Є питанняЯк забороняють телефонний спам
Кого штрафувати – операторів чи компанії, які розсилають спам?
У Верховній Раді зареєстрували законопроект про протидію телефонному спаму – пропонують штрафувати операторів.
The Village Україна говорить з одним з авторів законопроекту та з представниками мобільного оператора, щоб з'ясувати, як може діяти заборона телефонного спаму.
Автор законопроекту
Борислав Береза
народний депутат
За спам нестимуть відповідальність оператори, оскільки саме вони передають дані абонента компаніям, що здійснюють розсилку спаму.
Операторам заборонять передавати персональні дані абонентів і персональний абонентський номер без окремого письмового договору.
Поскаржитися на спам користувачі зможуть через суд.
За порушення оператори матимуть сплатити штраф від 30 до 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 510 до 680 гривень). За ті самі дії, вчинені повторно протягом року, штраф складе від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів (850 – 1700 гривень).
Будь-які розсилки будуть можливі лише після укладення окремого письмового договору між абонентом та оператором.
Депутати пропонують внести зміни до Закону України «Про телекомунікації» і до Кодексу України про адміністративні правопорушення.
«Спам» розумітимуть як електронні, текстові та мультимедійні повідомлення, які надсилаються без згоди користувача. До прав споживачів телекомунікаційних послуг пропонують внести захист абонентського номера і вимогу до операторів забезпечити нерозповсюдження спаму і блокувати його.
Мобільний оператор
Максим Савченко
радник з регуляторних питань компанії «Київстар»
Даний законопроект пропонує вирішувати завдання боротьби зі спамом виключно шляхом накладення на операторів зобов'язань і санкцій, що є нелогічним, оскільки мобільний зв'язок – лише середовище передачі інформації, в той час, як генераторами розсилок є постачальники продуктів і послуг. Запропоновані народними депутатами зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення взагалі суперечать предмету регулювання кодексу в частині відшкодування прямих і непрямих втрат абонентів.
Як показує світова практика, 90% спам-розсилок приходять на абонентські номери, які споживачі залишають під час акцій, покупок, конкурсів іншим постачальникам товарів і послуг, які в подальшому використовують отримані номери телефонів для розсилок рекламних пропозицій. Більш ефективним механізмом боротьби зі спамом буде накладення зобов'язань на компанії, які розсилають подібну інформацію.
Наприклад, в США і Австралії створили національні реєстри «Do not call». Вносячи туди свій абонентський номер, людина дає заборону на отримання будь-яких розсилок без її згоди. Так само в більшості країн світу прийняті антиспам кодекси, які, в першу чергу, зобов'язують розповсюджувачів розсилок отримувати у кожного абонента згоду, а в своїх розсилках ясно визначати механізм відмови від них.
Як борються зі спамом зараз
З 2013 року на мережі оператора функціонує система AntiSPAM від американського провайдера Roamware (Mobileum). AntiSPAM-фільтри обробляють SMS-трафік, що надходить з інших телекомунікаційних мереж, і в режимі реального часу виявляють і блокують розсилки спаму і підозрілі SMS-запити. Всі операції з моніторингу та аналізу трафіку здійснюють інтелектуальні автоматичні системи.
Чому все одно приходить спам від таксі
Абоненти часто самі залишають свої номери мобільних телефонів службам таксі. Надалі ці служби фіксують у своїх інформаційних базах номери телефонів замовників, більш того – обмінюються такими даними. В результаті, замовивши один раз поїздку, клієнт починає отримувати рекламні пропозиції від цього ж таксі або інших транспортних служб.
У цьому випадку оператор зв'язку може заблокувати функцію отримання SMS-розсилок за зверненням абонента.