У рубриці «Ділова етика» The Village Україна намагатиметься розв’язувати суперечливі питання, які виникають у робочому процесі.

Ситуація: на годиннику вже дев’ята вечора, але з’являється робоче питання, яке потрібно вирішити. З’ясовуємо, чи можна телефонувати людям після 21:00 та коли це виправдано.


Аліна Тунік

Фотографиня та контент-менеджерка

Мій робочий день закінчується о 18:00, але мені регулярно дзвонять і пишуть після 21:00. Буває, що о третій ночі дають завдання, які до ранку вже не будуть актуальними. Це трапляється і у вихідні, тому мені доводиться вимикати сповіщення на телефоні перед сном. Я відповідально ставлюся до роботи й нерідко почуваюся винною через те, що не відповідаю на дзвінки. Якось у кінотеатрі я вирішувала робочі справи телефоном і тому пропустила пів фільму.

Мені неважко поговорити після 21:00, адже на роботі буває різне. Але такі дзвінки не повинні бути регулярними – це дратує мене та моїх друзів. Я живу не тільки роботою, у мене ще є особисте життя.

Я намагаюся залишатися спокійною з керівництвом, навіть якщо мене щось дратує. Можу хіба поскаржитися хлопцеві чи подрузі: знаю, що це не розв’яже проблему, але стає легше. Мені здається, що взагалі уникнути пізніх дзвінків неможливо. Керівники й так кажуть, що зі мною найменше з усіх вирішують питання поза робочим часом. Хочуть, щоб усі співробітники були гнучкими, тому потрібно підлаштовуватися.


Анна Чаплигіна

експертка з етикету

Телефон, соцмережі чи пошта – вибір каналу зв’язку залежить від характеру стосунків з людиною та нагальності вашого питання. Якщо ви хочете зв’язатися з кимось уперше, краще не телефонувати. Сьогодні дзвінки – це втручання в особистий простір, вони висмикують людину з поточних завдань і збивають з робочого темпу. Краще не телефонувати й не писати після 21:00, якщо питання може почекати до ранку. Вечір – особистий час, і потрібно поважати приватність інших людей.

Якщо ваше питання горить, але ще не пекло – краще написати і спитати, чи можна владнати цю справу телефоном. Коли питання вже точно термінове – дзвоніть, вас зрозуміють. У такому разі представляємося, просимо вибачення за порушення приватності та пояснюємо причину дзвінка. Найкраще коротко викласти суть питання та перепитати, чи людина може приділити цьому час.


Валентин Пугачов

директор з комунікацій ГО «Екодія»

Телефонувати після 21:00 можна, але не завжди. Немає унікальних рецептів – усе залежить від ситуації. Багато моїх колег є журналістами. Коли завдання термінове або критичне, я одразу телефоную або телефонують мені. Адже у світі, де інформації багато і вона швидкоплинна, все вирішує оперативність. Проте якщо ситуація не вимагає ввімкнення тут і зараз, я спочатку пишу колегам у соцмережі або на пошту: 90% моєї ділової комунікації відбувається саме там. Якщо мені телефонують після дев’ятої вечора у п’ятницю зі словами: «Я захворів, у понеділок мене не буде» або «Я щойно відповіла на твої правки в документі, який може почекати до наступного тижня», то прошу колег надалі про таке писати. Ідеально – особисто проговорити, де і як вам зручно спілкуватись, коли завдання термінові й коли рутинні.

Я телефоную людям після 21:00 тоді, коли ситуація не може почекати до ранку. Якось наші активісти їхали на міжнародні кліматичні перемовини у Катовіце. Тоді кількох з них затримали прикордонники, і ситуація передбачала миттєвого реагування та розробки плану кризових комунікацій. Усе починалося з телефонної розмови та скайпу. Важливе завдання, яке потребує термінової комунікації, не повинно мати «пізнього часу».


Обкладинка: Tahilalats