Ринок України – четвертий за загальним обсягом бізнесу для іспанського сервісу швидкої доставки Glovo. Після нетривалої паузи в роботі через початок повномасштабної війни Glovo відновив роботу в Україні та за рік встиг повернутися на показники до 24 лютого. Загалом за час роботи в Україні сервіс інвестував у цей ринок 85 мільйонів євро та сплатив 20 мільйонів євро податків, розповідає співзасновник Glovo Саша Мішо під час заходу до п’ятиріччя роботи компанії в Україні. 

Під час візиту Мішо до Києва ми поговорили з ним і генеральною директоркою Glovo в Україні Мариною Павлюк про роботу сервісу під час повномасштабної війни й амбіції компанії.

Співзасновник Glovo Саша Мішо приїхав до України загалом учетверте та вдруге після початку повномасштабної війни Росії проти України. Іспанський підприємець розповідає, що до України приїхав, щоби відзначити п’ятий рік роботи компанії в країні, а також – щоб узяти участь у Київському економічному форумі й зустрітися з віцепрем’єром Михайлом Федоровим. «До України я був у Брюсселі, мене там запитали, на скільки балів за десятибальною шкалою Україна готова до вступу в Європейський Союз. Я відповів, що на дев’ять. Власне, тому, що Україна вже краще готова до цього, ніж деякі інші члени ЄС», – каже Мішо. 


Саша Мішо та Марина Павлюк

Для Glovo Україна є «стратегічно важливим ринком», каже співзасновник сервісу на заході для представників медіа в Києві. «Україна входила в чотири пріоритетні країни Glovo, а після короткого припинення роботи [після 24 лютого] повернула своє місце в чільній четвірці. Це просто неймовірно», – розповідає Мішо. 

Окрім того, український менеджмент керує загальним регіоном Східна Європа та Центральна Азія. «У нашій компанії працюють чотири регіональні менеджери з України. Тобто можна сказати, що ми керуємо цілим регіоном з України», – коментує Саша Мішо. Наприклад, генеральним регіональним менеджером підрозділу, до якого входять Україна, Казахстан, Киргизстан й Грузія, є Дмитро Расновський, який раніше очолював Glovo в Україні.

Як Glovo відновлює бізнес під час великої війни

   

24 лютого Glovo вирішили призупинити роботу в Україні, але вже 26 лютого відновили операції в п’яти містах на заході України. Саша Мішо розповідає, що це рішення ухвалили винятково через запевнення української команди. «Ми зупинили операції, адже першим питанням тоді була безпека, – пригадує генеральна директорка Glovo в Україні Марина Павлюк. – Але коли ми почали отримувати повідомлення від кур’єрів, що послуга доставки досі потрібна, що вони хочуть вивозити замовлення для лікарів, ТРО чи військовим на блокпости, вирішили звернутися до хед-офісу з проханням відновити роботу». 7 березня Glovo відновили роботу в Києві, а після перемоги ЗСУ в битві за столицю й відкидання російських військ із більшості території України почали відновлювати інші міста: «Дякуємо ЗСУ за те, що ми маємо можливість повернутися у свої домівки й продовжити працювати». 

«З 24 лютого 2022 року компанія Glovo пройшла тривалий шлях: від роботи винятково із соціальною метою до 100% відновлення основного бізнесу та зростання», – розповідає керівниця Glovo в Україні. На довоєнні обсяги Glovo зміг повернутися в березні 2023 року, а станом на жовтень 2023-го оперує в 37 містах України (до 24 лютого працювали в 39 містах). Марина Павлюк додає, що у вересні Glovo встановив новий рекорд за замовленнями, а 1 вересня зафіксували рекордне зростання денних показників на 25%. 

Ще один показник, за яким Україна показує прогрес для Glovo – це середня кількість замовлень на одного користувача на рік. У 2021 році, до початку великої війни, український підрозділ Glovo вийшов на показник у 10 замовлень на рік, який був на рівні з іншими європейськими країнами на зразок Іспанії.

За перший рік повномасштабної війни цей показник впав до 6,6, але за перші дев’ять місяців 2023 року його відновили та зафіксували зростання до 10,3, розповідає генеральна менеджерка Павлюк. «Для нас це показник того, що Glovo став повноцінною частиною життя українців. Ми національний сервіс, де можна замовити все. Адже Glovo – це не лише доставка їжі, це й супермаркети, аптеки, товари широкого вжитку тощо», – додає Павлюк.

Чи є потенціал підвищувати показник середньої кількості замовлень, враховуючи чинник повномасштабної війни й економічної ситуації? «Нам точно ще є куди зростати, навіть якщо ми кажемо, що наша аудиторія – це люди, які живуть у великих містах і мають мобільний телефон. За ці п’ять років ми вже зробили квантовий стрибок, навіть [повномасштабна] війна нас не зупиняє», – відповідає на запитання The Village Україна очільниця українського представництва Glovo.

«Україна – це величезний ринок, суто за територією ми в рази більші за окремі країни Європи. Тому я вірю, що потенціал у цьому дуже великий. Думаю, ми зараз тільки на початку шляху», – продовжує Павлюк. «Якщо ситуація буде складатися, як зараз, то ринок [швидкої доставки] в Україні може сягнути 2 мільярдів євро. Я бачу темпи розвитку, тому переконана, що це можливо. Але, звичайно, це буде залежати від загального стану економіки, ми працюємо в загальній екосистемі країни», – додає регіональна менеджерка.

Серед особливостей українського ринку менеджмент Glovo виділяє, зокрема, перевагу обідніх замовлень над вечірніми. «В Україні обіди переважають над вечерями, хоча у світі, як правило, навпаки. Українці обід не пропускають», – коментує Марина Павлюк. Також виділяють високий показник безготівкових оплат – на рівні 80%. 

Загалом за час роботи в Україні Glovo інвестував у цей ринок 85 мільйонів євро та сплатив 20 мільйонів євро податків. «Як відповідальний бізнес ми усвідомлюємо, що розвиватися у вакуумі неможливо, тому продовжуємо підтримувати благодійні організації та партнерів, які постраждали від війни. За 2022–2023 роки ми перерахували 800 тисяч євро на соціальні ініціативи», – додає Павлюк. Ще 195 тисяч євро Glovo передасть малому й середньому бізнесу, а також соціальним ініціативам в Україні через фонд Impact Fund до кінця 2023 року.

Глобальний вимір

   

Сервіс швидкої доставки Glovo запустили у 2015 році в Іспанії. Станом на 2023 рік він працює в понад 1500 містах у 25 країнах Європи, Центральної Азії та Африки. Щомісяця Glovo користуються понад 5 мільйонів активних клієнтів і 170 тисяч бізнес-партнерів (ресторанів, магазинів, аптек тощо), а замовлення доставляють понад 60 тисяч кур’єрів. 

У 2022 році Glovo придбала німецька холдингова компанія Delivery Hero, яка також володіє сервісами доставки в Європі, Азії та Латинській Америці. Запитуємо, як це вплинуло на роботу Glovo та які можливості це відкрило перед командою. «Передусім ця угода гарантує майбутнє Glovo. Тому що тепер ми не мусимо залучати інвестиції самостійно. Упродовж багатьох років це було великою частиною нашої роботи: зустрічатися з інвесторами та переконувати їх. Але тепер упевненість у майбутньому й стабільність для Glovo гарантовані», – відповідає Мішо на запитання The Village Україна. 

«Урешті-решт Delivery Hero вже давно володів часткою Glovo, – продовжує співзасновник Glovo. – Ми добре їх знали: їхній виконавчий директор був представлений у нашій раді директорів, ми вибудували гарні стосунки. Вони давно виявляли інтерес до придбання [Glovo], але ми відмовлялися від цих пропозицій. Утім, зрештою ми зрозуміли, що значно логічніше буде об’єднатися. Водночас ми домовилися про три основні принципи співпраці: Glovo продовжує працювати незалежно, Delivery Hero допомагає нам виходити на нові ринки, а в основі співпраці залишається довіра».

Обкладинка та фото: Glovo