У рубриці «Ділова етика» The Village Україна намагатиметься розв’язувати суперечливі питання, які виникають у робочому процесі.

СИТУАЦІЯ: ВООЗ оголосила пандемію коронавірусу Covid-19, по всій Україні карантин, у Києві закривають усі заклади торгівлі, працюватимуть лише продуктові магазини, аптеки, банки та автозаправки. Розбираємося, чому за таких умов потрібно працювати з дому, перевести ділові зустрічі в онлайн і не ображатися, якщо партнери не потиснуть вам руку.


Андрій Партика

генеральний директор Ocean Media

Нинішні умови вимагають від нас суттєвих змін в управлінні бізнесом. Ми вважаємо, що треба діяти на випередження, щоб зберегти людей і ресурси для подальшого розвитку. Люди та їхнє здоров’я для нас – це головне. Ми переводимо свою команду на дистанційну роботу, адже в нас є така технічна можливість. Завдяки цьому зменшиться час перебування людей у громадському транспорті.

Працівникам, які мають бути присутніми на робочому місці, потрібно організувати безпечні умови: подбати про антисептики в офісі та забезпечити часте прибирання і провітрювання приміщень.

Відразу після введення карантину в школах та садочках ми прокомунікували для колективу Ocean Media, що батьки і мами, у яких є діти віком до 10 років, мають змогу протягом карантинного періоду працювати дистанційно. Наша IT-служба вже подбала про те, щоб у людей не виникло жодних проблем з доступами до робочих файлів.

Ми зменшили обсяг особистої комунікації, почали проводити зустрічі й наради, використовуючи Skype for business, Microsoft teams та Zoom. Також ми закликали нашу команду та партнерів не потискати руки та зберігати дистанцію під час особистого спілкування.

Ми прокомунікували для всіх співробітників рекомендації щодо утримання від відряджень та особистих поїздок у країни, де зафіксовано поширення вірусу. За ситуацією ми стежимо на інтерактивній карті. У нас є колеги, які на вихідних відвідували Європу. Після повернення в Україну ми попросили їх пройти 14-денний режим карантину та організували дистанційну роботу.

Також ми закликали працівників не відвідувати місця великого скупчення людей і масові заходи.

Як і багато українських компаній, ми створили робочу групу швидкого реагування, яка щодня збирається та ухвалює рішення щодо необхідних дій. Ми зробили кілька внутрішніх розсилок, у яких спокійно пояснили співробітникам ситуацію та дали рекомендації, а також попросили усіх керівників проговорити важливість цих повідомлень для своїх підлеглих.

Зараз у нас в колективі жодної паніки немає, люди адаптуються до нових умов та вдячні компанії за те, що вона дбає про безпеку.


Андрій Баштовий

головний редактор The Village Україна

Ми розуміємо, що всі наші працівники – дорослі люди, які самі відповідають за власне здоров’я, але завдання менеджера полягає в тому, щоб максимально часто говорити, чим загрожують безвідповідальні рішення. В умовах будь-якої підвищеної небезпеки для здоров’я кожна людина має пам’ятати, що вона несе відповідальність не тільки за своє здоров’я, а й за здоров’я інших.

Перше правило, якого ми дотримуємося вже досить давно, – всіх працівників, що відчувають хоча б найменші ознаки хвороби, як-от нежить, головний біль, дивна втома зранку, просимо залишатися вдома. Це міжнародна рекомендація Всесвітньої організації охорони здоров’я і, здавалося б, очевидна штука, але не зайве нагадувати про це щодня. Одна людина, яка вирішила «героїчно» прийти на роботу, може наразити на небезпеку всіх.

Зараз ми додаємо роз’яснення: якщо ви розумієте, що на роботу доведеться їхати в час-пік, коли в метро велика кількість людей, пам’ятайте, що це створює вищу небезпеку для вас і ваших колег, тому краще залишитися вдома.

Ми працюємо в сучасному світі із сучасними форматами комунікації, тому будь-хто з наших співробітників може працювати дистанційно. На цей період важливо відмовитися від усіх зустрічей у людних місцях, які не є нагальними. Зараз треба максимально знизити загрозу поширення вірусу.

Навіщо без необхідності приходити в офіс або влаштовувати зустрічі – є email, Slack, Telegram, Skype і ще десятки сервісів, які дають нам змогу уникнути живого контакту.


За рекомендаціями Міністерства охорони здоров’я, щоб убезпечити себе від коронавірусу, потрібно:

  • часто й ретельно мити руки з милом або використовувати антисептичні засоби. Розповіли, як робити це максимально ефективно;
  • не торкатися непомитими руками носа, рота й очей;
  • уникати контакту з людьми, в яких є кашель чи ознаки температури;
  • тримати відстань з іншими не менше як метр, якщо у вашому місті почав поширюватися вірус.

В умовах підвищеної небезпеки для здоров’я потрібно також пам’ятати про власну відповідальність за стан здоров’я інших людей. Тому:

  • за найменших ознак хвороби краще попрацювати дистанційно, щоб не наражати на небезпеку свій колектив і людей, з якими ви будете їхати в громадському транспорті;
  • під час чхання та кашлю потрібно прикриватися одноразовою хустинкою. Після цього її треба викинути та помити руки з милом;
  • якщо ви захворіли й перебуваєте в контакті з людьми, надівайте маску;
  • очищуйте й дезінфікуйте поверхні, з якими контактуєте протягом дня;
  • якщо підозрюєте, що захворіли на коронавірус, не їдьте самостійно в лікарню. Разом з лікарями розповіли, що робити в такому випадку.