Ділова етика«Досить плакати»: як коректно реагувати на сльози
Що робити, коли плаче колега, близька чи незнайома людина
У рубриці «Ділова етика» The Village Україна намагається розв’язувати суперечливі питання, які виникають у робочому процесі.
Ситуація: під час роботи ваш колега починає плакати. У вагоні метро поруч плаче незнайома дівчина. Через особисті проблеми плаче ваша подруга. Що робити в таких ситуаціях і як реагувати на сльози? Разом з психологинею з’ясовуємо, як поводитися, коли людина поруч плаче.
Надія Раілко
Маркетинг-менеджерка
Я емоційна людина: можу сильно радіти через успіхи на роботі, а можу так само сильно засмутитися через невдачу. Іноді це призводить до того, що я плачу на робочому місці. Таке трапляється рідко, у моменти надзвичайного стресу. Зазвичай це буває, коли я певний час напружено працюю над проєктом, потроху виснажуюся емоційно, а потім стається щось позапланове, і сльози починають текти самі собою.
Зі свого досвіду скажу, що часто люди губляться і не знають, як реагувати на такий прояв емоційності. Мені здається, варто ставитися до цього простіше. По-перше, потрібно дати людині заспокоїтись. Не акцентувати увагу на сльозах, залишити колегу на самоті або мовчки посидіти поряд, щоб вона відчувала вашу підтримку. Або зробіть маленьку приємність: подайте хусточку, заваріть чай.
Коли колега заспокоїться, можна запропонувати допомогу. Наприклад, якщо є змога, посунути дедлайн, знайти референс для презентації чи поділися шаблоном таблички. Навіть маленька послуга буде цінною. Водночас не варто забувати про себе: реально оцінити свій ресурс на допомогу й не займатися альтруїзмом, якщо це може зашкодити вам.
Оксана Зінько
Психологиня
Чому люди плачуть?
Люди плачуть, тому що в них накопичилося багато емоцій, які вони не можуть виразити або проговорити. Наприклад, немає кому озвучити їх або є відчуття, що тебе не почують. Є різні причини сліз: від радості, коли хочеться плакати від щастя, через фізичний біль, коли від плачу стає трохи легше. Сльози маніпуляції з’являються у глибокому дитинстві, коли малюк не може привернути до себе увагу й тому плаче. Такий плач можна побачити й серед дорослих, які хочуть змінити розвиток ситуації та скерувати розмову в інше русло. Є сльози через горе та сильну втрату – від емоційного, а не фізичного болю. Проте в нашій психіці є функція катарсису – очищення переживань, тому ці сльози якраз допомагають. Найнебезпечніший вид сліз – сльози жалю до себе, адже це пасивна позиція людини. Вона жаліє себе й нічого не хоче змінювати. Коли схожий плач триває кілька хвилин чи пів години – це прийнятно. Але якщо такий стан затягується на дні, а то й тижні, а співчуття до себе стає стилем життя – варто звертатися до фахівців, адже це деструктивна поведінка.
Як заспокоїти близьку людину
Якщо близька людина плаче, буде неправильно стояти осторонь. Адже вона потребує вашої уваги. Не варто наполягати на тому, щоб людина розповіла, чому плаче. Найкраще – не схиляти до розмови, іноді й узагалі помовчати і просто побути поруч. Варто спитати, чим ви можете допомогти людині. Головне – заявити про свою присутність, щоб вона відчувала підтримку. Можна обійняти чи взяти людину за руку.
Як поводитися з незнайомою людиною
Категорично не може бути жодного фізичного контакту з незнайомою людиною, яка плаче. Адже ми не знаємо, який фізичний досвід вона мала раніше. Дотики можуть стати ще більшим стресом. Заспокоювати потрібно лише словами: можна представитися і запропонувати свою допомогу. Людина у стані афекту може не усвідомлювати, що перебуває у небезпеці як психічно, так і фізично – наприклад, може плакати посеред дороги. Ми можемо провести її у безпечне місце, яке вона саме обере.
Що робити, коли плаче колега
У діловому спілкуванні все залежить від того, хто вам ця людина за статусом. Якщо ваш підлеглий плаче, ви несете моральну відповідальність за його стан. Не з’ясовуйте причини плачу в присутності інших, а запросіть у кімнату для розмови. Якщо людина є рівною вам за статусом, ви також можете запропонувати підтримку, але обережно й ненав’язливо. Потрібно зрозуміти, як ви можете допомогти колезі: вислухати її, можливо, дати вихідний, допомогти із завданням чи просто зробити чай. Якщо хочете обійняти людину, але не знаєте, як вона зреагує, варто прямо спитати: «Так хочеться тебе обійняти, можна мені це зробити?». Запам’ятайте, послідовність така: спочатку проговорюємо, а потім діємо.
Питання про те, чим ви можете допомогти, повинно звучати неодноразово, адже люди за звичкою з першого разу відмовляються. Можливо, вдруге вас почують і погодяться на допомогу. Також варто запевнити, що цю розмову ви збережете в таємниці. Людина має розуміти, що її історію потім не обговорюватимуть колеги.
Що не можна робити, коли людина плаче
У жодному разі не потрібно порівнювати людину з іншими: кожна історія особлива й викликає різні переживання. Тому коли ви згадуєте чужий досвід, то зосереджуєте увагу на ньому, а не на проблемі людини, що плаче. Таким чином ви не приділяєте тієї уваги, яку вона потребує.
Що можна сказати замість «досить плакати»:
- «Сумувати – нормально».
- «Я з тобою».
- «Розкажи мені про це».
- «Можливо, ти хочеш побути наодинці? Коли захочеш поговорити, дай мені знати».
- «Це справді важко для тебе».
- «Я слухаю тебе».