БізнесЯк перетворити ресторан на офіційний «пункт незламності»: досвід Pure & Naive біля «Золотих воріт»
«У нас гості можуть спокійно сидіти за своїми справами по вісім годин з одним напоєм»
На тлі відключень електроенергії актуалізувалася давня дискусія про те, чи можна пів дня сидіти з ноутбуком у закладі, заплативши лише за каву. У цій дискусії тепер формується етика часів блекауту: наприклад, деякі заклади вирішують стати для гостей «пунктами незламності» (що виключає проблему «однієї чашки»).
Такий досвід має винний бар і бістро Pure & Naive (раніше – «Асамблея») на вулиці Івана Франка. Заклад отримав офіційний статус «пункту незламності відповідального бізнесу». Тут гостям пропонують заряджати гаджети, а в разі блекауту є генератор, запас води й супутниковий інтернет.
«У нас гості спокійно можуть сидіти по вісім годин з одним напоєм і займатися своїми справами», – розповідає The Village Україна співзасновник Pure & Naive Павло Гук. Розпитали Павла про те, як із закладу зробили «пункт незламності» і що, на його думку, означає «відповідальний бізнес».
Цей матеріал підготували за підтримки наших читачів
Як отримати статус «пункту незламності»?
«Пункти незламності» – місця, де можна відпочити, підзарядити телефон або погрітися в разі відключень електроенергії й тепла. Окрім пунктів обігріву, на офіційній мапі позначають відповідальні бізнеси, які, наприклад, надають можливість підзарядити гаджети. Після того, як Pure & Naive виконав основні вимоги, команда оформила заявку на додання до списку «Пунктів незламності» й отримала підтвердження.
Павло Гук: Облаштування «пункту незламності» для нас – органічне продовження волонтерства й усього, що робить бізнес для перемоги. Ми не ухвалювали рішення стати «пунктом незламності» як таке, просто вирішили скасувати певні свої правила щодо заборони ноутів, а також доставити більше розеток, щоб наші гості могли заряджати свої гаджети. У нас немає такого, щоб хтось чіплявся до гостей, щоб вони замовляли більше [якщо тривалий час займають місце в закладі].
У нас гості спокійно можуть сидіти по вісім годин з одним напоєм і займатися своїми справами, а ми їм не будемо заважати, а будемо підливати водичку й стежити за тим, щоб було комфортно.
Одразу після початку повномасштабного вторгнення команда Pure & Naive почала готувати й доставляти гарячу їжу й харчові набори для військових, лікарів, волонтерів і літніх людей у Києві. На початку квітня знову почали приймати гостей, водночас продовжили волонтерити й 100% прибутку від продажів направляли на волонтерську діяльність. Наприкінці травня заклад почав працювати у звичному режимі. Команда закладу продовжує регулярно влаштовувати благодійні збори.
Що робили, щоб забезпечити автономність закладу?
Павло Гук: У нас було кілька етапів. Перший – зробити так, щоб відвідувачам було комфортно в закладі підзаряджати гаджети. Друге – подбати, щоб у нас була вода, навіть коли в місті перебої з водопостачанням. У загальну водопровідну систему ми підключили величезний бак із водою на кілька тисяч літрів. Тож, коли зникає вода в системі, ми продовжуємо працювати на тій, що є в баку. Гості навіть не помічають, що є якісь негаразди.
По-третє, ми спробували провести оптоволоконний інтернет. Це частково допомогло, але однаково в цій схемі є прилади, які розряджаються, якщо довго немає світла. Тому вирішили, що нам все-таки потрібен Starlink, і вже отримали термінал. Тому навіть якщо буде тривалий блекаут, у нас буде інтернет для відвідувачів і для нас самих, щоб ми могли підтримувати операційну діяльність. Без цього важко, адже всі сервіси, як-от Poster [програма автоматизації для ресторанного бізнесу – ред.], працюють на інтернеті, тому для нас це було критично.
Далі – електроенергія. Тут така ситуація, що нам, з одного боку, пощастило, а з іншого, я вважаю, ми свого часу зробили вдалі інвестиції в електроенергію. Ми підключали електроенергію суперзаконно на всіх етапах, чекали на це рік. Це джерело – «Укрзалізниця» [офіс компанії розташований неподалік – ред.], яку не вимикають, бо це критична інфраструктура.
Однак ми розуміємо, що це може змінитися і що завжди так не буде, тому вивели окремі підключення для генератора. У разі блекауту ми зможемо його швидко під’єднати. Плюс ми знайшли, у кого цей генератор можна орендувати. Це наші близькі друзі, у яких є персональний генератор. Можна сказати, що ми підтримуємо наше ком’юніті, а наше ком’юніті підтримує нас. Тому ми готові й до найгіршого сценарію.
Що для вас означає «відповідальний бізнес»?
Павло Гук: Передусім відповідальність полягає в тому, що ти готовий нести збитки заради того, що тобі важливо. Тобто, можливо, ти втрачаєш у кількості гостей, які до тебе приходять, бо місця зайняті довший період часу. Можливо, ти втрачаєш у прибутковості, витрачаєш гроші на те, щоб купити генератор, тобто несеш більші супутні витрати. Однак ти готовий нести ці збитки, бо для тебе якісь речі важливі й ти відповідально до них ставишся.
Ще є цікавий фактор, пов’язаний із нашою командою, який теж можна зарахувати до ознак відповідального бізнесу. Через те, що ми створюємо стабільні й комфортні умови роботи, команда може працювати більш спокійно й не перейматися, що в них не буде роботи та заробітку. Багато хто навіть частину домашньої рутини переносить у Pure & Naive, хтось може прийти перед зміною посушити голову, якщо вдома немає електрики або не готувати сніданок, а снідати в нас, або прийти зарядити всі свої гаджети. Тож ми стали «пунктом незламності» і для нашої команди, і це все дуже зближує й допомагає пережити ці складні часи.
Обкладинка й фото: Pure & Naive