Ділова етика«Та ні, напевно»: як навчитися відмовляти людям
«Говорити «ні» – найцінніше вміння будь-якого професіонала»
З’ясовуємо, чому нам важко відмовляти та як навчитися говорити «ні» на пропозиції, які не цікавлять. У рубриці «Ділова етика» The Village Україна намагається розв’язувати суперечливі питання, які виникають у робочому процесі.
Ситуація: друг просить допомогти. Але у вас багато роботи, часу на це бракує, а бюджету на вашу допомогу не передбачено. Відмовлятися якось незручно, людину образити не хочеться, та й друзі мають допомагати одне одному. Можна ж ніч і не поспати. З вами таке траплялось?
Ксюша Сєргєєва
Колись була стрічка «Завжди кажи «Так», бо людям бракувало нових емоцій. Тепер був би доречним фільм «Іноді говори «Ні». Він показав би, наскільки кращим стає життя, коли ти не намагаєшся зробити усе: встигнути щось до 30 років, набрати проєктів до завтра чи травневих свят, здивувати всіх своєю працьовитістю.
Андрій Баштовий
Як на мене, говорити «ні» – найцінніше вміння будь-якого професіонала на ринку. Усяка взаємодія, що передбачає вигоду лише для однієї сторони, не така цінна. Перше, про що ти маєш думати: потрібно тобі це чи ні. Допомогти комусь у чомусь дрібному – без проблем. Але якщо це вимагає від тебе багато зусиль, а натомість ти нічого не отримуєш – краще відмовитися.
Щоразу, коли ти кажеш «так», ти кажеш «ні» десяткам пропозицій, на які в тебе забракне часу. Тому ти жертвуєш чимось заради того, щоб допомогти комусь іншому. Невміння сказати «ні», щоб не образити людину, шкодить тобі та іншим людям, яким ти міг би у цей час допомогти.
Я не допомагаю тоді, коли не розумію, що моя допомога дасть. Якщо ти вже вважаєш, що це вигідна співпраця, потрібно розуміти, чи ти маєш на це ресурс. Якщо не маєш – можеш нашкодити, погодившись: зробити роботу менш якісно або не встигнути з дедлайном.
В українській діловій культурі досить складно відмовляти, адже «ні» часто сприймають за грубість. Але я сприймаю це більше як повагу до співрозмовника. Якщо ти вирішив відмовити, треба це зробити коректно і прямо. Не потрібно вживати фрази «та ні», «я не впевнений», а сказати відверто: «Я не маю на це часу», «Це завдання не в пріоритеті». Що чіткіше ти кажеш «ні», то більшою є повага до співрозмовника: ти економиш час людини й вона не живе в очікуванні твоєї відповіді.
Раніше я часто погоджувався допомогти по дружбі. У результаті це шкодило мені, адже я відмовлявся від пріоритетних завдань. Крім того, люди часто не цінують роботу, якщо вони за неї не заплатили. Допомогти з переїздом чи з порадою – нормально, дивно брати за це гроші. Але якщо тебе «по дружбі» просять запустити бізнес або скласти комунікаційну стратегію – це вже бізнесові питання.
Оксана Зінько
психологиня
Ми починаємо говорити «ні» у період трьох років, коли відбувається сепарація від батьків. І ось тут виникає питання, як батьки реагуватимуть. Засвоєні в дитинстві уроки впливають на нашу здатність прямо казати «ні». Людям, чиї батьки у дитинстві приймали відмову, у дорослому віці легше це робити. Більш яскраво це також виражається у підлітковому віці: ми вчимося протестувати, не погоджуватися з авторитетами. У зрілому віці такими авторитетами стають друзі, керівництво на роботі тощо.
Фото Андрія Баштового: Кирило Сулига