Юридичні нюанси, очікування партнерів і перші важливі кроки
The Village SpecialsЗа бізнесовими історіями успіху часто стоять роки спроб і пошуку дійсно своєї справи. А щоби вона нарешті перетворилася на бізнес, критично важливо налагодити бізнес-процеси: стале виробництво, вчасне постачання, зручну систему звітності та контролю. Проте часто бізнеси концентруються лише на якості свого продукту, водночас нехтуючи маркетингом, логістикою, юридичними й фінансовими питаннями.
Щоби підприємці-початківці змогли побачити бізнес-процеси значно ширше, в Україні запустили безоплатну програму «Зростайте з Google: програма для малих бізнесів». Вона допоможе учасникам усвідомити свій потенціал, побачити точки зростання та зрештою заробляти більше грошей і створювати нові робочі місця.
The Village Україна разом із Google Україна розпитали людей, які постійно працюють із малими підприємцями, чого вони очікують від партнерів і як ігнорування елементарних законів бізнесу може зашкодити справі.
засновниця Startup Ukraine
Підприємці-початківці мають декілька схожих шкідливих переконань, яких однозначно варто позбутися. Насамперед це настанова «Я краще знаю, не треба аналізувати аудиторію». Дуже багато провалів стаються саме через такий підхід, адже бізнеси створюють продукти чи послуги просто для себе й не розуміють свого клієнта. Також підприємці «прогорають», бо не тільки не аналізують аудиторію, а ще й не оцінюють попиту. Зрештою вони не можуть рухатися далі, адже не мають продажів.
Ще одна величезна помилка – це завжди фокусуватися тільки на велике: велику кількість моделей, великі партії, масштабні відкриття. Багато людей навіть не починають бізнеси, адже прагнуть стартувати одразу з чогось великого й шаленого, а такий підхід передбачає значні інвестиції.
Крім того, початківці дуже часто взагалі не рахують фінанси свого бізнесу. Так, вони можуть мати багато креативного візуалу на своїх сторінках, потужний маркетинг, але водночас не розуміти, як відбуваються процеси, як упорядкувати операційку й виробництво, де робити закупи, чи варто працювати з ритейлерами. Зрештою вони не можуть порахувати собівартість своєї продукції й на чому взагалі заробляють, а тому ціну формують методом «пальця в небо».
Загалом підприємцям-початківцям варто зрозуміти, що не лише вони стикаються з переліченими помилками – проблеми у всіх одні й ті самі, тому що алгоритм запуску бізнесу один для всіх. Недостатньо просто знати, що таке бренд, що таке бізнес-модель, як порахувати фінанси й усе це прописати в бізнес-план – дуже часто він так і залишається на папері. Важливо розуміти, як крок за кроком запустити справу, хто за які процеси відповідатиме й інші нюанси. Саме тому підприємцям-початківцям варто навчатися та вбирати досвіди колег, щоби побачити не лише теоретичну модель бізнесу, а і як вона може працювати або не працювати на практиці.
Багато людей навіть не починають бізнеси, адже прагнуть стартувати одразу з чогось великого й шаленого, а такий підхід передбачає значні інвестиції.
інсайт
співзасновниця косметичного бренда Crumb
Коли ми тільки запускали Crumb, найбільше переймалися за те, як наш продукт сприйме аудиторія, чи будуть купувати. Звичайно, коли ти вкладаєш душу в щось, то хочеться, щоби це полюбили. І наші очікування справдилися – можу з легкістю сказати, що Crumb люблять. Це доводять постійні відгуки клієнтів, лояльність до факапів і підтримка в запусках нових продуктів.
співзасновниця косметичного бренда Crumb, тренерка програми «Зростайте з Google: програма для малих бізнесів»
Без бізнес-плану та планування точно нічого не буде. Навіть на старті цифри стають нашими найкращими друзями. Якщо з ними не потоваришувати, то це не бізнес, це хобі. Важливо також створити план на місяць-квартал-рік, де закладена й подушка безпеки, й обов'язкові витрати, і реінвестиція – скільки витрачаєте на розвиток. Далі варто розробити стратегію й максимально все проаналізувати: ринок, конкурентів, продукт, попит, аудиторію, назву. Поки не буде стратегії, точно не раджу починати бізнес.
Саша: Зараз необов'язково мати освіту за спеціальністю, щоби стати успішним підприємцем. Людям доступні різні програми та курси, що допомагають здобути потрібні знання та навички для запуску бізнесу. Головне – бути адаптивним і готовим до навчання.
Женя: Підприємець може наймати спеціалістів, але він точно повинен бути в курсі й хоч трохи знатися на роботі співробітників. Базове розуміння фінансів і закону, маркетингу й управління, каналів продажів – обов'язкові. Навчання має стати постійною й невіддільною частиною діяльності та життя підприємця: курси, лекції, статті, вебінари – усе, що завгодно. На ринку все дуже швидко змінюється, але ми живемо в чудовий час, коли знання доступні та відкриті.
Навіть на старті цифри стають нашими найкращими друзями. Якщо з ними не потоваришувати, то це не бізнес, це хобі.
інсайт
керівниця «Лавки Традицій»
Канали дистрибуції дуже залежать від категорії бізнесу: можна продавати самостійно через соціальні мережі або сайт, можна співпрацювати з HoReCa, якщо ви, умовно, займаєтеся випічкою. Звісно, можна думати й про ритейл, проте підприємці, які закладають у свою бізнес-модель таку співпрацю, мають розуміти, що ритейлери висувають багато вимог – не лише власних, а законодавчих. Насамперед це документи про виробничі потужності, сертифікації, свідоцтва про реєстрацію абощо.
Крім того, молоді підприємці й малі бізнеси, які прагнуть працювати з ритейлером, мають прискіпливо вибирати партнера: аналізувати його позиціювання, профіль гостей, які до них ходять. На перетині цих знань стане зрозуміло, що ви можете запропонувати й що можуть запропонувати вам.
У співпраці з ритейлером важливо шукати win-win умови. У «Лавці традицій» одним із прикладів такого партнерства є робота з органічною фермою «Старий Порицьк». Саме з ними ми почали розвивати категорію молочки: розробили широку продуктову лінійку, надали маркетингову підтримку, створили дизайн етикеток. До нашої співпраці бізнес виготовляв тільки сири, ми ж допомогти йому зрости й пришвидшити обіг коштів.
Крім взаємовигідних умов і дотримання законодавства, ритейлерам важлива стабільність постачань. Якщо ми домовляємося, що продукт буде на полиці – він має там бути. Ми не можемо розчарувати нашого гостя, який уже полюбив продукт. Саме тому на початку співпраці в тестовому форматі ми відкриваємо партнерам тільки ту кількість магазинів, на яку в них вистачить обсягу.
Одна з особливостей, яку я бачу, – виробники вважають, що їхня відповідальність закінчується на виготовленні продукту, а ритейлер уже якось там має його продати. Насправді це не так. Як виробник ви маєте зважати на те, як продукт буде виглядати на полицях, чи зручно його виставляти, чи допомагає дизайн пакування підкреслити крафтовість продукту, наскільки це пакування екологічне. Вам варто звернути увагу й на етикетку: крафтові товари, наприклад, дорожчі за масмаркет, але часто етикетки не підкреслюють екстраякість сировини чи ручну роботу, а, навпаки, відлякують покупця.
Загалом фудпідприємцям-початківцям корисно досліджувати полиці з товарами зі своєї категорії та шукати відповідь на запитання: чим я можу привернути увагу гостя, які потреби я закриваю, чим відрізняюся від схожих продуктів. Але постійне навчання й прагнення розвиватися може допомогти розширити кут зору на власний бізнес.
Як виробник ви маєте зважати на те, як продукт буде виглядати на полицях, чи зручно його виставляти, чи допомагає дизайн пакування підкреслити крафтовість продукту, наскільки це пакування екологічне.
інсайт
юристка адвокатського обʼєднання «Юскутум»
Для багатьох підприємців-початківців дуже болючими є додаткові витрати, особливо на напрями, цінність яких вони до кінця не розуміють, зокрема, йдеться й про юридичні послуги. З одного боку, це зрозуміло, адже насамперед бізнесмени прагнуть швидше реалізувати заплановане й успішно отримувати прибуток. Проте з іншого – вони не знають, як це зробити правильно, і базова консультація юриста ще на старті допоможе визначитися з основними моментами, які потенційно можуть перерости в порушення закону.
Отже, якщо ви запускаєте бізнес, перелік першочергових юридичних завдань буде різнитися залежно від сфери діяльності й бізнес-планів. Проте як базові кроки раджу:
01
Звернутися по базову консультацію до юриста: це допоможе визначити види економічної діяльності й систему оподаткування, а також зрозуміти, чи потрібні вам додаткові дозволи на заплановану діяльність і договори, і, якщо так, то які, чи буде у вас проходити готівка.
02
Якщо ви малий або середній бізнес – одразу зареєструйте ФОП через «Дію».
03
Відкрийте банківський рахунок для ФОП: отримання коштів на вашу особисту картку є порушенням, усі кошти бізнесу мають надходити винятково на рахунок ФОП.
04
Визначтеся з переліком необхідних юридичних документів: якщо діяльність дозволяє, можете замовити в юриста шаблони таких документів, щоби щоразу не витрачати на це час і кошти.
05
Зрозумійте, чи будуть у вас наймані працівники, щоби не отримати штраф за приховані трудові відносини.
06
Самостійно або за допомогою бухгалтера розберіться з процедурою сплати податків і подання звітів через електронний кабінет платника податків. Не соромтесь просити поради, є безліч профільних чатів, навіть у телеграмі, де сидять бухгалтери, які не проти допомогти. Також переглядайте корисні профільні блоги, як-от «Податковий консультант» чи «Чат допомоги ФОП, бухгалтерам і юристам».
У порівнянні зі сплатою податків, не критичним є процес реєстрації торговельної марки. Я би рекомендувала реєструвати її тоді, коли розумієте, що ваш бізнес – історія не на один рік, а тим паче, якщо маєте плани виходити на міжнародний ринок. Проте якщо навіть не реєструєте ТМ не відразу, то попередньо перевірити назву варто якомога швидше, щоби бути впевненими, що така торговельна марка взагалі підлягає реєстрації.
Є багато юридичних знань, які підприємці можуть – і мусять – опанувати самостійно. Закликаю користуватися можливостями, як-от безплатні консультації в «Дія.Бізнес». А ще варто подаватися на профільні безплатні програми для підприємців, нині в Україні їх створюють як локальні, так і світові освітні платформи. І одна з таких ініціатив – «Зростайте з Google: програма для малих бізнесів».
Якщо навіть не реєструєте ТМ не відразу, то попередньо перевірити назву варто якомога швидше, щоби бути впевненими, що така торговельна марка взагалі підлягає реєстрації.
інсайт
«Зростайте з Google: програма для малих бізнесів» – безплатний освітній проєкт для малих бізнесів та їхніх команд, які прагнуть збільшити прибуток шляхом розвитку та масштабування. На учасників програми чекають:
8
тижнів навчання
на теми: стратегія, фінанси, продажі, маркетинг, аналіз, команда й інші.
11
тренерів
серед яких українські підприємці, які побудували бізнес із нуля й знають усе про локальний ринок, а також експерти з різних сфер: від HR до інвестицій.
100
бізнесів
отримають менторську підтримку й приватні консультації від експертів щодо розвитку власного бізнесу.
На програму варто податися підприємцям без команди, які прагнуть заробляти більше, бізнесменам із невеликою командою, які хочуть сфокусуватися на масштабуванні та стрімкому збільшенні прибутку. А також тим, хто поки що має лише ідею власного бізнесу, але не наважується запустити його.
Освітні модулі публікуватимуть по одному за тиждень. До кожного ввійдуть відео від підприємців, вебінари наживо, воркшопи на різні теми, сесії запитань і відповідей з експертами, робочий конспект із практичними завданнями, додаткові матеріали (шаблони, статті, інструменти й інше), а також тест для самоперевірки й отримання сертифіката про проходження.
початок курсу
3 квітня
формат
Онлайн
Зареєструватися на програму
для малих бізнесів від Google
початок курсу
3 квітня
формат
Онлайн