З 24 лютого одеський виробник дитячих ігор Strateg припиняв роботу лише на тиждень, а потім із новими силами повернувся, запустивши патріотичну серію розваг. Особливу увагу компанія приділяє благодійності: у 2019 році вони встановили два Національні рекорди України: найдовша доріжка з настільними іграми та наборами дитячої творчості та найбільша кількість подарованих іграшок у той день. Від початку повномасштабного вторгнення компанія дарує розвивальні ігри дітям, які нещодавно тікали від обстрілів, а також передає кошти для дітей-сиріт, чиї дитбудинки постраждали від ракет. Так нещодавно на благодійному заході «Мрія життя» вони пожертвували 450 000 гривень.
Ми поговорили із засновником бренда Strateg Олександром Сиваком про заснування дитячого бізнесу, реакцію закордонних колег на українську продукцію та майбутнє патріотичної серії іграшок
Тактика та стратегія: чому саме дитячі ігри
Якби в мене запитали, чи є чітка дата заснування компанії, я б не відповів. Ми вважаємо, що минулого року відсвяткували 15 років роботи, але наша історія почалася фактично у 2006-му.
Strateg не був першим моїм бізнесом, проте всі проєкти до нього були пов’язані з поліграфією. Я випускав журнали та газети, мав рекламну агенцію. Одного разу я отримав замовлення на виготовлення тематичної настільної гри. Коли зробив її – зрозумів, що теж хочу виготовляти настолки. Так, першими іграми мого виробництва стали класичні монополія, доміно та різноманітні бродилки.
Настільні ігри – це завжди про тактику та стратегію, тож і назву компанія отримала співзвучну – Strateg. Це слово мені подобається ще й тому, що з давньогрецької воно перекладається як «мистецтво полководця».
Міжнародні стандарти та виставки: як європейці реагують на українську продукцію
З 2017 року ми почали регулярно відвідувати Міжнародні дитячі виставки в Німеччині, Польщі, ОАЕ й Україні та робити експозиції для торгової марки Strateg. Завдяки таким заходам ми розуміємо, на якому рівні зараз перебуває виробництво іграшок в Україні, й обмінюємося досвідом. На виставки також приїжджають закупники з великих українських і європейських компаній. І з останніми, на жаль, поки складніше будувати робочі відносини. Вони хочуть купити українську іграшку набагато дешевше за європейську. Навіть якщо та однаково якісна, її ціну занижують просто тому, що вона made in Ukraine. Тож на виставках ми ще й змінюємо ставлення європейців до української продукції та привчаємо гідно оцінювати її якість.
Усі наші іграшки виготовляють із гіпоалергенних матеріалів, їх перевіряють психологи. Математичні чи лінгвістичні іграшки разом із нами розробляють учителі та логопеди. Особистий досвід батьківства також допомагає зрозуміти, яку продукцію робити. Ти відчуваєш, що би дав своїй дитині до рук, а що ні.
Матеріали – з-за кордону, робочі місця – українцям: як працює команда на Одещині
Спочатку Strateg складався з мене й ідеї. Згодом я найняв двох дизайнерів, які розробили перші 20 ігор, зокрема серію «Цікава математика», «Правила дорожнього руху», «Тварини дикого світу» й, звичайно, монополію. Тепер наш асортимент складається з майже 1000 ігор, 1500 картин за номерами та майже 800 видів алмазної мозаїки.
Нині тільки наша команда налічує приблизно 200 працівників. Але якщо врахувати кількість робочих місць, які потрібні для виготовлення комплектувальних іншими підприємствами, то можна нарахувати й понад 1000 людей. Щоби давати робочі місця та рухати економіку України, ми замовляємо матеріали з Європи та Китаю, але повністю збираємо іграшки саме в Одесі. Так у 2019 році ТОВ «Стратег Україна» стало переможцем у Всеукраїнському рейтингу «Сумлінних платників податків».
Коли почалося масштабне вторгнення, ми поставили бізнес на паузу. За два дні законсервували всі процеси, видали працівникам зарплату й у такому стані перебували приблизно тиждень. Але вже 15 березня ми почали повноцінну роботу. Початок весни відпрацювали навіть краще, ніж сподівалися. У травні змогли вийти на довоєнні показники. А у вересні суттєво перевершили їх.
Допомогла моя присутність на місці, адже коли керівник перебуває поруч із командою, це додає мотивації. Крім того, ми максимально забезпечуємо фінансову складову бізнесу, не затримуємо виплати, ще й допомагаємо співробітникам продуктовими наборами.
«Скажи паляниця»: як з’явилася патріотична серія іграшок
Коли ми повернулися до роботи після вторгнення, я зібрав усіх і сказав: «Нам потрібні патріотичні іграшки, які можна покласти до кишені, коли спускаєшся до сховища. Настільні ігри в такий момент відвертають увагу, покращують настрій, зближують».
Приблизно в цей час почали з’являтися багато мемів про жінку, яка збила банкою дрон, крадені танки й інші. Дизайнери підхопили ідею – і так, зокрема, виникли наші хітові ігри: «Ой у лузі», «Скажи паляниця», «Знай наших» та інші. Реакція покупців була неймовірна. Вони писали нам, ділилися досвідом і підказували, куди далі рухатися.
Окремою діяльністю нашої компанії є благодійність, якою я займаюся особисто. Нам може зателефонувати представник дитячого будинку, і ми передамо туди наші патріотичні іграшки та за потреби іншу допомогу. Є госпіталі, які до нас звертаються напряму або через благодійні фонди.
Серія патріотичних ігор і далі доповнюватиметься, адже відбуваються нові події, з’являються меми, які надихають на створення нових ігор. Також ми плануємо розробити стратегічну гру за мотивами сучасної російсько-української війни.
Be Ukrainian: яка іграшка має стати сімейною традицією
Усі іграшки можна поділити на три різновиди: для розваг, навчання та хобі. Спираючись на це, ви маєте обрати, що для дитини зараз актуальніше. Усі різновиди іграшок потрібні, але варто добирати їх, зважаючи на індивідуальні особливості малечі.
Батьки, звертаючись до наших магазинів в інтернеті, завжди отримають допомогу та підказку консультантів. Але якби я міг порадити одну-єдину гру – це була би Be Ukrainian. Ця настільна гра складається з питань про українські міста, пам’ятки, героїв, визначні події, тваринний і рослинний світ. У сімейному колі гравці зможуть органічно пізнавати свою країну та закохуватися в неї ще більше.
МАТЕРІАЛ ПІДГОТОВЛЕНО ЗА ПІДТРИМКИ