засобами, після кожного клієнта всі інструменти обробляються Бацилолом, Барбацидом, Біолонгом, а майстер обробляє руки за допомогою Стериліуму. Одне тільки не дуже приємно, що ще довго доведеться працювати в масках і рукавичках, а це великий мінус для перукаря.

Я планую повернутися в роботу, як тільки знімуть обмеження зі сфери обслуговування. Ходитиму на роботу пішки, оброблятиму ретельно інструмент, мінятиму рукавички після кожної послуги, носитиму маску.

На жаль, ще довгий час люди будуть із побоюванням ставитися до близького спілкування, а це було фішкою наших закладів. Зараз усе перетвориться в щось на зразок стоматологічних кабінетів, а це найгірше, що можна було уявити для нас і наших клієнтів.

Лєнара Муслядінова

перукарка-стилістка


Коли ввели карантин, салон, в якому я працюю, закрили, як і всі інші, тому всі записи на березень і квітень я скасувала. Коли стало відомо, що карантин продовжили, багато моїх клієнтів, які звикли вчасно доглядати за своїм волоссям, пропонували зустрітися індивідуально і розв’язати це питання. Але я всім пояснила, що на час карантину працювати вдома не буду, у мене навіть із цього приводу багато жартів на сторінці в Facebook. Я не знаю, обслуговують клієнтів удома мої колеги чи ні, це вибір кожного, але моя позиція така. Усі клієнти поставилися до цього з розумінням.

Я завжди на зв’язку з клієнтами, для мене важливо зберегти якість їхнього волосся в домашніх умовах, тому я замовляю продукцію з догляду за волоссям онлайн (брендів, з якими я працюю) відразу з доставкою на адресу клієнтів. Я добре знаю стан і структуру їхнього волосся та шкіри голови, а вони мені довіряють.


Я не даю клієнтам відеоуроки стрижок, це абсолютно непрофесійно та дуже небезпечно, тому я проти цього


Я не даю клієнтам відеоуроки стрижок, це абсолютно непрофесійно та дуже небезпечно, тому я проти цього. Можу з великим задоволенням запропонувати й пояснити дуже легкі й цікаві варіанти укладок для зручності та для гарного настрою. Я бачила, як багато салонів і стилістів дають відеоуроки стрижок і фарбування для клієнтів, але навіть у такій ситуації я вважаю це неприйнятним і небезпечним. Проте, знову ж таки, це вибір і відповідальність кожного стиліста. Я дуже рада, що мої клієнти чекають і ставляться з розумінням.

На період карантину не сиджу без діла, постійно спілкуюся з колегами, ми ділимося думками, знаннями, відеоуроками й планами. Звісно, я хвилювалася за фінансову сторону, адже іншого додаткового доходу у мене не було, а оплату квартири та комунальних послуг ніхто не скасовував. Скажу чесно, продаж косметики – це не тільки турбота про волосся клієнтів, але й поки мій єдиний дохід.

Дуже переживаю за всіх, особливо за літніх людей, яким складно справлятися з цією ситуацією, але я вірю, що скоро все закінчиться: я зустрінуся з близькими та обійму їх. Дуже сумую за роботою!

Світлана Максименко

співзасновниця студії колористики WOOW


Ми швидко адаптувалися до ситуації, тому нічого страшного з нами не сталося. Перш за все, ми розробили лінійку б’юті-боксів для наших постійних клієнтів. Наприклад, якщо в клієнтки було заплановане тонування, ми надсилаємо їй рецепт із продуктами, які завжди використовували саме для неї. Також надсилаємо відео про те, як тонуватися в домашніх умовах і підтримати фарбування. Так само б’юті-бокси та відео створили для клієнтів, у яких були заплановані салонні процедури з догляду.

Набори для фарбування ми створюємо суто для наших постійних клієнтів, тому що в нас зберігається їхня історія фарбування, ми знаємо, які засоби їм підходять, як поводить себе їхнє волосся. Нові клієнти можуть лише записатися до нас онлайн на післякарантинний період. Для цього наші менеджери працюють дистанційно.

Уся наша управлінська команда продовжує працювати дуже активно, ми робимо внутрішній аудит, щоб оптимізувати всі процеси. Ці співробітники отримують таку саму зарплату, як і зазвичай.

Частина наших майстрів, які зараз не працюють із клієнтами, залучені в наші нові проєкти – розробку освітніх онлайн- та офлайн-програм із колористики та перманентного макіяжу. Так, зараз в онлайн-режимі працює велика частина команди. А ту частину команди, що не залучена в ці процеси, ми підтримуємо за допомогою фонду розвитку. Ми створили цей фонд уже давно для того, щоб підтримувати професійний розвиток працівників. Наприклад, якщо співробітник хоче відвідати професійний майстер-клас, частину його вартості ми оплачуємо. Зараз цей фонд – наша фінансова подушка, що дозволяє нам підтримувати співробітників у період карантину. Звісно, люди, які не залучені в роботу зараз, отримують зарплату не в повному обсязі.


Не можу сказати, що карантин дуже негативно на нас вплинув, навпаки – у нас з’явився додатковий час для розвитку


Не можу сказати, що карантин дуже негативно на нас вплинув, навпаки – у нас з’явився додатковий час для розвитку, а всі процеси прискорилися в рази. Наша команда зараз працює над створенням корисного контенту для клієнтів – ми запустили блог про те, як доглядати за волоссям, як правильно підібрати продукти під певну структуру волосся, ділимося лайфхаками з колористики.

Ще один проєкт, який ми придумали перед карантином і вже скоро будемо запускати, це наш WOOW shop – магазин із різними маст-хев продуктами для догляду. Тож б’юті-бокси продаватимемо не тільки під час карантину, а й коли він закінчиться.

Ірина Літус

лікарка-дерматолог, трихолог клініки естетичної медицини «Літус»


Оскільки наша клініка має медичну ліцензію, то основна наша діяльність не зупинилася. Ми надаємо послуги в межах дозволених законом процедур – тобто надаємо дерматологічну допомогу. Зараз до нас звертається багато пацієнтів з алергічними реакціями, загостренням хронічних захворювань, таких як: акне, періоральний дерматит і розацеа через носіння масок. Серед частих проблем також сухість рук і контактні дерматити через часте миття рук і використання антисептиків.

На карантині графік нашої роботи змінився: тепер ми відкриті три рази на тиждень. Ухвалили таке рішення з міркувань економічної доцільності. Також ми ввели обмеження на кількість пацієнтів, яких приймаємо в клініці одночасно, щоб люди не скупчувалися в приймальні. Щогодини кварцуємо приймальню, кабінети та обробляємо всі поверхні.

Косметологи, фахівці з роботи з нігтями, реабілітологи та фахівці з роботи з тілом зараз не працюють. Приймають лише дерматологи та дерматоонкологи.


У нових реаліях ми багато часу й сил приділяємо рекомендаціям із домашнього догляду, підбираємо засоби для клієнтів і доставляємо їх


У нових реаліях ми багато часу й сил приділяємо рекомендаціям із домашнього догляду, підбираємо засоби для клієнтів і доставляємо їх, надсилаємо набори для кабінетних процедур і супроводжуємо пацієнтів у їх виконанні. Також віддалено коригуємо схеми лікування і догляду. У нас ніхто з пацієнтів не залишився без уваги та лікування.

Нашій клініці вже 20 років, у нас є постійні пацієнти, які з нами завжди, проте нам вдається швидко переформатуватися та пристосуватися до нових умов. Я впевнена, що в житті головне – гнучкість. Потрібно встигати за обставинами й дивитися широко. Тому, коли я зараз чую від когось зі спеціалістів, що допомогти онлайн неможливо, я знаю, що ці люди просто не хочуть спробувати. Так, онлайн-консультації даються лікарям не так просто, дистанційно поставити діагноз і призначити лікування складніше, для цього потрібно більше часу. Але це можливо.

Звісно, карантин відбився на всіх аспектах нашої роботи. У нас завжди було дуже шумно в приймальнях, приходило багато друзів, була тепла атмосфера, а зараз заходиш – і тиша. Але завдяки тому, що ми продовжуємо працювати, нам вдалося багато чого зберегти. Це стосується і зарплат, і штату, і роботи з партнерами. Адже всім потрібно вижити.

З початку карантину ми думали, як вижити, а потім адаптувалися, звикли до нових умов життя і навчилися з ними працювати. Тепер плануємо з командою, як виходити з карантину, як повернути до роботи фахівців, які не працювали, адже ізоляція розслабляє.

Особисто я за весь карантин жодного дня не сиділа в тиші. Щодня пишу статті, даю інтерв’ю, знімаю ролики, проводжу онлайн-консультації та навчання, дуже багато вчуся сама. Я з тих, хто так і не розбере шафи за карантин. Напевно, через таку свою гіперактивність я змогла запустити новий бренд косметики в клініці, що принципово змінює підхід у лікуванні та догляді за шкірою, впровадити новий лазер у роботі з розацеа, акне і гіперпігментацією. Переконана, що криза – це перевірка на міцність і поштовх до розвитку.