Кейси«Це не ребрендинг»: рекламники про оновлення Rozetka
«Залишити смайл, який усі хейтять – щонайменше сміливо»
Інтернет-гіпермаркет Rozetka оновив стиль і дизайн, включно з логотипом. Над новою айдентикою понад рік працювала агенція Fedoriv.
«Від моменту появи бренду Rozetka ми постійно змінювалися. Настав час закріпити ці зміни, тому ми оновили наш візуальний стиль», – коментують у Rozetka.
Редакція The Village Україна зібрала відгуки дизайнерів, СЕО та креативних директорів рекламних агентств, маркетинг-директорів брендів, як вони оцінюють новий візуальний стиль Rozetka.
Фото: Rozetka
Валентин Панюта
бренд-лiдер проекту, Fedoriv
Це не ребрендинг. Це оновлення стилю зі збереженням базових констант. Основна мета проекту – створення дизайн-системи для численних проявів бренду Rozetka в офлайні та онлайні.
У новий стиль ми закладали насамперед можливість залишатися нейтральними при роботі з іншими брендами. Rozetka – це масштабний генератор контенту. Вона не продає себе, вона продає інші бренди. Власне, основна складність проекту якраз і полягала в створенні візуальної системи для величезного обсягу контенту. Ця система покликана допомагати людині у виборі, а не випинати власний бренд.
Щодо логотипа – ми просто трохи поправили обриси й зробили його одноколірним, аби з ним було зручніше працювати. Знак Rozetka – це частина ДНК великого бренду. Можна вважати його недосконалим, але жоден інший «сучасний / трендовий / мінімалістичний» знак не зрівняється з ним за ефективністю виконання основної функції. Дизайн – це маркетинговий інструмент, у брендингу естетика повинна підкорятися бізнес-логіці. Крім того, ми зробили буквене написання ROZETKA ще одним важливим маркером бренду. До цього його, по суті, не існувало.
Зміна логотипа – важлива, але далеко не єдина частина проекту. Ми оновили позиціонування, тон комунікації, створили дизайн-систему. Тепер проводимо велику роботу з її реалізації.
Дмитро Яринич
креативний директор hooga, викладач і куратор курсу Graphic Design Advanced у Kyiv Academy of Media Arts
Не розуміючи завдань і контексту, складно оцінити, наскільки гарний дизайн, та й чи взагалі він гарний. Якщо ребрендинг мав на меті усім сподобатись, то так, він не вирішив такого завдання. Прийнято асоціювати людей з брендами, а бренди з людьми. Запитайте себе, як ви називаєте людей, які хочуть усім подобатись?
Варто також сприймати ребрендинг у контексті злиття з компанією EVO (українська продуктова IT-компанія – ред.). Можна розраховувати, що, крім монопольного охоплення ринку, Rozetka планує використати технологічні й людські ресурси EVO для покращення сервісу та інновацій, UX, стосунків із користувачами.
Багато хто скаржиться на те, що сервіс Rozetka погіршився. Кращого часу, щоб очікувати на зміни і покращення послуг, ніж глобальний ребрендинг – годі й чекати.
Ну і трохи про дизайн. Розгляньмо не логотип, адже не з логотипом ми взаємодіємо як користувачі, а дизайн-систему. Я сприймаю непросте поєднання кольорів з хрусткою гарнітурою як крок до більшої серйозності і формального стилю. Треба розуміти, що за загальною презентацією концептів усе ще стоїть велика робота з гайдлайнами, сотнями видів текстових і візуальних блоків, правила верстки і виробництво пакування (ох ці зелені коробки). Я також дуже чекаю і розраховую на перезапуск сайту і покращення сервісу завдяки інноваціям.
З одного боку, не розумію, чого усі так напряглись – великий бренд заплатив свої гроші іншому великому брендові, вони разом зробили те, що вважають доцільним, і мають на це компетенцію. Жодна тваринка не постраждала, усі задоволені – у чому такий кураж лити помиї, неясно. З іншого боку – усі мають право на свою думку.
Олексій Філановський
Екс-маркетинг-директор «Фокстроту»
Будь-яка дія в маркетингу має бути обґрунтованою. Чи потрібен був ребрендинг Rozetka? Так, безумовно. В українського ритейл-гіганта є дві проблеми, які треба було б вирішити.
Перша – архаїчність і беззмістовність логотипа, який був, без сумніву, дуже хороший для онлайн-проекту початку двохтисячних. Однак тепер на тлі сучасного дизайну це видається як щось досить старе, аби бути неактуальним, проте не настільки старе, щоб бути «милим ретро».
Друге – обмеження, яке накладає назва. Сьогодні Rozetka заявляє асортимент у 1,2 мільйона позицій, однак назва і бренд продовжують кричати: «Ми продаємо товари, які встромляють у розетку». Те, що свого часу стало прекрасною точкою диференціації, тепер стримує розвиток.
Чи вдалося вирішити ці завдання? На мій погляд, ні. Ба більше, до їх розв’язання навіть не підійшли.
Логотип позбавили червоного і білого, і він став «архаїчним логотипом без червоного і білого», як і раніше викликаючи подив у оточенні сучасного дизайну (навіть Україна зараз намагається не відставати від світових трендів).
Зміна шрифту написання нагадала про класичне «пограймо зі шрифтами». Контент великого проекту все одно живе своїм шрифтовим життям, зміна ніяк не підтримується. Та й якщо не вирішено питання з лого, проста зміна шрифту нічого не говорить користувачеві.
Проблему з обмеженням у сприйнятті асортименту спробували розв’язати новим слоганом. Але, по-перше, слоган – це завжди щось вторинне, а по-друге, розраховувати на його дієвість можна, якщо вдалося створити щось справді меметичне. «Щоразу що треба» – це прекрасний «внутрішній» слоган, що відображає позиціонування для команди, але вельми дивне комунікаційне рішення, спрямоване в світ. Чи можна було розв’язати поставлені завдання? Думаю, так. Rozetka притаманний страх змін. Ілюстрацією обережного підходу можна вважати той факт, що бренд єдиний з великих e-commerce проектів досі використовує домен com.ua. Тому вона не дала відмовитися ні від назви, ні навіть від лого.
Абсолютно нове лого, із врахуванням обсягів медійки Rozetka, а також частим контактом користувачів по «своїх» каналах, стало б рідним та звичним буквально за рік. Ми маємо приклад Vodafone, який безболісно змінив МТС.
Можливо, Rozetka варто було подумати про те, щоб наслідувати приклади світових гігантів, які, вийшовши на топовий рівень знання, узагалі відмовляються від лого, залишаючи тільки шрифтовое рішення (наприклад Uber, який не побоявся зробити це).
Можливо, настав час і для більш універсальної назви.
У будь-якому разі те, що сталося, я не називав би «ребрендингом» і рекомендував би компанії все ж подумати про вирішення завислих проблем, провівши реальний ребрендинг.
Настя Жеребецька
дизайн-директорка spiilka design büro
Якщо я правильно уявляю підхід до створення айдентики Rozetka дизайнерів з Fedoriv, то рішення залишити смайл, який усі хейтять – щонайменше сміливе. Мені новий зелений дурбецало здається дуже крутим. Як то кажуть, настільки поганий, що вже гарний. Це саме те, що робить конвенціонально правильний дизайн цікавим і впізнаваним. До ребрендингу є низка питань, але аж критику в мене викликає лише гостротрендовий широкий шрифт у логотипі, який просто піднабрид останнім часом.
Олег Томін
СЕО BART and FINK
Оцінювати будь-яку комерційну роботу варто з позиції відповідності завданню. Ребрендинг – це насамперед коригування суті бренду. Тобто завдання ребрендингу – точніше сформулювати те, чому ми вибираємо бренд безвідносно до об’єктивних причин, чому він нам повинен подобатися.
У випадку з Rozetka очевидно: завданням було сформулювати те, що тепер це ще більший супермаркет і взагалі місце покупки всього на світі. На рівні комунікації бренд тепер каже, що купувати – це чудово. Тобто говорить від імені всієї категорії ритейлерів і, таким чином, представляє її з позиції лідера. Що, поза всяким сумнівом, відповідає завданню.
Що стосується зовнішнього вигляду, мені подобається, що бренд зберіг усе, що треба було зберегти і відмовився від усього, від чого варто було відмовитися. Круто, що залишився цей наївний смайлик із двохтисячних і що цей смайлик відмовився від градієнта. Чорно-зелений колір – абсолютно автентичний для категорії, і з огляду на те, що Rozetka тепер маркетплейс усього, ця проста двоколірність дає змогу брендувати що завгодно, зберігаючи ідентичність.
Якщо коротко, усе добре зроблено.