Lapunzel – перший український бренд веганської зоокосметики, заснований сестрами Одаркою й Даєю Луніними у 2023 році. Ідея створити свій продукт виникла після походу до мережевого зоомагазину. На поличках із косметикою не знайшлося жодного українського бренда з адекватним складом. Дослідивши ситуацію, засновниці переконалися, що на ринку є прогалина, а доглядові «зоогіганти» – це щось застаріле й не гнучке. Так виник бренд Lapunzel, що пропонує гіпоалергенні формули й доносить важливість бʼюті-рутини для тварин.

Сестри Луніни розповіли Віледжу про челенджі першого року існування зообізнесу. 

Що потрібно було на старті

Ніхто з нас раніше не займався виробництвом косметики, але ми слідкували за трендами й ситуацією на ринку. Косметика Lapunzel – це про поєднання креативності, якісних досліджень і комунікації з хіміками-технологами.

У запуск бренду ми вклали 25 000 доларів, що, як тепер ми вже знаємо, є доволі великою сумою для старту такого бізнесу. Але ми дуже вкладалися й у дизайн, й у виробництво

Зообізнесом зараз правлять здебільшого бумери 

Це не про ейджизм, а про підхід до роботи й комунікацію. Ми відчули зверхність від мережевих гігантів, стикнувшись із грубістю й безкомпромісністю топменеджменту. Стати на поличку в мережу – майже неможливе завдання, є багато бюрократичних моментів і питань до формату співпраці. Ми могли говорити по телефону з кимось із зоогігантів, і вони кидали слухавку, не дослухавши нас. Тож у перший рік роботи ми зрозуміли, що нас очікує тернистий шлях, де головним викликом є модернізація зообізнесу й надання йому більшої цінності. Це все має йти паралельно з розвитком пет-культури й пет-майндсету в Україні. 

Незважаючи на це, нам щастить знаходити партнерів зі схожими цінностями, легких у комунікації й прозорих у своїй політиці. Наприклад, нещодавно ми з’явилися на поличці в ЦУМі й дуже задоволені нашою співпрацею. На черзі ще одна велика колаборація, про яку можна буде розповісти трохи згодом.

Боротьба з масмаркетом 

Ми часто чуємо від грумінг-салонів, що наші аромати відрізняються від чогось звичного для аудиторії. Це й добре, і погано. Погано, бо пет-перенти шукають парфуми з полунично-зефірним фльором, а Lapunzel – це зовсім інша історія. Але ж якщо собака – мамина цукерочка, вона не обовʼязково має пахнути як лоліпоп. Нічого не маємо проти лоліпопів, але чому б не спробувати щось нове? 

У будь-якому разі косметична індустрія в Україні розвивається, зростає попит на цікавинки й нішеві аромати. Тому нашими пет-парфумами й шампунями користуються не лише улюбленці, але і їхні люди (нам часто в цьому зізнаються). У найближчому майбутньому ми плануємо розширити асортимент, додати ще більше експериментальних поєднань і докрутити формули. 

Знайти класну тару – ще та головоломка 

В Україні не найкраща ситуація з виробництвом екотари, а доставка з-за кордону потроює собівартість продукту.Наразі співпрацюємо з ElfaPack (у них класна ПЕТ-тара), але в майбутньому хочемо мати крафтові баночки й експериментувати з усіма можливими дизайн-рішеннями. 

Дорогі формули, і такий самий контрактний виробник

Із самого початку ми знали, що жодної економії на формулах не буде.

Ми платимо контрактному виробникові круглу суму за їхнє створення, а кожна формула проходить кілька ітерацій до затвердження. Перш ніж зробити бриф на розроблення продукту, ми проводимо дослідження, аналізуємо попити й читаємо наукове обґрунтування щодо безпечності того чи того компоненту. Усі інгредієнти постачаються з ЄС і мають сертифікації якості так само, як і наш контрактний виробник. Нам не шкода інвестувати в дослідження і щоразу удосконалювати наявні формули, це наша репутація.

(Не) той самий майндсет

Нас тішить, що пет-культура в Україні розвивається. Дедалі більше людей ставляться до улюбленців як до дітей, виховують їх, присвячують час і не економлять на зоотоварах. Проте періодично стикаємось із стереотипним твердженням, що тварині не потрібна доглядова косметика або що «достатньо й грумінгу». Усі ці міфи розвіюємо в нашому інстаграмі й закликаємо пет-перентів вводити бʼюті-рутину в життя улюбленця. Ми за поєднання гуманного грумінгу й домашнього догляду: це важливо для здоровʼя тварини

Плани

У нас їх багато. Хочемо запустити новий продукт, зняти рекламний ролик і заколабитись із кількома благодійними фондами (до речі, ми є офіційним партнеромГО «Зоопатруль»). Наразі шукаємо ритейл-партнерів, щоб разом екологічно розвивати українську зооіндустрію. Зрештою, ми працюємо на спільну мету.