Власний досвід«Іменний конкурс Наталії Могилевської». Що таке Giveaway та скільки заробляють їхні організатори
Розповідає організатор «гіва» з Настею Каменських і не тільки
Мабуть, кожен, хто навіть мінімально підтримує активність в Instagram, отримував пропозицію взяти участь у Giveaway: або ж виграти подарунок (зазвичай це гроші, iPhone чи машина), або стати спонсором та «отримати гарантований приріст аудиторії». Їх, як правило, називають іменами зірок, наприклад: «Іменний конкурс Наталії Могилевської» й так далі.
«Гіви» – це інтернет-бізнес, на якому заробляють організатори та запрошені зірки, що привертають увагу аудиторії та діляться своїми підписниками з тими, хто оплачує конкурс. В окремих випадках організаторам вдається заробляти навіть до 1 000 000 гривень за конкурс.
Як це працює:
- Створюється конкурсна сторінка *;
- Блогери (чи зірки) анонсують у своїй стрічці конкурс і запрошують аудиторію підписатися на всіх спонсорів;
- Після завершення проводиться прямий ефір, в якому «випадковим чином» обирають переможця серед тих, хто підписався на всіх спонсорів (їх у конкурсі від 15 до 100).
* Instagram почав активно банити такі сторінки, тому тепер, зазвичай, конкурс проводять без них.
У результаті, спонсори отримують аудиторію, організатори та зірки – гроші. Середня ціна за участь у конкурсі в Україні: 5 000–7 000 гривень, великі конкурси: 10 000–15 000 гривень.
Спонсором конкурсу може стати будь-хто – від «прокачаного» блогера, співака чи артиста, що системно виробляє контент, до користувачів-початківців, які бажають «швидко та легко» набрати аудиторію, не розуміючи, що далі з нею робити.
Часом серед організаторів конкурсу зустрічаються шахраї, що не дотримуються умов конкурсу – не виплачують повну суму грошей, підтасовують результати, даруючи подарунки «своїм», або ж, замість нової автівки, розігрують свою стару машину. Але, за словами людей, що працюють з цим ринком, зараз це трапляється вкрай рідко.
Ми поспілкувалися з організатором конкурсів в Instagram Дмитром Квашневським, який пояснив нам, у чому полягає його бізнес, скільки грошей він заробляє та віддає зіркам. Далі – пряма мова.
Редакція не закликає брати участь у «гівевеях», а пояснює, як працює цей ринок у соціальних мережах. Про невдалі досвіди та шахрайство розповімо в наступному тексті.
В якому спортзалі займається зірка
Я відразу ставився до цього заняття серйозно. Перш, ніж прийти в «гіви», я понад три роки займався просуванням в інстаграмі, проводив навчальні курси, на яких навчав людей, як заробляти на просуванні акаунтів, як просувати свої акаунти. Тобто я вже працював із сильними підприємцями, консультував, як вести свої акаунти.
Я читав усі форуми, декілька років усе вивчав. У мене були блогери, за якими я слідкував тривалий час. Знав, в які місця вони ходять, в яких залах займаються. Шукав можливості, щоби вийти на них. Тоді ще мало хто знав, що таке «гів». Я приходив до них і розповідав, пояснював, запрошував до участі, пояснював схему заробітку. Було таке, що мій товариш писав мені: «Тут чоловік тієї блогерки йде по ЖК». Просив, щоби він узяв для мене її контакти.
Словом, шукав будь-яку можливість, аби справа запрацювала. Це були цілі квести. Згодом почали з’являтися контакти й справа поволі пішла. Ще якийсь час поєднував це з навчальними програмами з просування, мав власну агенцію. Але зараз моя основна справа – це «гіви». Тепер я і сам став блогером зі своєю аудиторією.
Зараз я користуюся цією перевагою. Майже не купую ніякий одяг, усе отримую просто так, магазини чи ресторани дають знижки. Можна ще, наприклад, узяти Ferrari покататися на вихідні.
Трохи математики
Коли я шукаю блогера чи зірку для свого конкурсу, для мене важливі два моменти:
- Їх має бути легко продавати. Спонсори мають розуміти, хто це та яка в них аудиторія. Я, наприклад, робив перший «гів» із Каменських. Люди прекрасно знають, хто це, тим паче, це було вперше. Звісно, залучати в такий конкурс спонсорів легко. Але буває так, що у блогера є велика аудиторія, але у своїй темі. І більшість його не знає. Це продавати важко.
- З ними має бути легко комунікувати. Я працюю з топовими артистами, в яких є свої менеджери, тому взаємодія проста й максимально зрозуміла.
Середня ціна за 1 00 підписок від одного артиста чи блогера – 10 000 гривень. Я кажу йому: «Окей, я готовий заплатити тобі такі гроші. Скільки аудиторії ти можеш привести спонсорам?». Він називає суму, наприклад, у 10 000 підписників. Відповідно, це коштує 100 000 гривень. Це означає, що кожен спонсор, який візьме участь у конкурсі, гарантовано отримає 10 000 аудиторії саме цієї людини.
У нас була ситуація – ми гарантували, що підпишеться 40 000 людей, підписалася 38 800, не вистачило 2%. Тому ми повернули два відсотки від спонсорського внеску людям. Ми могли піти «легким» шляхом і докупити дешевої реклами, як це часто роблять на ринку, щоби залишити всі гроші собі, але для мене важлива якість і репутація. Вляпатися в цій справі дуже легко.
Якщо брати в цілому 100% грошей, які заплатили спонсори, то дохідна частина – це десь від 30–45%. Решта – гонорар, подарунки, команда. У мене працює 4 людини, кожна отримує свій відсоток. Гонорар зірки складає від 30% до 50%. Беремо, наприклад, 10 000 доларів (це всі гроші, які скинули спонсори), з них піде від 3% до 5% на приріст – це гонорар і реклама – ще близько 2% піде на подарунки, команду, десь 3% – заробіток організатора. Це все орієнтовна картинка, яка може змінюватися, залежно від ситуації.
«Гіви» починали мамусі в декреті, студенти, які все робили досить хаотично. Зараз у цій справі є гравці, які розвивають справу як системний бізнес, наймають людей, розвивають майданчики, вкладаються в якісну аудиторію. Але також є шахраї, які обіцяють хороші прирости, беруть великі гонорари, але насправді купують рекламу, яка жене неякісну аудиторію, що в результаті може поховати людині сторінку. Є також ті, хто продає просто дешеву участь у конкурсах, за кілька тисяч гривень. У всьому цьому треба розібратися, перш ніж починати роботу.
Максимальна сума, яку я заробляв? Скажімо так: за рік можна купити квартиру в Києві й машину. На якій машині приїхав сюди? Range Rover. Усі оплати ми приймаємо на ФОП за рекламні послуги, консультувалися з юристами. Торік заплатили понад 250 тисяч гривень податків.
«Що за «кидалово»?
Звісно, аудиторія може сприймати «гіви», як кидалово, в якому на тебе підписується незрозуміла аудиторія, яка ніби-то «хоронить» активність сторінки й усе таке. Але, як я вже казав, треба розбиратися з цим, ставити собі просте питання: навіщо мені це й, знову ж таки, досліджувати, хто організатор, що він уже робив до цього й так далі.
У нас ніколи не було «кидалова». Хоча були невдалі конкурси, в яких ми, наприклад, недобирали аудиторію, тому просто повертали людям гроші. Але минулої осені стався «легендарний зашквар», внаслідок якого проти нас розгорнули цілу інформаційну кампанію. Ми обіцяли, що в конкурсі підпишеться 40 000 підписників, а підписалося 38 800. Ми всім сказали, що ми повернемо гроші пропорційно недобору (у межах 400 грн), оскільки не хочемо наповнювати акаунти неякісною аудиторією.
Один зі спонсорів сказав, що у нього приріст був не 38 800, а 35 000, хотів, щоб ми повернули йому 91 долар. Ми з’ясували, що все з приростом було ок, просто він брав участь в інших конкурсах, була різниця між відписками та підписками. Я йому пояснював, що не можу повернути цю суму, тому що це неправильно. Хтось з інших спонсорів дізнається та почне вимагати таку ж суму собі. Це несправедливо.
Через два дні запустилася масова реклама в інстаграм і фейсбук, з фотками мене та артиста, мовляв, ми кинули людей на 1,6 мільйона гривень. На той момент це був серйозний удар, я навіть помітив свої слабкі місця. Ми це все пережили, епопея звісно мала продовження, я дізнався, хто це зробив і кому такий хід вигідний. Але ми до цього вже були краще підготовлені. Перше, що я зробив, коли це сталося – поговорив зі всіма партнерами та зірками. Вони все зрозуміли та пристали на мій бік. Репутація в цій справі – усе. Без неї нічого не буде працювати.
За весь час ми провели близько 70 конкурсів із середнім приходом у 15 000 аудиторії. Далі рахуйте самі (1 050 000 неунікальних користувачів, – ред.).
Хто купує участь у «гівах»
Аудиторія змінюється, зараз це топові блогери, які постійно виробляють контент. У них налаштована система, вони купують аудиторію, виробляються для неї контент, завдяки цьому підіймають вартість реклами на своїх сторінках та отримують прибутки.
Звісно, якщо людина не готова виробляти контент та інвестувати в роботу з платформою, а просто підписалася на «гів», після конкурсу почнеться хвиля відписок. А за чим людям слідкувати, якщо нічого не відбувається?
В один період спонсорами «гівів» були підприємці, які хотіли зробити «особистий бренд». Я в той час займався цим, ми надавали різний комплекс послуг, у тому числі записували спонсорами в конкурси. Але, знову ж таки, якщо людина заробляє гроші деінде, не ставиться до інсти, як до проєктної роботи чи ще одного бізнесу. Виставляли банальні фото, писали нудні тексти, тож усе й перестало працювати.
Хтось бере участь «для приколу». Є така банальна штука, як «соціальний доказ». Комусь хочеться, щоби у нього була просто більша цифра, ніж у решти людей.
Якщо в людини є власний продукт, навчальний проєкт, якийсь товар, «гів» може стати хорошим трампліном. І тут не так уже й важлива подальша активність на сторінці, а, швидше, як це впливає на продажі, чи переходять люди за посиланнями й так далі.
Instagram насправді можна підняти й без «гівів», але все одно це коштує грошей. Робота з контентом, рекламою, челенджами, квестами. Треба розуміти, що «задурно» не буває, навіть якщо людина все робить своїми силами. Вона ж витрачає власний час, знайомих, партнерів. Це все можна порахувати.