Альона Дєньга – cпеціалістка з діджитал-комунікацій та інтернет-маркетингу, засновниця Telegram-каналу «Ветер дует» і співзасновниця Digital masons.

«Ветер дует» є другим за популярністю Telegram-каналом в Україні та має понад 32 тисячі підписників. Канал був заснований два роки тому, коли Telegram ще не був популярним в Україні, аби відстежувати дешеві авіаквитки. Більше як 30 000 читачів «Ветер дует» зібрав органічно, не вкладаючи гроші в промо. Монетизувати канал Альона почала з осені 2017 року. Зараз там з’являється реклама на тревел-тематику.

The Village Україна дізнається, як запустити Telegram-канал, «підсадити» на нього друзів і ще 30 000 читачів.

 Підпишись на THE VILLAGE УКРАЇНА В TELEGRAM – лонгріди без новин.

Поява каналу

Канал з’явився, бо в мене не було часу відстежувати дешеві квитки

Мій перший Telegram-канал з’явився десь два роки тому. Ця платформа тоді була ще не дуже популярна. Коли я розповідала людям, що є Telegram, вони дивувалися: «Навіщо, якщо є Viber та Messenger?». Я бачила, що в Росії та в нас почали робити канали, мені стало цікаво. Я постійно тримаю руку на пульсі різних технологій як діджитал-стратег та інтернет-маркетолог. У мене є різноманітні проекти у Facebook, Instagram з великою кількістю підписників, зібраних органічно. Для мене це просто іграшки: я перевіряю різні механіки, потрібні для моєї роботи.

Ми з друзями збиралися до Азії та знайшли на Facebook повідомлення про акційні квитки з Мінська до Таїланду за 350 євро. Я подумала, що через алгоритм Facebook дуже складно відстежувати такі повідомлення. Те, що опублікували годину тому, ти можеш побачити тільки ввечері або ж узагалі не побачити. Шанс провтикати гарні пропозиції дуже великий, а подорожувати хочеться. І хочеться подорожувати дешево.

Я пошукала в інтернеті, і виявилося, що можна взяти бот-конструктор і дати йому кілька сайтів, з яких він братиме інформацію і закидатиме її в Telegram. Виходить, канал з’явився, бо в мене не було часу відстежувати дешеві квитки. А тут одразу на телефон надходять повідомлення з пропозиціями, які швидко розбирають, і ти встигаєш відреагувати на них.

Потім я підсадила на канал кількох друзів. Пам’ятаю, люди реально встановлювали Telegram, тільки щоб читати цей канал.

 Коли я розповідала людям, що є Telegram, вони дивувалися: «Навіщо, якщо є Viber та Messenger?»

Неймінг

Виявилося, що є ще один канал з такою ж назвою та механікою

Канал називався Time to travel – банальніше не придумаєш. З хорошим неймінгом у мене по життю проблеми: сто разів криво назвеш – і один раз влучно. Виявилося, є ще один канал з такою ж назвою та механікою.

Я дізналася про це, коли дали безвіз: запостила у Facebook, що в мене є канал з дешевими авіаквитками – і півтори тисячі його налайкало, нарепостило. Його побачив чоловік, який був упевнений, що я повністю у нього вкрала ідею, і почав разом з друзями писати мені неприємні речі в коментарі. Для мене це був шок, бо я не хотіла, щоб мене асоціювали з людиною, яка щось краде. Усі, хто мене знає, сказали, що такого бути не може. Я сама часто страждаю, бо в мене крадуть контент – і тут це звинувачення.

Тоді в Telegram ще не було пошуку, і якщо не знати прямого посилання на канал – його було неможливо знайти. Тобто той канал я і не могла побачити. Його запустили на два тижні раніше за мій, і в нього не було багато підписників. Просто бувають такі збіги в житті.

Я дуже хвилювалася, що всі тепер думатимуть, ніби я крадійка, і мій канал з 10 000 підписників загине. Але моя подруга Надя Перевізник спитала мене, чому я парюся, якщо в мене ж є «Ветер дует» – блог про подорожі Україною. Вона порадила зробити з цього неймінгу такий собі «парасольковий бренд», який буде об’єднувати блог і канал. Я подумала: «Надя – голова», і перейменувала канал на «Ветер дует».

Контент

Спочатку дратуєшся, ставиш канал на mute, а потім думаєш, що можеш щось пропустиш, і повертаєш сповіщення

Спершу канал працював тільки з бот-конструкторами: туди валилося все з 5-6 ресурсів. Я витрачала час лише на те, щоб написати в соцмережах про свій канал. Через те, що ресурси переписують інформацію один в одного, в каналі почали дублювалися одні й ті ж повідомлення. Я не програмістка, але щось підлаштувала, прибрала деякі сайти і почала самостійно формувати контент. Я хотіла, щоб у каналі з’являлися корисні поради, рекомендації. Також підключила низку партнерських програм, за якими, якщо людина купить за посиланням квиток – мені буде нагорода у вигляді відсотка. У цьому випадку теж треба самостійно формувати контент, який має бути цікавий читачам.

Звісно, нам усім було б краще, якби ми знали, коли WizzAir виставить акційні квитки. Але тема така, що важко планувати, тому контент-плану немає. Я намагаюся прогнозувати тільки ті частини, які не залежать від цін. Наприклад, взаємний піар з іншими каналами: друзі часто просять мене порекомендувати їхні канали.

 Навіть поки ти шаришся по сайту, ціна може зрости. Це така лотерея

 Інколи мені вдається знаходити те, що спеціалізовані сайти не знайшли з якихось причин

Можу ділитися своїми враженнями з подорожі по Італії: що треба / не треба робити. Можу заздалегідь зробити замітку з порадами про те, де і як краще купувати квитки.

Динамічний контент спланувати не виходить, тому я майже весь день онлайн і намагаюся відстежувати акції, про які не написали сайти, що постяться у каналі. Це я потім ручками додаю. Інколи мені вдається знаходити те, що спеціалізовані сайти не знайшли з якихось причин.

Та взагалі я постійно купую квитки з нормальною націнкою. Нещодавно купила квитки в Польщу, а через тиждень WizzAir дав знижку 20% на ці квитки.

На вихідні менше активності, а в будні виходить від 3 до 10 постів. Я спілкувалася з друзями і питала, як їм те, що постійно приходять сповіщення. Вони казали, що спочатку дратуєшся, ставиш канал на mute, а потім думаєш, що можеш щось пропустити, і повертаєш сповіщення. Це специфіка цієї теми.

Можна було б піти іншим шляхом і давати раз на день добірку квитків, але тоді люди не мали б змоги швидко відреагувати на них. Такі пропозиції завжди лімітовані: якщо WizzAir каже, що цілий день буде знижка 20%, то це означає, що перші 10 квитків будуть за найнижчою ціною, потім 10-20 квитків – за підвищеною. Ти отримаєш свою знижку, але від зовсім іншої ціни. І, звісно, останні 10 квитків будуть найдорожчі. Тому людям вигідно побачити пропозицію відразу, як вона з’явиться. Бо в мене таке справді бувало – навіть поки ти шаришся по сайту, ціна може зрости. Це така лотерея.

 Спочатку дратуєшся, ставиш канал на mute, а потім думаєш, що можеш щось пропустити, і повертаєш сповіщення

Підписники

Я не вкладала гроші в рекламу і досі не вкладаю

Люди дивуються, але ці тисячі підписників на каналі зібралися повністю органічно. Я не вкладала гроші в рекламу і досі не вкладаю. Два роки тому ще не було з ким робити промо – тоді 1000 підписників вважалося «вау». У мене у Facebook 7000 підписників, і я читаю лекції про маркетинг та діджитал – там і зробила промо каналу.

Але найбільше допоміг безвіз. До безвізу було 3 000 підписників, після безвізу – 6 000. Потім мій канал помітила Женя Гаврилко і дала у себе в Instagram посилання – ще кілька тисяч прибуло. Ще місяць тому мій канал був першим у топі українських каналів, але важко конкурувати зі смішними анекдотами (Telegram-канал @shosneto – ред.), це масовіший продукт, ніж подорожі. Але планую підкуповувати рекламу в регіональних пабліках, бо в мене багато підписників з Києва – і я хочу розширити аудиторію в регіонах.

Людям на моїх лекціях важко слухати такі речі, але контент завжди виграє. У «Ветер дует» він неунікальний, але тут вийшла гра механіки телеграму, пуш-повідомлень і потреби людей не пропустити дешевий переліт. Інколи варто півроку отримувати повідомлення, аби потім за 30 євро полетіти туди-назад.

 Підписники отримують прикольні пропозиції, рекламодавець – клієнтів, я – винагороду. Потрійний win-win

Реклама

Підписники отримують прикольні пропозиції, рекламодавець – клієнтів, я – винагороду. Потрійний win-win

Зараз у Telegram люди набирають 1000 підписників і вже рекламу швиденько продають. Я такими дефініціями взагалі не мислила. Коли було вже більш як 10 000 підписників, у мене не було бажання монетизувати канал. Мене підбила на це лише одна волонтерська ситуація. Захворів вчитель у школі, і мені написали однокласники, що збирають йому на лікування. Я подумала, у мене є канал, є попит, чому б не запропонувати людям розмістити рекламу, а гроші переказати на лікування. Не хочу хвалитися, але 10 000 гривень я зібрала лише за дві доби.

Потім я попередила підписників, що на каналі буде різна реклама, аби вони з поставилися до цього з розумінням. Написала свої контакти, деталі щодо реклами в описі каналу. Потім подумала, що мені вигідніше продавати тематичну рекламу. Деяким людям, мабуть, пофіг, що пхати в той канал, аби гроші давали. Але мені не все одно, я не хочу дратувати аудиторію. У мене навіть деякі люди питали: «У тебе що, реклама є?».

Спочатку рекламодавцями були інші канали. Усі хочуть зібрати підписників, і, можливо, це така своєрідна мильна бульбашка. Канали переливають аудиторію один до одного. У мене було багато пропозицій стосовно реклами з Росії. Я відмовляла, коли бачила, що там реально зашквар або є політична складова. Навіть були ресурси типу «Русские в Америке» – казали, що пишуть лайфхаки, які знадобляться і українським емігрантам.

Потім почали підтягуватися організатори подорожей, сервіси, люди, які промотують  щось пов’язане із тревелом. Я мріяла про те, що це станеться, і зараз дуже задоволена тими людьми, які підтягуються на рекламу. Майже щодня надходять запити, і ми нормально спрацьовуємося.

Зараз я роблю не більше одного рекламного посту в день. Намагаюся підібрати рекламодавців, іноді адаптую текст. Підписники отримують прикольні пропозиції, рекламодавець – клієнтів, я – винагороду. Потрійний win-win. Інколи мені пишуть, чому в мене нетематична реклама вдвічі дорожча, логічніше було б робити навпаки. Я вважаю, що ні. Хочеш пхати свою фігню – 100 баксів. Рідко знаходяться люди, які готові стільки заплатити, але я й не прагну таких рекламодавців.

У Telegram немає відкритої статистики, крім того, скільки у тебе підписників. Аби дізнатися все інше – я робила опитування. Так я знаю, звідки мої підписники, скільки вони готові витрачати на подорож.

Telegram не назвеш найдешевшим каналом. Деякі рекламодавці думають, що це щось новеньке, тут усе дешево, аудиторія лише сидить і чекає, коли новий канал з’явиться і почне пхати рекламу. Насправді ж люди ніде не люблять рекламу – ні в Telegram, ні у Facebook. Вони люблять, коли це match і пропозиція прилітає відповідно до їхніх потреб. Коли це відбувається, усім класно.

 Не хочу хвалитися, але 10 000 гривень я зібрала лише за дві доби

 Інколи варто півроку отримувати повідомлення, аби потім за 30 євро полетіти туди-назад

Прибуток

Якщо пропонуєш фігню – це нікому не цікаво, хоч кожен день роби рекламу на каналі

Реклама з теми тревелу коштує 50 доларів. Я часто запитую у рекламодавців про результати промо. Наприклад, з моєї реклами на сайт до клієнтів прийшло 1000 людей – тоді ціна кліку 5 центів. У Facebook клік за 5 центів по релевантній аудиторії не отримати, це дуже дешево. Однак не з усіма так буває. Я попереджаю рекламодавців, що результат того, скільки людей перейде до їхнього каналу чи сайту, дуже залежить від пропозиції. Якщо ти фігню пропонуєш – це нікому не цікаво, хоч щодня роби рекламу на каналі. Але тільки-но пропозиція хороша – люди підписуються, купують, і все ок. Гарний товар знаходить свого покупця.

Також я використовую партнерські програми для монетизації каналу. Наприклад, розміщую пропозицію партнера з посиланням на сайт. Якщо людина перейшла за цим посиланням упродовж 30 днів і зробила замовлення, мені відраховується якийсь відсоток.

У вихідні я не ставлю реклами. Тому тут неважко порахувати: 50 доларів щодня протягом 20 робочих днів – 1000 доларів. Я не вважаю це плановим заробітком, бо бачу, що люди, які створили канал з метою заробляти, – ставлять рекламу по 100 доларів. Я розумію, що колись ця «бульбашка» лусне.

Одного разу, мені прилетіла пропозиція від знайомого продати канал, але я її серйозно не сприйняла. По-перше, я публічно заявляю, що це мій канал. Якщо хтось його купить і почне робити хєрню, не всі розумітимуть, що це роблять ті, кому я його продала.

Коли пропонували продати канал, я сказала: «Даси один долар за підписника?». Тоді їх було 10 000. Він запропонував удвічі менше. Я сказала, що в мене канал збільшується на 1500-2000 підписників у місяць, мені вигідніше продати його через півроку, коли він просто зросте вдвічі. Тоді було 10 000, зараз 30 000 підписників. Але я не розглядаю пропозицій продавати. Це моя дитинка, вона буде зі мною.

 Одного разу, мені прилетіла пропозиція від знайомого продати канал