З 2016 року бренд Gushka відроджує давнє ткацьке ремесло й створює вовняні вироби, які закохують в українське людей далеко за межами України. Протягом усього свого існування команда поєднує виробництво з освітньою компонентою, яка розкриває історію традиційних ремесел, навчає поваги до праці та популяризує давні професії. Тепер Gushka запускає в роботу великий центр із перероблення вовни, який стимулюватиме розвиток вівчарства й ткацтво в усьому карпатському регіоні.

Віледж разом із Lenovo та Gushka розповідають, як технології допомагають маленьким брендам масштабувати українські традиції на весь світ.

Фото: Кадри з відео «Як українці повертають забутому ремеслу визнання» Іванки Дячук, авторки однойменного блогу на YouTube

Бренд із душею, що виріс у великий бізнес

Дарина й Олег Луканюки

засновники бренду Gushka


Бренд Gushka народився в карпатському селі Яворів. Він виріс із проєкту, який називається «Дідова хатчина». Це земля в Карпатах, де живе п'ять поколінь Олега, і яка стала соціально-волонтерським проєктом, що допомагав із повагою відновлювати ремесла, які побутували в цьому регіоні. Згодом ми стали думати, як додати «Дідовій хатчині» комерційного складника, який би генерував кошти на її підтримку. Але важко було зіставити цей проєкт і комерцію, бо це свого роду сакральне для нас місце.

Отже, ми почали перебирати ідеї й дійшли висновку, що небайдужі саме до традиційних ремесел. Спробувавши втілити декілька ідей, зрештою, ми знайшли ту саму – ткацтво ліжників, яким займалася ще бабуся Олега. Носії ремесла були поруч, сировина була, єдина проблема – тоді, на початку 2017 року, ліжник асоціювався з дешевим карпатським сувеніром із базару. А нам важливо було не паразитувати на традиції, а вкладатися в її розвиток і розвиток регіону. Тож так і розпочалася історія Gushka.

Коли ми почали шукати працівників, то виявили дуже прикру річ – на той час у нашому регіоні професія ткалі була не дуже статусною. Вважалося, якщо людина тче, вона не має достатньо освіти, щоб робити щось інше, або ж у неї проблеми в сімʼї, тож вона мусить так заробляти гроші.

Для нас було дуже важливо цей наратив змінити. Зробити професію ткалі престижною, авторитетною – щоб жінки, які тчуть, пишалися своєю роботою й отримували за неї хорошу зарплату. Тому ми поставили собі за мету не просто викуповувати в жінок вироби, а мотивувати їх самостійно створювати дизайни, і загалом виводити це ремесло в компанію з повноцінним виробництвом.

Вірні традиціям: як створюються вироби Gushka

Любов

співзасновниця бренду Gushka, директорка виробництва


Gushka створює гуні, пальта, жилетки, доріжки, ліжники. Усе це дівчата тчуть на дерев'яних верстатах, зроблених вручну, як і 100 років тому. На виробництві є верстати, яким і по 40, і по 60 років.

Вовну для виробів Gushka купує переважно в українських фермерських господарств, які займаються вівчарством. Щоби виготовити нитку, сировину спочатку декілька разів заливають гарячою водою, після промивають холодною. Далі її висушують і відправляють на граблю – великий-великий барабан із великою кількістю голочок, які прочісують вовну й роблять її пухкою та придатною до прядіння та ткання. Якщо ж потрібна вовна певного кольору – сировина їде до пані Калини, яка як справжня знахарка в казані на вогні її фарбує.

Згодом майстерні бренду вручну прядуть нитку. За допомогою тонкого веретена вони накручують сировину, і з неї утворюються пухкі й товсті нитки. Цю вовну скручують у невеликі моточки для зручності – саме їх і називають гушками.

Відкриті до нового: як технології доповнюють виробництво

Оля

дизайнерка Gushka


Ремеслам зараз складно існувати без технологій: ми не тільки використовуємо ноутбуки чи планшети для дизайну та комунікацій, а й залучаємо, наприклад, проєктори, щоб розтягнути малюнок на килим і подивитися на нього в масштабі.

Через те, що наша вовна фарбується вручну, нитка у виробі може мати інший відтінок, ніж на фото товару. Тому ми часто фотографуємо для клієнтів наші вироби й дизайнимо картинки, щоб показати, який вони вигляд матимуть в інтерʼєрі. І загалом завжди йдемо назустріч їхнім ідеям. Так, нещодавно пані надіслала малюнки своїх дітей і попросила зробити з них мінімалістичні ескізи для виробу.

У роботі з вовною дуже багато місця для творчості. Іноді ми спочатку тчемо зразок, а потім уже створюємо дизайн для нього, а іноді, навпаки, – фантазуємо й створюємо зразки на ноутбуці, а вже потім тестуємо їх на верстатах.

Віднедавна Оля користується в роботі Lenovo Yoga 7i 2-in-1 та найбільше вподобала його мобільність, можливість працювати зі стилусом на екрані та трансформувати його в планшет. Ця модель оснащена високопродуктивним процесором Intel® Core™ 13 покоління, тож їй під силу творча робота в багатозадачному режимі. Елегантний корпус із заокругленими краями зручно тримати в руках, а перехід із режиму ноутбука до планшета відбувається плавно й не вимагає зусиль.

Користувачі відмічають високу якість зображення під час відеодзвінків, а також якісний звук завдяки технології шумозаглушення. Фахівці ж із дизайну оцінили підтримку технології Dolby Vision, яка гарантує насичене, яскраве та фотореалістичне зображення. І, звісно, Yoga 7i 2-in-1, оснащений акумулятором із тривалим часом автономної роботи та підтримкою технології швидкої підзарядки, що дають змогу продуктивно працювати протягом усього дня.

Як маленький бренд розвиває цілий регіон

Наталя

СЕО Gushka


Коли Gushka тільки починалася, бренд не мав чіткої стратегії щодо масштабування чи виходу на міжнародний ринок. У перші роки це був більше освітній проєкт, ми мали пояснити людям, чому ліжник не може коштувати 700 гривень, а також зробити цей виріб актуальним. Нині ж ми зосередили свою увагу на трьох пріоритетних ринках: США, Велика Британія й країни Скандинавія.

А от для України в нашої команди давно визріла дуже масштабна ідея – побудувати перший у країні центр перероблювання вовни й виробництва вовняної нитки для килимів. Цьогоріч ми здобули грант на програмі Think ON. Ukraine від компанії Lenovo й одержали 500 тисяч гривень, які спрямуємо на створення цього центру. Це дасть змогу контролювати якість сировини та збільшити виробничі потужності, а ще – розвивати вівчарство й ткацтво в регіоні та масштабуватися на іноземні ринки. Зараз ми на етапі узгодження з італійцями обладнання для нашого центру й скоро будемо його замовляти.

Загалом грантові програми – це крута можливість, яку варто використовувати. Навіть якщо ви не перемагаєте, участь вартує зусиль, адже ви отримуєте шанс поглянути на власний бізнес з іншої перспективи, помітити важливі деталі, що раніше проходили повз, й оцінити можливості на майбутнє.

Матеріал підготовлено за підтримки